Güneş’in ve Dünya’nın büyüklüğü hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Dünyamız Güneşe nazaran oldukça küçük kalmaktadır.Güneş o kadar büyüktür ki güneşin içine binlerce dünya sığabilir. Bir Fil ve karınca gibi örneklendirebiliriz. Dünyamızda diğer gezegenler gibi güneş sisteminin bir parçasıdır. Güneşin etrafında düzenli olarak dönmeye devam eder. Güneş o kadar büyüktür ki etrafında bulunan bazı gezegenlerde yaşanılmaz bir sıcaklık saçar. Dünyamıza ise mesafeli olduğu için yaşanılabilir hatta bizleri ona muhtaç eder.
Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru ise “D” yanlış ise “Y” kutucuğunu işaretleyiniz.
Cevap:
1. Güneş, küresel bir şekle sahip yıldızdır.(D)
2. Güneş, Güneş sisteminin tek yıldızıdır.( D )
3. Güneş’in, sıvı maddelerden oluşan bir yapısı vardır.( Y )
4. Güneş, Dünya’nın çevresinde dolanır.( Y )
Ay’ın çok ince bir atmosferi olduğunu biliyorsunuz. Peki Ay’da canlıların yaşayabileceği ortamlar oluşturulabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Ay dünyamız gibi bir şekle sahiptir. Ay aynı zamanda dünyamızın uydusu olarak görev yapmaktadır. Dünyamızda ki canlı hayatı dünya dışında hiç bir gezegende canlı yaşamı söz konusu olamaz. Dünya öyle bir konumda ve öyle özelliklere sahiptir ki canlı yaşamı için kusursuz bir ortamdır. Dünyamızın boyutu, suları, oksijen seviyesi, yer çekimi, sıcaklığı, soğukluğu ve aklımıza gele bilecek her şey canlı yaşamı için büyük bir nimettir. Ay ise dünya ile sadece şekil olarak benzerlik göstermektedir. Yer çekimi, su, sıcaklık oksijen ve diğer yaşamsal özellikleri bünyesinde barındırmaz. Bu yüzden Canlılar Ay’da asla hayatta kalamazlar.
Ay’da bizim dünyamızdaki gibi canlılar yaşayamaz çünkü yaşam için gerekli olan su, yer çekimi, hava gibi maddeler ayda bulunmaz.
Dünyamız çok büyüktür. Üzerince milyarlarca insan yaşamaktadır. Güneş ise dünyadan çok daha büyüktür. Bize dünya bile çok büyük gelirken güneşin büyüklüğü çok fazla bence.
Peki neden Ay’ın hep aynı yüzü görüyor?
Cevap: Bunun temel nedeni Ay ve Dünyamızın dönüşün hızının aynısı. Ayın sürekli aynı yüzü görmemizin gerçeği budur.
Ay’ı zamanda gökyüzünde misiniz?
Cevap: Hava yoluyla ve uygun ortam zaman zaman onun gece gündüzünüzdür. Eğer hava bulutlu ise ayı görmemiz zorlaşa bilir.
Ay, gökyüzünde aynı şekilde mi görünüyor?
Cevap: Ay her gece biz eşyalarını göz önünde bulundurduklarını göz önünde bulunduruyoruz. Bunun ana nedeni Güneş,dünya ve ayın sürekli hareket halindedir.
Aşağıda tatil fotoğrafları Ay’a aittir. yöntemlerde uygulanmakta olan yöntemlerde aylarca farklar görülüyor mu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cevap: Bunun nedeni Güneşin ısınması nedeniyle Ayın bazı kısımlarını aydınlatamamasıdır. Bu yüzden artık göz yaşları aşındırır.
Aşağıdaki şemada ilgili yere Ay’ın ana evrelerinin adlarını yazın. Altındaki dairelere de evrelerin resimlerini çiziniz.
Cevap:
Ay’ın Evreleri
İlk Dördün
Dolunay
Son Dördün
Yeni Ay
Ay her zaman farklı boyutlarda görünüyor. Bazen tam yuvarlak bazen hilal şeklinde. Bunun nedeni güneşin onu aydınlatması ve gece olmasından dolayıdır.
Bitkileri çiçekli ve çiçeksiz olarak gruplandırabilir miyiz acaba?
Cevap: Evet bu şekilde onları gruplandıra biliriz.
Bu kadar çeşitli olmamızın nedenini biliyor musunuz?
Cevap: Dünyamız yüz binlerce bitkiye ev sahipliği yapmaktadır. Dünyamızın farklı yerlerinde farklı iklim şartlarının meydana gelmesi farklı bitkilerin gelişmesinde önemli rol oynar. Dünyamızda farklı iklimlerin yaşanması bitki çeşitliliğini de arttırır.
Gözle göremediğimiz canlılar da var mıdır?
Cevap: Gözle göremediğimiz bir çok canlı vardır. Mikroplar başta olmak üzere onlar kadar küçük varlıkları göz ile göremeyiz.
Yukarıdaki konuşma hangi canlılar arasında geçiyor? Bu canlıların adlarını söyleyebilir misiniz?
