3. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları Sayfa Numaralarını Bulabileceğiniz Kitap Ana Konusudur.
Kitabınız Farklıysa RESME TIKLAYIN
1. Ünite Gezegenimizi Tanıyalım – DÜNYA’NIN ŞEKLİ
DÜNYA’NIN ŞEKLİ
A) Dünya’nın Şeklini Öğrenelim
Elif Öğretmen’in sorusunu nasıl cevaplarsınız?
Cevap2: İkinci sırada yer alan ve tam yuvarlak olmayan geoit adı verilen şekildir.
Cevap: Elif Öğretmenin sormuş olduğu sorunun cevabı en solda bulunan şekli göstererek cevaplardım. Çünkü Dünyamız Yanlardan şiş ve üstlerden basık bir şekle sahiptir. Elif Öğretmenin sorusunun cevabı en solda bulunan şekildir.
Araştıralım, Öğrenelim
Genel Ağ, kitap, dergi gibi çeşitli kaynaklardan Dünya’nın şekliyle ilgili geçmişte öne sürülen görüşleri araştıralım. Elde ettiğimiz bilgileri görsellerle destekleyerek bir poster hazırlayalım. Posteri arkadaşlarımıza sunalım.
Cevap: Geçmişte dünyamızın şekli ile ilgili bir çok teori öne sürülmüştür. Bunlardan bir çoğu o zamanın teknolojilerine göre öne sürülmüş olan düşünce ve fikirlerdir. Geçmişte insanlar dünyamızı düz bir tepsiye benzetmiştir. Bunun yanı sıra denizlerin bir mesafeden sonra boşluğa döküldüğüne inanmaktaydılar.
Cevap: Geçmişteki bir çok fikir adamı Dünya’nın şeklini farklı özelliklere benzetmiştir. Bazıları düz olduğunu, bazıları ise bugünkü bilgilere yakın olacak şekilde daire şeklinde olduğunu buna örnekte gemi ile Dünya’yı gezerek kanıtlamışlardır.
Deniz kenarındaki bir kişi kıyıya yaklaşan geminin önce direğini görür. Sonra geminin gövdesini ve gemi karaya yaklaşınca da geminin tamamını görür. Bu olay yukarıdaki görsellerde sırayla gösterilmiştir. Bu gözlemin Dünya’nın şeklinin küreye benzediğini kanıtlayıp kanıtlamayacağını arkadaşlarınızla tartışınız. Düşüncelerinizi noktalı yerlere yazınız.
Cevap: Bu görsel bize dünyamızın yuvarlak bir yapıya sahip olduğunu kanıtlamaktadır. Eğer dünya yuvarlak değilde düz olsaydı gemiyi sürekli görürdük. Lakin Dünyamız yuvarlak olduğu için tekne uzaklaştıkça görmemiz imkansızlaşır.
Cevap: Uzaktan gelen geminin ilk olarak direğinin görünmesi Dünya’nın küreye benzediğinin kanıtıdır. Bir topun aşağısından bize doğru sürüklediğimiz bir cisim gibi öncelikle ucu yaklaştıkça da tamamı görünür.
Aşağıda görseli verilen elmayı Dünya olarak düşününüz. Elmanın numaralandırılarak verilen kısımlarını temsil ettiği katman isimleri ile eşleştiriniz.,
Cevap:
Aşağıda bazı eski uygarlıkların isimleri ve bu uygarlıkların Dünya’nın şekli ile ilgili görüşleri verilmiştir. Bu görüşlerin hangi uygarlık tarafından öne sürüldüğünü verilen numaraları kullanarak belirleyiniz.
MAYALAR —> Dünya, etrafını bir nehrin çevrelediği tepsi biçiminde kara parçasıdır.
ESKİ HİNTLİLER —>Dünya, dört filin sırtında taşınan yarım küre biçimindedir.
ESKİ MISIRLILAR —> Dünya düz ve dikdörtgen biçimindedir.
İLK YUNAN DÜŞÜNÜRLER –> Dünya gölde yüzen dev bir timsahtır.
Cevap:
1 => Eski Mısırlılar : c
2=> Mayalar : a
3=> Eski Hintliler : b
4 => İlk Yunan Düşünürler : ç
Dünya’nın yapısında neler var?
Yukarıdaki görseli inceleyelim. Dünya’nın yapısında neler olduğunu söyleyebiliriz?
Cevap: Dünya’nın yapısını oluşturanlar, gözümüzle gördüğümüz her şeyi ifade eder. Dağlar, ağaçlar, nehirler, toprak, taş, yeşillik, bulutlardır.
Yaşadığımız yer dünya yüzeyinin bir parçasıdır. Nerede olursak olalım dünya yüzeyindeki toprağa, kayalara ve taşlara rastlarız. Bazı bölgelerde ise denizleri, gölleri, nehirleri ve akarsuları görebiliriz. Peki havayı görebilir miyiz? Neden?
Cevap: Hava görünmez bir özelliğe sahiptir. Ancak duyu organımız olan ten ile hissedebiliriz.
Model küreyi kaplarken hangi renk oyun hamurunu fazla kullandık?
Cevap: Mavi rengi daha fazla kullandık. Çünkü sular karalardan üç kat daha fazla yer kaplar.
Dünya yüzeyinde denizler mi karalar mı daha çok yer kaplar?
Cevap: Denizler Dünyanın dörtte üçünü yani yarısından fazlasını kaplar. Geri kalan dörtte bir kısım ise karalardır.
Soru: Yelpazeyi yüzümüze doğru salladığımızda hissettiklerimizin nedeni nedir?
Cevap2: Havanın yüzümüzde esişini hissederiz.
Soru: Ağzını iplikle bağladığımız buzdolabı poşetin içindeki hava mıdır? Neden?
Cevap: Evet havadır. Poşetin belli bir şekil alması ve şişmesi için havaya ihtiyaç vardır.
Soru: Bir süre beklettiğimiz su dolu bardağın iç yüzeyinde ne gözlemledik? Gözlemimizi yorumlayalım.
Cevap: Oluşan hava kabarcıklarını gözlemledik.
Soru: Kavanozdaki kuru toprağın üzerine su eklediğimizde ne gözlemledik? Gözlemimizi yorumlayalım.
Cevap: Toprağa su ekleyince toprakta var olan hava kabarcıklarının sönmeye ve toprağın daha sık olduğunu gözlemledik.
Soru: Dünya’da hava nerelerde bulunur?
Cevap2: Atmosferin içinde olup yaşam alanı olan Dünya’nın her yerinde hava vardır.
Soru: Yukarıdaki görseli inceleyerek toprakta ve suda bulunan havanın buralarda yaşayan canlılar için önemini tartışalım. Toprağın suyun veya havanın kirletilmesi durumunda Canlıların hayatı nasıl etkilenir? Bu varlıkların yerinde olsaydık neler hissederdik? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap2: Denizde ve toprakta bulunan canlılar buradaki hava sayesinde yaşam imkanı bulabiliyor. Suların ve toprağın kirletilmesi içindeki havayı yok eder. Bu da canlıların ölmesine neden olur. Yaşanması ve nefes alması çok zor olduğunu düşünürdük.
1. Ünite Gezegenimizi Tanıyalım –
A) Aşağıdaki ifadeleri, verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız (Bir ifadeyi birden fazla yerde kullanabilirsiniz.).
Karalar – Sular – Hava Katmanı – Dağlar – Buzullar – Atmosfer – Su katmanı
Dünya’nın yüzeyi………Sular………..ve………..Karalar……………. ile kaplıdır.
2 Dünya’nın etrafını saran katmana …………..Hava Katmanı…………………. adı verilir.
3 Hava katmanına ………..Atmosfer………………… de denir.
4 Kara katmanı ……….Dağlar…….., ovalar, çöller ve deniz diplerinden oluşur.
5 Dünya yüzeyinde ……..Sular………. karalardan daha fazla yer kaplar
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( D ) Hava katmanı, Dünya’nın etrafını sarar.
( D ) Okyanuslar, denizler, göller, buzullar, yer altı suları ve akarsular su katmanını oluşturur.
( Y ) Hava, sadece hava katmanında bulunur.
( Y ) Uzaydan bakıldığında Dünya kahverengi bir küreye benzer.
( D ) Hava görülmez ama havanın etkisi hissedilir.
C Aşağıdaki haritada kara katmanı olduğunu düşündüğünüz kısımları kahverengiye, su katmanı olduğunu düşündüğünüz kısımları maviye boyayınız.
Cevap:
1. Kahverengiye boyadığınız alanlar mı, maviye boyadığınız alanlar mı daha fazladır?
Cevap: Maviye boyadığım alan daha fazladır.
Cevap: Mavi renkli alan kahverengi alandan çok daha fazla yer kaplamaktadır.
2. Dünya yüzeyinde karalar mı, sular mı daha çok yer kaplar?
Cevap: Sular daha çok yer kaplar.
Cevap: Sular karalardan daha fazla yer kaplar. Karalar sadece 4/’1’i kadarını kaplamaktadır.
Aşağıdaki görselde katmanlar adlandırılırken bazı hatalar yapılmıştır. Bu hataların düzeltilmesi için hangi katmanların adlarının yer değiştirmesi gerektiğini aşağıdaki noktalı yere yazınız.
Cevap:
Su katmanı yazan yer — > Hava Katmanı olacak
Hava katmanı yazan yer — > Su Katmanı Olacak
Kara katmanı doğru yazılmıştır.
A Aşağıda görselleri verilen cisimlerden Dünya’nın şekline benzeyenlerin altındaki kutucuğa “?” işareti koyunuz.
Cevap:
B Aşağıda verilen tanımları ait olduğu katman ismiyle eşleştiriniz.
Cevap:
C Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. I. Magellan
II. Biruni
III. Kepler
Yukarıda verilenlerden hangileri Dünya’nın şeklinin küreye benzediğini söylemiştir?
A) I ve II B) II ve III C) I, II ve III
2. Dünya’nın uzaydan çekilmiş fotoğraflarında mavi görünen katman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Su katmanı B) Hava katmanı C) Kara katmanı
3.Öğretmen, öğrencilerinden Dünya’nın iç kısmında bulunan katmanların isimlerini bir kâğıda yazmalarını istemiştir. Buna göre hangi öğrenci öğretmenin sorusunu doğru cevaplamıştır?
A) Melis :
İç çekirdek
Atmosfer
Yer kabuğu
Manto
B) Duygu :
İç çekirdek
Dış çekirdek
Manto
Yer kabuğu
C) İlker :
Manto
Su katmanı
Hava katmanı
Atmosfer
4. Ankara’dan kalkan bir uçak sürekli aynı yönedoğru gittiğinde tekrar Ankara’ya ulaşır. Bu durum aşağıdakilerden hangisini ispatlar?
A) Dünya’nın yüzeyinin sularla kaplı olduğunu
B) Atmosferin Dünya’nın katmanlarından biri
olduğunu
C) Dünya’nın şeklinin küreye benzediğini
5. Aslı, Dünya’nın kara katmanı ile ilgili bir poster hazırlayacaktır. Buna göre Aslı, hazırlayacağı posterde aşağıdaki görsellerden hangisini kullanabilir?
