1.Ünite Geometrik Şekiller: 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 70-71-72-73-74-75-76. Cevapları MEB Yayınları
Aşağıdaki yedigen için sıralanan ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. Doğru olan ifadelere alternatif doğru ifadeler yazınız. Yanlış olan ifadeleri düzeltiniz.
Cevap:
1. (..D..) CDEFHA yedigeni şeklinde isimlendirilir.
2. (..Y..) Yedigenin köşegenlerinden biri [CG]’dır.
→ Köşegen yanlış çizilmiştir.
3. (..D..) Yedigenin iç açılarından biri ABC dır.
4. (..Y..) Yedigenin 10 tane iç açısı vardır.
→ 7 tane iç açısı vardır.
5. (..Y..) HGC bu yedigenin bir iç açısıdır.
→ G bir noktası olmadığı için iç açısı da olamaz.
6. (..D..) Yedigenin 7 köşesi vardır.
7. (..D..) [FB] yedigenin köşegenlerinden biridir.
8. (…Y..) [EF] yedigenin köşegenlerinden biridir.
→ EF bir kenardır
a) Bu üçgenlerin iç açılarını açıölçerle ölçünüz. Açıların çeşidini yanına yazınız
Cevap:
Cevap:
b) Ölçtüğünüz kenar uzunluklarına ve açı ölçülerine göre ikizkenar ve eşkenar üçgenin dar, dik veya geniş açıya sahip olup olamayacağını belirleyiniz
Cevap:Eşkenar üçgende açılar daima dar olur.
Aşağıdaki soruları sınıfça tartışınız.
• İki dik açısı olan üçgen çizilebilir mi?
Cevap: Dik açı 90° olduğu için üçgenin iç açıları toplamı da 180° olduğu için iki dik açısı olan üçgen çizilemez.
• İki geniş açısı olan üçgen çizilebilir mi?
Cevap: Üçgende bir geniş açı olursa diğer iki açı dar açı olur. Bu yüzden iki geniş açısı olan üçgen çizilemez.
Yukarıdaki üçgenlerin iç açıları ölçüleri ile ilgili dikkatinizi çeken bir şey oldu mu? Her bir üçgenin iç açılarının toplamı ile ilgili ne söyleyebilirsiniz?
Cevap: Üçgenin iç açılarının toplamı 180°dir. Üçgenler genellikle dar açı, bir dik açı veya bir geniş açılı olur.
• Üçgenin üç iç açısı bir araya geldiğinde oluşan açı kaç derecedir? Arkadaşlarınızın çalışmalarıyla kendi sonuçlarınızı karşılaştırıp sınıfça tartışınız. Bu durumda üçgenlerin iç açıları için ne söyleyebilirsiniz?
Cevap: Üçgende bulunan üç iç açı toplandığı zaman 180° elde ederiz. Bundan yola çıkarsak üçgenin iç açıları toplamı 180°dir.
Aşağıda verilen soruları sınıfça tartışınız.
• Dik açılı eşkenar üçgen çizilebilir mi?
Cevap: Eşkenar üçgende bütün açılar eşit ve hepsi 60°dir. Dik açı ise 90° olduğu için dik açılı eşkenar üçgen çizilemez.
• Dik açılı ikizkenar üçgen çizilebilir mi?
Cevap: İkiz kenar üçgende iki açı eşit olması gerekmektedir. Bir kenar 90° olup diğer iki kenar 45° olursa çizilebilir.
• Geniş açılı eşkenar üçgen çizilebilir mi?
Cevap: Eşkenar üçgen bütün açıları eşit olan üçgendir. Bu doğrultu da bütün açılar 60° olur. Bu yüzden geniş açılı eşkenar üçgen çizilemez.
• Geniş açılı ikizkenar üçgen çizilebilir mi?
Cevap: İki açı dar olursa bir açı geniş olabilir.
Aşağıda bir üçgenin iç açılarından ikisinin ölçüsü verilmiştir. Verilmeyen üçüncü açının ölçüsünü bularak noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
1) Çokgenler konusunda öğrendiğiniz bilgileri bir zihin haritasında özetleyiniz. Sayfanın altındaki karekodu okutarak zihin haritası örneğine ulaşabilirsiniz.
2) Bir çokgen çizip isimlendiriniz. Çizdiğiniz çokgenin üzerinde öğrendiğiniz kavramları gösteriniz.
Cevap:
3) Arkadaşınızla aşağıdaki formu kullanarak birbirinizi değerlendiriniz.
4) Yaptığınız yanlışların üzerinde düşünerek sebeplerini sınıfça tartışınız
Cevap:
a) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde eşkenar üçgen yer almaktadır?
Cevap: 1, 9 üçgenleri eşkenardır.
b) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde ikizkenar üçgen yer almaktadır?
Cevap: 2, 3
c) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde çeşitkenar üçgen yer almaktadır?
Cevap: 4, 6, 8
ç) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde dik açılı üçgen yer almaktadır?
Cevap: 7, 5
d) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde dar açılı üçgen yer almaktadır?
Cevap: 1, 2, 6, 7, 8, 9
e) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde geniş açılı üçgen yer almaktadır?
Cevap: 3, 4
f) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde dar açılı çeşitkenar üçgen yer almaktadır?
Cevap: 6, 8
g) Kutulardan hangisinde veya hangilerinde dik açılı çeşitkenar üçgen yer almaktadır?
Cevap: 7
Aşağıdaki şemayı uygun şekilde doldurunuz
Cevap: