Kitabın Farklıysa RESME TIKLA
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 21-22-23-24-25. Sayfa Anka Yayınları
Dünya’nın yapısını hiç merak ettiniz mi?
Cevap: Evet merak ettim. Biz yüzünde yanı kara tabakada yaşıyorsak iç kısımda neler bulunuyor bunları hep merak ettim.
Üzerine bastığımız toprak, yer kabuğu adı verilen taş kürenin bir parçasıdır. Acaba yer kabuğunun yapısında başka neler vardır?
Cevap: Yer kabuğu granit kayaçlardan ayrıca bazalt bir yapıdan oluşmaktadır.
Kayaçların ham madde olarak kullanıldığı yerleri ve bunun önemini çeşitli
kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Kayaçlar 3 gruba ayrılırlar. Bunlar; magmatik, metamorfik (başkalaşım) ve sedimanter (tortul). Kayaçlar çevremizde şu şekilde bulunmaktadır; kömür, kum, mermer, altın, granit…
Bir zamanlar yeryüzünde dinozor, mamut gibi canlıların yaşadığı bilim insanları tarafından açıklanmıştır. Acaba bilim insanları hiç görmedikleri hâlde dinozorların varlığını nasıl bilmektedir?
Cevap: Arkeoloji ve paleontoloji gibi tarih araştırmacılarından yararlanmaktadırlar. Bu sayede öğrenmektedirler.
1) Yandaki görselde bir fosil örneği verilmiştir. Fosillerin oluşumunu ve fosillerle ilgili bilgilerimizi verilen noktalı yerlere yazalım.
Cevap: Fosiller binlerce yıl önce yaşayan hayvanların, bitkilerin kayaçlar arasında kalıntılarının taşlaşmış hallerine denmektedir. Fosiller geçmiş zamandaki yaşamlar hakkında bilgi edinmemizi sağlar.
2) Kayaçlar ve madenler hangi amaçlar için kullanılır? Verilen noktalı yerlere yazalım.
Cevap: Kayaçlar ve madenler, süs eşyalarının yapımında, granit, mermer gibi tezgah yapılarında, yakıt olarak, taş kömür gibi yerlerde, Linyit asfalt yapımında kullanılmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32. Cevapları Anka Yayınları
El feneri neyi temsil etmektedir?
Cevap: El feneri Güneş’i temsil etmektedir.
Dünya modelini döndürdüğümüzde aydınlık kısımlar nasıl değişti?
Cevap: El fenerinin gördüğü kısımlar aydınlık yani gündüz, görmediği kısımlar ise karanlık yani gece oldu.
Dünya’nın kendi etrafında dönmesi sonucu hangi olaylar gerçekleşir? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Dünya’nın kendi etrafında dönmesi ile gece ve gündüz olayı gerçekleşir.
Kullanılan mum neyi temsil etmektedir?
Cevap: Kullandığımız mum Güneş’i temsil etmektedir.
Dünya, Güneş etrafında nasıl bir yörünge izler?
Cevap: Güneş’in etrafında dolanan Dünya elips şeklinde bir yörünge izler.
Dünya’nın Güneş etrafındaki dolanımı sonucunda hangi olaylar oluşur? Arkadaşlarımızla tartışalım
Cevap: Dünya’nın Güneş etrafında dolanması 365 gün 6 saat ile tamamlar. Bu olayın sonucunda mevsimler oluşur.
Aşağıdaki Dünya modelini inceleyelim. Dünya’nın dönme ve dolanma hareketlerinin hangi şekilde gerçekleştiğini ve bu hareketler sonunda gerçekleşen olayları verilen noktalı yerlere yazalım.
Cevap:
Dönme Hareketi: Dünya kendi ekseninde batıdan doğuya doğru döner. Kendi ekseni etrafında dönmesini tam 24 saatte tamamlar. Gece ve gündüz oluşur.
Dolanma Hareketi: Güneş’in etrafında dolanma hareketi batıdan doğuya doğru gerçekleşir. bir turunu 365 gün 6 saatte tamamlar. BU olayın sonucunda mevsimler meydana gelir.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 33-34-35-36-37. Cevapları Anka Yayınları
A. Aşağıdaki soruların yanıtlarını defterimize yazalım.
1) Fosiller nasıl oluşur?
Cevap: Fosiller binlerce yıl önce yaşayan hayvanların, bitkilerin kayaçlar arasında kalıntılarının taşlaşmış hallerine denmektedir. Fosiller geçmiş zamandaki yaşamlar hakkında bilgi edinmemizi sağlar.
2) Dünya’nın hareketleri arasındaki fark nedir? Açıklayalım.
Cevap: Dönme hareketi kendi etrafında dolanma hareketi ise Güneş etrafında gerçekleşir. Dönme hareketinin sonucunda gece ve gündüz oluşur, dolanma hareketinin sonucunda ise mevsimler meydana gelir.
B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucukların içinde bulunan kelimelerden uygun olanları yazalım.
Cevap:
1) Dünya’nın Güneş etrafında belirli bir yörüngede ilerlemesine dolanma hareketi adı verilir.
2) Ekonomik değeri olan kayaçlara maden adı verilir.
3) Dünya’nın kendi etrafında dönmesi sonucu gece ve gündüz oluşur.
4) Dünya, Güneş etrafındaki dolanımını 365 günde tamamlar.
5) Dünya, Güneş etrafında dolanırken elips şeklinde bir yörünge çizer.
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.
Cevap:
1) (Y) Gece ve gündüz süreleri Dünya’nın her yerinde aynıdır.
2) (D) Dünya’nın dönme hareketi batıdan doğuya doğrudur.
3) (Y) Kayaçların hepsi sert yapıdadır.
4) (D) Gün içerisinde Güneş’in konumunu değiştirmesi, Dünya’nın dönme hareketiyle ilgilidir.
5) (Y) Fosiller sadece hayvanlara aittir.
6) (Y) Kayaçların tamamı maden olarak kullanılır.
7) (D)Ülkemiz birçok maden ve kayaç çeşidi bakımından zengindir.
Ç. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyiniz.
1) Aşağıdakilerden hangisi Dünya’nın Güneş etrafında dolanırken çizdiği yörüngeye benzer?
Cevap: A
2) Aşağıdakilerden hangisi Dünya’nın dolanma hareketinin bir sonucudur?
Cevap: D
A) Gece ve gündüz oluşumu
B) Gün kavramının oluşması
C) Yönlerin ortaya çıkması
D) Mevsimlerin oluşumu
3) Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Cevap: C
A) Güneş, Dünya’nın etrafını 24 saatte dolanır.
B) Dünya’nın kendi ekseni etrafında bir tur dönmesi ile mevsimler oluşur.
C) Dünya, Güneş’in etrafında dolanımını 365 gün 6 saatte tamamlar.
D) 1 yıl 24 saattir.
4) Dünya’nın, Güneş etrafında dolanması ile ilgili aşağıdaki verilen bilgilerden
hangisi yanlıştır?
Cevap: B
A) Mevsimler meydana gelir.
B) Geçen süreye 1 gün denir.
C) 365 gün 6 saatte tamamlanır.
D) Elips şeklinde bir yörünge izlenir.
5) I. 1 numaralı bölgede gece yaşanır.
II. 2 numaralı bölgede gündüz yaşanır.
III. 3 numaralı bölgede gündüz yaşanır.
IV. 4 numaralı bölgede gece yaşanır.
Yukarıdaki görsele göre verilenlerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Cevap: D
A) Yalnız I B) III ve IV C) Yalnız IV D) I ve III
6) Fen Bilimleri dersi ile ilgili konu tekrarı yapan bir öğrenci Dünya’nın hareketleriyle ilgili aşağıdaki notları alıyor.
I. Yönlerin ortaya çıkması Dünya’nın dönme hareketinin bir sonucudur.
II. Mevsimlerin oluşumu Dünya’nın dolanma hareketinin bir sonucudur.
III. Dönme ve dolanma hareketleri eşit sürede gerçekleşir.
Buna göre öğrencinin notları ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Cevap: B
A) Hepsi doğrudur.
B) 1 ve 2 doğru, 3 yanlıştır.
C) 2 doğru, 1 ve 3 yanlıştır.
D) Hepsi yanlıştır.
7) Kayaçlardan oluşan tabaka hangi numara ile gösterilmiştir?
Cevap: B
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
8) 3 numaralı kısım hangi tabakaya aittir?
Cevap: C
A) Ateş küre
B) Su küre
C) Ağır küre
D) Hava küre
9) Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Cevap: B
A) Mermer ve linyit ülkemizdeki önemli madenlerdendir.
B) Kayaçlar toprağın parçalanmasıyla oluşur.
C) Ülkemiz bor rezervi bakımından dünyada ilk sırada yer almaktadır.
D) Ekonomik değeri olan kayaçlara maden adı verilir.
10) Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri fosil olarak değerlendirilemez?