A) DENİZ B) DAĞ C) GÖKYÜZÜ
6. Yandaki model ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Dünya’nın şekli küreye benzer.
B) Dünya katmanlardan oluşur.
C) Dünya’nın en iç kısmında yer kabuğu bulunur.
7. Buse, 72 parçaya ayrılmış yan0 200 400 600 km da ki dünya haritasında karaları yeşil, suları ise mavi renk ile boyayacaktır. Buna göre Buse aşağıdakilerden hangisini söylemiş olamaz?
A) Dünya’nın yüzeyi karalar
ve sularla kaplıdır.
B) Karalar, sulara göre daha geniş bir alan kaplar.
C) Yaptığım boyamada mavi boyayı daha fazla kullandım.
8. Dünya’nın yüzeyinden merkezine yolculuk yapılabilseydi bu yolculukta sırasıyla hangi katmanlardan geçilirdi?
A) Yer kabuğu – İç çekirdek – Dış çekirdek – Manto
B) Manto – Dış çekirdek – Yer kabuğu – İç çekirdek
C) Yer kabuğu – Manto – Dış çekirdek – İç çekirdek
Yukarıda numaralandırılarak verilen canlılar Dünya’nın hangi katmanında yaşar?
A) …Su Katmanı .. Kara Katmanı
B) … Hava Katmanı… Su Katmanı
C) … Kara Katmanı … Hava Katmanı
10. • Gözümüzle göremeyiz ama etkisini hissederiz.
• Kara ve su katmanı ile temas hâlindedir.
Yukarıda verilen bilgiler hangi katmana aittir?
A) Manto B) Dış çekirdek C) Atmosfer
11. Üzerinde canlıların yaşadığı katman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kara katmanı B) Atmosfer C) Su katmanı
DUYU ORGANLARI VE GÖREVLERİ
Duyu Organlarını Tanıyalım
Bir kır gezisine çıktığımızı düşünelim. Bu kır gezisinde çiçeklerin rengini vekokusunu, kelebeğin kanadındaki desenleri, kuş seslerini ve rüzgarın esintisini hangi duyularımızla algılarız?
Cevap: Bunu 5 duyu organımızı kullanarak yaparız.
Görme, işitme, dokunma,tat alma ve koku alma duyu organlarıyla çevremizi algılarız. Bu organlar göz, kulak,deri, dil ve burundur. Görmek için gözlerimizi, işitmek için kulaklarımızı, koku almak için burnumuzu,
tat almak için dilimizi kullanırız. Maddelerin sertliğini, yumuşaklığını, sıcaklığını
ve soğukluğunu derimiz sayesinde algılarız.
Göz sağlığımızı korumak için başka neler yapabileceğimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Göz sağlığımızı korumak hayatımızın kalitesi açısından çok önemli bir yere sahiptir. Gözlerimizin sağlığı için bir çok farklı yol vardır. Çıplak göz ile asla güneşe direk bakmamalıyız. Gözlerimizi tozlu ve mikroplu ortamlardan uzak tutmalıyız.
Duyu Organlarını Tanıyalım
Cevap: Gözlerimizin sağlığını korumak için düzenli uyumak, vaktinde uyumak ve göz sağlığına iyi gelecek besinler tüketmeliyiz.
“Müzisyenler çaldıkları müzik aletleriyle insanları mutlu eden sesler üretirler. Bu sesleri kulaklarımız sayesinde işitiriz. Kulaklarımız yalnızca müziği değil, çevremizdeki bütün varlıkların seslerini işitmemizi sağlar. Çünkü kulak işitme duyusu organımızdır. İşitme duyumuz bizi çeşitli durumlardan haberdar eder ve uyarır. Örneğin bir iş makinesinin gürültüsüyle bir arabanın korna sesini ayırt edebiliriz. Kurduğumuz bir çalar saatin zil sesi bize uyanmamız gerektiğini hatırlatır.”
” İki kulağımız vardır ve her iki kulak birlikte çalışır. Sağ taraftan gelen sesleri sağ kulağımızla, sol taraftan gelen sesleri sol kulağımızla daha önce işitiriz. Böylece seslerin hangi yönden geldiğini fark ederiz. Örneğin birkaç sokak ötedeki ambulansın siren sesini işitebilir ve ambulansın hangi tarafta olduğunu tahmin edebiliriz. Çevremizdeki insanların söylediklerini duymamız, onlarla iletişim kurmamızı kolaylaştırır. Kulak ayrıca dengemizi sağlamada görevli bir organımızdır. ”
Kulak sağlığımızı korumak için başka neler yapabileceğimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Kulak sağlığımızı korumak için kulaklarımıza yabancı cisim sokmamalıyız. Kulağımızı kulak temizleyici çubuklar ile temizlememeliyiz.
Cevap: Düzenli doktor kontrolü yapılabilir, yüksek sesle müzik veya televizyon dinlememeliyiz.
Burun sağlığımızı korumak için başka neler yapabileceğimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap2: Her gün düzenli olarak iki üç defa burna su alarak temizliğini yapmalıyız. Burnumuzu nefes alırken tutunmuş olan tozlardan arındırmamız gerekir.
Dil sağlığımızı korumak için başka neler yapabileceğimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Dili her yemekten sonra temizlemek, sağlıklı yiyecekler tüketerek zarar görmesini engelleyerek sağılığını koruyabiliriz.
Deri Sağlığımızı korumak için başka neler yapabileceğimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Sık sık banyo yaparak mikroplardan arındırıp temizlemeliyiz. Yaz kış güneş koruyucu sürerek zararlı ışınlardan korumalıyız.
A ) Aşağıdaki görsellerde yer alan duyu organlarının adlarını görsellerin altındaki noktalı yerlere yazınız
B ) Aşağıda görevleri tanımlanan duyu organlarının adlarını bulmacadaki yerlerine yazınız.
C Aşağıda verilen metni okuyarak ilgili soruları cevaplayınız.
” Elif ve babası pazar sabahı birlikte kek yapmaya karar verdiler. Tarife uygun biçimde kek hamurunu hazırladılar. Elif hamurun tadını merak etti ve hamurdan bir parça alıp tadına baktı. Oldukça tatlı
bir hamurdu. Hamuru kalıba döküp fırına sürdüler. Kek pişerken Elif müzik dinlemeye, babası ise kitap okumaya daldı. Bir an mutfaktan gelen yanık kokusunu fark ettiler. Keki fırından çıkardıklarında kekin hafifçe yanmış olduğunu gördüler. Mutfaktaki işlerini bitirdikten sonra etrafı toparlayıp temizlediler. ”
1. Elif ve babasının görme ve işitme duyuları neleri algılamalarını sağlamıştır?
Cevap: Görme duyusu kekin hafifçe yandığını koku alma duyusu ise yanık kokusunu almasını sağlamıştır.
Cevap: Kek ve kitap okumayı görme duyuları sayesinde sağlanırken duyma duyuları sayesinde de müzik dinlemektedirler.
2. Elif ve babası hangi duyuları sayesinde tehlikeli bir durumun yaşanmasını önlemişlerdir?
Cevap: Koku alma duyuları sayesinde tehlikeli bir durumun yaşanmasını önlemişlerdir.
Cevap: koku alma duyuları sayesinde tehlikeden kurtulabilmişlerdir.
3. Elif hamurun tadını hangi duyu organını kullanarak almıştır?
Cevap: Elif tat alma duyusu ile kekin tadına bakmıştır.
Cevap: Dil, tat alma duyusu olduğu için dil duyu organını kullanmıştır.
Ç Aşağıda verilen noktalı alana her bir duyu organının sağlığını korumaya yönelik birer davranış yazınız.
Cevap:
DİL : Dilimizi yemeklerin tadını almak için kullanırız. Dil sağlığımızı korumak çok önemlidir. Bunun için çok soğuk ve çok sıcak içecekler ve yiyecekleri hemen yememeli ılık bir hale gelmesini beklemeliyiz.
Göz: Altı ayda bir göz muayenesi yapılmalıdır.
Kulak: Kulak temizliğine dikkat ederek yüksek sesle müzik dinlememeliyiz.
Burun: Burun kıllarını almadan temizlemeli ve emin olmadığımız kokulardan uzak durmalıyız.
Dil: Dişlerimizi fırçalarken dil temizliğini de yapmalıyız.
El: Ellerimizi her fırsatta yıkamalıyız.
A Aşağıdaki çizelgede verilen ifadelerdeki durumları hangi duyu organları ile algıladığınızı duyu organının adının olduğu sütuna örnekteki gibi “?” işareti koyarak belirtiniz.
Cevap:
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap:
(D )1. Duyu organları sayesinde çevre algılanır ve keşfedilir.
(Y )2. Dokunma duyusu organı dildir.
(Y )3. Varlıkların renkleri burunla algılanır.
(D )4. Yüksek sesle müzik dinlemek kulaklara zarar verir.
(D )5. Koku alma ve tat alma duyuları birlikte çalışır.
Görselleri inceleyiniz. Aşağıda verilmiş eksik ifadeleri görsellere göre tamamlayınız.
Cevap:
Ç Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi görme duyusu organıdır?
Cevap:
2. I. Tat alma duyusu organıdır.
II. Konuşmaya ve çiğnenen besinlerin yutulmasına yardımcı olur.
Yukarıda özellikleri verilen duyu organı hangisidir?
Cevap: B
A) Burun B) Dil C) Göz
3. I. Dil ~ Varlıkların tadı onunla alınır.
II. Göz ~ Varlıkların kokuları onunla algılanır.
III. Kulak ~ Varlıkların sesi onunla işitilir.
Yukarıdaki duyu organları ve görevleri ile ilgili yapılan eşleştirmelerden
hangileri doğrudur?
Cevap: B
A) I ve II B) I ve III C) II ve III
4. “Emel, mutfağa girdiğinde masanın üstündeki kurabiyeleri gördü. Kurabiyeler mis gibi kokuyordu”.
Yukarıdaki metne göre Emel, kurabiyeyi algılarken sırasıyla hangi duyu organlarından yararlanmıştır?
Cevap: A
A) Göz – Burun
B) Kulak – Dil
C) Burun – Göz
5. ^ : Televizyon uzun süre ve yakından izlenmemelidir.
¦ : Gürültülü ortamlardan uzak durulmalıdır.
? : Kirli ellerle gözler ovulmamalıdır.
Yukarıdakilerden hangileri göz sağlığını korumak için yapılması gereken davranışlardandır?
Cevap: C
A) ^ ve ¦ B) ¦ ve ? C) ^ ve ?
6. Yanda verilen görseldeki çocuk, köpeğin tüylerinin yumuşaklığını hangi duyu organı ile algılar?
Cevap: B
A) Burun
B) Deri
C) Göz
7. Burun tıkandığında besinlerin tadı alınamaz. Bu durum hangi iki duyunun birlikte çalıştığını gösterir?
Cevap: C
A) Koklama – görme
B) İşitme – dokunma
C) Koklama – tat alma
8. • Bilmediğimiz varlıkları koklamamalıyız.
• Aşırı sıcak ve aşırı soğuk içecekleri tüketmemeliyiz.
Yukarıda hangi duyu organının sağlığını korumaya yönelik bir davranıştan bahsedilmemiştir?
Cevap: B
A) Burun B) Deri C) Dil
Merak Ediyorum
Varlıkları hareket ederken görebildiğimiz yerlerden biri oyun ve eğlence parklarıdır. Görseldeki varlıklardan hangileri hareket etmektedir?
Cevap: Tekerlekli sandalyedeki kişi ve onu iten kişi hareket halindedir, lunaparktaki alet hareket halindedir, parkta halat çeken kişiler hareket halindedir.
Yukarıda verilen görselleri inceleyelim görsellerdeki varlıkların hareket özelliklerini karşılaştıralım. Yaptıkları hareketler birbirinden farklı mıdır? Neden?
Cevap: Görseldekiler hareket halinde olsa bile hepsinin hareket etme şekli farklıdır. Motosiklet dönüş yapmaya çalışmaktadır, çocuk salıncakta ileri geri gitmekte, bisiklet ileriye doğru gitmeye çalışmakta, araba ise frene basarak durmaya çalışmaktadır.
Deneyelim – Öğrenelim – Sonuç
Varlıklar Hareket Özellikleri
Ponpon topu hareketliyken Sallanma
Topaç hareketliyken Dönme
Yürüyen arkadaşınız koşmaya başladığında Hızlanma
Koşan arkadaşınız yürümeye başladığında Yavaşlama
Arkadaşınız kapıya yöneldiğinde Yön değiştirme
• Hareket eden varlıkların hareket özellikleri nelerdir?
Cevap: İnsanlar ve hayvanlar; yürüyerek, koşarak, zıplayarak, sürünerek veya yüzerek hareket ederler.
Bitkiler yapraklarını Güneş’e doğru çevirmesiyle ve köklerinin suya yönelmesiyle hareket ederler.
Cevap: Hareket halindeki varlıklar dönme, sallanma, yön değiştirme, yavaşlama, hızlanma gibi hareket etme özelliklerinde bulunurlar.
Sallanma ve dönme hareketi yapan varlıklara çevremizden örnekler verelim.
Cevap:
Dönme hareketi yapan;
sallanma hareketi yapan;
Sallanma hareketine salıncağın sallanmasının örnek verebiliriz.
Dönme hareketine ise, duvar pervanesi, dönme dolap, mutfak robotu dönme hareketi yaparak hareket etmektedir.
Çevremizi gözlemleyerek yön değiştirme hareketi yapan varlıklara örnek verelim.
Cevap: Cisim sürekli aynı yöne hareket etmez yönünü değiştirdiğimiz zaman yön değiştirme hareketi yapmış olur. Hareketli bir topun engele çarpınca yönünü değiştirmesi.
Cevap: Oyuncak bir arabayı ileri sürerken başka yöne gitmesi yön değiştirmesine örnektir.
Aşağıdaki tabloda bazı hareketli varlıkların görselleri verilmiştir. Bu varlıkların hareket özelliklerini belirleyiniz. Belirlediğiniz hareket özelliğine göre ilgili bölüme örnekteki gibi “?” işareti koyunuz.
Cevap:
Cevap: Görsellerin hareket özelliğinin ismi ve “x” işaretini vererek sizlere yardımcı olacağız. Siz öğrencilerimiz bunları görsellere yerleştirebilirsiniz.
Yön değiştirme
x
Dönme
x
Sallanma
x
Dönme
x
Yavaşlama
x
Hızlanma
x
Topu hareket ettiren etki nedir?
Cevap: Çocuğun ayağıyla topa uyguladığı kuvvettir.
Cevap: Topu hareket ettiren itme kuvvetidir. Çocuğun topa vurmasıyla itme kuvveti gerçekleşmektedir.
Çocuk kızağın hareket etmesi için ne yapıyor?
Cevap: çekerek kızağı hareket ettiriyor.
Cevap: Çocuk kızağı hareket ettirmek için kızağı çekerek çekme kuvvetini uyguluyor.
Bisikleti hareket ettirmek için ne yapmak gerekir?
Cevap: Pedallari çevirerek hareket ettiririz
Cevap: Bisiklet pedallarını ayaklarla itmek gerekir. İtme kuvveti uygulanmış oluyor.
Baba çocuğunu sallamak için ne yapıyor?
Cevap: İterek salıncağın sallanmasını sağlayabiliriz.,
Cevap: Baba çocuğunu iterek sallıyor. Böylece itme kuvvetini uygulamış oluyor.
Duran oyuncak arabayı ittiğimizde ve çektiğimizde oyuncak arabanın durumunda nasıl bir değişiklik gözlemledik?
Cevap: Duran arabayı iterek ve çekerek kuvvet uygulayıp arabayı hareket ettirmiş oluruz.
Cevap: Oyun arabayı ittiğimizde ve çektiğimizde oyuncak arabanın hareket ederek ilerlediğini gözlemledik.
Oyuncak arabanın hareket etmesinde itme ve çekmenin rolü nedir?
Cevap: İkisi de bir kuvvet olduğu için araba iki türlü de hareket etmiş oldu.
Cevap: İtme ve çekme kuvveti sayesinde oyuncak araba hareket etmektedir.
İtme ve çekme kuvveti duran cisimleri hareket ettirebilir. Örneğin kapalı bir kapıyı iterek veya çekerek açabiliriz. Çekmeceye çekme kuvveti uygulayarak çekmeceyi açabiliriz. Günlük hayattan itme ve çekme kuvvetine başka hangi
örnekleri verebiliriz? Düşünelim.
Cevap: Sandalyeye oturmak için çeker kalkarken de geri iteriz veya kapıyı açıp kapamak için itme ve çekme kuvveti uygularız.
Cevap:
Çekme Kuvvetini
İtme Kuvveti
Günlük yaşamımızda şapkamızı giyerken çekme, çıkarırken itme kuvveti uygularız. Montumuzun fermuarını ise çekerek açarız. Peki, çoraplarımızı giyerken itme kuvveti mi, çekme kuvveti mi uygularız?
Cevap: çoraplarımızı giyerken çekme kuvveti uygularız.
İtme ve çekme kuvvetlerinin duran ve hareket eden cisimler üzerindeki etkileri nelerdir?
Cevap: Duran cismi hareketlendirir. hareket eden bir cismi hızlandırabilir,yavaşlatabilir veya durdurabiliriz.
Çevremizden itme ve çekme kuvvetlerinin etkilerini gördüğümüz durumlara örnekler verelim.
Cevap: Futbol oynarken topu kaleye atmamız bir itme kuvvetidir.
Günlük yaşamımızda karşılaştığımız hareketli cisimlere örnekler verelim. Bu cisimlerin hangi durumlarda tehlikelere sebep olabileceğini arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Yoldaki arabalar, çok hızlı bir şekilde hareket ediyorsa kazaya sebep olabilir.
A- Aşağıda verilen hareketlerde itme kuvvetinin mi, çekme kuvvetinin mi uygulandığını belirleyiniz. Bazı hareketlerde her iki kuvvetin uygulanıp uygulanmadığını belirleyiniz. Her bir hareket için belirlediğiniz kuvvet türünü örnekteki gibi “?” ile işaretleyiniz.
Cevap:
Çevrenizde hareket eden ve duran cisimlere örnekler veriniz. İtme ve çekme kuvvetlerinin bu cisimler üzerindeki etkilerinin neler olabileceğini aşağıya yazınız.
Cevap: Şemsiyenin uç kısmından itme kuvveti uygularsak şemsiyeyi açmış oluruz. Topa itme kuvveti uyguladığımızda o kuvvetle uzağa gidecektir. Çekmeceye itme veya çekme kuvveti uyguladığımızda açar veya kapatmış oluruz. Kuvvet uygulayarak hareket ettiremeyeceğimiz cisimler duran cisimlerdir örneğin ev gibi .
C- Aşağıdaki kutucuklarda verilen kavramları bulmacada bulup yukarıdan aşağıya, soldan sağa örnekteki gibi boyayınız.
Cevap:
A -Aşağıdaki ifadeleri verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız (Bir ifadeyi birden fazla yerde kullanabilirsiniz.).
B-Aşağıdaki açıklamalar hangi kavramı tanımlamaktadır? Bu kavramı noktalı yere yazınız.
C-Alican ve Kerem teneffüs zili çaldıktan sonra koşarak sınıftan çıktılar. Kantine bir an önce gitmek istiyorlardı. Her ikisi de koridorda hızla koşarken aniden sınıfın birinden öğrenciler çıktı.
Yukarıda anlatılan olayın devamında sizce neler yaşanmış olabilir? Bu olaydan yola çıkarak hareketli varlıkların neden tehlikeli durumlar oluşturabileceğini aşağıdaki alana yazınız.
Cevap: Aniden çıkan öğrenciye çarptılar.Bunun sonucunda 3’üde yaralanabilir.. Böyle hızlı hareketler kötü sonuçlar doğurabilir.
Ç Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Aşağıdaki görsellerde hareket eden bazı cisimler görülmektedir.
Buna göre bu cisimlerin hareket özellikleri aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
Cevap: B
I II III
A) Dönme Sallanma Hızlanma
B) Yavaşlama Dönme Sallanma
C) Yavaşlama Sallanma Dönme
2. Yandaki görselde Ahmet’in topa vurması ve kalecinin bu topu tutması görülmektedir. Görselle ilgili olarak;
I. Ahmet topa itme kuvveti uygulamaktadır,
II. Kaleci topa çekme kuvveti uygulamaktadır,
III. Kaleci topa kuvvet uyguladığında top yavaşlar
ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap: B
A) I ve II B) I ve III C) I, II ve III
3. “Çarpışan oyuncak arabalar …………………………………… hareketi yapar.”
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere hangi ifade gelmelidir?
Cevap: C
A) hızlanma B) dönme C) yön değiştirme
4. Aşağıdakilerden hangisi hareketli varlıkların sebep olabileceği tehlikelerle ilgili değildir?
Cevap: B
A) Vantilatöre dokunmak
B) Yazı yazmak
C) Topa ayağıyla vuran kişinin önünde durmak
5. Yandaki görseli inceleyen bir öğrenci;
I Koşarken hızlanma hareketi yaparız,
II. Okul koridorlarında koşmak tehlikeli sonuçlara sebep olabilir,
III. Okul koridorlarında koşmakta bir sakınca yoktur.
ifadelerinden hangilerini söylemiş olabilir?
Cevap: A
A) I ve II B) II ve III C) I, II ve III
6. Daldan düşen elma ne tür bir hareket yapar?
Cevap: B
A) Sallanma
B) Hızlanma
C) Yön değiştirme
7. Yandaki görselde bisiklete binmiş bir çocuk görülmektedir. Görselle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Cevap: B
A) Bisikletin tekerleri ve pedalları dönme hareketi yapmaktadır.
B) Çocuğun kask takması güvenlik için yeterlidir.
C) Frene basınca bisiklet yavaşlama hareketi yapar.
8. I. Hızlanır.
II. Durur.
III. Yavaşlar.
Hareketli bir cisme hareket yönüne ters yönde bir kuvvet uygulandığında cisim, yukarıdaki hareketlerden hangilerini yapabilir?
Cevap: C
A) I ve II B) I ve III C) II ve III
9. I. Duran bir cismi harekete geçirebilir.
II. Hareketli bir cismi durdurabilir.
III. Hareketli bir cismi hızlandırabilir.
Yukarıda verilenlerden hangileri kuvvetin cisimler üzerindeki etkilerindendir?
Cevap: C
A) I ve III B) II ve III C) I, II ve III
10- I. Çığ II. Sel II. Otomobilin frenine basılması
Yukarıdakilerden hangileri hareketli cisimlerin sebep olabileceği tehlikelerle ilgilidir?
Cevap: A
A) I ve II B) I ve III C) II ve III
A. Maddenin Duyu Organları ile Açıklanabilen Temel Özellikleri
Görselleri verilen maddelerle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayalım.
Hangi maddelerin tadı vardır?
Cevap: Lokum,tuz
Hangi maddeler serttir?
Cevap: Keman,bisiklet,tız
Kemanın yayını hangi sözcükle nitelendirirsiniz?
Cevap: Esnek
Bisiklet tekerleğinin yüzeyini hangi sözcükle nitelendirirsiniz?
Cevap: Esnek
Maddeleri nitelerken kelime ağından nasıl yararlandık?
Cevap: Maddenin özelliklerine göre kelime seçtik
Kelime ağında yer alan hangi nitelik, maddeyi daha kolay tanımamızı sağladı?
Cevap: Sertliği ve rengi , maddenin tadının olup olmaması
Maddeleri doğru tahmin edebildik mi? Tahminlerimizde yanıldıysak bunun nedeni ne olabilir?
Cevap: Evet doğru tahmin ettim. Eğer yanılsaydım maddenin niteliklerinde bir eksiklik olduğu gözükürdü.
Sertlik-Yumuşaklık
Çevremizdeki yumuşak maddelere örnek verelim.
Cevap: Sünger,pamuk,yün…
Çevremizdeki sert maddelere örnekler verelim.
Cevap: Tahta,masa,telefon…
Esnek maddelere başka örnekler verelim.
Cevap: Lastik,yay,plastik…
Yukarıdaki cisimlerin hangi kısımları kırılgan maddelerden yapılmıştır?
Cevap: Hepsi kırılgan bir maddeden yapılmıştır.çünkü cam kullanılmıştır.
Sınıfımızda bulunan pürüzlü ve pürüzsüz maddelere örnekler verelim.
Cevap:
Pürüzlü;sınıf tabanı ve duvarı
Pürüzsüz;sıralar ve yazı tahtası
Pürüzsüz alüminyum folyoyu buruşturunca ne oldu?
Cevap: Alüminyum folyoyu buruşturunca pürüzlü bir yüzeye sahip oldu
Pürüzlü yüzeye sahip alüminyum folyoyu nasıl pürüzsüz hâle getirdik?
Cevap: Açarak pürüzsüz hale getirmeye çalıştık.
Rengi, kokusu ve tadıyla ayırt edebildiğimiz maddelere örnekler verelim.
Cevap: kiraz,karpuz,çilek,muz…
Bazı Maddeler Vücuda Zarar Verebilir
Maddelerle Çalışırken Tedbirli Olmalıyız
Deney yaparken çeşitli maddeler kullanırız. Sizce bu maddelere dokunulması, bu maddelerin koklanması ya da tadına bakılması zararlı mıdır? Neden?
Cevap: Maddelere dokunulması ,maddelerin koklanması ve tadına bakılması zararlıdır .Kimyasal maddeler insan sağlığı için zararlıdır maddeler birbirine karışınca tepkimeye girebilir ve bu insan sağlığı için zararlıdır ve vücutla temas etmemesi gerekir. Laboratuvar kuralları gereğince deney yapılan maddenin koklanmaması tadına bakılmaması gerekir. Böyle bir durumda acilen hastaneye gidilmelidir müdahale edilmediği takdirde insanı ölüme bile götürebilir.
A-Aşağıdaki maddelerin duyu organlarıyla gözlemlenen özellikleri nelerdir? Noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
B-Sınıfınızda bulunan maddelerden ikisini seçerek bu maddeleri nitelikleri bakımından karşılaştırınız. Maddelerin benzerliklerini ve farklılıklarını aşağıdaki şemada gösteriniz.
Cevap:
C-Aşağıda sıralanmış maddelerin sert mi, yumuşak mı olduğunu düşününüz. Sert olanların başındaki kutucuğa “S”, yumuşak olanlarınkine “Y” yazınız.
Cevap:
(S)Masa (Y)Pamuk
(Y)Oyuncak ayı (Y)Yün
(Y)Tüy (Y)Hamur
(S)Kalem (S)Çekiç
(Y)Havlu (S)Çakıl taşı
(S)Metal kaşık (S)Tuğla
(Y)Çamur (Y)Yastık
(Y)Sünger (S)Şişirilmiş futbol topu
Ç-Aşağıdaki görselde laboratuvarda bilimsel deneyler yapan öğrencilerin hatalı davranışlarını belirleyiniz. Hangi güvenlik önlemlerini almaları gerektiğini noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Hatalar:
Gerekli Önlemler:
Deniz dibindeki kum, kayalıklar ve dalgıcın giysisinin ortak özelliği nedir?
Cevap: Hepsinin katı halde olması
Çeşitli varlıkların içinde bulunduğu deniz suyunun kayalıklardan farkı nedir?
Cevap: Kayalıkların katı,deniz suyu ise sıvı halde olması
Dalgıcın sırtında taşıdığı tüpün içindeki madde katı mı, sıvı mı yoksa gaz mıdır?
Cevap: Gaz dır.
Şimdi “İnceleyelim, Yorumlayalım” bölümündeki sorulara cevap verelim.
• Hangi maddeler katı hâldedir?
Cevap: oyuncak fil,raketler ve toplar
• Hangi maddeler sıvı hâldedir?
Cevap: süt,şişme havuzdaki su
• Hangi maddeler gaz hâldedir?
Cevap: havada ki balon
Çevremizdeki katı, sıvı ve gaz maddelere örnekler verelim.
Cevap:
Katı: kitap,dolap..
Sıvı: su,çay…
Gaz: Tüp,oksijen
Aşağıdaki tabloda maddeler verilmiştir. Bu maddelerin hangi hâlde olduğunu belirten kutucuğu örnekteki gibi “?” ile işaretleyiniz.
Cevap:
A-Aşağıdaki kutucuklarda verilen maddeleri inceleyiniz. Kutucuklardaki numaraları kullanarak soruları cevaplayınız. Aynı kutucuk numarasını birden fazla sorunun cevabı için kullanabilirsiniz.
1. Kutucukların hangilerinde bulunan maddeler esnektir?
Cevap: 2-5-6-7
2. Kutucukların hangilerinde bulunan maddeler kırılgandır?
Cevap: 1-3-4-8
3. Kutucukların hangilerinde bulunan maddeler pürüzlüdür?
Cevap: 1-2-3-4-7-9
B-Aşağıdaki tabloda verilen maddelerin katı, sıvı ve gaz olma durumlarını örnekteki gibi “?” ile belirleyiniz.
C-Aşağıda katı, sıvı ve gaz olma özellikleri işaretlenen maddelere örnekteki gibi uygun örnekler yazınız.
Ç Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Buz, maddenin hangi hâline örnektir?
Cevap: A
A) Katı B) Sıvı C) Gaz
2. Aşağıda verilen maddelerin hâlleri hangisinde doğru verilmiştir?
Cevap: B
Cam Benzin Helyum
A) Sıvı Katı Gaz
B) Katı Sıvı Gaz
C) Gaz Sıvı Katı
3.
Cam- Su -Kolonya -Buhar
Yukarıdaki maddelerden hangileri katı hâldedir?
Cevap: A
A) Cam B) Su ve kolonya C) Cam ve su buharı
5. Yandaki görselde Ahmet ve Ayşe laboratuvarda deney yapmaktadır.
Buna göre;
I. Eldiven takmalılar,
II. Önlük giymeliler,
III. Laboratuvar gözlüğü takmalılar
ifadelerinden hangileri Ahmet ve Ayşe’nin almaları gereken önlemlerdendir?
Cevap: C
A) I ve II B) II ve III C) I, II ve III
6. Yandaki güvenlik uyarı işaretinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: B
A) Her maddenin koklanmaması gerektiğini gösterir.
B) Maddenin tahriş edici etkisi olduğunu gösterir.
C) Laboratuvar gözlüğü kullanılması gerektiğini hatırlatır.
7. Yanda görselleri verilen cam kavanozun ve büyütecin hangi özellikleri aynıdır?
Cevap: B
A) Kokuları
B) Tatları
C) Kırılganlıkları
8. I. Otomobil lastiği
II. Eldiven
III. Lastik çizme
Yukarıdaki maddelerden hangileri esnektir?
Cevap: C
A) I ve II B) I ve III C) I, II ve III
9. Aşağıdaki maddelerden hangisi sert değildir?
A) Demir kaşık
B) Mermer
C) Battaniye
Cevap: C) Battaniye
10. I. Diş macunu
II. Oyun hamuru
III. Sünger
Yukarıdakilerden hangisi esnektir?
A) Yalnız III B) I ve II C) II ve III
Cevap: A
11. I. Etkinlik esnasında bir şey yiyip içmemeliyiz.
II. Kimyasal maddeleri kullanmadan önce maddenin üzerindeki etiketi oku- malıyız.
III. Laboratuvarda koşmamalıyız.
Yukarıda verilenlerden hangileri laboratuvarda çalışırken alınması
gereken önlemlerdendir?
A) I ve II B) I ve III C) I, II ve III
Cevap: C
12. Taş –Hamur – Sünger
Yukarıdaki maddelerden hangisi ya da hangileri serttir?
A) Yalnız taş B) Hamur ve sünger C) Taş, hamur ve sünger
Cevap: A) Yalnız taş
5. ÜNİTE: ÇEVREMİZDEKİ IŞIK VE SESLER
Merak Ediyorum
Yukarıda aynı köprünün gece ve gündüz çekilmiş fotoğrafları verilmiştir. Gündüz çekilmiş fotoğrafta gördüğümüz cisimlerin tamamını gece çekilmiş fotoğrafta da görebiliyor muyuz? Neden?
Cevap: Yukarıda verilen fotoğrafta gördüğümüz cisimlerin tamamını gündüz görebiliriz ama gece çekilmiş olan fotoğraflarda cisimlerin çoğunu göremeyiz bunun nedeni ise gündüz ışıkların çok çok fazla olması ve geceleri bu ışıkların olmamasıdır.
