Anasayfa Kitap Cevapları
13 Eylül 2022, 16:41 - Mehmet Yazdı

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa Cevapları ADA Yayıncılık

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 14-15-16-17 Cevapları ADA Yayınları 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay – Güneşin Yapısı ve Özellikleri


İçindekiler

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları ADA Yayınları

Güneş’in ve Dünya’nın büyüklüğü hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Dünyamız Güneşe nazaran oldukça küçük kalmaktadır.Güneş o kadar büyüktür ki güneşin içine binlerce dünya sığabilir. Bir Fil ve karınca gibi örneklendirebiliriz. Dünyamızda diğer gezegenler gibi güneş sisteminin bir parçasıdır. Güneşin etrafında düzenli olarak dönmeye devam eder. Güneş o kadar büyüktür ki etrafında bulunan bazı gezegenlerde yaşanılmaz bir sıcaklık saçar. Dünyamıza ise mesafeli olduğu için yaşanılabilir hatta bizleri ona muhtaç eder.

Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru ise “D” yanlış ise “Y” kutucuğunu işaretleyiniz.

Cevap:

1. Güneş, küresel bir şekle sahip yıldızdır.(D)
2. Güneş, Güneş sisteminin tek yıldızıdır.( D )
3. Güneş’in, sıvı maddelerden oluşan bir yapısı vardır.( Y )

4. Güneş, Dünya’nın çevresinde dolanır.( Y )


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları ADA Yayınları

Ay’ın çok ince bir atmosferi olduğunu biliyorsunuz. Peki Ay’da canlıların yaşayabileceği ortamlar oluşturulabilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap: Ay dünyamız gibi bir şekle sahiptir. Ay aynı zamanda dünyamızın uydusu olarak görev yapmaktadır. Dünyamızda ki canlı hayatı dünya dışında hiç bir gezegende canlı yaşamı söz konusu olamaz. Dünya öyle bir konumda ve öyle özelliklere sahiptir ki canlı yaşamı için kusursuz bir ortamdır. Dünyamızın boyutu, suları, oksijen seviyesi, yer çekimi, sıcaklığı, soğukluğu ve aklımıza gele bilecek her şey canlı yaşamı için büyük bir nimettir. Ay ise dünya ile sadece şekil olarak benzerlik göstermektedir. Yer çekimi, su, sıcaklık oksijen ve diğer yaşamsal özellikleri bünyesinde barındırmaz. Bu yüzden Canlılar Ay’da asla hayatta kalamazlar.

 

Ay’da bizim dünyamızdaki gibi canlılar yaşayamaz çünkü yaşam için gerekli olan su, yer çekimi, hava gibi maddeler ayda bulunmaz.

Dünyamız çok büyüktür. Üzerince milyarlarca insan yaşamaktadır. Güneş ise dünyadan çok daha büyüktür. Bize dünya bile çok büyük gelirken güneşin büyüklüğü çok fazla bence.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 18-19-20 Cevapları ADA Yayınları 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay – Ay’ın Yapısı ve Özellikleri


>5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları ADA Yayınları

Peki neden Ay’ın hep aynı yüzü görüyor?

Cevap: Bunun temel nedeni Ay ve Dünyamızın dönüşün hızının aynısı. Ayın sürekli aynı yüzü görmemizin gerçeği budur.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları ADA Yayınları

Ay’ı zamanda gökyüzünde misiniz?

Cevap: Hava yoluyla ve uygun ortam zaman zaman onun gece gündüzünüzdür. Eğer hava bulutlu ise ayı görmemiz zorlaşa bilir.

Ay, gökyüzünde aynı şekilde mi görünüyor?

Cevap: Ay her gece biz eşyalarını göz önünde bulundurduklarını göz önünde bulunduruyoruz. Bunun ana nedeni Güneş,dünya ve ayın sürekli hareket halindedir.

Aşağıda tatil fotoğrafları Ay’a aittir. yöntemlerde uygulanmakta olan yöntemlerde aylarca farklar görülüyor mu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Cevap: Bunun nedeni Güneşin ısınması nedeniyle Ayın bazı kısımlarını aydınlatamamasıdır. Bu yüzden artık göz yaşları aşındırır.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları ADA Yayınları

Aşağıdaki şemada ilgili yere Ay’ın ana evrelerinin adlarını yazın. Altındaki dairelere de evrelerin resimlerini çiziniz.

Cevap:

Ay’ın Evreleri

İlk Dördün
Dolunay
Son Dördün
Yeni Ay

Ay her zaman farklı boyutlarda görünüyor. Bazen tam yuvarlak bazen hilal şeklinde. Bunun nedeni güneşin onu aydınlatması ve gece olmasından dolayıdır.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı ADA Yayınları 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay – Ay’ın Yapısı ve Özellikleri


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları ADA Yayınları

Bitkileri çiçekli ve çiçeksiz olarak gruplandırabilir miyiz acaba?

Cevap: Evet bu şekilde onları gruplandıra biliriz.

Bu kadar çeşitli olmamızın nedenini biliyor musunuz?

Cevap: Dünyamız yüz binlerce bitkiye ev sahipliği yapmaktadır. Dünyamızın farklı yerlerinde farklı iklim şartlarının meydana gelmesi farklı bitkilerin gelişmesinde önemli rol oynar. Dünyamızda farklı iklimlerin yaşanması bitki çeşitliliğini de arttırır.

Gözle göremediğimiz canlılar da var mıdır?

Cevap: Gözle göremediğimiz bir çok canlı vardır. Mikroplar başta olmak üzere onlar kadar küçük varlıkları göz ile göremeyiz.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları ADA Yayınları

Yukarıdaki konuşma hangi canlılar arasında geçiyor? Bu canlıların adlarını söyleyebilir misiniz?

Cevap: Yukarıda geçen konuşma Ağaç, kuş ve mikroskobik canlı arasında geçmektedir.

Ağaç ile kuşun dostluğu gibi sizin de güven duyduğunuz, yardımlaştığınız, her şeyi konuşabildiğiniz dostlarınız, arkadaşlarınız var mı? Bu arkadaşlarınızla neleri paylaşıyorsunuz?

Cevap: İyi ve kötü anılarımı, sırlarımı paylaşırım.