I. Dinozor kalıntıları
II. Günümüzde yaşayan insanlar
III. 10 milyon yıl öncesinden kalan balık kalıntıları
Cevap: B
A) Yalnız I B) Yalnız II C) II ve III D) I ve III
11) I. Yakıt olarak kullanılabilir.
II. Geçmişteki canlılar hakkında ipucu verir.
III. Taşlaşmış canlı kalıntılarıdır.
Yukarıdaki bilgilerde verilen yapı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Cevap: B
A) Kayaç B) Fosil C) Ham madde D) Maden
12) Aşağıdakilerden hangisi fosil oluşturmaz?
Cevap: C
A) Ağaç yaprağı B) Midye C) Masa D) İnsan
13) Aşağıdakilerden hangileri madendir?
I. Taş kömürü
II. Altın
III. Tahta
IV. Linyit
Cevap: D
A) I ve II B) II ve IV C) I, II ve III D) I, II ve IV
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48-49. Cevapları Anka Yayınları
Yaşamımız boyunca tükettiğimiz besinleri düşünelim: et, peynir, sebze, ekmek, bal… Ne kadar çok çeşit var değil mi? Peki bu besinlerin içeriklerinde neler olduğunu hiç merak ettiniz mi?
Cevap: Evet pek çok yiyecek tüketmekteyiz. Bu yiyeceklerin her biri farklı bir protein salgılamaktadır. Her biri bizlerin sağlığı için çok önemlidir.
Vücudumuzun yaklaşık olarak %70’i sudan oluşur. Acaba vücudumuz bu kadar suya neden gereksinim duyar? Suyun vücudumuz için önemi nedir? Su hangi besinlerde bulunur? Bunu test etmek için aşağıdaki etkinliği yapalım.
Cevap: Vücudumuzun %70’i sudan oluşmaktadır. Vücudumuzda bulunan organların düzenli bir şekilde çalışması için suya ihtiyacı vardır.
Etkinlik
Havuç, kağıt havluyu ıslattı mı? Neden?
Cevap: Hayır ıslatmadı. Çünkü havuçtaki su oranı düşük ve sıkıştırılmış bir şekilde olduğu için kağıt havluyu ıslatmamıştır.
Bu etkinliği başka besinler için yapsak nasıl bir sonuca ulaşırdık? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Bu etkinliği sulu besinler ile veya susuz besinle ile yapsaydık sadece su oranı değişecekti.
Gün içinde öğünlerimizi atlamamaya özen gösteriyor muyuz? Öğünlerimizde hangi yiyecek ve içecekleri tüketiyoruz? Tükettiğimiz besinler sağlıklı büyüyüp gelişmek için yeterli midir? Bir etkinlik yaparak bunu açıklayalım
Cevap: Evet öğünlerimi atlamamaya özen gösteriyorum. Gün içinde süt ürünlerini, sebze ve meyve tüketimine dikkat ediyorum. Bu besinler bizim sağlıklı bir birey olmamız için çok önemlidirler.
Etkinlik
Öğünleri neden bu şekilde düzenlediğimizi arkadaşlarımızla tartışalım
Cevap: Günde 3 öğün yememiz gerektiği ve düzenli, dengeli bir şekilde beslenmemiz gerektiğini göstermek için bu şekilde düzenledik.
Dalından koparılmış taze bir meyveyi mi yoksa uzun süre beklemiş bir meyveyi mi yemeyi tercih ederiz? Sebze ve meyveleri yıkayarak mı yoksa yıkamadan mı yeriz?
Cevap: Dalından koparılmış taze bir meyveyi tüketmeyi tercih ederim. Her zaman yıkayarak yerim.
Peki bazı besinlerin tazeliklerini uzun süre korumaları için onlara katkı maddesi konulduğunu biliyor muydunuz?
Cevap: Evet biliyorum. Bu koyulan katkı maddeleri o besinin proteini azaltmaktadır. Bu da sağlıklı bir yiyecek olmaktan çıkarır.
Sizce besinlerin içerdiği katkı maddelerinin sağlığa başka nasıl etkileri vardır?
Besinlerin tazeliğinin ve doğallığının önemini ansiklopedi, dergi, genel ağ gibi çeşitli kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarımızı arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Katkı maddelerin kullanılması gıdaların doğal lezzetini bozar. Gıdaların besin öğelerinin kaybolmasına neden olur. Pek çok hastalığın ortaya çıkmasına sebebiyet verir.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 51-52-53-54-55. Sayfa Anka Yayınları
Aşağıdaki resimleri inceleyelim. Sigara içen ve içmeyen kişilere ait akciğerler arasında nasıl bir fark var?
Cevap: Sigara içen kişilerin akciğerleri kararmış ve solunumu zorlaşmaya başlamıştır. Sigara kullanmayan birinin akciğeri ise daha temiz ve solunumu düzgün olur.
Yukarıdaki araştırma verilerini okuyarak sigara ve alkolün zararlarını düşünelim. Bu konuda çeşitli kaynaklardan bilgi toplayarak elde ettiğimiz bilgiler doğrultusunda konuyla ilgili bir slogan oluşturalım. Bu sloganla ilgili bir poster hazırlayalım ve arkadaşlarımıza sunalım
Cevap:
Sigara ve alkol kullanımı sadece vücuda mı zarar verir? Bu maddelerin çevreye de zararları olup olmadığını tartışalım.
Cevap: Sigara dumanı tek bizi değil çevremizi de etkilemektedir. Ayrıca çevreye atılan sigaralar hem çevre kirliliğine hem de ta–yangınlara sebebiyet vermektedir.
Bu çalışmada bizlerden sigara ve alkolün sağlığa zararlı ya da olumsuz etkilerini araştırıp sigarayı bırakmaya yardımcı bir araç tasarlamamız veya insanları bilinçlendirecek bir kampanya hazırlamamız istenmektedir. Ürünümüzü aşağıdaki boşluğa çizim ya da metin şeklinde ifade edebiliriz.
Cevap: Sigara içildiği zaman anlayan ve uyarı veren bir saat tasarlamak istedim.
1) Gizem, aşağıdaki besinlerden hangilerinin karbonhidrat, yağ ve protein içerdiğini öğrenmek istiyor. Besinleri içeriklerine göre gruplandırıp bunların görevlerini verilen noktalı yerlere yazarak Gizem’e yardımcı olalım.
Cevap:
Karbonhidrat: Ekmek, makarna, pirinç enerji vericidir.
Yağ: Tereyağı, badem, enerji vericidir.
Protein: Fasulye, yoğurt ve süt büyüme hormonlarında etkili olan ve yaraların onarılmasında etkili olan besinlerdir.
2) Sigara ve alkolün insan sağlığına olumsuz etkilerini resim, şiir, hikâye gibi yöntemlerle aşağıda verilen boşluğa ifade edelim.
Cevap:
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 56-57-58-59. Sayfa Anka Yayınları
A. Aşağıdaki soruların yanıtlarını defterimize yazalım.
1) İnsan sağlığı ile dengeli beslenme arasında nasıl bir ilişki vardır?
Cevap: Dengeli beslenerek vücudumuza proteini düzenli almış oluruz. Bu da bizim sağlığımız için çok önemlidir.
2) Sigara ve alkolün insan sağlığına zararları nelerdir?
Cevap:
B. Aşağıdaki soruların altında bulunan noktalı yerleri, verilen tablodaki sözcükleri ve sözcük grubuna ait kutucuk numaralarını kullanarak uygun şekilde dolduralım.
Cevap:
1) Hangisi ya da hangileri vücutta düzenleyici olarak görev yapar?
(7, 10, 11)
2) Hangisi ya da hangileri protein bakımından zengin besinlerdir?
(2, 12)
3) Hangisi ya da hangileri sağlıksız beslenme sonucu oluşabilen hastalıklardır?
(3, 6)
4) Hangisi ya da hangileri insan sağlığını olumsuz etkiler?
(1, 3, 5, 6)
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.
Cevap:
1) (Y) Vitamin ve mineraller, vücutta enerji verici olarak kullanılır.
2) (D) Su ve mineraller bütün besinlerde bulunur.
3) (D) Tahıllar, karbonhidrat yönünden zengin besinlerdir.
4) (Y) Sigara ve alkol kullanımı sadece vücuda zarar verir.
5) (D) Obezite besin israfına neden olur.
Ç. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucukların içinde bulunan kelimelerden uygun olanları yazalım.
Cevap:
1) Sigara ve alkol kullanımı cildin erken yaşlanmasına neden olabilir.
2) Et ve süt ürünleri protein bakımından zengin besinlerdir.
3) Tüm besinlerde su ve mineral bulunur.
D. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyiniz.
1) Aşağıdaki besinlerden hangisi protein yönünden zengindir?
Cevap: A
A) Peynir B) Ceviz C) Portakal D) Ekmek
2) I. Sigara ve alkol tüketilen ortamlardan uzak durulmalıdır.
