5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 40-41-42-47-48-49. Cevapları
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 40-41-42-47-48-49. Cevapları 2. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 40-41-42-43-44-45-46-47-48-49 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Temel Haklarımız ve Sorumluluklarımız Cevapları – 2” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 40-41-42-47-48-49. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Temel Haklarımız ve Sorumluluklarımız Cevapları – 2
Eğer 1. Kitap (1. Dönem) cevaplarını arıyorsanız, aşağıdaki butona tıklayarak içindekiler sayfasına gidebilirsiniz.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler 1. Kitap Sayfaları4. Ünite Yaşayan Demokrasimiz: Temel hak ve özgürlükler, tüm insanların eşit ve onurlu bir yaşam sürmesi için gerekli olan güvencelerdir. Ancak bu hakları kullanırken diğer insanların haklarına saygı göstermek, sorumluluk bilinciyle hareket etmek de en temel görevimizdir.
Önceki Sayfalar: 34-35-36-37-38-39
İçindekiler
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları İkinci Kitap
Haberlerde verilen insan hakları ihlallerinin protesto edilmesini sorumluluk duygusu ile ilişkilendirerek tartışınız.
Cevap: İnsanların temel haklarının ihlal edilmesine karşı sorumluluk hissetmelerinden dolayı protesto etmişlerdir.
Görseller ve konuşma metinlerinden yola çıkarak “hak ve özgürlüklerden yararlanırken diğer insanların haklarının gözetilmesi gerektiği” ifadesini tartışınız.
Cevap: Bütün insanlar özgürdür be eşit temel haklara sahiptir ancak birini özgürlüğü diğer bireyin özgürlüğünün başladığı yerde sona erer. Çünkü benim özgürlüğüm bir başkasını rahatsız edemez ve özgürlüğünü kısıtlayamaz.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları İkinci Kitap
Temel insan hak ve sorumlulukları ile ilgili örnek olayı, görselleri ve haberleri incelediniz. İncelemelerinizden hareketle temel insan hak ve sorumluluklarının önemine ilişkin merak ettiğiniz konuları belirleyiniz. Verilen örnekten yola çıkarak aşağıdaki tabloyu doldurunuz.
Cevap:

Eğitim hakkı
- Sorumluluğu: Derse katılmak, ödevleri zamanında yapmak.
- Nasıl korurum?: Okul/öğretmene veya ilgili kuruma bildirmek; EBA’ya düzenli katılmak.
- Merak ettiğim konu: Okullar kapandığında eğitime eşit erişim nasıl sağlanır?
Sağlık hakkı
- Sorumluluğu: Kişisel hijyene dikkat etmek; hasta isem doktora gitmek, aşı olmak.
- Nasıl korurum?: Sağlık kurumlarına başvurmak; sağlık önlemlerine uymak.
- Merak ettiğim konu: Herkes sağlık hizmetine eşit ulaşabiliyor mu?
İfade özgürlüğü
- Sorumluluğu: Başkalarına saygı göstermek; hakaret ve yalan söylemekten kaçınmak.
- Nasıl korurum?: Haksız engelleme varsa yetkiliye şikâyet etmek; demokratik yollarla sesimi duyurmak.
- Merak ettiğim konu: İfade özgürlüğü ile nefret söylemi arasındaki sınır nasıl belirlenir?
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları İkinci Kitap
Tabloda merak ettiğiniz konulardan yola çıkıp, temel insan hak ve sorumluluklarına yönelik 5N1K (ne, nerede, ne zaman, neden, nasıl, kim) tekniğini kullanarak konuya ilişkin örneklerde olduğu gibi sorular hazırlayınız.
(Ne?): İnsanların ne gibi temel insan hak ve sorumlulukları vardır?
Cevap:
(Ne?): İnsanların sahip olduğu temel hak ve sorumluluklar nelerdir?
(Nerede?): Temel insan hakları nerelerde korunur ve uygulanır?
(Ne zaman?): İnsan hakları ihlali olduğunda ne zaman müdahale edilir?
(Neden?): İnsan haklarına saygı göstermek neden önemlidir?
(Nasıl?): Haklarımızı ve sorumluluklarımızı nasıl koruyabiliriz?
(Kim?): Haklarımızın korunması için kimlere başvurabiliriz?
Sayfa 43, 44, 45 ve 46’da verilen T.C. Anayasası, Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ve İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi kaynaklarından faydalanarak 5N1K tekniği ile hazırladığınız soruların cevaplarını bulunuz. Topladığınız bilgileri sınıf arkadaşlarınıza sununuz.
Ne gibi temel hak ve sorumluluklara sahibiz?
Cevap: Hastane, ev, okul ve benzeri yerlerde hak ve sorumluluklarımız vardır.
Özgürlüğümüz nerede son bulur?
Cevap: Özgürlüğümüz, bir başkasının özgürlüğünün başladığı yerde son bulur.
Temel hak ve özgürlüğümüzü ne zaman kullanabiliriz?
Cevap: Yaşama, okuma, barınma, eğlenme ve benzeri durumlarda temel hak ve özgürlüğümüzü kullanabiliriz.
Temel hak ve sorumluluklarımızı neden kullanırız?
Cevap: Özgür, mutlu ve huzurlu olmak için temel hak ve sorumluluklarımızı kullanırız.
Temel hak ve özgürlüğümüzü nasıl kullanabiliriz?
Cevap: Başka bir bireyin özgürlüğünü kısıtlamadan temel hak ve özgürlüğümüzü kullanabiliriz.
Kimler temel hak ve özgürlüklerine sahiptir?
Cevap: Doğduğundan itibaren tüm insanlar temel hak ve özgürlüklerine sahiptir.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları İkinci Kitap
İstasyonda yarım kalan çalışmaları tamamlayıp ortaya çıkan ürünleri yazılı ve görsel olarak sınıfa sununuz.
Cevap:
Bugün Öğrendiğim Üç Şey
- Her insanın doğuştan gelen temel hakları vardır.
- Haklarla birlikte sorumluluklarımız da bulunur.
- İnsan haklarını korumak toplumun ortak görevidir.
Merak Ettiğim İki Şey
- Dünyada herkes insan haklarına eşit şekilde ulaşabiliyor mu?
- Bir hakkım ihlal edilirse nereye başvurabilirim?
Sormak İstediğim Bir Şey
- İnsan haklarını korumak için çocuklar neler yapabilir?
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları İkinci Kitap
Değerlendirelim
Temel hak ve özgürlüklerimizin verildiği bilgi görselinde boş bırakılan yerleri örneklerden yola çıkarak doldurunuz.
Cevap:
Yaşama hakkı
→ Her insanın yaşamını sürdürme hakkı vardır.
Kişi dokunulmazlığı
→ Kimseye işkence ve kötü muamele yapılamaz.
Konut dokunulmazlığı
→ Kimse izinsiz olarak birinin evine giremez.
Düşünce ve ifade özgürlüğü
→ Herkes düşüncesini özgürce açıklayabilir.
Din ve vicdan özgürlüğü
→ Herkes istediği dine inanabilir veya inanmamayı seçebilir.
Eğitim hakkı
→ Her birey eğitim ve öğrenim görme hakkına sahiptir.
Seçme ve seçilme hakkı
→ Vatandaşlar oy kullanabilir ve aday olabilir.
Sağlık hakkı
→ Sağlık hizmetlerinden yararlanma hakkım vardır.