Yandaki resmi incelediğinizde hangi canlıları görüyorsunuz? Bu canlıların hangileri birbirine benzemektedir? Bu canlılar hangi yönleri ile birbirinden farklıdır? Resimde, yakın çevrenizde göremediğiniz canlılar var mı?

Cevap: gözle görülen ve göremediğimiz canlıları görmekteyiz.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları ADA Yayınları

Resimde göremediğiniz çok küçük canlıların da olduğunu biliyor musunuz? Resimde gördüğünüz ve göremediğiniz canlıları listeler misiniz?

Cevap: Görselde gözlerimiz ile göre bildiğimiz bir çok canlı vardır. Fakat ismini bilmediğim bir çok mikroskobik ( Gözle görülemeyen ) canlı da vardır.

Yakın ve uzak çevrenizden canlılara hangi örnekleri verebilirsiniz? Kedi, köpek, at, papatya, gül, ağaç, kelebek, serçe, güvercin, mantar, solucan gibi gözünüzle görebileceğiniz pek çok canlı örneğini verebiliriz. Bunun yanında gözle göremediğiniz canlılar da vardır. Örneğin hastalanmanıza neden olan bakteriler veya virüsler gözle göremediğiniz varlıklardır.

Cevap: Bitki, hayvan ve insanlar.

Sınıflandırmayı yaparken canlıların hangi özelliklerini dikkate aldınız?

Cevap: Fiziksel özelliklerine göre.

Canlıları sınıflandırmak ne gibi kolaylıklar sağlayabilir?

Cevap: İncelenmeleri ve bulunmasında bizlere kolaylık sağlar


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları ADA Yayınları

Canlıların genellikle bitki ya da hayvan olduğunu mu düşünürsünüz? Bu iki grup içinde tüm canlılara yer bulabilir misiniz? Böcekler, kurbağalar, gözle göremediğiniz bazı canlılar ve ekmeğin üzerindeki küfleri oluşturanlar hakkında ne düşünürsünüz? Bu canlıları farklı gruplarda incelemek gerekmez mi?

Cevap: Evet bence gerekir. Sonuçta onlarda birer canlı.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39 Cevapları ADA Yayınları 1. Ünite Güneş,Dünya ve Ay – CANLILAR DÜNYASI


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları ADA Yayınları

Soruları Cevaplayalım

Mikroskopta gördükleriniz canlı mıdır?
Cevap: Mikroskopta görünenler canlıdır.

Bu varlıkları çıplak gözle göremememizin nedenini söyleyebilir misiniz?
Cevap: Bu canlılar mikroskobik canlılar olduğu için insan gözü ile görmemiz imkansızdır.

Bu varlıkların sizce zararları olabilir mi? Neden?
Cevap: Bazı mikroskobik canlıların faydası olabilir ama bir çoğunun zararı da vardır.

Etkinliği yaparken hijyen kurallarına dikkat etmenizin önemini nasıl açıklarsınız Buna dikkat etmeseydiniz hangi durumlarla karşı karşıya kalırdınız Davranışlarınızı kontrol etmenizin ve sorumluluğu almanızın sağlayacağı faydalar neler olabilir?
Cevap: ( Bunu kendiniz yapınız. )


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları ADA Yayınları

eki bakteri siz yoğurt sevdiğiniz için mi sütü yoğurda dönüştürüyor?

Cevap: Bakteriler üremek için bu yolu izlerler.

Mikroskoptaki görünen şeyler canlı organizmalardır. Çok küçük oldukları için gözümüzle göremiyoruz. Görmek için mikroskop kullanıyoruz.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 40-41-42 Cevapları ADA Yayınları 1. Ünite Güneş, Dünya ve Ay – CANLILAR DÜNYASI


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları ADA Yayınları

Kırlarda, ormanlık alanlarda gezinti yaparken ağaç diplerinde çok çeşitli mantarlar görmüş olabilirsiniz. Aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi ağacın gövdesine tutunmuş olarak yaşayan mantarlara rastladınız mı?

Cevap: Mantarları genelde pikniğe gittiğimiz zamanlarda ormanlarda görüyorum.

Mantarların hepsi görülebilir mi? Gözünüzle göremediğiniz mantarların da olabileceğini düşünüyor musunuz? Bu mantarları nasıl fark edersiniz? Siz onların sınırlandırmadaki yeri hakkında ne düşünürsünüz?

Cevap: Bazı mantarları gözle görebiliriz fakat bazı mantarları mikroskop yardımı ile göre biliriz.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları ADA Yayınları

Çürüyen meyvelerin üzerini genellikle yumuşak ipliksi bir yapının sardığını fark ettiniz mi?

Cevap: Çürüyen meyvelerin üstü küf ve bakterilerden dolayı beyaz ve sarı bir renk kaplandığını fark ettim.

Bazı hastalıklara mantarların neden olduğunu biliyor muydunuz?

Cevap: Evet bir çok hastalığın sebebinin mantarlar olduğunu biliyorum.

Mantarları genelde nemli yerlerde yağmur yağdıktan sonra ağaç diplerinde görüyorum. Doğa yürüyüşüne çıktığımızda denk geliyorum.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 116-117 Cevapları ADA Yayınları Işık Nasıl Yayılır


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları ADA Yayınları

1. Bir kaynaktan çıkan ışık yayılırken nasıl bir yol izler? Bunu aşağıda yapacağınız etkinlikle anlamaya çalışınız.

Cevap: Işık dünyada en hızlı yayılan kaynaktır. Işık önüne katı bir engel çıkmadığı sürece dik bir şekilde yayılır.

Soruları Cevaplayalım

• Tebeşir tozu, ışığın izlediği yolu görmemize nasıl bir katkı sağlamıştır?
Cevap: Tebeşir tozunun ortamda oluşturduğu alan sayesinde ışığı daha rahat gördüm.

• Yaptığınız etkinliğe göre ışığın yayılırken izlediği yolu açıklayınız.
Cevap: Yaptığımız etkinliğe göre ışık kırılmadan dik bir şekilde yayılır.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 117 Cevapları ADA Yayınları

Soruları Cevaplayalım

• Işığın kutudaki deliklerden yayılması hangi doğrultu ve yöndedir? Açıklayınız.
Cevap: Işık yayılmak için engellerden kurtulmaya çalışır. Işık kutudaki deliklerden çıkarak dik şekilde yayılmaya devam eder.