II. Sigara ve alkol, bu maddeleri kullanan kişilere zararlar verir.
III. Sigara ve alkolün zararları hakkında insanlar bilgilendirilmelidir.
Sigara ve alkolle ilgili verilen bilgilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Cevap: D
A) Yalnız I B) Yalnız II C) II ve III D) I, II ve III
3) Aşağıdakilerden hangisi sigara ve alkolün vücuda verdiği zararlardan biri değildir?
Cevap: D
A) Ağız kokusu yapma
B) Denge ve bilinç kaybına neden olma
C) Kan dolaşımını aksatma
D) Aile bütçesini olumsuz etkileme
4) Yukarıda verilen besinler içeriklerine göre eşleştirildiğinde aşağıdaki şekillerden hangisi oluşur?
Cevap: B
5) Aşağıdaki besinlerden hangisi sağlıklı beslenme için tercih edilmelidir?
Cevap: C
A) Son kullanma tarihi geçmiş gıda
B) Dondurulup çözüldükten sonra tekrar dondurulmuş gıda
C) Yıkanıp paketlenmiş taze gıda
D) Katkı maddesi içeren hazır gıda
6) Aşağıdakilerden hangisi obeziteye neden olmaz?
Cevap: A
A) Dengeli ve sağlıklı beslenme
B) Hamburger, cips gibi yiyecekleri çok yeme
C) Ana ve ara öğünleri atlama
D) Karbonhidrat ve yağlı besinleri fazla tüketme
7) Elvin teneffüste oynarken ayağı takılıp düştü. Dizinde ufak sıyrıklar oluştu. Elvin, bu yaranın hızlıca kapanması için hangi besin içeriğini daha çok tüketmelidir?
Cevap: C
A) Yağ B) Su C) Protein D) Karbonhidrat
8) Obezitenin neden olduğu problemleri araştıran bir öğrenci aşağıdaki sonuçlardan hangisine ulaşamaz?
Cevap: B
A) Obezite besin israfına neden olur.
B) Obezite sadece sindirimle ilgili sorunlara neden olur.
C) Obeziteli bireylerin hareket yeteneği kısıtlanır.
D) Obezite kalp ve damar hastalıklarına yol açabilir.
9) Yukarıdaki bilgilerin doğru ya da yanlış olmasına göre ilerleyen bir öğrenci kaçıncı çıkışa ulaşır?
Cevap: A
10) I. Katkı maddelerinin tamamı yararlıdır.
II. Besinler taze ve doğal olarak tüketilmelidir.
III. Son kullanma tarihi geçmiş besinler tüketilmemelidir.
IV. Obezite, beslenme alışkanlıkları düzenlenerek önlenebilir.
Yukarıdaki bilgilerden kaç tanesi doğrudur?
Cevap: C
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 62-63-64-65-66-67-68. Sayfa Anka Yayınları
Ömer ve arkadaşları bahçede futbol oynuyordu. Ömer, duran topa vurarak onu hareket ettirdi. Arkadaşına pas vermek için ilerleyen topa tekrar vurarak onu hızlandırdı. Bu sırada araya giren Tarık, ayağıyla topa vurdu ve topun yönünü değiştirdi. Top hızla bahçenin kenarındaki tellere takıldı ve patladı. Top artık yuvarlak değildi. Ömer, “Topa uygulanan kuvvetler topu nasıl etkiledi?” diye düşündü.
✔ Ömer’in düşündüğü soruyu biz yanıtlayalım.
Cevap: Duran topa yavaş şekilde vururak itme kuvveti uygulayarak hareket etmesini sağladı. Tarık ayağıyla ileri itme kuvveti uygulayarak topu hızlı şekilde gitmesini ve yön değiştirmesini sağladı. Top tele takılıp durmuş ve telin topa uyguladığı kuvvet ile topun şekli değişmiştir.
Arabaya hangi kuvvetleri uyguladık? Bu kuvvetler arabanın hareketini nasıl etkiledi? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: İlk olarak itme kuvveti uyguladık ve hareket ettirdik sonra biraz daha ittikten sonra araba hızlandı, yan kısmından itme kuvveti uyguladığımızda araba yavaşladı ve yön değiştirdi. Ön kısmından hafifçe kuvvet uyguladığımızda yavaşladı ve tamamen kuvvet uyguladığımızda araba durdu.
Lastik, kâğıt, sünger ve kumaşa uyguladığımız kuvvetler bu cisimlerin şekillerinde nasıl bir değişime neden oldu?
Cevap: Şekillerinde bir değişiklik olmadı.
Uygulanan kuvvet ortadan kalktığında cisimler eski hâllerine geri döndü mü?Neden? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Lastik ve sünger esneyip eski hallerine geri döndüler,kumaş ve kağıtta her hangi bir değişim olmadı.
1) Aşağıda verilen kavramları kullanarak kavram haritasındaki boşlukları verilen ipuçlarından yararlanarak uygun şekilde dolduralım.
Cevap:
2) Kuvvetin esnek ve esnek olmayan cisimlere etkileri nasıldır? Açıklayarak yazalım.
Cevap: Kuvvet esnek cisimlerde fazla bir kuvvet uygulanmadığı sürece aynı haline tekrardan geri döner. Esnek olmayan cisimler ise fazla kuvvet uygulandığında kırılır veya şekli değişir.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 69-70-71-72-73-74-75-76-77. Sayfa Anka Yayınları
Arabalarda cep telefonunun yerini sabitlemek için çeşitli araçlar kullanılır. Bunlar sayesince cep telefonları sabit bir yerde durur. Acaba yapıştırıcı kullanılmadığı hâlde cep telefonları bu araçların üzerinde nasıl durabilir?
Cevap: Arabalarda telefon tutucu kullanılır ve telefon tutacağında mıknatıs vardır.
Mıknatıslar hangi durumda birbirine itme, hangi durumda çekme kuvveti uyguladı?
Cevap: Mıknatıslar aynı renkler bir araya geldiğinde birbirini iterler, farklı renkler bir araya geldiğindi birbirini çekerler.
Etkinlikten yararlanarak mıknatısların aynı ve farklı renkteki kısımları hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Mıknatısların iki ucu vardır ve iki ucuda mıknatıs görevini yerine getirir. Kuzey ve güney kutbu vardır.
Değerlendirme
Mıknatıs hangi maddeleri çekti, hangilerini çekmedi? Tahminlerimiz ile gözlemlerimiz arasında fark oldu mu?
Cevap: Metal ataş, toplu iğneyi mıknatıs çeker diğerlerini çekmez.
Mıknatıslar etkinlikte kullandığımız malzemelerden başka hangi maddeleri çeker, hangilerini çekmez?
Cevap: Demir, nikel, çelik mıknatıs çeker. Tahta , plastik gibi maddeleri çekmez.
Mıknatısın yeni kullanım alanlarını çeşitli kaynaklardan araştıralım. Bu konu hakkındaki fikirlerimizi aşağıdaki alana resim, şiir, model oluşturma gibi yöntemlerle ifade edelim.
Cevap:
1) Aşağıdaki cisimlerden mıknatısla çekilebilenleri oklar yardımıyla mıknatısla eşleştirelim.
Cevap:
2) Aşağıdaki boşluğa mıknatısın farklı şekillerinden 3 tanesini çizelim. Mıknatısın kutuplarını göstererek aynı ve zıt kutupların birbirini nasıl etkilediğini belirtelim.
Cevap:
Zıt kutuplar birbirlerini çekerler, aynı kutuplar birbirlerini iterler.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 78-79-80-81-82. Sayfa Anka Yayınları
A. Aşağıdaki soruların yanıtlarını defterimize yazalım.
1) Kuvvet, cisimlerin şekil ve hareketlerini nasıl etkiler? Açıklayalım.
Cevap: Kuvvet, cisimlerin şekil ve hareketlerini hızlandırma, yavaşlatma, durdurma ve yön değiştirme olarak etkiler.
2) Mıknatıs nedir? Açıklayalım.
Cevap: Mıknatıs demir gibi maddeleri çekebilen maddedir.
3) Mıknatısın günlük yaşamda kullanıldığı yerlere örnekler verelim.
Cevap: Buz dolapları, çantalar, televizyonlar, vinçlerde, radyolarda, pusulalarda kullanılır.
B. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.
Cevap:
1) (..Y..) Mıknatıs, demiri çekmez.
2) (.D…) Bilgisayarların içinde mıknatıs bulunur.
3) (..Y..) Hareket eden bir cismin hareketiyle aynı yönde kuvvet uygulanırsa cisim yavaşlar.
4) (.D…) Kuvvet, cisimlerin yön değiştirmesini sağlayabilir.
5) (..D..) Mıknatıs günlük hayatta farklı amaçlar için kullanılabilir.
6) (..Y..) Esnek maddelere uygulanan kuvvet ortadan kalktığında madde eski şekline dönmez.
C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucukların içinde bulunan kelime ve kelime gruplarından uygun olanları yazalım.
Cevap:
1) Uygulanan kuvvet ortadan kalkınca eski şeklini alan cisimlere ……esnek cisimler……adı verilir.
2) Tahta, ütü, ampul …..esnek olmayan………… cisimlerdir.