Aşağıdaki boşlukları hak ve sorumluluklarımız çerçevesinde uygun ifadelerle doldurunuz.
Cevap:

Haklarım
- Her çocuğun eğitim ve öğrenim görme hakkı vardır.
- Herkes, güvenli bir yaşam sürme hakkına sahiptir.
Sorumluluklarım
- Başkalarının düşüncelerine saygı göstermeliyim.
- Çevremi temiz tutmalı ve doğayı korumalıyım.
5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları İkinci Kitap
T. C. Anayasası maddeleri kişilerin hangi temel insan haklarını korumaktadır? Yazınız.
Cevap:
Madde 17: Yaşama hakkı
Madde 20: Özel hayatın gizliliği hakkı
Madde 23: Yerleşme ve seyahat özgürlüğü
Madde 25: Düşünce ve kanaat özgürlüğü
Madde 42: Eğitim ve öğrenim hakkı

T.C. Anayasası maddeleriyle ilgili olan temel insan haklarının önemi nedir? Yazınız.
Cevap:
Madde 17: Yaşama hakkı insanların hayatını korur ve kimsenin yaşamına haksız şekilde son verilemez.
Madde 20: Özel hayatın gizliliği hakkı, insanların özel yaşamına kimsenin izinsiz karışmamasını sağlar.
Madde 23: Yerleşme ve seyahat özgürlüğü, insanların istedikleri yere gitme ve yaşama hakkını güvence altına alır.
Madde 25: Düşünce ve kanaat özgürlüğü, herkesin düşüncelerini özgürce ifade etmesine imkân tanır.
Madde 42: Eğitim hakkı, herkesin öğrenim görmesini ve kendini geliştirmesini sağlar.

Gelecek Derse Hazırlık
Bir ihtiyaç hâlinde veya sorun karşısında başvuru yapılabilecek kurumları belirleyiniz. Belirlediğiniz kurumlar hakkında bilgi toplayınız.
Cevap: İhtiyaç veya sorun olduğunda başvurulabilecek kurumlar şunlardır:
Polis: Güvenlik ve asayişle ilgili sorunlarda yardım eder.
Sağlık ocağı / hastane: Sağlık sorunlarında tedavi ve bakım hizmeti verir.
Belediye: Temizlik, altyapı ve çevre düzeni gibi konularda hizmet sağlar.
Kaymakamlık / Valilik: Resmî başvurular ve sosyal yardım konularında destek olur.
Aile ve Sosyal Hizmetler Müdürlüğü: Aile içi sorunlar veya sosyal destek ihtiyaçlarında yardımcı olur.
Önceki Sayfalar: 34-35-36-37-38-39