Sonraki Ödev:  5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 27-29-31-33. Cevapları MEB Yayınları

• Işığın ortamda yayılması ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Işık ortamda yayılırken sadece katı maddelere çarparak iletimi kesilir. Işık hızlı ve dik şekilde ortamda yayılır.

Bir ara arabayla Çarşıya giderken bir anda siz çöktü. Babam 10 metre önünü göremiyordu. Sis gerçekten önümüzü görmemizi yani ışığın yayılmasını engelliyor.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 118-119-120-121-122-123 Cevapları ADA Yayınları Işık Nasıl Yansıyor ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 118 Cevapları ADA Yayınları

2.ETKİNLİK Işık Nasıl Yansıyor?

1. Resimlerde gördüklerinizi nasıl yorumlarsınız? Işığın yaşantımızdaki önemini nasıl açıklarsınız? Işık hakkında neler biliyorsunuz?

Cevap: Resimlere göre ışığın olmadığı yer görünmez ve karanlık, ışık olan yer ise aydınlık ve her şey görülebilir durumdadır. Işığın hayatımızda ki önemi çok fazladır. Geceleri önümüzü görebilmemiz için, güneş ışığının girmediği yerlerde önümüzü görebilmemiz için ışık çok önemli bir kaynaktır.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları ADA Yayınları

3. ETKİNLİK : Işık Nasıl Yansıyor?

Soruyu Cevaplayalım,

• Düz ayna ve CD üzerine ışık gönderdiğinizde ışık nasıl bir yol izlemiştir?

Cevap: Düz ayna ve CD üzerine ışık yansıttığım zaman ışığın kırılarak başka yönlere gittiğini fark ettim.

• Işığın izlediği yolu dikkate alarak ışığın madde ile etkileşimini nasıl açıklarsınız?

Cevap: Işık sert veya başka özel maddelere çarptığı zaman izlediği doğrudan şaşabilir ve başka yöne kayabilir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 120 Cevapları ADA Yayınları

4. ETKİNLİK : Pürüzlü ve Pürüzsüz Yüzeylerde Yansıma

Soruları Cevaplayalım,

• Işık ışınları düz yüzeylerden nasıl yansımıştır?

Cevap: Işık ışınları düz yüzeylerde bir engele takılmadan düz bir şekilde yansımıştır.

• Işık ışınları düzgün olmayan yüzeylerden nasıl yansımıştır?

Cevap: Işık ışınları düz olmayan yüzeylerde hızını ve sabitliğini kaybederek yansımıştır.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 122 Cevapları ADA Yayınları

5. ETKİNLİK : Yansımanın da Kuralı Var

Soruları Cevaplayalım,

• Işığın aynaya geliş ve aynadan yansımada izlediği yol hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Işık aynaya çarptığı zaman izlediği düzlemi kaybeder ve yönünü değiştirir.

• Aynaya gelen ışık ile aynadan yansıyan ışık arasında nasıl bir ilişki olabilir?

Cevap: Aynaya yansıyan ışık dik ve bir düzen içinde kırılmadan gitmiştir. Aynadan yansıyan ışık ise kırılma yaşamış ve yönü değişmiştir.

Aynaya bende ışık tuttum ve ışığın her tarafa yayıldığını farkettim. Sanırım ayna ışığın düzlemde ilerlemesini aynaya çarparak ayna engel olyor. CD ve camlarda öyle tabi.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 147-148-149-150-151-152-153-154 Cevapları ADA Yayınları İnsan ve Çevre İlişkisi – Işık Nasıl Yansıyor ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları ADA Yayınları

NELER ÖĞRENDİK?

  • Bitki ve hayvan türlerini korumak için neler yapılabileceği ile ilgili önerilerinizi kendinizin, çevrenizin sorumluluklarını ve çözüm yollarını aşağıdaki balık kılçığı üzerine yazınız.

Cevap:

  • İnsanlar kamu spotları ile bilinçlendirilmelidir.
  • Çocuklara bitki ve hayvan sevgisi küçük yaşta kazandırılmalıdır.
  • Her fabrikalar düzenli olarak denetlenmelidir.
  • Zararlı atıkların doğaya atılmasının önüne geçmek için iş verenlerimizin bilinçli hareket etmesi gerekmektedir.
  • Bir çok farklı seminer ve toplantılar yaparak halka bilgiler verebiliriz.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları ADA Yayınları

2. İnsan ve Çevre İlişkisi

Çevremiz

Yandaki fotoğrafı inceleyiniz. Fotoğrafta neler görüyorsunuz? Yaşadığınız çevreyi incelediğinizde çevrede neler bulunduğunu söyleyebilir misiniz? İnsanların çevreyle etkileşimleri nasıl olabilir?

Cevap: Yukarıda ki fotoğrafta birçok bitki görüyorum. Benim yaşadığım çevrede de bir çok farklı bitki türü var. Gül, papatya gibi bir çok güzel kokulu çiçek var. Biz insanların çevre ile etkileşimi çok önemlidir. Çevremize verdiğimiz zararlar bize veya bizden sonra gelecek nesillere zarar olarak geri dönecektir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 151 Cevapları ADA Yayınları

İnsan ve çevre arasındaki etkileşim sonucunda çevrenin nasıl kirlendiğini öğrendik. Peki çevremizdeki sorunlar neler olabilir?

Cevap: İnsanlar bilinçsizce piknik alanlarını kirletmektedir. Bunun asıl sebebi bilgisizlik ve bilinçsizliktir. İnsanlarımızı çevreye duyarlı bireyler haline getirmek için küçük yaşta eğitmeliyiz. Çevremizde hava, su ve toprak kirliliği gibi bir çok sorun vardır.

2. Etkinlik: Çevre Sorunları

Soruları Cevaplayalım

• Çevrenizdeki veya ülkemizdeki en önemli çevre sorunu nedir?
Cevap: Çevremde ve ülkemde en önemli çevre sorunu hava kirliliğidir. Hava kirliliği yüzünden bir çok kuş türü buralardan uzak diyarlara göç etmektedir.