3) Hareket hâlindeki cisimler …….kuvvet………….. etkisiyle durabilir.
4) Pusulanın içinde ……..mıknatıs……. bulunur.
5) Mıknatısların uyguladığı kuvvet ……temas gerektirmeyen……. bir kuvvettir.
Ç. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyelim.
1) Kutupları karşılıklı olarak konulan iki çubuk mıknatıs birbirini itmektedir. Buna göre mıknatısların karşılıklı gelen kutupları yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri gibi olabilir?
2) Aşağıdakilerden hangisi mıknatısın kullanım alanlarından biri değildir?
A) Karışımları ayırmada
B) Elektrikli eşyaların yapısında
C) Buzdolabı süslerinde
D) Cam bardak üretiminde
3) Aşağıdakilerden hangisi mıknatısın etki ettiği maddelerden biridir?
A) Dikiş iğnesi
B)Yastık
C) Kalem
D) Madenî para
4) Mıknatısla ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
A) Mıknatıs; cam, tahta, kumaş gibi maddelere etki eder.
B) Mıknatıs parçalara ayrıldığında çekim etkisi artar.
C) Mıknatıs doğal ya da yapay olabilir.
D) Mıknatısın uyguladığı kuvvet temas gerektiren bir kuvvettir.
5) Aşağıdaki olaylardan hangisinde kuvvetin cisimler üzerindeki etkilerinden biri gözlenmez?
A) Yuvarlanan topun durması
B) Porselen tabağın kırılması
C) Suyun kaynaması
D) Tekerleğin yön değiştirmesi
6)Yukarıda dört arkadaşın kuvvetle ilgili ifadeleri verilmiştir. Buna göre hangisinin ifadesi doğrudur?
A) Ahmet
B) Zeynep
C) Ömer
D) Elif
7) Levent Bey düz yolda giderken aracını sağa döndürmüş, karşısına aniden bir kedi çıkınca frene basarak aracını yavaşlatmış, sonra tekrar hızlanarak yoluna devam etmiştir. Levent Bey bunları yaparken araçta aşağıdaki kuvvetlerden hangisinin etkisini gözlemlememiştir?
A) Yön değiştirme
B) Hızlanma
C) Durdurma
D) Yavaşlama
8) Yandaki şekilde esnek cisimlerin olduğu kutular boyandığında aşağıdaki şekillerden hangisi ortaya çıkar?
A)
B)
C)
D)
9) Aşağıdakilerden hangisi mıknatısın günlük hayatta kullanıldığı yerlerden biri değildir?
A) Pusula yapımı
B) Demir içeren karışımları ayırma
C) Kapı zili yapımı
D) Ağaçtan kağıt üretimi
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 84-85-86-87-89. Sayfa Anka Yayınları
Soru: Ahmet dışarıda yağmur yağdığını görünce çok sevindi. Hemen yağmurluğunu giyip dışarı çıktı. Bir süre oynadıktan sonra eve döndü ve yağmurluğunu çıkardı. Tişörtü hiç ıslanmamıştı. Daha sonra ellerini yıkadı ve bir havluyla kuruladı. Bu sırada Ahmet’in aklına bir soru takıldı. “Acaba şemsiye ve havlu nasıl maddelerden üretilmiştir? Şemsiye malzemesinden havlu, havlu malzemesinden şemsiye üretilseydi ne olurdu?” Ahmet’in sorusunu biz yanıtlayalım
Cevap: Havlu maddesinden şemsiye üretimi gerçekleştirilmiş olsaydı yağmur yağdığı zaman ıslanır kullanamazdık. Havlularımız ise şemsiyenin üretildiği maddelerden olsaydı kurulanmamız pek mümkün olmazdı.
Acaba maddeyi niteleyen temel özellikler nelerdir? Beş duyu organımızı kullanarak maddeyi niteleyen temel özellikleri nasıl belirleriz?
Cevap: Maddeyi niteleyen temel özellikler; sertlik-yumuşaklık, esneklik, kırılganlık, Pürüzlülük ve Pürüzsüzlük, renk, koku, tat olarak söyleyebiliriz.
Hangi maddeler suda yüzdü, hangileri suya battı?
Cevap: Suda yüzen maddeler; oyuncak, tahta parçası, strafor köpüğü, ağzı kapalı pet şişe. Suda batan maddeler ise; metal para, silgi ve cam bilyedir.
Tahminlerimizle gözlem sonuçlarımız birbiriyle uyumlu mu? Arkadaşlarımızla tartışalım
Cevap: Tahminlerim ve gözlem sonuçlarım birbirine uyumludur.
Masaya su döküldüğünde ıslanan yeri silmek için pamuklu veya naylon bezden hangisini tercih ederiz? İçine içecek koyduğumuz sürahi neden pamuklu kumaştan değil de camdan veya plastikten üretilmiştir?
Cevap: Pamuğu tercih ederim çünkü suyu emen bir maddedir. Sürahinin de cam olmasının nedeni suyu tutması gerektiği içindir.
Hangi maddeler suyu emdi, hangileri emmedi?
Cevap: Kağıt, peçete ve sünger suyu emdi. Kaşık ve bilye emmemiştir.
Çevremizde suyu emen ve emmeyen başka hangi maddeler vardır? Arkadaşlarımızla tartışalım
Cevap: Suyu emen maddeler havlu, toprak gibi maddelerdir. Emmeyen maddeler ise; cam, demir gibi maddelerdir.
1) Aşağıdaki eşyaların üretiminde maddeyi niteleyen hangi özellikler kullanılmalıdır?
Cevap:
Yağmurluk = Suyu emmemelidir.
Kağıt Havlu = Suyu emer
Buzdolabı Magneti = Mıknatısla çekmesi gerekir.
Bornoz = Suyu emer
2) Çevremizdeki maddelerden suda yüzenlerin isimlerini suyun üzerindeki baloncuklara, suya batan cisimlerin isimlerini ise suyun altındaki baloncuklara yazalım
Cevap
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 90-92-93-95-96-97-98. Sayfa Anka Yayınları
Aşağıdaki listede portakallı kek yapmak için gerekli malzemeler verilmiştir. Bu malzemelerin miktarları nasıl ölçülür? Portakalla sütün miktarı aynı şekilde ölçülebilir mi?
Cevap: Süt ile portakalın miktarı aynı şekilde ölçülemez. Süt dereceli bir kap ile ölçülürken portakal tartı ile ölçülür.
Defterin ve elmaların kütleleri aynı mıdır?
Cevap: Elmalar daha ağır geldiği için kütleleri aynı değildir.
Acaba sıvı maddelerin kütlesi nasıl ölçülür? Bir etkinlik yaparak bazı sıvı maddelerin kütlelerini ölçelim
Cevap: Sıvıların kütlesini litre ile ölçeriz.
Bardağın ilk kütlesiyle son kütlesi arasındaki fark neyi ifade eder?
Cevap: Bardağın ilk kütlesi boş olmasıdır. Son kütlesi ise içine konulan sıvının hacmini ifade eder.
Sıvıların kütlesini ölçerken neden bir kap kullanıldı? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Sıvıların bir şekli yoktur ve cisim değillerdir. Bulundukları kabın şeklini aldıkları için bir kap ile ölçülürler.
Yandaki fotoğrafta eşit kütlede olan plastik top ve elma görülmektedir. İkisinin kapladığı yer aynı mıdır? Kütleleri eşit olduğu hâlde iki maddenin kapladığı yer birbirinden neden farklıdır?
Cevap: Kütleleri eşit olsa da hacimleri farklıdır. Bir cismin hacmi kapladığı alanın büyüklüğüne bağlıdır. Bundan dolayı top hacim olarak daha büyüktür.
Başka hangi maddelerin hacmini bu şekilde belirleyebiliriz? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Sıvı olan bütün maddelerin hacmini bu şekilde ölçebiliriz.
Suyun içine malzemeleri bıraktığımızda su seviyesinde nasıl bir değişim oldu?
Cevap: Suyun seviyesinde artış gözlemledik.
Suyun ilk ve son hacim değerleri arasındaki fark neyi ifade etmektedir?
Cevap: İlk ve son hacim değerleri arasındaki fark oyuncakların hacmini belirler.
Işığın kütlesini ölçebilir miyiz? Peki, boşlukta ne kadar yer kapladığını bulabilir miyiz?
Cevap: Işık, sek, elektrik gibi madde olmadıklarından dolayı hem kütlesi hem de hacmi bulunmaz.
1) Aşağıdaki maddelerin kütle ve hacimlerinin hangi aletler kullanılarak nasıl ölçüldüğünü verilen boşluklara yazalım.
Cevap:
2) Aşağıdaki aletlerin isimlerini ve ne işe yaradığını verilen boşluklara yazalım
Cevap:
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 99-103-104-105. Sayfa Anka Yayınları
Aşağıdaki resimleri inceleyelim. Bahçedeki demir kapı, nehirden akan su, tencereden çıkan buhar aynı özellikte midir? Bu maddeler hangi hâldedir?