Cevap: Yukarıda geçen konuşma Ağaç, kuş ve mikroskobik canlı arasında geçmektedir.
Ağaç ile kuşun dostluğu gibi sizin de güven duyduğunuz, yardımlaştığınız, her şeyi konuşabildiğiniz dostlarınız, arkadaşlarınız var mı? Bu arkadaşlarınızla neleri paylaşıyorsunuz?
Cevap: İyi ve kötü anılarımı, sırlarımı paylaşırım.
Yandaki resmi incelediğinizde hangi canlıları görüyorsunuz? Bu canlıların hangileri birbirine benzemektedir? Bu canlılar hangi yönleri ile birbirinden farklıdır? Resimde, yakın çevrenizde göremediğiniz canlılar var mı?
Cevap: gözle görülen ve göremediğimiz canlıları görmekteyiz.
Resimde göremediğiniz çok küçük canlıların da olduğunu biliyor musunuz? Resimde gördüğünüz ve göremediğiniz canlıları listeler misiniz?
Cevap: Görselde gözlerimiz ile göre bildiğimiz bir çok canlı vardır. Fakat ismini bilmediğim bir çok mikroskobik ( Gözle görülemeyen ) canlı da vardır.
Yakın ve uzak çevrenizden canlılara hangi örnekleri verebilirsiniz? Kedi, köpek, at, papatya, gül, ağaç, kelebek, serçe, güvercin, mantar, solucan gibi gözünüzle görebileceğiniz pek çok canlı örneğini verebiliriz. Bunun yanında gözle göremediğiniz canlılar da vardır. Örneğin hastalanmanıza neden olan bakteriler veya virüsler gözle göremediğiniz varlıklardır.
Cevap: Bitki, hayvan ve insanlar.
Sınıflandırmayı yaparken canlıların hangi özelliklerini dikkate aldınız?
Cevap: Fiziksel özelliklerine göre.
Canlıları sınıflandırmak ne gibi kolaylıklar sağlayabilir?
Cevap: İncelenmeleri ve bulunmasında bizlere kolaylık sağlar
Canlıların genellikle bitki ya da hayvan olduğunu mu düşünürsünüz? Bu iki grup içinde tüm canlılara yer bulabilir misiniz? Böcekler, kurbağalar, gözle göremediğiniz bazı canlılar ve ekmeğin üzerindeki küfleri oluşturanlar hakkında ne düşünürsünüz? Bu canlıları farklı gruplarda incelemek gerekmez mi?
Cevap: Evet bence gerekir. Sonuçta onlarda birer canlı.
Soruları Cevaplayalım
Mikroskopta gördükleriniz canlı mıdır?
Cevap: Mikroskopta görünenler canlıdır.
Bu varlıkları çıplak gözle göremememizin nedenini söyleyebilir misiniz?
Cevap: Bu canlılar mikroskobik canlılar olduğu için insan gözü ile görmemiz imkansızdır.
Bu varlıkların sizce zararları olabilir mi? Neden?
Cevap: Bazı mikroskobik canlıların faydası olabilir ama bir çoğunun zararı da vardır.
Etkinliği yaparken hijyen kurallarına dikkat etmenizin önemini nasıl açıklarsınız Buna dikkat etmeseydiniz hangi durumlarla karşı karşıya kalırdınız Davranışlarınızı kontrol etmenizin ve sorumluluğu almanızın sağlayacağı faydalar neler olabilir?
Cevap: ( Bunu kendiniz yapınız. )
eki bakteri siz yoğurt sevdiğiniz için mi sütü yoğurda dönüştürüyor?
Cevap: Bakteriler üremek için bu yolu izlerler.
Mikroskoptaki görünen şeyler canlı organizmalardır. Çok küçük oldukları için gözümüzle göremiyoruz. Görmek için mikroskop kullanıyoruz.
Kırlarda, ormanlık alanlarda gezinti yaparken ağaç diplerinde çok çeşitli mantarlar görmüş olabilirsiniz. Aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi ağacın gövdesine tutunmuş olarak yaşayan mantarlara rastladınız mı?
Cevap: Mantarları genelde pikniğe gittiğimiz zamanlarda ormanlarda görüyorum.
Mantarların hepsi görülebilir mi? Gözünüzle göremediğiniz mantarların da olabileceğini düşünüyor musunuz? Bu mantarları nasıl fark edersiniz? Siz onların sınırlandırmadaki yeri hakkında ne düşünürsünüz?
Cevap: Bazı mantarları gözle görebiliriz fakat bazı mantarları mikroskop yardımı ile göre biliriz.
Çürüyen meyvelerin üzerini genellikle yumuşak ipliksi bir yapının sardığını fark ettiniz mi?
Cevap: Çürüyen meyvelerin üstü küf ve bakterilerden dolayı beyaz ve sarı bir renk kaplandığını fark ettim.
Bazı hastalıklara mantarların neden olduğunu biliyor muydunuz?
Cevap: Evet bir çok hastalığın sebebinin mantarlar olduğunu biliyorum.
Mantarları genelde nemli yerlerde yağmur yağdıktan sonra ağaç diplerinde görüyorum. Doğa yürüyüşüne çıktığımızda denk geliyorum.
1. Bir kaynaktan çıkan ışık yayılırken nasıl bir yol izler? Bunu aşağıda yapacağınız etkinlikle anlamaya çalışınız.
Cevap: Işık dünyada en hızlı yayılan kaynaktır. Işık önüne katı bir engel çıkmadığı sürece dik bir şekilde yayılır.
Soruları Cevaplayalım
• Tebeşir tozu, ışığın izlediği yolu görmemize nasıl bir katkı sağlamıştır?
Cevap: Tebeşir tozunun ortamda oluşturduğu alan sayesinde ışığı daha rahat gördüm.
• Yaptığınız etkinliğe göre ışığın yayılırken izlediği yolu açıklayınız.
Cevap: Yaptığımız etkinliğe göre ışık kırılmadan dik bir şekilde yayılır.
Soruları Cevaplayalım
• Işığın kutudaki deliklerden yayılması hangi doğrultu ve yöndedir? Açıklayınız.
Cevap: Işık yayılmak için engellerden kurtulmaya çalışır. Işık kutudaki deliklerden çıkarak dik şekilde yayılmaya devam eder.
• Işığın ortamda yayılması ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Işık ortamda yayılırken sadece katı maddelere çarparak iletimi kesilir. Işık hızlı ve dik şekilde ortamda yayılır.
Bir ara arabayla Çarşıya giderken bir anda siz çöktü. Babam 10 metre önünü göremiyordu. Sis gerçekten önümüzü görmemizi yani ışığın yayılmasını engelliyor.
2.ETKİNLİK Işık Nasıl Yansıyor?
1. Resimlerde gördüklerinizi nasıl yorumlarsınız? Işığın yaşantımızdaki önemini nasıl açıklarsınız? Işık hakkında neler biliyorsunuz?
Cevap: Resimlere göre ışığın olmadığı yer görünmez ve karanlık, ışık olan yer ise aydınlık ve her şey görülebilir durumdadır. Işığın hayatımızda ki önemi çok fazladır. Geceleri önümüzü görebilmemiz için, güneş ışığının girmediği yerlerde önümüzü görebilmemiz için ışık çok önemli bir kaynaktır.
3. ETKİNLİK : Işık Nasıl Yansıyor?
Soruyu Cevaplayalım,
• Düz ayna ve CD üzerine ışık gönderdiğinizde ışık nasıl bir yol izlemiştir?
Cevap: Düz ayna ve CD üzerine ışık yansıttığım zaman ışığın kırılarak başka yönlere gittiğini fark ettim.
• Işığın izlediği yolu dikkate alarak ışığın madde ile etkileşimini nasıl açıklarsınız?
Cevap: Işık sert veya başka özel maddelere çarptığı zaman izlediği doğrudan şaşabilir ve başka yöne kayabilir.
4. ETKİNLİK : Pürüzlü ve Pürüzsüz Yüzeylerde Yansıma
Soruları Cevaplayalım,
• Işık ışınları düz yüzeylerden nasıl yansımıştır?
Cevap: Işık ışınları düz yüzeylerde bir engele takılmadan düz bir şekilde yansımıştır.
• Işık ışınları düzgün olmayan yüzeylerden nasıl yansımıştır?
Cevap: Işık ışınları düz olmayan yüzeylerde hızını ve sabitliğini kaybederek yansımıştır.
5. ETKİNLİK : Yansımanın da Kuralı Var
Soruları Cevaplayalım,
• Işığın aynaya geliş ve aynadan yansımada izlediği yol hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Işık aynaya çarptığı zaman izlediği düzlemi kaybeder ve yönünü değiştirir.
• Aynaya gelen ışık ile aynadan yansıyan ışık arasında nasıl bir ilişki olabilir?
Cevap: Aynaya yansıyan ışık dik ve bir düzen içinde kırılmadan gitmiştir. Aynadan yansıyan ışık ise kırılma yaşamış ve yönü değişmiştir.
Aynaya bende ışık tuttum ve ışığın her tarafa yayıldığını farkettim. Sanırım ayna ışığın düzlemde ilerlemesini aynaya çarparak ayna engel olyor. CD ve camlarda öyle tabi.
NELER ÖĞRENDİK?
Cevap:
2. İnsan ve Çevre İlişkisi
Yandaki fotoğrafı inceleyiniz. Fotoğrafta neler görüyorsunuz? Yaşadığınız çevreyi incelediğinizde çevrede neler bulunduğunu söyleyebilir misiniz? İnsanların çevreyle etkileşimleri nasıl olabilir?
Cevap: Yukarıda ki fotoğrafta birçok bitki görüyorum. Benim yaşadığım çevrede de bir çok farklı bitki türü var. Gül, papatya gibi bir çok güzel kokulu çiçek var. Biz insanların çevre ile etkileşimi çok önemlidir. Çevremize verdiğimiz zararlar bize veya bizden sonra gelecek nesillere zarar olarak geri dönecektir.