Işığın Görmedeki Rolü Nedir?
Cevap: Çevredeki şeyleri varlıkları görebilmemiz için varlıklardan gözümüze ışık gelmesi gereklidir. Baktığımız noktadan gözümüze bir aydınlanma bir ışık gelmelidir ki varlıkları görüp fark edebilelim.
Yukarıdaki görselleri inceleyelim. Böyle bir yerde yaşıyor olsaydık çevremizdeki varlıkları gece mi, gündüz mü daha iyi görebilirdik? Niçin?
Cevap: Tabi ki de gündüz daha iyi görebilirdik çünkü gündüzleri geceye göre güneşten dolayı daha fazla ışık gelmektedir ve etraf daha aydınlıktır .Çevremizdeki varlıkları daha iyi görebilmemiz için daha fazla ışığa ve aydınlığa ihtiyacımız vardır.
El fenerinin ışığı olmadan karton kutunun içindekileri görebildik mi? Tahminimiz doğrulandı mı? Nedenini açıklayalım.
Cevap: Göremeyiz diye tahminde bulunmuştum ve tahminim doğrulandı. Çünkü el feneri yani ışık aydınlanma olmadan gözümüz varlıkları göremez.
El fenerinin ışığını açtığımızda karton kutunun içindekileri görebildik mi? Tahminimiz doğrulandı mı? Nedenini açıklayalım.
Cevap: Evet gördük tahminim doğrulandı. Gözümüzün varlıkları görebilmek için ışığa ihtiyacı olduğu için el feneri bu görevi gördü ve varlıkları görebildik.
Işığın görme olayının gerçekleşmesindeki rolü nedir?
Cevap: Işık olmadan gözümüzle hiçbir şeyi göremeyiz. Görme olayının gerçekleşebilmesi için gözümüzü bir aydınlanma bir ışık gelmesi gereklidir.
Günlük yaşamda görmek için ışık kullandığımız yerlere örnekler verelim.
Cevap: Çoğu şey için ışık kullanırız.En basitlerinden araba da akşam farları açmamız veya akşam sokak lambalarının yanması gibi
A-Aşağıda verilen soruları ışık ve görme olayı ile ilişkilendirerek cevaplayınız.
1. Işık niçin gereklidir?
Cevap: Karanlık ortamda görmemizi kolaylaştırır.
2. Işık nerelerde gereklidir?
Cevap: Karanlık olan her ortamda
3. Işık kimler için gereklidir?
Cevap: Çevresini görmek isteyen herkes için gereklidir.
4. Işık ne zaman gereklidir?
Cevap: Görme sorunumuz olduğu zaman dışarıdan kaynaklı.
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin altındaki soruları cevaplayınız.
1. Sürücü, arabasının farlarını niçin açmış olabilir?
Cevap: Karanlıkta yolu daha iyi görebilmek için
2. Çocuk masa lambasının ışığını niçin açmış olabilir?
Cevap: Dersine çalışabilmek için açmıştır.
3. Sokak lambaları geceleri sokakları aydınlatmasaydı ne olurdu?
Cevap: Karanlıkta göremediğimiz için sokaklarda yürümemiz zorlaşırdı.
4. Çocukların birbirlerini ve çevrelerini görmelerini sağlayan nedir?
Cevap: Fenerde ki ışıktır.
Işık Kaynağı Nedir?
Cevap: Görmemizi sağlayan enerji ışıktır.Işık yayarak çevresini aydınlatan her şey ışık kaynağı‘dır.En büyük ışık kaynağımız ise Güneş’tir.
Doğal ışık kaynakları ve yapay ışık kaynakları olarak ikiye ayrılır.Kendiliğinden ışık üreten doğal ışık kaynağıdır.Yapay ışık kaynağı ise gece daha iyi görebilmemiz için olan insanlar tarafından yapılan ışıklardır.
“Işık Kaynakları” isimli etkinliği yaparak çevremizde bulunan doğal ve yapay
ışık kaynaklarını belirleyelim.
IŞIK KAYNAKLARI
Gerekli Malzemeler:
karton, yapıştırıcı, ışık
kaynakları görselleri.
Amaç: Işık kaynaklarını sınıflandırmak
1. Çevremizdeki ışık kaynaklarını gözlemleyelim.
2. Gözlemlerimizden yararlanarak doğal ışık kaynakları ve yapay ışık kaynakları
olmak üzere iki liste hazırlayalım.
3. Listelerdeki örneklerin yer aldığı bir poster hazırlayalım.
Doğal ve yapay ışık kaynaklarına çevremizden örnek verelim.
Cevap:
Doğal ışık kaynakları; Güneş,yıldızlar,ateş böcekleri,yıldırım,şimşek ve fener balığı gibi örnekler doğal ışık kaynağıdır.
Yapay ışık kaynakları ise insanlar tarafından üretilen; Ampul,mum,fener,gaz lambası,trafik ışıkları,kandil ve meşale gibi kaynaklar yapay ışık kaynaklarıdır.
1. Aşağıda bazı ışık kaynakları yer almaktadır. Bunların doğal ışık
kaynağı mı, yapay ışık kaynağı mı olduğunu belirleyerek noktalı yerlere
yazınız.
Cevap:
2. Işık kaynağının doğal ya da yapay olduğuna neye göre karar verdiğinizi
açıklayınız.
Cevap: İnsanlar tarafından üretilen kaynaklara yapay ışık kaynağı denir.İnsanlar tarafından üretilmeyen kaynaklara da doğal ışık kaynağı denir.
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış ifadelerin doğrusunu noktalı yerlere yazınız
(D)1. Işık kaynakları doğal ve yapay oluşlarına göre iki grupta incelenir.
(Y) 2. Yıldızlar, ışık kaynağı değildir.
Cevap: Yıldızlar doğal bir ışık kaynağıdır.
(D)3. El feneri, yapay ışık kaynağıdır.
(Y) 4. Mum, doğal ışık kaynağıdır.
Cevap: mum yapay ışık kaynağıdır.
(D)5. Güneş, doğal ışık kaynağıdır.
(D)6. Işık kaynakları ışık yayarak varlıkların görünmesini sağlar.
(Y) 7. Ay, doğal ışık kaynağıdır.
Cevap: Ay güneşten aldığı ışığı yansıtır.O yüzden doğal ışık kaynağı değildir.
Aşağıdaki görseli inceleyelim. Hangi varlıkların ses üretebildiğini söyleyelim.
Cevap: İş makinesinin çıkardığı ses,Bebeğin ağlaması,Köpeğin havlaması,Polisin siren sesi,birinin telefonla konuşması
Sonuç
• Cetveli çekip bıraktığımızda ne gözlemledik?
Cevap: Bükülüp eski haline tekrar döndüğü
• Paket lastiğini çekip bıraktığımızda ne gözlemledik?
Cevap: Plastik lastiği çektiğimiz zaman lastiğin uzadığını gördük ve bırakınca eski haline geri döndü.
• Şişirdiğimiz balonun içindeki havayı boşaltırken ne gözlemledik? Parmaklarımızda ne hissettik?
Cevap: İçindeki havanın boşaldığı ve eski haline geri dönmesini gözlemledik.
• Ses çıkarırken boynumuzun iki tarafına dokundurduğumuz parmaklarımızda ne hissettik?
Cevap: Boynumuzun titrediğini gözlemledik
• Oluşturduğumuz seslerin kaynağı nedir?
Cevap: Seslerin kaynakları kendileridir.
Aşağıdaki görselleri inceleyelim. Görsellerdeki varlıklardan hangilerinin ses kaynağı olduğunu söyleyelim.
Cevap: 1,3,4,5,6,7,8
3. BÖLÜM: B. Ses Her Yönde Yayılır, C. Ses Nereden Geliyor, Ç. Doğal ve Yapay Ses Kaynakları
Sonuç
• Etkinliğimizde kullandığımız ses kaynağı nedir?
Cevap: Çalar saat
• Sınıftaki herkes saatin alarm sesini işitebildi mi? Gözlemlerimizden yararlanarak bu durumu yorumlayalım.
Cevap: Evet herkes duyabildi.
Aşağıdaki görselde çocuklar civcivleri ve tavuğu göremiyorlar. Fakat seslerini işitebiliyorlar. Sizce çocuklar tavuk ve civcivlerin yerini seslerinden bulabilirler mi?
Cevap: Aralarında duvar olduğu için göremezler ama seslerini işitmeleri mümkündür. Evet duyabilirler.
Sonuç
• Arkadaşımız ses kaynağının yerini doğru tahmin edebildi mi? Gözlemimizi
söyleyelim.
Cevap: evet tahmin etti.
• Arkadaşımız ses kaynağının yaklaştığını ya da uzaklaştığını doğru tahmin edebildi mi? Gözlemimizi söyleyelim.
Cevap: evet edebildi.
• Ses kaynağının yerinin ve yaklaşıp uzaklaştığının belirlenmesinde rol alan duyumuz hangisidir?
Cevap: Kulağımız yardımıyla duyarak analarız
Günlük yaşamımızdan ses kaynağının yaklaştığını ya da uzaklaştığını tahmin
edebildiğimiz örnekler verelim.
Cevap: Davul sesi uzaklaştıkça az ses ve hoştur.Yakınlaştıkça ses çoğalır ve rahatsız eder veya arabaların sesi yakınlaştıkça ses artar uzaklaştıkça ses azalır.
Aşağıda verilen numaralandırılmış görsellerden,
Hangileri doğal ses kaynağıdır?
Cevap: 1-3-8-10
Hangileri yapay ses kaynağıdır?
Cevap: 2-4-5-6-7-9
Çevremizden doğal ve yapay ses kaynaklarına örnekler verelim.
Cevap:
Doğal ses kaynakları:İnsan sesi,kurbağa,sesi,kuş sesi,koyun sesi…
Yapay ses kaynakları:Araba sesi,motor sesi,makine sesi…
3. BÖLÜM : ÇEVREMİZDEKİ SESLER 3. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
3. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinle ilgili soruları cevaplayınız.
1. Metinde geçen ses kaynakları nelerdir?
Cevap: Kurbağa sesleri, Kuşların cıvıltısı, Çobanın çaldığı kaval sesi, koyunların çıngırak sesleri, Uçan uçağın sesi, gök gürültüsü,
2. Bu ses kaynaklarından hangileri doğal ses kaynağıdır?
Cevap: Doğal ses kaynakları, Gök gürültüsü, Kuş cıvıltısı ve kurbağa sesleridir.
3. Bu ses kaynaklarından hangileri yapay ses kaynağıdır?
Cevap: Uçak sesi, kaval sesi ve çıngırak sesi.
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış olanların doğrusunu ifadelerin altındaki satırlara yazınız.
( D ) 1. Ses kaynağının yeri işitme duyusuyla belirlenir.
( Y ) 2. Ses kaynağından uzaklaştıkça duyulan sesin şiddeti artar.
( Y ) 3. Cansız varlıklar ses kaynağı değildir.