Cevap:
Maddenin hâllerine ait temel özellikleri örnekler üzerinde karşılaştıralım.
Cevap:
Katı maddelere örnek: odun, kalem, şişe, dosya, dolap, kaşık
Sıvı maddelere örnek: su, ayran, çay, yağ
Gaz maddelere örnek: oksijen, azot, karbondioksit, helyum, hava
Farklı maddeler farklı hâllerde bulunabilir. Acaba aynı madde farklı hâllerde olabilir mi?
Cevap: Evet olabilir. Örnek olarak su dolaba koyduğumuz zaman buz olur katı hale gelir, sıcak ortama çıkardığımız zaman erir ve sıvı hale gelir.
Aynı maddenin farklı hâllerine örnekler verelim.
Cevap: Tereyağı katı haldedir. Isıtıldığı zaman sıvı hale gelir. Kolonya sıvı haldedir. Elimize döktüğümüz zaman gaz haline gelir.
Yukarıdaki maddeleri katı, sıvı ve gaz olarak sınıflandırarak numaralarını aşağıda verilen tabloya yazalım. Maddenin hâllerine ait temel özellikleri karşılaştıralım
Cevap:
Katı: 1-6
Sıvı: 2-4
Gaz: 3-5
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 106-107-108-109-110-111. Sayfa Anka Yayınları
Soru: Yavuz ve kuzeni Zeynep güneşli bir günde bahçede top oynuyorlardı. Yorulunca topu bahçeye bırakıp eve geçtiler. Kendilerine limonata yaptılar ve Zeynep’in limonatasının içine bir parça buz attılar. Bir süre sonra buzun eridiğini ve Zeynep’in limonatasının Yavuz’un limonatasından daha soğuk olduğunu fark ettiler. Tekrar bahçeye çıktıklarında topa dokundular. Top çok ısınmıştı. Yavuz ve Zeynep buzun neden eridiğini, limonatanın nasıl soğuduğunu ve topun nasıl ısındığını merak ettiler. Yavuz ve Zeynep’in sorularını biz yanıtlayalım.
Cevap: Limonatanın içine atılan buz ile ısı alışveriş olmuş ve buzun soğukluğu ağır geldiği için limonata soğumuştur. Bahçedeki top ise güneşin altında durduğu için ısınmıştır.
Suyun ilk sıcaklığı, ısı kaynağından indirilmeden hemen önceki sıcaklığı ve dolaptan çıkarıldığındaki sıcaklığı nasıl değişti? Bu değişimin nedeni ne olabilir? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: İlk sıcaklığı normaldi. Beherglasın içine koyup kaynattığımız zaman suyun sıcaklığı artmıştır. Daha sonra bu suyu dolapta beklettiğimi zaman suyun sıcaklığı düşmüştür. Isı alışverişi gerçekleştiği için bu sonuçları almışızdır.
Acaba hava çok daha fazla soğuduğunda göldeki suda nasıl bir değişme olur?
Cevap: Hava çok daha fazla soğuduğu zaman göldeki su 0°’nin altına düşer ve su donar.
Buzluktan çıkarılan buz, oda sıcaklığında bekletildiğinde buzda nasıl bir değişme meydana gelir?
Cevap: Oda sıcaklığında bekletilen su erir ve sıvı hale gelir.
Tereyağında, su yüksekliğinde ve meyve suyunda nasıl bir değişim oldu? Neden? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Tereyağı ısıtıldığı zaman sıvı hale gelmiştir. Su yüksekliği güneşte beklediği için buharlaşmıştır. Meyve suyu ise buzlukta donduğu için katılaşmıştır.
1) Elif buzluktan çıkardığı buzun sıcaklığını artırmak, sıcak çayını ise soğutmak istiyor. Elif buzun ısınması ve çayın soğuması için hangi yöntemleri kullanabilir. Buzun sıcaklığı artarsa ve çay soğumaya devam ederse ne olur? Aşağıdaki noktalı yerlere yazalım.
Cevap: Çay ve buzu yan yana koyarak ısı alışverişi sağlar buz daha kolay erir ve çay da soğumuş olur.
2) Aşağıdaki maddelerde ısı etkisiyle hangi hâl değişimi görüleceğini verilen boşluklara yazalım
Cevap:
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 112-115-118-120. Sayfa Anka Yayınları
Masayı hazırlarken büyüklerimize yardımcı olabiliriz. Domates, salatalık, marul gibi malzemeleri karıştırarak bir salata yapabiliriz. Yaptığımız salatanın bir karışım olduğunu biliyor musunuz? Günlük hayatta başka hangi karışımlar vardır? Bu karışımlar birbirinden nasıl ayrılır?
Cevap: çorba, şekerli çay, şehriyeli pilav gibi karışımları örnek verebiliriz.
Karışımları ayırmak için hangi yöntemleri kullandık?
Cevap: süzgeç, mıknatıs, elek kullandık.
Ayırma yöntemi uygularken nelere dikkat edilmelidir? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Her madde için farklı ayırma şekli vardır. Örnek olarak unu süzgeç ile ayırırız.
Karışımları ayırmanın ülke ekonomisine ve kaynakların etkili kullanımına katkılarını çeşitli kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Geri dönüşüm gibi maddeleri ayrıştırarak yeni madde oluştururken kullanılan enerjiyi azaltmış oluruz. Ülkenin dışa bağımlılığını azaltır ve gelişme gösteririz.
1) İpek aşağıdaki maddelerden oluşan karışımı ayırmak istiyor. İpek bunun için hangi yöntemleri kullanmalıdır? Verilen boşluklara yazalım.
Cevap:
2) Karışımları ayırmanın ülke ekonomisine ve kaynakların etkili kullanımına katkılarını verilen boşluğa yazalım
Cevap: Geri dönüşüm gibi maddeleri ayrıştırarak yeni madde oluştururken kullanılan enerjiyi azaltmış oluruz. Ülkenin dışa bağımlılığını azaltır ve gelişme gösteririz.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 121-122-123-124-125. Sayfa Anka Yayınları
A. Aşağıdaki bulmacayı çözelim
Cevap:
B. Aşağıdaki bölünmüş cümleleri kutucuk numaralarını kullanarak birleştirelim.
Cevap:
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.
Cevap:
1) (Y) Işık ve ses birer maddedir.
2) (D) Katı-katı karışımlar eleme yöntemiyle ayrılabilir.
3) (D) Karışımları ayırarak ülke ekonomisine katkıda bulunulur.
4) (Y) Her madde suya batar.
5) (D) Maddeler ısı etkisiyle hâl değiştirebilir.
6) (Y) Sıvıların kütlesi ölçülemez.
7) (D) Katıların hacmi dereceli silindir ve su kullanarak ölçülebilir.
8) (Y) Çorba saf bir maddedir.
9) (D) Maddenin katı, sıvı ve gaz hâli vardır
Ç. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyiniz
1) Aşağıdakilerden hangisi madde değildir?
Cevap: A
2) Aşağıdakilerden hangisi doğru bir ifade değildir?
Cevap: D
3) I. Akışkanlık
II. Belli bir kütlesi olma
III. Konulduğu kabın şeklini alma
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bütün sıvıların ortak özelliğidir?
Cevap: D
4. Yukarıda dört arkadaşın karışımları ayırmayla ilgili ifadeleri verilmiştir. Buna
göre hangisi veya hangilerinin ifadeleri doğrudur?
Cevap: C
5) Aşağıdaki maddeler hâllerine göre sınıflandırılırsa hangisi bu grubun dışında kalır?
Cevap: B
6) Kütle ve hacimle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
Cevap: A
7) Aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Cevap: A
8) Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri saf maddedir?
Cevap: C
9) Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Cevap: D
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 128-129-130-131-132-133. Sayfa Anka Yayınları
Akşam vakti uçakta yolculuk yapan biri uçak kalktıktan kısa bir süre sonra üzerinde uçtukları şehrin ışıklarını görebilir. Evler, statlar, lunaparklar ve yollar hep ışıklarla aydınlatılmıştır. Aydınlatma olmasaydı neler olurdu? Aydınlatmanın yaşamımızdaki önemi nedir?
Cevap: Aydınlatma araçları yaşantımızda olmasaydı hayatımız zorlu geçerdi. Gün ışığı olmadığı yerlerde ve zamanlarda işlerimizi yapamazdık.
Acaba günümüzde teknoloji sayesinde modern yöntemlerle yapılan aydınlatma geçmişte nasıl yapılıyordu? Geçmişten günümüze kullanılan aydınlatma araçları nelerdir?
Cevap: Geçmiş zamanlarda ilk ateş ile kullanılan aydınlatma araçları vardı. Bunlar; meşale, yağ lambası, mum gibi. Daha sonra bunların üzerine gaz lambası, ampul, floresan lamba ve led lamba eklenmiştir.