• Çevre sorunlarını çözmek için üzerimize düşen sorumluluklarımız nelerdir?
Cevap: Çevre sorunlarını çözmek için her bireye görevler düşmektedir. Bireylerimizin bilinçli ve çevresine duyarlı kişiler olmalıdır. Aksi takdirde bir çok çevre sorunu ile karşı karşıya kalabiliriz.

• Eğer siz bir yönetici veya yetkili kişi olsaydınız ne gibi tedbirler alırdınız?
Cevap: Ben yaşadığım yerde bir yerel yönetici olsaydım bölge halkına seminerler düzenler bilgiler verirdim.

  • Çevre kirliliğini önlemek ve kirliliği temizlemek için neler önerirsiniz? Aşağıdaki kutuların içine yazılanları okuyarak sizde başka örnekleri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Çevre kirliliğini önlemek için çöp kutularını arttırır ve insanlarımızı bilinçlendirecek organizasyonlar düzenlerdim.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 153 Cevapları ADA Yayınları

  • Peki çevre kirliliğinin gelecekte ne gibi sonuçları olabilir?
    Cevap: Gelecekte bir çok farklı maskeler takmak zorunda kalabiliriz. Hava kirliliği yüzünden sağlıklı yaşamlar süremeye biliriz.

Fotoğrafta gördüklerim arasında bir baba ve oğlunu, çok güzel yüzlerce çiçeği görüyorum. Ülkemiz bitkiler bakımından çok zengindir farklı çeşitlerde bitkiler yetişir.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları ADA Yayınları Neler Öğrendik ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları ADA Yayınları

1. Aşağıdaki resimlerde çeşitli yüzeyler verilmiştir. Işığın, bu yüzeylerden düzgün mü yoksa dağınık mı yansıyacağına karar vererek resimlerin altındaki noktalı yerlere yazınız.

Cevap:

yüzeyler

2. Aşağıdaki soruları okuyarak cevaplayınız.

a. Şekilde verilen I numaralı ışın düz aynadan yansıdıktan sonra II numaralı yolu izliyor. II numaralı ışının düz aynadan yansıma açısı kaç derecedir?

Cevap: Aşağıda ki şekle göre doğru cevap 60°’dir.

b. Bir düz aynaya gelen ışınla yansıyan ışın arasındaki açı 40° dir.
Gelen ışının ayna ile yaptığı açı kaç derecedir?

Cevap: Aşağıda ki şekle göre doğru cevap 40°’dir.

Benim kalemimde sanırım düz bir yapıya sahip. Telefonum ve masamda öyle. Ama oyun hamuru ve taşlar dağınıktır.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 125-126-127 Cevapları ADA Yayınları Işık Nasıl Yansıyor ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 125 Cevapları ADA Yayınları

Deniz’in Buluşu

Deniz, yoğun geçen bir ders gününü geride bırakıp eve gelmişti. Yorgundu ve karnı çok açtı. Mutfaktan gelen kekin kokusu, iştahını iyice artırmıştı. Okul kıyafetlerini değiştirip ellerini yıkadıktan sonra yemek masasına oturdu. Annesinin, keki masaya getirmesini beklerken bir yandan da günlük ödev kağıdına göz gezdiriyordu. (…)


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 126 Cevapları ADA Yayınları

  • Kullandığınız cisimleri, ışığı geçirme durumlarına göre aşağıdaki tabloya kaydediniz. Böylece cisimler arasında ışığı geçirme durumlarına göre gruplandırma da yapmış olursunuz.

Cevap:

Cisimler Işığı az geçirdiIşığı geçirmedi.Işığı çok geçirdi.
KitapX
Buzlu CamX
Pencere CamıX
Defter YaprağıX
TahtaX
KartonX

Soruları Cevaplayalım

• Hangi cisimler ışığı geçirdi, hangileri geçirmedi?

Cevap: Yukarıda ki tabloya göre ışığı geçiren cisimler, Buzlu cam ve defter yaprağı , pencere cam gibi maddeler ışığı geçirdiler.

• Işık kaynağının önünde arkadaşınız dursaydı aydınlatılan bölgede nasıl bir değişiklik olmasını beklerdiniz? Tahmininizi test ederek doğrulayabilirsiniz.

Cevap: Işık kaynağının önünde arkadaşım dursaydı ışığın ilerleyişini kesmesini ve kırılmasını beklerdim. Arkadaşım katı bir yapıya sahip olacağı için ışığı keserdi.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 127 Cevapları ADA Yayınları

  • Yatak odanızın duvarları, ışığı pencerenizde ki cam gibi bütünüyle geçirseydi bu durumdan yaşamınız nasıl etkilenirdi? Pencereleriniz de cam yerine tahta kaplı olsaydı bu durumda neler olurdu?

Cevap: Yatak odamın duvarı bir cam gibi ışığı geçirseydi güneş ve diğer ışık kaynakları beni rahatsız ederdi. Eğer camlarım yerine bir tahta olsaydı odam karanlık olurdu ve hiç bir şey göremezdim.

  • Akvaryumlar, ışığı iyi geçiren camdan yapılmamış olsaydı içindeki balıkları seyredebilir miydiniz?

Cevap: Akvaryumlar ışığı geçirmeyen maddelerden yapılsaydı balıkların yüzüşünü izleyemezdim. Çünkü katı maddelerin ardını görmemiz imkansızdır.

  • Yandaki fotoğraflara bakarak hangi maddenin saydam ve yarı saydam olduğunu, hangi maddenin saydam olmadığını söyleyebilir misiniz?

Cevap: Yandaki Fotoğrafa göre saydam olan maddeler cam ve büyüteçtir. Yarı saydam olanlar ise bardak ve gözlüktür. Saydam olmayan maddeler ise masa tenisi raketi ve lastik maddeleridir.

Benim odamın duvarları cam olsaydı çok rahatsız olurdum. Herkes odamı görür ve bütün güneş ışığı odama girerdi. Bu beni gerçekten çok rahatsız ederdi.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131 Cevapları ADA Yayınları Işık Nasıl Yansıyor ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 128 Cevapları ADA Yayınları

Düşün ve Araştır

  • Bulutlu havalarda çevrenin yeterince aydınlık olmamasının ve sisli havalarda görüş mesafesinin azalmasının nedenlerini araştırınız. Bulgularınızı rapor şeklinde hazırlayarak sınıfta sunumunu yapınız.