İnsan ve çevre arasındaki etkileşim sonucunda çevrenin nasıl kirlendiğini öğrendik. Peki çevremizdeki sorunlar neler olabilir?
Cevap: İnsanlar bilinçsizce piknik alanlarını kirletmektedir. Bunun asıl sebebi bilgisizlik ve bilinçsizliktir. İnsanlarımızı çevreye duyarlı bireyler haline getirmek için küçük yaşta eğitmeliyiz. Çevremizde hava, su ve toprak kirliliği gibi bir çok sorun vardır.
2. Etkinlik: Çevre Sorunları
Soruları Cevaplayalım
• Çevrenizdeki veya ülkemizdeki en önemli çevre sorunu nedir?
Cevap: Çevremde ve ülkemde en önemli çevre sorunu hava kirliliğidir. Hava kirliliği yüzünden bir çok kuş türü buralardan uzak diyarlara göç etmektedir.
• Çevre sorunlarını çözmek için üzerimize düşen sorumluluklarımız nelerdir?
Cevap: Çevre sorunlarını çözmek için her bireye görevler düşmektedir. Bireylerimizin bilinçli ve çevresine duyarlı kişiler olmalıdır. Aksi takdirde bir çok çevre sorunu ile karşı karşıya kalabiliriz.
• Eğer siz bir yönetici veya yetkili kişi olsaydınız ne gibi tedbirler alırdınız?
Cevap: Ben yaşadığım yerde bir yerel yönetici olsaydım bölge halkına seminerler düzenler bilgiler verirdim.
Cevap: Çevre kirliliğini önlemek için çöp kutularını arttırır ve insanlarımızı bilinçlendirecek organizasyonlar düzenlerdim.
Fotoğrafta gördüklerim arasında bir baba ve oğlunu, çok güzel yüzlerce çiçeği görüyorum. Ülkemiz bitkiler bakımından çok zengindir farklı çeşitlerde bitkiler yetişir.
1. Aşağıdaki resimlerde çeşitli yüzeyler verilmiştir. Işığın, bu yüzeylerden düzgün mü yoksa dağınık mı yansıyacağına karar vererek resimlerin altındaki noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
2. Aşağıdaki soruları okuyarak cevaplayınız.
a. Şekilde verilen I numaralı ışın düz aynadan yansıdıktan sonra II numaralı yolu izliyor. II numaralı ışının düz aynadan yansıma açısı kaç derecedir?
Cevap: Aşağıda ki şekle göre doğru cevap 60°’dir.
b. Bir düz aynaya gelen ışınla yansıyan ışın arasındaki açı 40° dir.
Gelen ışının ayna ile yaptığı açı kaç derecedir?
Cevap: Aşağıda ki şekle göre doğru cevap 40°’dir.
Benim kalemimde sanırım düz bir yapıya sahip. Telefonum ve masamda öyle. Ama oyun hamuru ve taşlar dağınıktır.
Deniz’in Buluşu
Deniz, yoğun geçen bir ders gününü geride bırakıp eve gelmişti. Yorgundu ve karnı çok açtı. Mutfaktan gelen kekin kokusu, iştahını iyice artırmıştı. Okul kıyafetlerini değiştirip ellerini yıkadıktan sonra yemek masasına oturdu. Annesinin, keki masaya getirmesini beklerken bir yandan da günlük ödev kağıdına göz gezdiriyordu. (…)
Cevap:
Cisimler | Işığı az geçirdi | Işığı geçirmedi. | Işığı çok geçirdi. |
Kitap | X | ||
Buzlu Cam | X | ||
Pencere Camı | X | ||
Defter Yaprağı | X | ||
Tahta | X | ||
Karton | X |
Soruları Cevaplayalım
• Hangi cisimler ışığı geçirdi, hangileri geçirmedi?
Cevap: Yukarıda ki tabloya göre ışığı geçiren cisimler, Buzlu cam ve defter yaprağı , pencere cam gibi maddeler ışığı geçirdiler.
• Işık kaynağının önünde arkadaşınız dursaydı aydınlatılan bölgede nasıl bir değişiklik olmasını beklerdiniz? Tahmininizi test ederek doğrulayabilirsiniz.
Cevap: Işık kaynağının önünde arkadaşım dursaydı ışığın ilerleyişini kesmesini ve kırılmasını beklerdim. Arkadaşım katı bir yapıya sahip olacağı için ışığı keserdi.
Cevap: Yatak odamın duvarı bir cam gibi ışığı geçirseydi güneş ve diğer ışık kaynakları beni rahatsız ederdi. Eğer camlarım yerine bir tahta olsaydı odam karanlık olurdu ve hiç bir şey göremezdim.
Cevap: Akvaryumlar ışığı geçirmeyen maddelerden yapılsaydı balıkların yüzüşünü izleyemezdim. Çünkü katı maddelerin ardını görmemiz imkansızdır.
Cevap: Yandaki Fotoğrafa göre saydam olan maddeler cam ve büyüteçtir. Yarı saydam olanlar ise bardak ve gözlüktür. Saydam olmayan maddeler ise masa tenisi raketi ve lastik maddeleridir.