Geçmişten günümüze kullanılan aydınlatma araçlarını ansiklopedi, dergi, genel ağ gibi çeşitli kaynaklardan araştıralım. Bunları karşılaştırarak teknolojinin aydınlatma araçlarının gelişimine olan katkısını arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Geçmişten günümüze kadar kullanılan aydınlatma araçları; Ateş, meşale, yağ lambası, mum, gaz lambası, ampul, floresan lamba, led lambadır. Teknolojinin gelişmesi ile aydınlatma araçları daha kullanışlı, kolay ve herkesin ulaşabileceği bir duruma getirilip daha fazla yeri aydınlatması sağlanmıştır.
Eskiden olduğu gibi sadece mum ışığı ya da gaz lambası kullanılsaydı ameliyatlar bu kadar rahat yapılabilir miydi? Arabalar gece yolda ilerlerken önlerindeki yolu sadece ay ışığı ya da meşalelerle yeterince görebilir miydi?
Cevap: Aydınlatma araçları eski zamanda kullandığımız araçlar olsaydı çevreyi iyi göremez ve geceleri rahat hareket edemezdik. Arabalar gece yolda giderken ay ışığı ve meşaleler ile yollarını göremezler kaza yapma olasılıkları daha fazla olurdu.
Geçmişten günümüze kadar teknolojinin aydınlatma araçlarını nasıl geliştirdiğini öğrendik. Acaba gelecekte nasıl aydınlatma araçları kullanılabilir? Siz olsaydınız gelecekteki aydınlatma araçlarının hangi özelliklerde olmasını isterdiniz?
Cevap: Daha kolay taşınabilen, küçük aydınlatma araçları olmasın isterdim.
Siz de gelecekte kullanılabilecek bir aydınlatma aracı tasarlayınız. Tasarımınızı verilen boşluğa çiziniz. Bu etkinliği yaparken kitabımızın 11-17. sayfaları arasında “Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları” bölümünde yer alan yönergelerden yararlanabilirsiniz.
Cevap: Bir saatte olan aydınlatma aracı yapmak isterdim. Kolay taşınabilen ve aydınlatma gücü yüksek olan bir araç yapardım.
1) Geçmişten günümüze kadar kullanılan aydınlatma araçlarını film şeridinin parçalarına yazalım.
Cevap:
2) Aydınlatma araçlarını; kullanım süreleri ve yaydıkları ışık miktarları gibi özellikleri bakımından karşılaştıralım. Karşılaştırma sonuçlarını yazalım.
Cevap: Geçmişte ilk kullanılan aydınlatma aracı ateştir. Ateşin bulunması ile değişik aydınlatma araçları bulunmuştur. Geçmişte en uzun kullanılan aydınlatma araçları kandil, yağ ve gaz lambalarıdır. Ampulün icadı ile aydınlatma araçları daha çok gelişmiş ve günümüzdeki floresan lamba, led lamba halini almıştır.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 134-135-138-139. Sayfa Anka Yayınları
Aşağıdaki fotoğrafları inceleyelim. Fotoğraflardaki aydınlatmalar doğru yapılmış mıdır? Aydınlatmada yapılan hatalar nelerdir? Doğru aydınlatmanın nasıl olması gerektiğini tahmin edelim.
Cevap: 3 resimde de aydınlatma yanlış yapılmıştır. Evde ve sokakta olan lambaların çoğu gereksizdir. İlk resimde ise ameliyathanede daha fazla aydınlatma olması gerekir.
Büyük bir spor salonunu ufak bir lambayla aydınlatabilir miyiz? Küçük bir odayı dev projektörlerle aydınlatmaya gerek var mıdır?
Cevap: Büyük bir spor salonunu ufak bir lamba ile aydınlatamayız. Yerin büyüklüğüne göre aydınlatma araçlarının da büyüklüğü değişir.
Uygun aydınlatmanın ne olduğunu ve nasıl yapılması gerektiğini çeşitli kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Uygun aydınlatma için beyaz ışık kullanılmalı. Aynı zaman da aydınlatılacak yerin büyüklüğüne göre aydınlatma aracı ayarlanmalıdır. Kullanılan aydınlatma araçları göze direk gelmemeli, aydınlatılan yer loş bir ortam olmamalıdır.
Yandaki fotoğrafı inceleyelim. Fotoğraftaki evin elektrik faturası oldukça fazla gelmektedir. Acaba fatura neden çok gelmiş olabilir? Uygun aydınlatma yapılsaydı elektrik faturası bu kadar yüksek gelir miydi?
Cevap: Gereksiz aydınlatma kullanıldığı için fazla gelmiştir. Kullandığımız alanları yakıp fazla ışıkları kapatmamız gerekir. Uygun bir aydınlatma sistemi olsaydı elektrik faturası bu kadar yüksek gelmezdi.
Aydınlatma araçlarının tasarruflu kullanımının aile ve ülke ekonomisi bakımından önemini çeşitli kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarımızla tartışalım
Cevap: Kullanılan enerji miktarı daha az olacağı için hem aile bütçesine katkısı olur hem de devletin dışarıya bağlığı azalmış olur. Bu da devlet ekonomisini etkiler.
1. Aşağıdaki görseli inceleyelim. Kaç numaralı ışık kaynağı veya kaynakları uygun aydınlatmaya örnektir, hangileri uygun aydınlatmaya örnek değildir? Nedenlerini aşağıdaki noktalı alana yazalım.
Cevap: 1 Numara uygun aydınlatma aracına örnektir. Bütün salonu aydınlatır ve direk göze gelmez. 2, 3 ve 4 numaralı aydınlatma araçları ise uygun değildir. Çünkü oda için fazla ve gözü yoracak aydınlatma araçlarıdır.
2. Merve’nin ders çalıştığı odada yeterli ışık yoktur. Merve, uygun aydınlatma için neler yapmalıdır?
Cevap: Beyaz bir ışık altında çalışmalı ve ortam loş olmamalıdır.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 140-141-142-143-144. Sayfa Anka Yayınları
Gül ışıkla ilgili nelerden rahatsız olmuştur? Bunun önlenmesi için neler yapılabilir?
Cevap: Gül’ü dükkânların ışıklı tabelaları, yoldan geçen araçların gereksiz yere uzun ışık yakmaları gökyüzündeki yıldızları görünmesini engellemektedir.
Acaba gökyüzündeki Ay ve yıldızlar ışık kirliliğine neden olur mu? Gündüz Dünya’mızı aydınlatan Güneş, ışık kirliliğine sebep olabilir mi? Işık kirliliğinin nedenleri ne olabilir? Sorgulayalım
Cevap: Işık kirliliğine sebep olmazlar. Canlılara zarar veren ışık kaynağı değillerdir. Işık kirliliğine sebep olan kaynakları gereksiz yere ve yüksek ayarda kullanmaktır.
Işık kirliliğinin olumsuz etkilerini öğrendik. Peki, bunu azaltmak için neler yapılabilir?
Cevap: Işık kirliliğini azaltmak için gereksiz ışık yakmamalı, beyaz ışık kullanılmalı, ışık sadece olduğu alanı aydınlatmalıdır.
Üç gün boyunca evimizde veya yakın çevremizde ışık kirliliğine neden olan etkenleri belirleyelim. Arkadaşlarımızla tartışarak bu konuda çözümler üretelim. Büyüklerimizden de yardım alarak ışık kirliliğini azaltmaya yönelik bulduğumuz bu çözümlerimizi uygulayalım.
Bu etkinliği yaparken kitabımızın 11-17. sayfaları arasında “Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları” bölümünde yer alan yönergelerden yararlanabilirsiniz.
Cevap:
1) Aşağıdaki fotoğrafları inceleyelim. Fotoğraflardaki ışık kirliliğine neden olan faktörleri belirleyelim
Cevap: Gereksiz ve yüksek derecede ışık kullanılmasından dolayı ışık kirliliği oluşmaktadır.
2) Işık kirliliğinin doğal hayata ve gök cisimlerinin gözlenmesine olan olumsuz etkilerini düşünerek yarım bırakılan cümleleri tamamlayalım.
Cevap:
Ben bir deniz kaplumbağasıyım. Işık kirliliği nedeniyle denizin yolunu bulamadan yaşamımı yitiriyorum.
Ben bir gök bilimciyim. Işık kirliliği nedeniyle gözlem yapamıyorum. Gözlem yapamadığım için dünyaya katkıda bulunamıyorum.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 145-146-147-148-149-150. Sayfa Anka Yayınları
Geçmişten günümüze ses kayıt teknolojilerinin gelişimi nasıldır? Düşünelim.
Cevap: geçmişte kullanılan ses kayı cihazları büyük, kalın ve ağırdır. Bundan dolayı kayıt etmek zorlanmaktadır. Günümüzde ise küçük ve daha kolay bir şekilde kullandığımız ses kayıt cihazları bulunmaktadır.
Çevremizde bunlardan başka hangi varlıklar ses çıkarır?
Cevap: Kedi, köpek, kuş gibi canlı varlıkların da sesleri vardır. Cansız varlık olarak söyleyebileceğimiz; radyo, müzik çalarlarda örnek olarak verilebilir.