Cevap: Bulutlu havalarda çevremizin yeterince aydınlık olmamasının sebebi bulutların güneşten gelen ışık ışınlarını engelliyor olmasıdır. Işık ışınları ile aramızda kalkan görevi yapan bulutlar yer yüzünün aydınlık olmasını engeller. Sisli havalarda ise görüşümüzün kısıtlanmasının sebebi sisin yer yüzüne inerek maddeleri kapatmasıdır.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 129 Cevapları ADA Yayınları

7. Etkinlik: Gölge Oyunu

Soruları Cevaplayalım

• Işık kaynağının izlediği yolda bulunan şekillerin gölgeleri nasıl oluşmuştur?
Cevap: Işık kaynağının izlediği yolda bulunan şekiller hayvanlara benzemiştir.

• Cisimlerin ışık kaynağına uzaklıkları gölgelerin oluşumunu nasıl etkilemiştir?
Cevap: Cisimlerin ışık kaynağından uzaklaşması sonucu gölgeler kısalmıştır.

• Işığın geliş doğrultusu ve oluşan gölgelerin boyu arasında nasıl bir ilişki olabilir?
Cevap: Cisim ışık kaynağından uzaklaşırsa kısalır eğer yakınlaşırsa gölge boyu uzar.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 131 Cevapları ADA Yayınları

Soruları Cevaplayalım

• Cismin ışık kaynağına yakınlığı ve uzaklığı gölge oluşumunu nasıl etkiledi?
Cevap: Cisim ışık kaynağından uzaklaştıkça cismin gölgesi kısalır ve küçülür. Cisim ışığa yaklaşırsa gölge büyür ve uzar.

• Deneydeki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenleriniz nelerdir?
Cevap:

  • Bağımlı değişken: Mum ışığı
  • Bağımsız değişken: karton
  • Kontrol edilen değişken: mum ışığı

• Tahminleriniz ile yaptığınız deney sonuçları birbirini doğruladı mı? Bunu nasıl açıklarsınız?

Cevap . Tahminlerim ve deney sonuçlarım bire bir uyuştu. Doğru ve mantıklı düşündüğüm için yaptığım deneyle aynı sonuçları elde ettim.


Öğlen vakitleri benim gölgem hep kısa oluyor. Sanırım güneşin tam tepede olmasına buna sebep oluyor. Akşam üstü veya güneş doğarken gölgem hep uzuyor.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132-133-134 Cevapları ADA Yayınları Neler Öğrendik ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları ADA Yayınları

NELER ÖĞRENDİK?

1. Çevrenizde saydam, yarı saydam ve saydam olmayan maddelerden bildiklerinizin isimlerini yandaki tabloya yazınız

Cevap:

SaydamYarı SaydamOpak
AlkolYağlı kağıtTahta
SuTülTaş
HavaBuzlu camKarton
CamBuzlanmış camMermer
BuzBulutKurşun
NaylonSisSeramik
Asetat KağıdıZümrütÇimento
Gözlük CamıYakutÇelik

2. Saydam olmayan bir cisim, şekildeki gibi bir ışık kaynağı ile duvar arasına, sırasıyla çeşitli uzaklıklarda konulmuş ve duvarda gölgeler oluşturulmuştur.

Cismin kaynaktan farklı uzaklıklarına karşılık duvarda oluşturduğu gölge boylarını ve cismin kaynağa uzaklığını şekil üzerinde ölçünüz. Elde ettiğiniz verilerle, cismin kaynaktan uzaklığı ile gölge boyu arasındaki ilişkiyi gösteren bir sütun grafiği çiziniz.

a. Grafikte gölge boyu ile cismin ışık kaynağına olan uzaklığı arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

Cevap: Cisim ışık kaynağından uzaklaştıkça cismin gölgesi küçülür ve kısalır. Eğer cisim ışık kaynağına yaklaşırsa cismin gölgesi büyür ve uzar. Cisim ve ışık kaynağı arasında böyle bir ilişki vardır.

b. Grafik üzerinde ölçümünü yapmadığınız bir uzaklığa karşılık gölge boyunun uzunluğunu bulunuz.

Cevap: ( Bunu evde kendiniz yapabilirsiniz )

c. Aynı uzunluğa karşılık gelen cismin gölge boyunu deneysel olarak ölçünüz. Elde ettiğiniz sonuç ile grafikte bulduğunuz sonucu karşılaştırınız.

Cevap: İki ölçü de bir birini karşıladı ve grafikle uyum sağladı.

ç. Bu olaydaki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenler nelerdir?
Cevap:

  • Bağımlı Değişken: Gölge boyutu
  • Bağımsız Değişken: Engel uzaklığı
  • Kontrol edilen değişken: Işı kaynağı uzaklığı ve duvar uzaklığı.

Hep camın katı bir yapıya olduğunu ama neden saydam olduğunu merak ediyordum. Camın ışık geçirmesi sayesinde bir gölge oluşmuyor.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 135-136-137-138-139 Cevapları ADA Yayınları 5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları ADA Yayınları

A. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak kavram haritasını uygun şekilde tamamlayınız
5. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

Işık etkinliği


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları ADA Yayınları

B. Aşağıda ışık ile ilgili verilen terimleri, bu terimleri açıklayan cümlelerle eşleştiriniz.

Terimler :

a. Doğrusal
b. Yarı Saydam
c. Tahta
ç. Işık Işını
d. Gölge
e. Saydam
f. Opak

Cümleler :

( ç ) 1. Işık kaynağından çıkan ve her yere yayılan ışık demetidir.
( d ) 2. Işığın yayılması önlendiğinde oluşur.
( b ) 3. Işığın bir kısmını geçiren maddelere denir.
( c ) 4. Opak maddedir.
( e ) 5. Işığın tamamını geçiren maddedir.
( a ) 6. Güneş ışınlarının izlediği yoldur.

Sonraki Ödev:  5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 82-83-84-85. Cevapları SDR Dikey Yayınları

C. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.

Cevaplar : Soruların cevap anahtarı aşağıdadır.