Benim odamın duvarları cam olsaydı çok rahatsız olurdum. Herkes odamı görür ve bütün güneş ışığı odama girerdi. Bu beni gerçekten çok rahatsız ederdi.
Düşün ve Araştır
Cevap: Bulutlu havalarda çevremizin yeterince aydınlık olmamasının sebebi bulutların güneşten gelen ışık ışınlarını engelliyor olmasıdır. Işık ışınları ile aramızda kalkan görevi yapan bulutlar yer yüzünün aydınlık olmasını engeller. Sisli havalarda ise görüşümüzün kısıtlanmasının sebebi sisin yer yüzüne inerek maddeleri kapatmasıdır.
7. Etkinlik: Gölge Oyunu
Soruları Cevaplayalım
• Işık kaynağının izlediği yolda bulunan şekillerin gölgeleri nasıl oluşmuştur?
Cevap: Işık kaynağının izlediği yolda bulunan şekiller hayvanlara benzemiştir.
• Cisimlerin ışık kaynağına uzaklıkları gölgelerin oluşumunu nasıl etkilemiştir?
Cevap: Cisimlerin ışık kaynağından uzaklaşması sonucu gölgeler kısalmıştır.
• Işığın geliş doğrultusu ve oluşan gölgelerin boyu arasında nasıl bir ilişki olabilir?
Cevap: Cisim ışık kaynağından uzaklaşırsa kısalır eğer yakınlaşırsa gölge boyu uzar.
Soruları Cevaplayalım
• Cismin ışık kaynağına yakınlığı ve uzaklığı gölge oluşumunu nasıl etkiledi?
Cevap: Cisim ışık kaynağından uzaklaştıkça cismin gölgesi kısalır ve küçülür. Cisim ışığa yaklaşırsa gölge büyür ve uzar.
• Deneydeki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenleriniz nelerdir?
Cevap:
• Tahminleriniz ile yaptığınız deney sonuçları birbirini doğruladı mı? Bunu nasıl açıklarsınız?
Cevap . Tahminlerim ve deney sonuçlarım bire bir uyuştu. Doğru ve mantıklı düşündüğüm için yaptığım deneyle aynı sonuçları elde ettim.
Öğlen vakitleri benim gölgem hep kısa oluyor. Sanırım güneşin tam tepede olmasına buna sebep oluyor. Akşam üstü veya güneş doğarken gölgem hep uzuyor.
NELER ÖĞRENDİK?
1. Çevrenizde saydam, yarı saydam ve saydam olmayan maddelerden bildiklerinizin isimlerini yandaki tabloya yazınız
Cevap:
Saydam | Yarı Saydam | Opak |
Alkol | Yağlı kağıt | Tahta |
Su | Tül | Taş |
Hava | Buzlu cam | Karton |
Cam | Buzlanmış cam | Mermer |
Buz | Bulut | Kurşun |
Naylon | Sis | Seramik |
Asetat Kağıdı | Zümrüt | Çimento |
Gözlük Camı | Yakut | Çelik |
2. Saydam olmayan bir cisim, şekildeki gibi bir ışık kaynağı ile duvar arasına, sırasıyla çeşitli uzaklıklarda konulmuş ve duvarda gölgeler oluşturulmuştur.
Cismin kaynaktan farklı uzaklıklarına karşılık duvarda oluşturduğu gölge boylarını ve cismin kaynağa uzaklığını şekil üzerinde ölçünüz. Elde ettiğiniz verilerle, cismin kaynaktan uzaklığı ile gölge boyu arasındaki ilişkiyi gösteren bir sütun grafiği çiziniz.
a. Grafikte gölge boyu ile cismin ışık kaynağına olan uzaklığı arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Cevap: Cisim ışık kaynağından uzaklaştıkça cismin gölgesi küçülür ve kısalır. Eğer cisim ışık kaynağına yaklaşırsa cismin gölgesi büyür ve uzar. Cisim ve ışık kaynağı arasında böyle bir ilişki vardır.
b. Grafik üzerinde ölçümünü yapmadığınız bir uzaklığa karşılık gölge boyunun uzunluğunu bulunuz.
Cevap: ( Bunu evde kendiniz yapabilirsiniz )
c. Aynı uzunluğa karşılık gelen cismin gölge boyunu deneysel olarak ölçünüz. Elde ettiğiniz sonuç ile grafikte bulduğunuz sonucu karşılaştırınız.
Cevap: İki ölçü de bir birini karşıladı ve grafikle uyum sağladı.
ç. Bu olaydaki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenler nelerdir?
Cevap:
Hep camın katı bir yapıya olduğunu ama neden saydam olduğunu merak ediyordum. Camın ışık geçirmesi sayesinde bir gölge oluşmuyor.
A. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak kavram haritasını uygun şekilde tamamlayınız
5. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
B. Aşağıda ışık ile ilgili verilen terimleri, bu terimleri açıklayan cümlelerle eşleştiriniz.
Terimler :
a. Doğrusal
b. Yarı Saydam
c. Tahta
ç. Işık Işını
d. Gölge
e. Saydam
f. Opak
Cümleler :
( ç ) 1. Işık kaynağından çıkan ve her yere yayılan ışık demetidir.
