2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk 2. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-66-67-68. Cevapları İlke Yayınları
1. Kurtuluş Savaşı ile ilgili görselleri yapıştırdığınız kartonu sınıf panosuna asınız. Arkadaşlarınız derlediğiniz görselleri incelerken hazırladığınız kısa konuşmayı gerçekleştiriniz.
2. Kurtuluş Savaşı hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Kurtuluş savaşı bütün ülkenin canla başla savaştığı ve ülkemizin kuruluşunu sağlayan bir savaştır.
a. Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimeleri, verilen ipuçlarını dikkate alarak ilgili kutucuklara yazıp bulmacayı çözünüz.
Cevap:
b. Metinde geçen bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını resimli sözlükten bularak öğreniniz.
Cevap:
Lider: Bir yere veya olaya önderlik eden kişi.
Yurt: Yaşanılan yer, memleket.
İşgal: Bir yeri ele geçirme.
Ulus: Millet
c. Anlamlarını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümle içinde kullanınız.
Cevap:
Atatürk büyük bir liderdi.
Yurt genelinde kutlamalar yapıldı.
Ülkemiz hep birlikte işgallere direndi.
Türk Ulusu çok güçlüdür.
Aşağıdaki açıklamaya göre metnin şahıs kadrosunun kimlerden oluştuğunu yazınız.
Cevap: Ahmet dede ve Duyşen.
a. Metni ana hatlarıyla anlatınız. Olayları oluş sırasına göre anlatmaya dikkat ediniz.
Cevap: Ahmet Dede, torunu Duyşen’i kucağına almış ve ona Cumhuriyetin nasıl kurulduğunu anlatmaya başlamış. Önceden Yurdumuzun yabancıların işgali altında olduğunu sonra da milletçe onlara karşı direndiğimizi anlatmıştır. Sonrada padişahlık döneminden Cumhuriyet dönemine geçtiğimizi anlatmıştır. O sırada Duyşen dedesine Meclisin de açıldığını söylemiştir. Bu sayede her zaman bunu kutladığımızı ve bunları Duyşen de okul arkadaşlarıyla paylaşacağını söylüyor.
b. Metni anlattıktan sonra tablodaki sorularla kendinizi değerlendiriniz. “Evet.” cevabı için gülen yüz, “Hayır.” cevabı için üzgün yüz simgesini boyayınız.
Cevap:
Metne uygun olarak aşağıdaki açıklamayı tamamlayınız.
Cevap:
Metnin başlığı “DEDEMİN ANLATTIKLARI” konusu Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyetin ilanı .
Listedeki cümleleri, metinde anlatılan olayların oluş sırasına göre numaralanmış kutucuklardan uygun olana yazınız.
Cevap:
Ülkemiz için siz neler yapmayı düşünüyorsunuz? Bu konudaki düşüncelerinizi kısaca aşağıya yazınız.
Cevap: Ülkem için çok ders çalışıp başarılı bir insan olmayı ve ülkem için faydalı işler yapmayı düşünüyorum.
Metinde geçen listedeki kelimelerden uygun olanları, eş anlamlılarının üstüne yazınız.
Cevap:
Yukarıdaki kelime ve kelime gruplarını kullanarak başlığı verilen metni tamamlayınız.
Cevap:
Cumhuriyet Yönetimiyle Kavuştuğumuz Yenilikler
Padişahlık yönetiminden cumhuriyet yönetimine geçtik. Yeni bir Türk Alfabesine geçtik. Modern okullar, çağdaş kıyafetler ve yeni ölçüm birimleri kullanmaya başladık. Erkekler ve kadınlara eşit haklar verildi. Kadınlarda seçme ve seçilme hakkına sahip oldu. Yurda yeni hastaneler ve fabrikalar kuruldu. Hayat kolaylaştırıldı ve herkes özgürce yaşamaya başladı.
Satıra sığmayan kelimelerin nasıl bölünecekleriyle ilgili aşağıdaki örnekleri inceleyiniz. Doğru örnekler için gülen yüz, yanlış örnekler için somurtan yüz simgesini boyayınız.
Cevap:
Aşağıdaki örneği inceleyiniz. Her adımda yalnızca bir harf değiştirerek farklı bir kelime oluşturunuz. Oluşturduğunuz kelimeleri yazıp gruplardaki kelimeleri hızlı okuyunuz.
Cevap:
1. “Çanakkale Türküsü”nün öyküsünü genel ağdan araştırınız. Türküyü, sözlerinin anlamına dikkat ederek dinleyiniz.
Cevap: Çanakkale Türküsü, Çanakkale Savaşı zamanlarında civarlarda söylenen bir aşk türküsünün savaş anılarının birleştirilmesiyle oluşmuştur. Türküde bahsedilen asker aslında Çanakkale Sultanisi okulunda tıp öğrencisi olan Seyfullah isminde bir genci anlatmaktadır.
2. Sınıfa, “Çanakkale Zaferi” ile ilgili şiirler getiriniz.
Cevap:
Çanakkale denince
Durur bütün düşmanlar
Millet bir olunca
Yok olur tüm düşmanlar
Kızıma öğretirken en üstteki kelime oluşturma konusunda bir iki tanesi hiç aklıma gelmedi burdan bakınca nasıl bulamadım diye sorguya çekiyorum kendimi.