CEVAP ANAHTARI

1. C
2. D
3. A
4. D
5. B
6. C
7. A
8. D
9. B

Işık kaynaklarının önüne bir engel koyunca gölge oluşuyor tabi bu engel katıysa. Cam gibi maddeler koyunca neden gölge olmadığını hep merak ediyordum. Bu sayfada bunun cevabını buldum.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 142-143-144-145-146 Cevapları ADA Yayınları Işık Nasıl Yansıyor ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 142 Cevapları ADA Yayınları

Biyoçeşitlilik Nedir?

  • Kaç kuş türü biliyorsunuz? Bunların adlarını sayabilir misiniz? Peki kaç çiçek türü biliyorsunuz? Kaç çiçek çeşidi sayabilirsiniz?

Cevap: Bildiğim bir sürü kuş türü var. Papağan, Karga, Kanarya, kartal ve şahin gibi kuşları biliyorum. Çiçek olarak ise Papatya, gül ve nilüfer çiçeğini biliyorum

Gazete haberi

  • Yukarıdaki gazete haberinde de okuduğunuz gibi sizin bulunduğunuz bölgede de o bölgeye ait canlılar var mı?

Cevap : Bizim bu bölgeye ait özel bir canlı yok. Ama daha çok beyaz güvercinleri uçarken görmekteyim.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 143 Cevapları ADA Yayınları

1. Etkinlik: Yörelerimizin Zenginlikleri

So­ru­la­rı Ce­vap­la­ya­lım

• Yaşadığınız çevre, bitki ve hayvan çeşitliliği bakımından zengin mi?
Cevap: Yaşadığım bölgede bir çok dağlık ve yeşil alan olduğundan dolayı bir çok bitki ve hayvana ev sahipliği yapmaktadır. Bu geniş doğal çevrede canlı varlığı oldukça zengindir.

• Yaşadığınız çevredeki bitki ve hayvan çeşitliliğinin doğal yaşam için önemi hakkında neler söyleyebilirsiniz? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Yaşadığım çevrede bitki ve hayvan çeşitliliği doğal yaşamın dengeli bir şekilde devam etmesi açısından çok önemlidir. Örnek vermek gerekirse kurbağalar sinekleri yemezse ortalık sinekler ile dolar. Bir canlının eksikliği doğal dengeyi fazlasıyla bozmaktadır.

• Bir bölgedeki bitki ve hayvan türlerinin ve çeşitlerinin sayıca zenginliği biyoçeşitlilik olarak adlandırılmaktadır. Peki biyoçeşitliliğin doğal yaşam için önemi ne olabilir?
Cevap: Doğal yaşam ve dengenin sağlanması canlı hayatını da doğrudan etkiler. Kurbağalar sinekleri yemezse ortalıktan sinekler ile dolar örneğini yukarıda vermiştik. Bunun gibi bir çok örnek vardır. Biyoçeşitlilik bu açıdan doğal yaşamın dengesinin korunması için çok önemlidir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 144 Cevapları ADA Yayınları

• Biyçeşitliliğin doğal yaşam için önemli olduğunu biliyorsunuz. Peki dünya üzerinde veya çevrenizde biyoçeşitliliğe zarar veren etkenler olduğunu biliyor musunuz?
Cevap: Çevremde ve dünya genelinde biyoçeşitliliği azaltan bir çok etken vardır. Örnek vermek gerekirse Fabrikalardan çıkan atıkların bazılarının nehir ve denizlere boşaltılması. Bu etken denizde yaşayan canlı varlıklara zarar vermesi hatta hayatlarını kaybetmesine sebep olur. Buda biyoçeşitliliğin azalmasına sebebiyet verir.

• Ülkemiz, biyoçeşitlilik yönünden zengin bir yerdir. Ülkemizdeki ormanlık alanların gittikçe azaldığını çeşitli kaynaklardan okuyor veya işitiyor olabilirsiniz. Peki bu azalmaların nedeninin ne olduğunu biliyor musunuz?
Cevap: Bunun temel sebebi izinsiz ağaç kesimi ve dengesiz yerleşkelerdir. Ormanlarda izinsiz ağaç kesen ve evler yapan insanlar yüzünden bir çok canlı türü hayatını kaybetmekte ve biyoçeşitliliğin azalmasına sebebiyet vermektedir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları ADA Yayınları

• Peki biyoçeşitliliği tehdit eden faktörleri nasıl azaltabiliriz?

Cevap: biyoçeşitliliği tehtid eden faktörleri azaltmak için iş veren ve insanlarımızı bilgilendirmeli bu konunun ciddidiyetini anlatmalıyız.

Bizimde yaşadığımız çevre de bir çok canlı var. Bazen inek ve koyunlar bizim evin önünde geçiyor. Ama daha çok kedi ve köpekler dolaşmaktadır. Bazı arkadaşlarım kartal ve şahin gördüklerini söyledi ama halen inanasım gelmiyor.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 155 Cevapları ADA Yayınları Neler Öğrendik ?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 155 Cevapları ADA Yayınları

Tartışma

  • Siz de insan-çevre etkileşiminin olumlu ve olumsuz durumlarına örnekler bularak bu örnekleri sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap: İnsanlar sosyal etkinlikler düzenler ve doğayı yeşillendirmek için fidan dikerler ve bu insan- çevre etkileşiminin olumlu durumudur. Bu ilişkinin olumsuz tarafı ise piknik alanlarında yapılan bilinçsiz davranışlardır. Çevreyi kirli bırakmak, orman yangınlarına sebebiyet vermek gibi durumlar da olumsuz duruma örnektir.

NELER ÖĞRENDİK?

  • Okulunuzun bahçesini, evinizin bulunduğu sokağı inceleyiniz. Gördüklerinizi yazınız.

Cevap: Okulumuz bahçesi rengarenk çiçekler ve büyük ağaçlar ile örtülüdür. Evimizin bulunduğu sokakta az da olsa ağaçlar vardır.

  • Çevrenizi temiz tutmak için neler yapabilirsiniz?

Cevap: Çevremizi temiz tutmak için çevremizde ki insanları bilinçlendirecek seminer ve organizasyon düzenlenebilir. Çevremize zarar vermeyi bırakmak için ilk önce insanlarımızın bilinçli bireyler olması gerekmektedir.

  • Çevre temizliğiyle ilgili bir oyun yazınız. Bu oyunu oynayınız. Aşağıdaki gibi kartlar hazırlayarak bu kartları doldurunuz.