( d ) 2. Işığın yayılması önlendiğinde oluşur.
( b ) 3. Işığın bir kısmını geçiren maddelere denir.
( c ) 4. Opak maddedir.
( e ) 5. Işığın tamamını geçiren maddedir.
( a ) 6. Güneş ışınlarının izlediği yoldur.
C. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
Cevaplar : Soruların cevap anahtarı aşağıdadır.
CEVAP ANAHTARI
1. C
2. D
3. A
4. D
5. B
6. C
7. A
8. D
9. B
Işık kaynaklarının önüne bir engel koyunca gölge oluşuyor tabi bu engel katıysa. Cam gibi maddeler koyunca neden gölge olmadığını hep merak ediyordum. Bu sayfada bunun cevabını buldum.
Biyoçeşitlilik Nedir?
Cevap: Bildiğim bir sürü kuş türü var. Papağan, Karga, Kanarya, kartal ve şahin gibi kuşları biliyorum. Çiçek olarak ise Papatya, gül ve nilüfer çiçeğini biliyorum
Cevap : Bizim bu bölgeye ait özel bir canlı yok. Ama daha çok beyaz güvercinleri uçarken görmekteyim.
1. Etkinlik: Yörelerimizin Zenginlikleri
Soruları Cevaplayalım
• Yaşadığınız çevre, bitki ve hayvan çeşitliliği bakımından zengin mi?
Cevap: Yaşadığım bölgede bir çok dağlık ve yeşil alan olduğundan dolayı bir çok bitki ve hayvana ev sahipliği yapmaktadır. Bu geniş doğal çevrede canlı varlığı oldukça zengindir.
• Yaşadığınız çevredeki bitki ve hayvan çeşitliliğinin doğal yaşam için önemi hakkında neler söyleyebilirsiniz? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Yaşadığım çevrede bitki ve hayvan çeşitliliği doğal yaşamın dengeli bir şekilde devam etmesi açısından çok önemlidir. Örnek vermek gerekirse kurbağalar sinekleri yemezse ortalık sinekler ile dolar. Bir canlının eksikliği doğal dengeyi fazlasıyla bozmaktadır.
• Bir bölgedeki bitki ve hayvan türlerinin ve çeşitlerinin sayıca zenginliği biyoçeşitlilik olarak adlandırılmaktadır. Peki biyoçeşitliliğin doğal yaşam için önemi ne olabilir?
Cevap: Doğal yaşam ve dengenin sağlanması canlı hayatını da doğrudan etkiler. Kurbağalar sinekleri yemezse ortalıktan sinekler ile dolar örneğini yukarıda vermiştik. Bunun gibi bir çok örnek vardır. Biyoçeşitlilik bu açıdan doğal yaşamın dengesinin korunması için çok önemlidir.
• Biyçeşitliliğin doğal yaşam için önemli olduğunu biliyorsunuz. Peki dünya üzerinde veya çevrenizde biyoçeşitliliğe zarar veren etkenler olduğunu biliyor musunuz?
Cevap: Çevremde ve dünya genelinde biyoçeşitliliği azaltan bir çok etken vardır. Örnek vermek gerekirse Fabrikalardan çıkan atıkların bazılarının nehir ve denizlere boşaltılması. Bu etken denizde yaşayan canlı varlıklara zarar vermesi hatta hayatlarını kaybetmesine sebep olur. Buda biyoçeşitliliğin azalmasına sebebiyet verir.
• Ülkemiz, biyoçeşitlilik yönünden zengin bir yerdir. Ülkemizdeki ormanlık alanların gittikçe azaldığını çeşitli kaynaklardan okuyor veya işitiyor olabilirsiniz. Peki bu azalmaların nedeninin ne olduğunu biliyor musunuz?
Cevap: Bunun temel sebebi izinsiz ağaç kesimi ve dengesiz yerleşkelerdir. Ormanlarda izinsiz ağaç kesen ve evler yapan insanlar yüzünden bir çok canlı türü hayatını kaybetmekte ve biyoçeşitliliğin azalmasına sebebiyet vermektedir.
• Peki biyoçeşitliliği tehdit eden faktörleri nasıl azaltabiliriz?
Cevap: biyoçeşitliliği tehtid eden faktörleri azaltmak için iş veren ve insanlarımızı bilgilendirmeli bu konunun ciddidiyetini anlatmalıyız.
Bizimde yaşadığımız çevre de bir çok canlı var. Bazen inek ve koyunlar bizim evin önünde geçiyor. Ama daha çok kedi ve köpekler dolaşmaktadır. Bazı arkadaşlarım kartal ve şahin gördüklerini söyledi ama halen inanasım gelmiyor.