Günümüzde pek çok ses teknolojisinden yararlanmaktayız. Sesin kaydedilmesi, ses şiddetinin değiştirilmesi ve işitme sorunlarının giderilmesinde ses teknolojilerinden yararlanılır. Acaba bu durum geçmişte nasıldı?
Cevap: geçmişte kullanılan ses kayıt cihazları; Fonograf, gramofon gibi cihazlardır. Bu cihazların ses kalitesi ve kayıt süresi sınırlıdır.
Peki, çok daha uzak bir yere sesimizi nasıl ulaştırabiliriz? Geçmişten günümüze sesin şiddetini değiştirmek için hangi araçlar kullanılmıştır?
Cevap: Megafon veya hoparlör kullanılmaktadır.
Geçmişten günümüze sesi kaydeden, sesin şiddetini değiştiren ve işitme yetisini geliştirmeye yarayan araçları karşılaştıralım. Bu araçların nasıl geliştiğini bir sunum yaparak arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Fonograf, gramofon, pikap, kaset çalar, video kamera, CD ve DVD kullanılmıştır. Bu araçlar geçmiş zaman da daha büyük ve yavaş çalışan araçlardır. Belli süre kayıt yapabilmektedirler. Günümüzde kullandığımız araçlar ise daha hızlı ve hafif araçlardır.
Peki, bu dev hoparlörlerin yanında durmak bizi nasıl etkiler? Şiddetli ses üreten teknolojik araçların etkileri nelerdir
Cevap: işitme bozukluklarının oluşmasını sebep olur ve sağlığımızı olumsuz etkiler.
Şiddetli ses üreten teknolojik araçların olumlu ve olumsuz etkilerini ansiklopedi, dergi ve genel ağ gibi çeşitli kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarımıza sunalım.
Cevap:
Olumlu etkileri;
Olumsuz etkileri;
Aşağıda ses teknolojisine ait araçlar ile bunların kullanım alanları verilmiştir. Bu araçları görevlerinin yazılı olduğu kutularla eşleştirelim.
Cevap:
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 151-152-154-155. Sayfa Anka Yayınları
Odamızın veya sınıfımızın penceresini açalım. Dışarıdan gelen seslere kulak verelim. Neler duyuyoruz? Dallarda öten kuşların, miyavlayan bir kedinin ya da parkta oynayan çocukların sesini duyabiliyor muyuz?
Cevap: Dışarıdan kuş sesi, çocuk sesi, arabaların sesini duyuyoruz.
Bu seslerin dışında trafikteki araçların kornalarının ya da yol çalışmasında kullanılan bir aletin sesini de duyabiliriz. Çevremizdeki bu seslerden hangileri hoşumuza gidiyor, hangileri bizi rahatsız ediyor?
Cevap: Araba sesleri rahatsız ediyor. Kuş sesleri ise rahatlatıyor.
Ses kirliliği; canlıları rahatsız eden, düzensiz ve şiddetli seslerden oluşur. Acaba ses kirliliğinin nedenleri nelerdir? Sorgulayalım.
Cevap: Gürültü şeklinde olan sesler kirlilik yaratır. Bunlara örnek olarak verebileceklerimiz; araba kornası, motor sesleri, yüksek ses müzik gibi seslerdir.
Ses kirliliğinin insan sağlığı ve çevre üzerindeki olumsuz etkilerini çeşitli kaynaklardan araştıralım. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarımıza sunalım.
Cevap:
Okulumuzda ve sokağımızda ses kirliliğine neden olan faktörleri belirleyelim. Buradaki ses kirliliğini azaltmaya yönelik çözümler üretelim. Çözüm önerilerimizi arkadaşlarımızla tartışarak bunları uygulayalım.
Bu etkinliği yaparken kitabımızın 11-17. sayfaları arasında “Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları” bölümünde yer alan yönergelerden yararlanabilirsiniz
Cevap:
Sokakta olan araçların sesleri → Binaların camlarının ses yalıtımına uygun yapılması
Okullarda klimanın sesi → Klimanın sessiz olanı alınabilir.
1) Ses kirliliği sorununun çözümüne yönelik fikirlerimizi slogan, şiir gibi yöntemlerle ifade edip panodaki kâğıtlara yazalım.
Cevap:
2) Ses kirliliğinin nasıl azaltılabileceğini düşünerek aşağıdaki noktalı yerleri dolduralım.
Cevap:
Bence ses kirliliğini önlemek için şunlar yapılabilir: Yüksek ses yani gürültü yapan araçların kullanımı azaltılmalıdır.
Ses kirliliğini azaltmaya yönelik çözüm önerilerim şunlar: evlerimizin camları ses yalıtıma uygun olabilir.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 156-157-158-159. Sayfa Anka Yayınları
A. Aşağıdaki soruların yanıtlarını defterimize yazalım.
1) Uygun aydınlatma ne demektir? Nasıl yapılmalıdır?
Cevap: Ortamın büyüklüğüne uygun, gözü yormayan ve gereksiz olmayan aydınlatma şekilleridir.
2) Ses kirliliği nedir? Açıklayalım.
Cevap: Düzensiz ve şiddetli seslere ses kirliliği denir.
3) Ses kirliliğini azaltmaya yönelik nasıl çözümler üretilebilir?
Cevap: Ses kirliliğini azaltmak için ses yalıtımına uygun binalar inşa edilmelidir.
B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucukların içinde bulunan kelimelerden uygun olanları yazalım.
Cevap:
1) Işık kirliliği doğal hayatı olumsuz etkiler.
2) Günümüzde video kamera sayesinde sesli ve
görüntülü kayıt yapılabilmektedir.
3) Güçlü ve uzun süreli aydınlatma için günümüzde LED lambalar
kullanılmaktadır.
4) Sokakta çalışan iş makineleri ses kirliliğine neden olur.
5) Göz sağlığını korumak için uygun aydınlatma yapılmalıdır.
6) Ülke ekonomisine katkıda bulunmak için aydınlatma araçları tasarruflu kullanılmalıdır.
7) Sesin şiddetini yükselten işitme cihazları ses teknolojisinin bir ürünüdür.
8) Teknoloji aydınlatma araçlarının gelişmesinde önemli rol oynar
C. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyelim.
1) I. Gece geç vakitte yüksek sesle müzik dinlemek
II. Sınıfta aynı anda yüksek sesle konuşmak
III. Konser salonunda orkestranın müzik çalması
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri ses kirliliğine neden olur?
Cevap: B) I ve II
2) Aşağıdaki sağlık sorunlarından hangisi ses kirliliğinin insan sağlığı üzerindeki etkilerinden biri değildir?
Cevap: D) Bel ağrısı
3) Aşağıdakilerden hangisi sesin şiddetini yükseltmeye yarayan aletlerden biri değildir?
Cevap: C) Taşınır bellek
4) Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Cevap: A) Göçmen kuşlar ışık kirliliğinden olumsuz etkilenir.
5) Aşağıdaki aydınlatma araçlarından hangisi günümüze daha yakın bir zamanda kullanılmaya başlanmıştır?
Cevap: D) Ampul
6) Geçmişte kullanılan ilk ses kayıt cihazı………………….. adını almıştır.
Yukarıdaki ifadede boş bırakılan yere aşağıdaki hangi kelime getirilmelidir?
Cevap: A) Fonograf
7) Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?
Cevap: C) Uygun aydınlatma için sarı ışık kullanılmalıdır.
8) Aşağıdakilerden hangisi ışık kirliliğini azaltmaya yönelik bir çözüm önerisi değildir?
Cevap: D) Odaları mumla aydınlatmak
9) Aşağıdaki lambalardan hangisi ya da hangileri uygun aydınlatmaya örnektir?
Cevap: B) I ve II
10) Elif, odasını uygun şekilde aydınlatmak istiyor. Buna göre Elif aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır?
Cevap: A) Tasarruflu lamba seçmelidir.
11. Yukarıdaki ifadelerin doğru olup olmadığını belirleyen bir öğrenci aşağıdaki sıralamalardan hangisini yapmalıdır?
Cevap: C) Yanlış, Yanlış, Doğru
12) Aşağıdakilerden hangisi aydınlatma araçlarından biridir?
Cevap: A) Floresan
6. ÜNİTE 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 162-163-167. Sayfa Anka Yayınevi
Bu durum Sema’ya çok ilginç gelmişti. Atıkların tekrar kullanılması neden önemliydi?
Cevap: Çünkü ham madde ihtiyacı azalacak ve doğal çevreye verilen zarar önlenmiş olacaktır.
Acaba yıllar sonra hava yine bu kadar temiz, sular bu kadar coşkulu, balıkçıların oltaları balık dolu olur mu? Dünya’daki su ve besin gibi kaynaklar bir gün tükenebilir mi?
Cevap: Su ve besin kaynağı günden güne azalmaktadır. İnsanların bilinçsiz kullanımı, doğal çevreye zararından dolayı kaynaklar git gide tükenmekte ve son bulacağı düşünülmektedir.