Cevap: ( Bunu kendiniz yapınız )

  • Çevrenizi gözleyiniz. Çevrenizdeki canlılar hangi alanlarda yaşamaktadır?

Cevap: Çevremde kedi, kuş ve köpek gibi canlılar yaşamaktadır. Hepsi sokakta başlarını örtecek bir köşede yaşamaktadırlar.

  • Yaşadığımız yerler ve oyun alanları nasıl olmalıdır?

Cevap: Yaşadığımız yerler geniş ve yeşil alanlar ile dolu olmalıdır. Oyun alanları da aynı şekilde yeşillikler ile dolu olmalıdır.

  • Çevremizi temiz tutmak için neler yapmalıyız?

Cevap: Çevremizi temiz tutmak her vatandaşın ortak görevidir. Çevremizi temiz tutmak için her bireyin bilinçli birey olması gerekmektedir.

Tamam­la­yı­nız

  • Arkadaşlarımızla pis bir sokakta oyun oynadık. Sonra, böyle rahat edemeyeceğimizi anladık ve sokağı temizlemeye başladık. Uzun bir uğraşın ardından çöpleri temizledik ve rahatça oyun oynamaya devam ettik.

Bende insan ve doğa ilişkisinin her zaman iyi olmasını isterim. İnsanların doğaya zarar vermesi doğada ki canlıların da yaşam alanlarını yok etmesine sebep olmaktadır. İnsanları erken yaşta bilinçlendirmek en doğrusu olur.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 163-164-165 Cevapları ADA Yayınları 6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 163 Cevapları ADA Yayınları

6. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

A. Aşağıdaki cümleleri okuyarak cümlelerin başındaki noktalı yere cümle doğru ise “D” yanlış ise “Y” harfi yazınız.

Cevaplar :

Ölçme ve Değerlendirme

B. Aşağıdaki cümlelerin noktalı yerlerine verilen sözcük veya sözcük gruplarından uygun olanı yazarak cümleyi tamamlayınız.
etkileşim – su – maddeler – canlı – hava – hava – toprak – kâğıt – çevre – ağaçların

1. Doğada bulunan canlı ve cansız varlıklar sürekli …..etkileşim….. içindedir.
2. Plastik poşet, teneke kutu gibi maddeler …..çevre….. kirliliğine neden olur.
3. Çevre kirliliğini önlemek için tekrar kullanılabilen …..maddeler….. tercih edilmelidir.
4. Su kirliliği, su içinde yaşayan bütün …..canlı….. varlıkları etkiler.
5. Otomobillerin egzozlarından çıkan gazlar, …..hava….. kirliliğine neden olur.
6. Kullanılmış kâğıtlar, tekrar kullanılarak …..ağaçların….. kesilmesi azaltılabilir.
7. Sanayi atıkları …..su, hava, toprak….. kirliliğine neden olan maddelerdir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 164 Cevapları ADA Yayınları

C. Aşağıdaki çalışmaları yapınız.

Aşağıda ünite ile ilgili bir sözcüğün ilk harfleri verilmiştir. Sözcüğün ilk harflerini kullanarak bu harfler ile başlayan bir şiir ve çevre kirliliğini anlatan şarkı yazınız.

Şiir ve Şarkı

Ç. Aşağıdaki soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.

Cevap: Aşağıda verilen cevap anahtarlarına göre soruları kontrol ediniz. Soruların cevapları aşağıda ki cevap anahtarındadır.
CEVAP ANAHTARI

5.-Sinif-Fen-Bilimleri-ADA-Yayincilik-Sayfa-165-Ders-Kitabi-Cevaplari


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 165 Cevapları ADA Yayınları

CEVAP ANAHTARI

5.-Sinif-Fen-Bilimleri-ADA-Yayincilik-Sayfa-165-Ders-Kitabi-Cevaplari

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 166-167-169-170-171 Cevapları ADA Yayınları Hazırlık Çalışmaları


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 166 Cevapları ADA Yayınları

ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR

Pil: Ampul nasıl ışık veriyor? Bazı durumların benimle bir ilgisi olabilir mi?,
Cevap: Ampul evlerimize gelen elektrik enerjisi sayesinde yanıyor. Pille çalışan bazı ampullerde vardır. Pilin içinde ki enerji ampule aktarılarak ampulün yanmasını sağlar.

Robot: Devrenizde elektrik enerjisinin kullanıldığı bir elemanın bulunması şarttır.

Pil: Robot bu düşüncesiyle neyi kastediyor?
Cevap: Devremizin sorunsuz bir şekilde çalışması için bir enerji kaynağına ihtiyaç olduğundan bahsetmektedir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 167 Cevapları ADA Yayınları

Devre elemanlarını kullanarak çeşitli elektrik devreleri oluşturmaktan hoşlanır mısınız?
Cevap: Devre elemanları kullanarak bir elektrik devresi oluşturmak her zaman hoşuma gitmiştir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 169 Cevapları ADA Yayınları

1. Devre Elemanlarını Sembollerle Gösterelim

  • Şimdiye kadar pil, ampul, bağlantı kabloları ve devre anahtarı gibi araçlarla birçok düzenek kurdunuz. Kurduğunuz düzeneklerde bu araç gereçleri hangi amaçla kullandınız?

Cevap: Bu parçaları devremizin ampulü yansın diye enerjiyi iletmesi için kullanırız. Bu parçalardan birisi bile olmazsa devremiz bize sonuç vermez.

1. Etkinlik: Devre Elemanlarını Sembolik Olarak Gösterelim

  • Devre elemanlarını sembollerle eşleştiriniz.

Cevap:

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 169 Cevapları

  • Devre elemanlarının neden sembollerle gösterildiğini tartışınız.

Cevap: Her elemanın farklı bir görevi olduğu için hepsi farklı semboller ile gösterilir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 171 Cevapları ADA Yayınları

NELER ÖĞRENDİK?

1. Aşağıdaki sembollerin hangi devre elemanına ait olduğunu eşleştirme yaparak belirleyiniz.

Cevap:

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 171 Cevapları

2. Yukarıdaki devrenin şemasını sembollerle yanındaki kutunun içine çizerek gösteriniz.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 171 Cevapları

Ampul gibi küçük teknolojik aletler gerçekten çok ilgimi çekiyor. Böyle aletleri icat eden bilim adamları sayesinde hayatımız kolaylaşıyor. Fen bilgisi derslerinde böyle teknolojik aletlerin nasıl çalıştığı gibi bilgileride öğrenmek zevk verici.