( D ) 4. Bir kaynaktan çıkan ses her yöne yayılır.
( Y ) 5. Rüzgâr yapay ses kaynağıdır.
( D ) 6. Ses, titreşim sonucu oluşur.
( D ) 7. Ses oluşturan bütün varlıklar ses kaynağıdır.
Gözlerinizi kapatıp etrafınızdaki sesleri dinlediğinizde işittiğiniz seslerin kaynağının size yaklaştığını ya da uzaklaştığını nasıl anlayabilirsiniz?
Cevap: Sesin şiddetinin azalması ve artması sonucu bunu anladım.
3. BÖLÜM : ÇEVREMİZDEKİ SESLER 4. BÖLÜM : SESİN İŞİTMEDEKİ ROLÜ
Aşağıdaki görseli inceleyelim. Görseldeki çocuklar hangi varlıkların çıkardığı
sesleri duyuyor olabilirler? Söyleyelim.
Cevap: Uçağın sesi,kuşların sesi,suyun sesi,böceklerin sesini duyuyor olabilirler.
Sonuç
• Arkadaşlarımızın konuşmalarını hangi durumda daha iyi işitebildik?
Cevap: Yüksek sesle konuştukları zaman sesi daha iyi işitebildik.
• İnsan kulağı her sesi işitebilir mi?
Cevap: İnsan kulağı belli bir şiddete olan sesleri duyabilir.Örneğin köpeklerin depremi önceden sesi duyması gibi.
Sonuç
• Saatin sesini saate yakınken mi, uzakken mi daha iyi işitebildik? Söyleyelim.
Cevap: Yakınken daha iyi işitebildik.
• Ses şiddeti ile uzaklık arasında bir ilişki var mıdır? Bunu neye dayanarak söyleyebiliriz?
Cevap: Ses kaynağından uzaklaştıkça duyma imkanımız da o kadar azalır.
Çevremizden düşük ve yüksek şiddette ses çıkaran varlıklara örnek verelim.
Cevap: Gök gürültüsü çok yüksek ses çıkarır ama yağmurun sesi ona göre azdır.
Aşağıda yer alan farklı ortamlarda bulunduğumuzu ve bu sesleri işittiğimizi
hayal edelim.
• Hangi varlıkların ürettiği sesler diğerlerinden daha şiddetlidir?
Cevap: uçak ve roket sesi
• Hangi ortamlarda uzun süre bulunmak işitme kaybına neden olabilir?
Cevap: Uçak ve roket atılan ortamda bulunursak işitme kaybı oluşabilir.
3. BÖLÜM : ÇEVREMİZDEKİ SESLER 4. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Ege “Ses şiddeti uzaklıkla değişir mi?” sorusunu arkadaşlarına yöneltmiş ve onlardan aşağıdaki cevapları almıştır.
Alev=Uzaklık arttıkça duyulan sesin şiddeti azalır.
Tuna=Uzaklık azaldıkça duyulan sesin şiddeti artar.
Yeliz=Uzaklık arttıkça duyulan sesin şiddeti artar.
Sizce hangi öğrencilerin verdiği cevaplar doğrudur?
Cevap: Alev ve Tuna’nın verdiği cevap doğrudur.
Görseldeki kişinin kulaklık takmasının sebebi nedir? Noktalı yere yazınız.
Cevap: Kulaklık takma sebebi iş yaptığı elindeki aletten ses fazla çıktığı için kulak zarına zarar verme ihtimali vardır.Bu yüzden kulaklık takması gerekir.
Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.
1. Bu görsellerdeki varlıklardan hangilerinin düşük, hangilerinin yüksek şiddette ses üreteceğini belirleyerek ilgili başlığın altına yazınız.
Cevap:
Düşük Şiddette Ses Üreten Varlıklar:Maden suyu,yaprak,tüy,kelebek,kar
Yüksek Şiddette Ses Üreten Varlıklar:Motosiklet,zil,matkap
2. İnsan kulağı görsellerdeki varlıklardan hangilerinin ürettiği sesi işitemez? Niçin?
Cevap: Yaprak sesini,tüy sesini kelebek sesini ve kar sesini işitemez çünkü bizim duyabileceğimiz ses düzeyinden aşağıda olduğu içindir.
3. BÖLÜM : ÇEVREMİZDEKİ SESLER 5. ÜNİTE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Aşağıda görselleri verilen varlıkları “doğal ışık kaynağı”, “yapay ışık kaynağı” ve “ışık kaynağı olmayanlar” olarak gruplandırınız. Bunun için varlıkların isimlerini ilgili başlıkların altına yazınız.
Cevap:
Doğal Işık Kaynağı Olanlar: Ateş böceği-Ay-Yıldızlar
Yapay Işık Kaynağı Olanlar : Meşale-Araba farı-Spot lambaları-Ampul
Işık Kaynağı Olmayanlar: Ayna-Ağaçlar
Ayşe, ders çalışırken elektrikler kesildi. Bir an etrafındaki hiçbir şeyi göremediğini fark etti. Annesi hemen bir mum yaktı ve etraf böylece aydınlandı. Ayşe ödevini mum ışığında tamamladı.
Buna göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(D)1. Mum yapay ışık kaynağıdır.
(Y)2. Ampul doğal ışık kaynağıdır.
(Y)3. Ayşe, kitabını mum ışığında lambaya göre daha rahat okuyabilmektedir.
(D)4. Görme olayının gerçekleşebilmesi için ışık gereklidir.
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” okları takip edildiğinde kaçıncı çıkışa ulaşılır? İşaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1.Yukarıdaki ışık kaynaklarıyla ilgili olarak;
I. Hepsi doğal ışık kaynağıdır,
II. Yıldızlar ve Güneş doğal ışık kaynağıdır,
III. Meşale ve mum yapay ışık kaynağıdır
ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap: B
A) I ve II B) II ve III C) I, II ve III
2. Aşağıdaki durumlardan hangisinde insan kulağı ses kaynağından çıkan sesi duyamaz?
Cevap: C
3.Yukarıdaki varlıklardan kaç tanesi doğal ses kaynağıdır?
Cevap: C
4. Vural: Şiddetli sesler kulak sağlığını olumsuz yönde etkileyebilir.
Neşe: Şiddetli seslerin bulunduğu ortamda çalışanlar özel kulaklık kullanırlar.
Yılmaz: Kaval sesi doğal bir sestir.
Ses ile ilgili olarak Vural, Neşe ve Yılmaz’ın ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap: A
A) Vural ve Neşe B) Vural ve Yılmaz C) Vural, Neşe ve Yılmaz
5.Yukarıda görselleri verilen varlıkların doğal ve yapay ses kaynağı olarak sınıflandırılması hangisindeki gibi olmalıdır?
Cevap: B
Doğal Ses Kaynağı Yapay Ses Kaynağı
A) Ambulans ve yıldırım Davul ve horoz
B) Ambulans ve davul Yıldırım ve horoz
C) Yıldırım ve horoz Ambulans ve davul
6. () İnsan kulağı her sesi duyabilir.
() Sesin şiddeti azaldıkça duyulması kolaylaşır.
()Ses kaynağından uzaklaştıkça sesin duyulması zorlaşır.
Yukarıdaki ifadelerin başındaki kutucuklara ifade doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazılacaktır.
Buna göre kutucuklara sıra ile hangi harfler yazılmalıdır?
Cevap: B
7. Aşağıdaki varlıklardan hangisinin çıkardığı sesin şiddeti, işitme duyusunun zarar görmesine neden olabilir?
Cevap: C
8.Yukarıda görselleri verilen varlıklarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur ?
Cevap: A
A) Hepsi ses kaynağıdır.
B) Bağlama doğal ses kaynağıdır.
C) Keman doğal ses kaynağıdır.
9. Öğretmen: Havada uçan kuşun kanat sesini neden duyamayız?
Yukarıda öğretmenin sorduğu soruya öğrencilerden hangisinin verdiği cevap doğrudur?
Cevap: A
A) Ahmet: Kulağımıza gelen kanat sesi şiddetli olduğu için duyamayız.
B) Ali: Kuş uzakta olduğu için duyulan sesin şiddeti azalmıştır.
C) Ayşe: İnsan kulağı her sesi duyabilir.
10. I. Konser alanları
II. Yoğun trafiğin olduğu yollar
III. Kütüphane
Yukarıdakilerden hangilerinde uzun süre bulunmak işitme kaybına neden olur?
Cevap: A
A) I ve II B) I ve III C) II ve III
CANLILAR DÜNYASINA YOLCULUK
Merak Ediyorum
Görsellerde insanlar tarafından yapılmış bir park, akvaryum ve hayvanat bahçesi görmektesiniz. Buralardaki varlıklardan hangileri canlıdır? Onların canlı olduğunun kanıtı nedir? Canlıların ortak özellikleri neler olabilir? Arkadaşlarımızla bu soruların cevabını tartışalım.
Cevap: Canlıların ortak özellikleri olarak beslenme ,büyüme, üreme ,hareket etme ,boşaltım yapma gibi ortak özellikleri vardır. Cansız varlıkların ise beslenme, üreme ,hareket etme ,boşaltım yapma gibi ihtiyaçları yoktur. Hareket edebilen havaya suya beslenmeye ihtiyacı olan her şey canlıdır .Canlıları ve cansızları bu şekilde ayırt edebiliriz .Parktaki canlılar kazlar ve ağaçlardır ,akvaryumda bulunan balıklar canlı su ise cansızdır. Hayvanat bahçesindeki hayvanlar canlı taş ise cansızdır.
1. BÖLÜM A Canlı ve Cansız Varlıklar
Yukarıdaki görseli inceleyelim. Görseldeki hangi varlıklar canlı, hangileri cansızdır? Tahmin edelim. Tahminlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Görseldeki insanlar ve kedi canlıdır. Çocuğun elindeki defter, adamın elindeki kutu ,yan taraflarında duran kutunun içinde duran oyuncaklar ise cansız varlıklardır.
1. BÖLÜM : ÇEVREMİZDEKİ VARLIKLARI TANIYALIM
Çevremizdeki canlı ve cansız varlıkları keşfetmek için “Canlılar ve Cansızlar” isimli etkinliği yapalım.
Deneyelim, Öğrenelim
Amaç: Çevrede gözlemlenebilen varlıkları canlı ve cansız olarak sınıflandırmak
Gerekli Malzemeler:defter, kalem.
İzlenen Yol
1. Arkadaşlarımızla okulumuzun bahçesine çıkalım.
2. Okul bahçesindeki varlıkları inceleyelim.
3. Defterimize aşağıdaki gibi bir tablo hazırlayarak incelediğimiz varlıkların isimlerini tabloya yazalım.
4. Bu varlıkların canlı mı, cansız mı olduğunu nedenleri ile birlikte tablonun uygun bölümlerine yazalım
Varlığın Adı : Kuş, Kedi,taş ve ağaçlar.
Canlı Varlıklar : Kuş,kedi ve ağaç.