Tartışma
Cevap: İnsanlar sosyal etkinlikler düzenler ve doğayı yeşillendirmek için fidan dikerler ve bu insan- çevre etkileşiminin olumlu durumudur. Bu ilişkinin olumsuz tarafı ise piknik alanlarında yapılan bilinçsiz davranışlardır. Çevreyi kirli bırakmak, orman yangınlarına sebebiyet vermek gibi durumlar da olumsuz duruma örnektir.
NELER ÖĞRENDİK?
Cevap: Okulumuz bahçesi rengarenk çiçekler ve büyük ağaçlar ile örtülüdür. Evimizin bulunduğu sokakta az da olsa ağaçlar vardır.
Cevap: Çevremizi temiz tutmak için çevremizde ki insanları bilinçlendirecek seminer ve organizasyon düzenlenebilir. Çevremize zarar vermeyi bırakmak için ilk önce insanlarımızın bilinçli bireyler olması gerekmektedir.
Cevap: ( Bunu kendiniz yapınız )
Cevap: Çevremde kedi, kuş ve köpek gibi canlılar yaşamaktadır. Hepsi sokakta başlarını örtecek bir köşede yaşamaktadırlar.
Cevap: Yaşadığımız yerler geniş ve yeşil alanlar ile dolu olmalıdır. Oyun alanları da aynı şekilde yeşillikler ile dolu olmalıdır.
Cevap: Çevremizi temiz tutmak her vatandaşın ortak görevidir. Çevremizi temiz tutmak için her bireyin bilinçli birey olması gerekmektedir.
Tamamlayınız
Bende insan ve doğa ilişkisinin her zaman iyi olmasını isterim. İnsanların doğaya zarar vermesi doğada ki canlıların da yaşam alanlarını yok etmesine sebep olmaktadır. İnsanları erken yaşta bilinçlendirmek en doğrusu olur.
6. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A. Aşağıdaki cümleleri okuyarak cümlelerin başındaki noktalı yere cümle doğru ise “D” yanlış ise “Y” harfi yazınız.
Cevaplar :
B. Aşağıdaki cümlelerin noktalı yerlerine verilen sözcük veya sözcük gruplarından uygun olanı yazarak cümleyi tamamlayınız.
etkileşim – su – maddeler – canlı – hava – hava – toprak – kâğıt – çevre – ağaçların
1. Doğada bulunan canlı ve cansız varlıklar sürekli …..etkileşim….. içindedir.
2. Plastik poşet, teneke kutu gibi maddeler …..çevre….. kirliliğine neden olur.
3. Çevre kirliliğini önlemek için tekrar kullanılabilen …..maddeler….. tercih edilmelidir.
4. Su kirliliği, su içinde yaşayan bütün …..canlı….. varlıkları etkiler.
5. Otomobillerin egzozlarından çıkan gazlar, …..hava….. kirliliğine neden olur.
6. Kullanılmış kâğıtlar, tekrar kullanılarak …..ağaçların….. kesilmesi azaltılabilir.
7. Sanayi atıkları …..su, hava, toprak….. kirliliğine neden olan maddelerdir.
C. Aşağıdaki çalışmaları yapınız.
Aşağıda ünite ile ilgili bir sözcüğün ilk harfleri verilmiştir. Sözcüğün ilk harflerini kullanarak bu harfler ile başlayan bir şiir ve çevre kirliliğini anlatan şarkı yazınız.
Ç. Aşağıdaki soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
Cevap: Aşağıda verilen cevap anahtarlarına göre soruları kontrol ediniz. Soruların cevapları aşağıda ki cevap anahtarındadır.
CEVAP ANAHTARI
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
Pil: Ampul nasıl ışık veriyor? Bazı durumların benimle bir ilgisi olabilir mi?,
Cevap: Ampul evlerimize gelen elektrik enerjisi sayesinde yanıyor. Pille çalışan bazı ampullerde vardır. Pilin içinde ki enerji ampule aktarılarak ampulün yanmasını sağlar.
Robot: Devrenizde elektrik enerjisinin kullanıldığı bir elemanın bulunması şarttır.
Pil: Robot bu düşüncesiyle neyi kastediyor?
Cevap: Devremizin sorunsuz bir şekilde çalışması için bir enerji kaynağına ihtiyaç olduğundan bahsetmektedir.
Devre elemanlarını kullanarak çeşitli elektrik devreleri oluşturmaktan hoşlanır mısınız?
Cevap: Devre elemanları kullanarak bir elektrik devresi oluşturmak her zaman hoşuma gitmiştir.
1. Devre Elemanlarını Sembollerle Gösterelim
Cevap: Bu parçaları devremizin ampulü yansın diye enerjiyi iletmesi için kullanırız. Bu parçalardan birisi bile olmazsa devremiz bize sonuç vermez.
1. Etkinlik: Devre Elemanlarını Sembolik Olarak Gösterelim
Cevap:
Cevap: Her elemanın farklı bir görevi olduğu için hepsi farklı semboller ile gösterilir.
NELER ÖĞRENDİK?