1) Zehra elindeki atıkları çöpe atmadan önce ayrıştırıp geri dönüştürülebilenleri geri dönüşüm kutusuna atmak istiyor. Atıkları, uygun olan geri dönüşüm kutularıyla oklar yardımıyla eşleştirerek Zehra’ya yardımcı olalım.
Cevap:
Soru: 2) Gözlerimizi kapatıp suların kirlendiği, doğal gazın kalmadığı ve besin sıkıntısının yaşandığı bir dünya düşünelim. Böyle bir dünyada yaşamanın zorluklarını ve elektrik, su, besin gibi kaynakları tasarruflu kullanmanın önemini resim, şiir, hikâye gibi çeşitli yöntemler kullanarak aşağıdaki boşluğa ifade edelim.
Cevap:
6. ÜNİTE 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 168-169. Sayfa Anka Yayınevi
A. Aşağıdaki soruların yanıtlarını defterimize yazalım
1) Kaynakların tasarruflu kullanılması neden önemlidir?
Cevap: Kaynakların tasarruflu kullanılması gelecek nesle de bırakmamız ve dünyanın yaşamasını sağlamak için tasarruflu kullanmamız gerekir.
2) Yeniden kullanma ve geri dönüşüm nedir?
Cevap: Geri dönüştürülebilecek atıkları toplayıp tekrardan yeni bir ürün elde etmektir. Bu sayede kaynak tüketimi azalır.
B. Aşağıda tasarruflu kullanılması gereken temel kaynaklardan bazıları verilmiştir. Eksik olanları tamamlayarak bunların tasarruflu kullanılmadığında neler olabileceğini düşünelim. Kaynakların korunması için yapılması gerekenleri verilen boşluklara yazalım.
Cevap:
Su: Su israfı önlenmeli, evlere belli miktarda su dağılımı yapılmalı.
Toprak: Toprağı kirletmeyerek atıkları toprağa atmayarak.
Hava: Fosil yakıtlarının kullanımının azaltılmalı, fabrika bacalarına filtre takılmalı.
Elektrik: Elektrik tasarruflu kullanılarak korunmalıdır.
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.
Cevap:
1) (Y) Çatlak bir cam kavanoz geri dönüşüme katılamaz.
2) (D) Deniz suyu arıtılarak yeniden kullanılabilir.
3) (Y) Yanmış kâğıt, geri dönüşüm yapılabilen bir cisimdir.
4) (Y) Her atık geri dönüştürülebilir.
5) (D) Elektrik, su, besin gibi kaynaklar tükenebilir.
Ç. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyiniz.
1) İpek, birkaç ay önce giydiği bir eteğin ona küçük geldiğini fark etti. İpek, aşağıdaki davranışların hangisini yaparsa eteği yeniden kullanma şeklinde değerlendiremez?
Cevap: B) Eteği çöp kutusuna atmak
2) Ayşe Hanım’ın geçen sene ördüğü kazak oğluna küçük gelmeye başlamıştır. Bunun üzerine Ayşe Hanım kazağı sökerek çıkan iplerden bir atkı örmüştür. Ayşe Hanım’ın yaptığı bu iş aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilemez?
Cevap: C) İsraf
3) Aşağıdakilerden hangisi veya hangileri geri dönüşüme katılabilir?
Cevap: D) I, III ve IV
4) Aşağıdakilerden hangisi tasarruflu kullanılmadığında tükenebilen kaynaklardan biri değildir?
Cevap: B) İçme suyu
5) Kaynakları tasarruflu kullanmak isteyen biri aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır?
Cevap: C) Binaya ısı yalıtımı yaptırmak
7. ÜNİTE 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 172-173-174-176-177. Sayfa Anka Yayınevi
Bir elektrikli aleti çalıştırmak için şehir elektriği ya da pil gibi enerji kaynakları kullanılır. Acaba bu aletlerin içinde nasıl bir düzenek vardır? Elektrikli bir aletin içini açtığımızda gördüğümüz çeşit çeşit kablolar neye yarar?
Cevap: Elektriği alıp cihaza güvenli bir şekilde iletecek düzenek bulunmaktadır.
Basit bir elektrik devresinde hangi elemanlar bulunur?
Cevap: Basit bir elektrik devresinde iletken tel, pil, ampul, anahtar bulunur.
Ampul, anahtar hangi konumdayken ışık verdi? Neden?
Cevap: Anahtar kapalı olduğu zaman ışık verdi.
Devre elemanlarını sırasıyla devreden çıkardığımızda ampul ışık verdi mi? Etkinlikten yararlanarak bu devre elemanlarının görevlerini arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Duyu çıkardığımızda ampule direk bağlandığında ampul ışık verdi. Anahtar çıkartıldığında düz bağlandığında da ampul ışık verdi. Duyu ampul yatağı, iletken kablo, güç kaynağı da pildir.
Acaba lambayı açıp kapattığımız elektrik düğmeleri de bu devrenin bir elemanı mıdır?
Cevap: Lambaları söndürüp yakmamıza yarayan basit devre elemanıdır.
Duvardaki anahtar tavanda duran ampulle nasıl bir devre oluşturur? Aralarında bu kadar mesafe olan iki devre elemanı birbirine nasıl bağlanır? Tahmin edelim
Cevap: Evlerin yapım aşamasında duvarların içlerine kablolar yerleştirilir ve basit elektrik devreleri oluşturulur.
Bağlantı kabloları duvarın içine gizlenmeyip açıkta dursaydı ne olurdu? Arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Elektrik çarpar ve zarar görürdük.
1) Yandaki görselde bir elektrik düğmesi görülmektedir. Evlerimizde ve okulumuzdaki bu elektrik düğmeleri, basit elektrik devresinde ne olarak görev yapar? Düğmeye bağlı olan kabloların görevi nedir? Aşağıdaki noktalı yere yazalım.
Cevap: Düğmeye bağlı olan kablolar elektriği iletir ve bu düğmeler anahtar görevini yapmaktadır.
2) Aşağıdaki boşluğa basit bir elektrik devresi çizelim.
Cevap:
3) Aşağıdaki basit elektrik devrelerinin hangisi veya hangilerinde anahtar kapatıldığında yanar?
Cevap: I.
7. ÜNİTE 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 178-179. Sayfa Anka Yayınevi
A. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterimize yazalım.
1) Basit bir elektrik devresinin elemanları nelerdir?
Cevap: Ampul, pil, anahtar, iletken tel.
2) Basit elektrik devreleri hangi durumlarda çalışmaz?
Cevap: Kablo kopmuş, ampulün sağlam bağlanmaması, anahtarın açık kalması.
3) Elektrik devresi nasıl kurulur? Açıklayalım
Cevap: Pil ile kablo arasında bir kablo çekilir, anahtar ile ampul arasına kablo çekilir son olarkta ampul ile pil arasında bir kablo çekilir ve devre tamamlanır.
B. Aşağıdaki bilmeceleri cevaplayalım.
Cevap:
Devrenin enerjisini ben karşılarım, ben olmadan ampul yanarsa şaşarım. (Pil)
Devrede sağım solum kablo dolu, her yeri yaparım ışık yolu. (Ampul)
Devre elemanlarını birbirine bağlarım, beni çıkarırsanız devre kalır yarım. (Bağlantı kablosu)
Bir açılır bir kapanırım, kapanınca devreyi tamamlarım. (Anahtar)
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.
Cevap:
1) (Y) Her elektrik devresinde kablo olmak zorunda değildir.
2) (D) Devredeki ampulün enerjisi pilden sağlanır.
3) (Y) Anahtar kapalıyken ampul ışık vermez.
4) (D) Bağlantı kabloları devreye rastgele bağlanamaz.
5) (D) Evdeki ampuller ve elektrik düğmeleri birer devre elemanıdır.
Ç. Aşağıda verilen sorularda doğru seçenekleri işaretleyiniz.
1) Aşağıdakilerden hangisi devrede olmadığında devre çalışabilir?
Cevap: A) Anahtar
2) Aşağıdakilerden hangisi devre elemanı değildir?
Cevap: C) Mıknatıs
3) Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Cevap: D) Pillerin “+” ve “–” olmak üzere iki kutbu vardır.
4) Basit bir elektrik devresinde enerji kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: A) Pil
5) (…) Yukarıdaki ifadelerin doğruluğu ya da yanlışlığı hangi seçenekte sırasıyla doğru olarak verilmiştir?
Cevap: B) Doğru Doğru Yanlış
Ses her ortamda farklı duyulur. Sesin duyulabilmesi için havanın olması gerekmektedir. Katı ortamda ses en iyi şekilde duyulur.
Ses titreşim dalgaları ile yayılır. İnsanlar trenin gelip gelmediğini anlamak için kulaklarını rayları koyup dinlemelerinin sebebi o titreşim ile ses gelecek mi diye kontrol etmeleridir.
Ses dalgaları sesin yayılmasını, şiddetini, tonunu ve frekansını belirler. Hava olmayan ortamda ses olmaz. Şimşeğin ilk ışığını görüp sonra sesini duymamız elektromanyetik dalgalardan dolayıdır.
Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.