Geçen hafta öğretmenimiz bizden hem bir devre kurmamızı hemde bunları semboller ile göstermemizi istedi. Böyle ilginç bilgiler böyle güzel sitelerde olduğu sürece bizler her zaman bir şeyler öğrenecez. Hepinize teşekkürler.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 172-173-174 Cevapları ADA Yayınları Lamba Parlaklığını Değiştirebilir miyiz?


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 172 Cevapları ADA Yayınları

2. Lamba Parlaklığını Değiştirebilir miyiz?

a. Elektrik enerjisi üreten kaynak hangisidir?
Cevap: Elektrik enerjisini üreten kaynak Pil’dir.

b. Elektrik enerjisinin akabileceği kesintisiz bir yol var mıdır?
Cevap: Elektrik enerjisinin akabileceği kesintisiz yol kablolardır.

c. Elektrik enerjisinin kullanıldığı yer hangi elemandır?
Cevap: Elektrik enerjisinin kullanıldığı yer ampuldür.

ç. Elektrik enerjisinin kontrol edildiği yer hangisidir?
Cevap: Elektrik enerjisini Anahtar adını verdiğimiz yerden kontrol ederiz.

Işık kaynağı

  • Resimdeki öğrenci, ampulün parlaklığını artırmak için ne yapmalıdır? Tahminlerinizi listeleyiniz.

Cevap: Resimde ki öğrenci daha güçlü bir pil kullanırsa etrafı daha çok aydınlatabilecektir.


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 174 Cevapları ADA Yayınları

4. Etkinlik: Bir Ampulün Parlaklığını Nasıl Değiştirebiliriz?

Soruları Cevaplayalım

  • Devreye bağlanan ampul sayısı arttıkça ampullerin parlaklığı nasıl değişti?

Cevap: Ampul sayısı arttırınca enerji paylaşılacağı için ampullerin ışık seviyesi düştü. Ampul sayısı artarsa parlaklık azalır.

  • Devrede ampul sayısı aynı kalırken pil sayısının artması, ampulün parlaklığını nasıl değiştirdi?
    Cevap: Devremde ki pil sayısını arttırınca ampulün hem daha uzun hemde daha parlak yandığını gördüm.

Elektrik pilden enerji alarak kablolar yardımıyla lambayı yakar. Elektrik deneyleri ve etkinlikleri çok keyifli benim için.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 175-176-177 Cevapları ADA Yayınları Neler Öğrendik


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 175 Cevapları ADA Yayınları

Yaptığınız etkinliğin 2. kısmındaki değişkenleri ifade etmek istiyorsanız aşağıdaki tabloyu doldurmanız gerekir.

Elektrik enerjisi

NELER ÖĞRENDİK?

1. Yukarıdaki elektrik devrelerini inceleyiniz. Bu devrelerdeki bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenleri belirleyiniz. Aşağıdaki tabloya bunları yazınız.

Bağımsız DeğişkenBağımlı DeğişkenKontrol Edilen Değişken
AmpulParlaklıkPil

Yukarıdaki devreye göre aşağıdaki kavram eşleştirme çalışmasını yapınız.

Bağımsız değişken => Ampul
Bağımlı değişken => Parlaklık
Kontrol edilen değişken => Pil

Elektrik düğmesine bastığımız zaman odadaki ampul hemen yanıyor. Bu olay nasıl oluyor

Elektrik düğmesi ile ampul arasında elektrik akımını sağlayan kablolar bulunmaktadır. Elektrik düğmesine bastığımız zaman ampule elektrik gider ve giden bu elektrik ampuldeki ince teli ısıtarak akkor haline getirir. Akkor haline gelen bu ampul parlayarak ışık vererek, odayı aydınlatır. İşte bu sebepten dolayı elektrik düğmesine basılan ampul parlayarak ışık vermektedir.

Bağımı değişken ve bağımsız değişken ayrımını yapmak çok kolay. Eğer bir şeye bağlı değişiyorsa bağımlı, değişmiyorsa bağımsızdır.

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 178-179-180-181-182-183-184-185 Cevapları ADA Yayınları 7. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 178 Cevapları ADA Yayınları

7. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

A. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak kavram haritasını uygun şekilde tamamlayınız.

Cevap:

Elektrik devresi


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 179 Cevapları ADA Yayınları

Elektrik devresi


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 180 Cevapları ADA Yayınları

5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 180 Cevapları ADA Yayınları


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 181 Cevapları ADA Yayınları

C. Dev­re ele­man­la­rı­nı ve sem­bol­le­ri­ni içe­ren tab­lo­da­ki boş­luk­la­rı doğ­ru bir şe­kil­de dol­dur­ma­ya ça­lı şınız. Da­ha son­ra aşa­ğı­da­ki dev­re res­mi­ni sem­bo­lik olarak yandaki boşluğa çiziniz.

Elektrik devresi elemanları

Devre sembolleri

Devre sembolü


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 182 Cevapları ADA Yayınları

Ç. Aşa­ğı­da, sağ ta­raf­ta söz­cük­le­ri oluş­tu­ran harf­ler ka­rı­şık ve­ril­miş­tir. Sözcük­le­rin doğ­ru ya­zı­lı­şı­nı sol ta­raf­ta­ki ku­tu­cuk­la­ra yer­leş­ti­ri­niz.

Cevap:

5. Sınıf Fen Bilimleri ADA Yayıncılık Sayfa 182 Ders Kitabı Cevapları


5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 183-184-185 Cevapları ADA Yayınları

Cevap: Testin cevap anahtarı aşağıdadır.

CEVAP ANAHTARI

  1. C
  2. A
  3. B
  4. C
  5. A
  6. B
  7. D
  8. B

Devre etkinliği çok zevkliydi sanırım büyüyünce elektrikçi olmak istiyorum. Bağlantıları yapmak ve onlar üzerine fikir yürütmek çok eğlenceli.

Sizde Yorum Yazın


Forum Ders Cevapları Copyright © 2019-2022
Gizlilik Politikası İletişim S.S.S/ Sitemap

Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.