1. Aşağıdaki sembollerin hangi devre elemanına ait olduğunu eşleştirme yaparak belirleyiniz.
Cevap:
2. Yukarıdaki devrenin şemasını sembollerle yanındaki kutunun içine çizerek gösteriniz.
Ampul gibi küçük teknolojik aletler gerçekten çok ilgimi çekiyor. Böyle aletleri icat eden bilim adamları sayesinde hayatımız kolaylaşıyor. Fen bilgisi derslerinde böyle teknolojik aletlerin nasıl çalıştığı gibi bilgileride öğrenmek zevk verici.
Geçen hafta öğretmenimiz bizden hem bir devre kurmamızı hemde bunları semboller ile göstermemizi istedi. Böyle ilginç bilgiler böyle güzel sitelerde olduğu sürece bizler her zaman bir şeyler öğrenecez. Hepinize teşekkürler.
2. Lamba Parlaklığını Değiştirebilir miyiz?
a. Elektrik enerjisi üreten kaynak hangisidir?
Cevap: Elektrik enerjisini üreten kaynak Pil’dir.
b. Elektrik enerjisinin akabileceği kesintisiz bir yol var mıdır?
Cevap: Elektrik enerjisinin akabileceği kesintisiz yol kablolardır.
c. Elektrik enerjisinin kullanıldığı yer hangi elemandır?
Cevap: Elektrik enerjisinin kullanıldığı yer ampuldür.
ç. Elektrik enerjisinin kontrol edildiği yer hangisidir?
Cevap: Elektrik enerjisini Anahtar adını verdiğimiz yerden kontrol ederiz.
Cevap: Resimde ki öğrenci daha güçlü bir pil kullanırsa etrafı daha çok aydınlatabilecektir.
4. Etkinlik: Bir Ampulün Parlaklığını Nasıl Değiştirebiliriz?
Soruları Cevaplayalım
Cevap: Ampul sayısı arttırınca enerji paylaşılacağı için ampullerin ışık seviyesi düştü. Ampul sayısı artarsa parlaklık azalır.
Elektrik pilden enerji alarak kablolar yardımıyla lambayı yakar. Elektrik deneyleri ve etkinlikleri çok keyifli benim için.
Yaptığınız etkinliğin 2. kısmındaki değişkenleri ifade etmek istiyorsanız aşağıdaki tabloyu doldurmanız gerekir.
NELER ÖĞRENDİK?
1. Yukarıdaki elektrik devrelerini inceleyiniz. Bu devrelerdeki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenleri belirleyiniz. Aşağıdaki tabloya bunları yazınız.
Bağımsız Değişken | Bağımlı Değişken | Kontrol Edilen Değişken |
Ampul | Parlaklık | Pil |
Yukarıdaki devreye göre aşağıdaki kavram eşleştirme çalışmasını yapınız.
Bağımsız değişken => Ampul
Bağımlı değişken => Parlaklık
Kontrol edilen değişken => Pil
Elektrik düğmesine bastığımız zaman odadaki ampul hemen yanıyor. Bu olay nasıl oluyor
Elektrik düğmesi ile ampul arasında elektrik akımını sağlayan kablolar bulunmaktadır. Elektrik düğmesine bastığımız zaman ampule elektrik gider ve giden bu elektrik ampuldeki ince teli ısıtarak akkor haline getirir. Akkor haline gelen bu ampul parlayarak ışık vererek, odayı aydınlatır. İşte bu sebepten dolayı elektrik düğmesine basılan ampul parlayarak ışık vermektedir.
Bağımı değişken ve bağımsız değişken ayrımını yapmak çok kolay. Eğer bir şeye bağlı değişiyorsa bağımlı, değişmiyorsa bağımsızdır.
7. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak kavram haritasını uygun şekilde tamamlayınız.
Cevap:
C. Devre elemanlarını ve sembollerini içeren tablodaki boşlukları doğru bir şekilde doldurmaya çalı şınız. Daha sonra aşağıdaki devre resmini sembolik olarak yandaki boşluğa çiziniz.
Devre sembolleri
Ç. Aşağıda, sağ tarafta sözcükleri oluşturan harfler karışık verilmiştir. Sözcüklerin doğru yazılışını sol taraftaki kutucuklara yerleştiriniz.
Cevap:
Cevap: Testin cevap anahtarı aşağıdadır.
CEVAP ANAHTARI
Devre etkinliği çok zevkliydi sanırım büyüyünce elektrikçi olmak istiyorum. Bağlantıları yapmak ve onlar üzerine fikir yürütmek çok eğlenceli.
Harikasınız sayenizde ödevlerimi kolaylıkla kontrol edebiliyorum. Bu kısayollar işimi kolaylaştırıyor düşüncenize sağlık.
Çevremizde bulunan gereksiz kimyasal atıkları geri dönüşüm kutularına atarak hem çevremizi temiz tutarız hemde atıkları geri kullana biliriz. böyle bir etkinlik bizlere bu konuda çok faydalı bilgiler verdi. Fen bilgisi dersinin faydalarını mutlaka günlük hayatta görüyıoruz.
Çevremizde bulunan gereksiz kimyasal atıkları geri dönüşüm kutularına atarak hem çevremizi temiz tutarız hemde atıkları geri kullana biliriz.
Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.