Neden Canlı : Soluk alıp veriyor ve üreyebilme özelliklerine sahiptir.
Cansız Varlıklar : Taş
Neden Cansız : Hareketsizdir ve üreyemez.
Sonuç
• Tespit ettiğimiz canlı ve cansız varlıklar nelerdir?
Cevap: Tespit ettiğim canlı varlıklar kuş, kedi ve ağaçlar, cansız varlıklar ise taştır.
• Canlıların cansızlardan farkı nedir?
Cevap: Canlılar üreyip hareket edebilirken cansız varlıklar üreyemez ve hareket edemez.
• Tablomuz ile arkadaşlarımızın tablolarının ortak yönleri nelerdir?
Cevap: Bir çoğu aynıdır.
Görselleri verilen oyuncaklar hareket edebilir. Peki, bu oyuncaklar canlı mıdır? Neden?
Cevap: Bu varlıklar cansızdır. Elektronik oyuncaklar olduğu için hareket edebilirler. Fakat bu özellikleri bu varlıkların canlı olduklarını göstermez.
Çevremizde gözlemlediğimiz canlı ve cansız varlıklara örnekler verelim.
Cevap: Çevremde gözlemlediğim ;
Canlı Varlıklar : Kuşlar, İnsanlar,Bitkiler, köpekler.
Cansız Varlıklar : Duvarlar, Topraklar, taşlar.
Deneyelim, Öğrenelim
Tohumdan Bitki Oluşuyor
Amaç: Tohumdan bitki oluşum sürecini ve bitkinin büyüme sürecini gözlemlemek
Gerekli Malzemeler: nohut, mercimek, fasulye ve mısır tohumları; boş bir kap, bir miktar pamuk, saksı, toprak, su
İzlenen Yol
1. Üçer kişilik gruplar oluşturalım. Çalışma için kullanacağımız tohumu grupça belirleyelim ve Görsel-1’deki gibi gerekli malzemeleri temin edelim.
2. Boş kabın zeminine pamukların bir kısmını koyalım.
3. Pamuğun içine Görsel-2’deki gibi tohumları yerleştirelim.
4. Pamuğun geri kalanını tohumların üzerini kapatacak şekilde yerleştirelim.
5. Pamuğa Görsel-3’teki gibi bir miktar su dökelim.
6. Pamuğu belirli aralıklarla sulayarak pamuğun ıslak kalmasını sağlayalım.
7. Tohumları her gün gözlemleyerek değişiklikleri gün gün defterimize kaydedelim.
8. Tohumlardan yapraklar çıktıktan sonra fide hâline gelen bitkiyi içine toprak koyduğumuz saksıya dikelim.
9. Fideyi belirli aralıklarla sulayalım.
10. Fidedeki gelişmeleri sabırla bekleyelim ve gelişmeleri gün gün defterimize kaydedelim.
Sonuç
• Tohumdan yapraklar ne zaman çıkmaya başladı?
Cevap: Yapraklar 3-4 gün içerisinde çıkmıştı.
•Tohumdan bitki, bitkiden meyve oluşuncaya kadar hangi olayları gözlemledik? Defterimize yazdığımız gözlemlerimizi sınıfımızdaki arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Tohum ilk önce fidan şeklinde büyük ve zamanla yaprakları oluşur. Daha sonra ağaç olur ve zamanla meyveler oluşur.
6.ÜNİTE:1. BÖLÜM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Aşağıda görselleri verilen varlıkları inceleyiniz. Bu varlıklardan canlı olanların adlarını sarı kutucuğa, cansız olanlarınkini ise mavi kutucuğa yazınız.
Cevap:
Canlı varlıklar:Balık,Ağaç,Kedi,Civciv,Tohum,Salyangoz
Cansız varlıklar:Saat,Toprak,Pastel boya,Oyuncak bebek,Su,Hava
Aşağıda fasulye bitkisinin yaşam döngüsü verilmiştir. Buna göre görseldeki kutucuklara, verilen olayların numarasını yazınız.
a. Yetişkin bitki çiçek açar ve sonra tohum meydana gelir.
b. Yetişkin bitki oluşur.
c. Tohum oluşturan bitki bir süre sonra ölür.
ç. Genç bitki meydana gelir.
d. Çimlenme görülür.
Cevap:
Canlı varlıkların ortak özelliklerini aşağıya yazınız.
Cevap: Canlı varlıkların ortak özellikleri;büyüme,gelişme,solunum ve boşaltım yapma,beslenme ve harekettir.
6.ÜNİTE: 2. BÖLÜM : BEN VE ÇEVREM
Yukarıdaki görseli inceleyelim. Görselde gördüklerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Kaydıraktan kayan bir kız çocuğu,Salıncakta sallanan bir erkek çocuğu,tekerlekli sandalyede oturan ve onun yanında duran iki çocuk,bir anne kuş ve yavrularını görmekteyim.
Her canlının içinde yaşadığı ortam onun çevresidir. O hâlde yaşadığımız ve etkileşim hâlinde olduğumuz çevremizi en iyi tanımlayacak sözcükleri söyleyelim.
Cevap: Hayvanlar ve insanlarla olan iletişim,yardımlaşma,dayanışma.
Yaşadığımız çevrede ihtiyaçlarımızı karşıladığımız varlıklara başka örnekler verelim.
Cevap: Bir yere ulaşmak için ulaşım araçları.
Aynı parkın farklı durumlarını gösteren yukarıdaki görselleri inceleyelim. Aşağıdaki soruları sınıfımızda tartışarak cevaplayalım.
• Parktaki kirliliğin nedenleri neler olabilir?
Cevap: Sorumsuz ve pis olan çocukların attığı çöplerdir.
• Parkın her zaman temiz olması için neler yapılabilir?
Cevap: Gelen çocukları uyararak onlara yerlere çöp atılmaması gerektiği söylenebilir ve park her gün temizlenmelidir.
• Hangi ortam insanların vakit geçirmesi için uygun bir alandır? Niçin?
Cevap: Parklar.Çünkü yetişkinlerinde gelip oturacağı alanlar ve rahat edeceği yerleri vardır.
Yaşadığımız ilde veya yakın bir ilde bulunan bir millî parkı ailemiz ile ziyaret edelim veya Genel Ağ’dan bu millî park hakkında bilgi edinelim. Bu millî park ile ilgili bilgilerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım. Doğal anıtlara ve millî parklara başka örnekler verelim.
Cevap: ÇAMLIK MİLLİ PARKI/YOZGAT
İç Anadolu Bölgesinde Yozgat il sınırları içinde bulunan Çamlık Milli Parkı,dört bir yanı bozkır alanlarla çevrili bir yeşil vaha görünümündedir.Geçmişte gür ormanlarla kaplı olduğu düşünülen İç Anadolu’da insan eliyle tahrip edilen bu ormanlardan kalan son bir hatıra gibi duran Yozgat Çamlık Milli Parkı aynı zamanda 1958 yılında Türkiye’nin ilan edilen ilk milli parkı olmuştur.
Yapay ve doğal çevreye çevremizden başka örnekler verelim.
Cevap: Denizdeki yaşayan canlıların ortamı doğal bir ortamdır.Parklar ise yapay alanlardır.
• Hazırladığımız yapay çevrenin özelliklerini arkadaşlarımıza tanıtalım.
Cevap: Yaptığımız yapay çevre insanlar ve hayvanların yaşayabileceği rahat bir alandır.
• Hazırladığımız bu çevrede hangi canlılar yaşayabilir? Söyleyelim.
Cevap: İnsanlar,hayvanlar,bitkiler
Aşağıdaki görselleri inceleyelim. Sizce ormanların yok edilmesi burada yaşayan canlıları nasıl etkiler?
Cevap: Hayvanların barınma,beslenme gibi yaşaması için gereken fonksiyonları kısıtlamış oluruz ve bu yüzden nesilleri tükenmeye başlayacak hayvanlar da olabilir.
Dünyada nereler doğal çevreyi oluşturur?
Cevap: İnsanların olmadığı yerler dağlar,göller gibi alanlar oluşturur.
6.ÜNİTE: 2. BÖLÜM : DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Yapay çevreye ait görsellerin bulunduğu kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
2. Ülkemizde bulunan doğal anıt ve milli parklara ait üçer örneği ilgili başlığın altına yazınız.
Cevap:
Doğal anıt;
Milli park;
3. Doğal çevre ve yapay çevre arasındaki farkları yazınız.
Cevap: Doğal çevre kendiliğinden oluşmaktadır.Yapay çevre ise insanların tasarladıkları çevredir.
4. Doğal çevreyi korumaya yönelik davranışların verildiği kutucuklara “?” işareti koyunuz.
Cevap:
(?)a. Alışverişte bez torba kullanmak
(?)b. Tükenmiş pilleri çöpe atmak
()c. Okul bahçesine ağaç dikmek
Doğal çevreyi korumak için neler yapabileceğinizi düşününüz. Düşüncelerinizi bolancukların içine yazınız.
Cevap: Geri dönüşüme önem verilmeli,Plastik poşet yerine torbalar kullanılmalı,çöpler çöp kutularına atılmalı.
Aşağıdaki metni, öğretmenin sorusunu ve öğrencilerin yorumlarını okuyunuz. Daha sonra soruları cevaplayınız.
1. Yukarıdaki düşüncelerden hangilerine katılıyorsunuz? Niçin?
Cevap: Serpil ve Kuzey’in düşüncelerini doğru buldum.Çünkü suya bırakılan atıklar yüzünden denizdeki çoğu canlı yaşamını yitirmektedir.
2. Sözü edilen olaydan yola çıkarak doğal çevrenin korunmasının neden önemli olduğunu açıklayınız.
Cevap: Doğal çevre hayvanlar ve bitkilerin yaşam alanıdır.Doğal ortama zarar vererek onların hayatlarını riske atmaktayız.Bu durumdan bizlerde etkileniyoruz.Bu yüzden bunu önleyecek davranışlarda bulunmalıyız.
Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadelerin başındaki kutucuklara “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap:
(D)1. Yakın çevremizde sadece canlı varlıklar bulunur.
(Y)2. Su, canlı varlıklardandır.
(D)3. Üreme, canlıların ortak özelliklerindendir.
(Y)4. Tohumun çimlenmesi sonucu yetişkin bitki oluşur.
(D)5. Millî parklar, çok sayıda bitkinin ve hayvanın yaşam alanıdır.
Sincap canlı, paten ise cansızdır. Bu sınıflandırmanın neye göre yapıldığını açıklayan iki neden yazınız.
Cevap: üreyebilmek,büyümek
Aşağıdaki ifadeleri verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap:
1. Bitkilerin ışığa yönelmesi hareket ettiğini kanıtlar.
2. Yapay çevreye örnek hayvanat bahçesi olarak verilebilir.
3. Yumurta ve tohum canlı varlıklardandır.
4. Doğal çevreyi korumaya yönelik davranışlara ağaçlandırma çalışmaları örnek olarak verilebilir.
Aşağıda verilen soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
1. Ebru, sınıf panosuna 3 tane canlı varlığın görselini asacaktır.
Buna göre Ebru aşağıdakilerden hangisini sınıf panosuna asmış olamaz?
Cevap: A
2. Aslı: Taşı fırlatınca hareket ediyor. Bu nedenle taş canlı bir varlıktır.
Merve: Tohum boşaltım yapmadığı için cansız bir varlıktır.
Suat: Beslenme canlıların ortak özelliklerindendir.
Canlı ve cansız varlıklar ile ilgili hangi öğrencinin yorumu doğrudur?
Cevap: C
A) Aslı B) Merve C) Suat
3. I. Orman – Doğal çevre
II. Tarla – Yapay çevre
III. Oyun parkı – Doğal çevre
Yukarıdaki eşleştirmelerden hangileri doğrudur?
Cevap: A
A) I ve II B) II ve III C) I, II ve III
4. Ahmet, köpeği için ailesinden yapay çevre tasarlamasını istemiştir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi köpek için uygun bir yapay çevredir?
Cevap: B
5. • Doğal çevrenin oluşumu uzun zaman alır.
• Doğal çevrenin bir parçası olan millî parklarda çok sayıda canlı yaşar.
• Doğal çevre insanlar tarafından oluşturulur.
Doğal çevre ile ilgili verilen ifadelerden kaç tanesi doğrudur?
Cevap: B
A) 1 B) 2 C) 3
6. Doğal çevrenin korunması hakkında araştırma yapan bazı öğrencilerin bu konu hakkındaki çözüm önerileri aşağıda verilmiştir.
Mert: Ağaç dikmeliyiz. Ormanların sayısını artırmalıyız.
İrem:Çöpleri toplayıp çöp kutusuna atmalıyız. Çevremizi kirletmemeliyiz.
Tolga:Ormanlık alanlara fabrika kurmalıyız. Fabrika atıklarını sulara vermeliyiz.
Buna göre hangi öğrencilerin çözüm önerisi doğrudur?
Cevap: C
A) Mert ve Tolga B) Tolga ve İrem C) İrem ve Mert
7. Aslı hazırladığı posterinde canlıların özellikleri ile ilgili görseller kullanmıştır.
Buna göre hangisi Aslı’nın posterinde yer almaz?
Cevap: B
7. ÜNİTE 1. BÖLÜM : ELEKTRİKLİ ARAÇ GEREÇLER:Elektrikli Araç Gereçleri Tanıyalım
Yukarıdaki görselde elektrikle çalışan hangi araç gereçler vardır?
Cevap: Ütü, televizyon, saç kurutma makinesi, elektrik süpürgesi, bilgisayar
Elektriğin günlük yaşamdaki önemini açıklayabilmek için “Günlük Yaşamdaki Elektrik” isimli etkinliği yapalım.
İzlenen Yol
1. Defterimize yandaki gibi bir tablo çizelim. Tabloya evimizde ya da okulumuzda
kullandığımız elektrikli araç gereçlerin isimlerini ve bunları hangi amaçlarla kullandığımızı yazalım.
2. Büyüklerimize elektriğin olmadığı dönemlerde günlük yaşamın nasıl olduğunu soralım. Onlardan bugün elektrikli araç gereçler ile yaptığımız
işlerin o yıllarda nasıl yapıldığını anlatmalarını isteyelim.
Cevap:
3. Elde ettiğimiz bilgilerden yararlanarak elektriğin günlük yaşamdaki önemini açıklayan bir paragraf yazalım.
Cevap: Elektrik bizim hayatımızı kolaylaştırmaktadır. Kullandığımız her araç gereçler elektrik ile çalışmaktadır. Bu durumun değerini bilerek tasarruflu olarak kullanmalıyız.
Elektrikli araç gereçlere örnekler vererek bunları hangi amaçlarla kullandığımızı belirtelim.
Cevap:
Klima: Serinlemek ve ısınmak için kullanırız
Buzdolabı: Sebze ve meyveleri soğukta daha taze tutmak için kullanırız.
Çamaşır Makinesi: Çamaşırları kolay ve temiz yıkamak için kullanırız.
Bulaşık makinesi: Bulaşıkları yıkamak için kullanırız
Elektrik süpürgesi: Evleri temizlemek için kullanırız.
Saç kurutma makinesi: Saçlarımızı kurutmak için kullanırız
A- Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” okunu takip ederek doğru çıkışa ulaşınız.
Cevap:
B- Elektriğin olmadığı dönemlerde insanlar, aydınlanma ve ısınma amacıyla hangi araç gereçleri kullanıyordu? Çeşitli kaynaklardan araştırma yapıp edindiğiniz bilgileri yazınız.
Cevap: Elektrik olmadığı zamanlarda ateşi bildikleri için gaz lambaları veya meşale tarzı yanacak aydınlanacakları malzemeler kullanıyorlardı. ısınmak için ise soba kullanıyorlardı.
1. Aydınlatma amacıyla kullanılan araç gereçler hangileridir?
Cevap: 4-6-8
2. Isınma amacıyla kullanılan araç gereçler hangileridir?
Cevap: 1-3
3. Ev araç gereci olarak kullanılanlar hangileridir?
Cevap: 2-5-7-9
Çocuk elektrik düğmesini niçin açıyor?
Cevap: Elektrik akımının sayesinde lambanın yanması için.
Televizyonun fişinin prize takılmasının sebebi nedir?
Cevap: Fişi prize takarak elektrik gücü ile televizyonu çalıştırmış oluruz.
Televizyon kumandasına neden pil takılır?
Cevap: Kumandanın içinde oluşan elektrik akımını sağlamak için
Elektrikli araç gereçleri kullanılan elektrik kaynağına göre sınıf landırmak için
“Kaynaklarına Göre Sınıflandıralım” isimli etkinliği yapalım.
Cevap:
Tost makinesi, gece lambası, kol saati, tablet, bilgisayar ve otomobil farları hangi elektrik kaynakları ile çalışır?
Cevap:
Tost makinesi: Şehir elektriği ile çalışır
Gece lambası: Şehir elektriği ile çalışır
Kol saati: Pil ile çalışır
Bilgisayar: Şehir elektriği ile çalışır
Otomobil: Akü ile çalışır.
Pil atıklarının zararlı etkilerini öğrenmek için “Piller ve Çevre” isimli etkinliği yapalım.
Araştıralım, Öğrenelim
Piller ve Çevre
Amaç: Pil atıklarının çevreye vereceği zararların farkına varmak, çevreyi korumak için öneriler geliştirmek
1. Pil atıklarının çevreye vereceği zararları araştıralım. Araştırma yapmak için bilimsel çocuk dergilerinden ve kitaplarından yararlanalım. Çevreyi korumak için çalışan sivil toplum kuruluşlarından biri olan Çevre Koruma ve Ambalaj Atıkları Değerlendirme Vakfının (ÇEVKO) Genel Ağ adresini (www.cevkococuk.org) ziyaret edelim.
Cevap: Pillerin içinde kimyasal maddeler bulunmaktadır. Pilleri kullandıktan sonra çevreye attığımız zaman o doğada parçalanıp toprağa karışır ve oradaki canlılara zarar verir. Ayrıca bu kimyasal maddeler içme suyuna da karışarak insna sağlığını olumsuz ekiler.
Şimdi “İnceleyelim, Yorumlayalım” bölümündeki soruları cevaplayalım.
• Çocuklar tükenen pilleri neden atık pil kutusuna atıyorlar?
Cevap: Çünkü içinde kimyasal madde bulunduğu için ayrı kutuda toplanmaktadır.
• Tükenen piller diğer atıklarla beraber çöpe atılırsa ne olur?
Cevap: Canlıların bulunduğu ortama karışarak zarar verir.
A. Aşağıdaki tabloda verilen elektrikli araç gereçleri çalıştırmak için hangi elektrik kaynağının kullanıldığını belirleyiniz. İlgili sütunu örnekteki gibi “?” ile işaretleyiniz.
Cevap:
B-Aşağıda verilen görsellerdeki davranışların yanlış ya da doğru olduğunu nedeniyle birlikte görsellerin altlarına yazınız.
Cevap:
Birinci görselde ki çocuğun hareketi yanlıştır. Çünkü piller kimyasal maddelerden oluşmaktadır. Bu yüzden atık kutusuna atmamız gerekir.
İkinci resimdeki kız ise doğru bir harekette bulunmuştur. pilleri her zaman atık kutusuna atmamız gerekir.
7. ÜNİTE 3. BÖLÜM : ELEKTRİĞİN GÜVENLİ KULLANIMI, 3. BÖLÜM : DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Elektrik çarpmasından korunmak için nelere dikkat etmeliyiz?
Cevap:
Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Bu görsellerdeki yanlış davranışları belirleyiniz. Görsellerin altına doğru davranışın ne olması gerektiğini yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki ifadeleri anlam bütünlüğü oluşturacak şekilde örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
Aşağıdaki elektrikli araç gereçlerin hangi amaç için kullanıldığını belirleyerek uygun kutucuğu örnekteki gibi “?” ile işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıda verilen soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1. Görselleri verilen aşağıdaki araçlardan hangisi şehir elektriği ile çalışır?
Cevap: C
2. • Düşük elektrik enerjisi üreten enerji kaynağıdır.
• Saatlerde enerji kaynağı olarak kullanılır.
Yukarıda hangi elektrik enerjisi kaynağı hakkında bilgi verilmiştir?
Cevap: A
A) Pil B) Akü C) Batarya
3. Beren: Televizyon kumandasında pil elektrik kaynağı olarak kullanılır.
Mert: Piller aküden daha fazla elektrik enerjisi üretir.
Selin: Atık piller çevreye atılmamalıdır.
Pil ile ilgili olarak hangi öğrencinin ifadesi yanlıştır?
Cevap: B
A) Beren B) Mert C) Selin
4.Yukarıda verilen araçlarla bunları çalıştıran elektrik kaynaklarının eşleştirilmesi
hangisinde verilmiştir?
Cevap: B
5. Aşağıdakilerden hangisi elektrik çarpmasına karşı alınacak önlemlerdendir?
Cevap: C
A) Yıpranmış fişlerin kullanılması
B) Islak elle prize dokunmak
C) Bozulan elektrikli araç gereçlerin alanında uzman kişilerce tamir edilmesi
6. 1. Bataryalar birden fazla pilden oluşan elektrik kaynaklarıdır.
2. Kamyonlarda elektrik kaynağı olarak akü kullanılır.
3. Fırın aydınlatma amaçlı kullanılan bir araçtır.
Elif, yukarıdaki ifadelerin doğru (D) veya yanlış (Y) olma durumlarını yanlarındaki kutucuklara yazacaktır.
Buna göre Elif’in yaptığı doğru cevaplandırma hangisinde verilmiştir?
Cevap: B
tüm senelerin derslerine biraz biraz baktım bakalım ileriki yıllarda da tüm derlerimizi yüksek notla geçebilecek miyiz zor görünüyor şimdilik ama dersleri dinlersek geçeriz rahatlıkla sanırım
Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.