2. Tema: Atatürk’ü Tanımak 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 111-112-113-114-115-116-117-118-119. Cevapları MEB Yayınları
Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa – 1 Sayfa 100-101-102-103-104-105
Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa – 2 Sayfa 106-107-108-109-110
a. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 10. etkinlikte yazdığınız serim bölümünü okuyunuz.
b. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle düğüm bölümünü yazınız. Düğüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap: 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı öncesi öğretmen öğrencileriyle birlikle Anıtkabir gezisine gitmek üzere otobüsle birlikte yola çıkmışlardır. Otobüs yolculuğu başlarken Ali ve Zehra koltuk kavgasına tutuşmuşlar. Ama öğretmenleri büyük bir olgunlukla sorunu çözmüştür. Marşlar söylenerek devam eden yolculuğun sonunda Anıtkabir’e yetişmişler ancak öğrenciler heyecandan yerinde duramıyorlarmış. Öğretmen öğrencilerini Aslanlı yoldan geçirirken heyecanları giderek katlanmış. Emine ve Yaprak askerlerin nöbet değişimine yetişmek için heyecanlanıyorlarmış. Sonunda Anıtkabir’in önüne yetişmişler ve büyük bir sevinçle nöbet değişimini izlemişler. Sonrasında tur rehberini takip ederek müzeleri gezmeye başlamışlar. Öğretmen müzeyi keyifle izleyen öğrencilerine bakarken 2 kişinin eksik olduğunu görmüş. Öğrencilerinden Can ile Mehmet gruptan ayrılmış. Öğretmen kaygıyla etrafına bakmış ve iki öğrencinin farklı bir rehberi takip ettiğini görmüş. Hemen onları da gruba almış geziyi bitirmiş ve evlerine dönmüşler.
a. Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.
b. Dinlediğiniz şiir, Millî Mücadele’deki hangi olayı anlatmaktadır?
Cevap: Atatürk’ün Samsun’a çıkması olayı anlatılmaktadır.
c. Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı neresi olmuştur?
Cevap: Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı Amasya olmuştur.
ç. Geminin gelmesiyle kayıklar, takalar, tayfalar neden selam durmuş olabilir?
Cevap: Mustafa Kemal’in gelişine selam durmuş olabilir.
d. Dinlediğiniz şiirden alınan aşağıdaki bölümlerle ilgili soruların cevaplarını yazınız.
Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı Selam durdu kayığı, çaparı, takası, Selam durdu tayfası.
Şiirin bu bölümünde insana ait olan hangi özellik cansız bir varlığa verilmiştir? Bu söz sanatı hangisidir?
Cevap: Kişileştirme sanatı kullanılmıştır. Bunlar; kayık, çapa, taka.
Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman Duman değildi bu! Memleketin uçup giden kaygılarıydı.
Geminin bacasından tüten dumanla ne arasında ilişki kurulmuştur? Bu söz sanatı nedir?
Cevap: Benzetme yapılmıştır. Memleketin kaygıları diyerek bağlantı kurulmuştur.
e. Şairin şiirde söz sanatlarını kullanması şiiri nasıl etkilemiştir?
Cevap: Şiirde söz sanatlarının kullanılması şiiri olumlu etkilemiş ve anlatımı çekici bir hale getirmiştir.
Atatürk Orman Çiftliği hakkında araştırma yapınız. Araştırmanızla ilgili bulduğunuz bilgi, belge ve görselleri sınıfa getiriniz.
Cevap: Atatürk Orman Çiftliği 1925 yılında Atatürk tarafından Ankara’da kurulan bir çiftliktir. Mülk, parça parça ve farklı kişilerden satın alınmıştır.
Metnin Adı: Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
Önceden Bildiklerim: Atatürk’ün önce Mahalle Mektebine ardından Şemsi Efendi Mektebine geçtiğini biliyorum.
Bu Metinden Öğrendiklerim: Bu metinde Atatürk’ün Mülkiye Rüştiyesine gittiğini çok geçmeden kendi isteğiyle Selanik Askeri Rüştiyesine gittiğini, buradaki eğitimini tamamladıktan sonra Manastır Askeri İdadisine girdiğini öğrendim. Manastır Askeri İdadisinde Fransızcasını geliştirmiştir. 1899 yılında İstanbul’daki Harp Okuluna girmiştir. Burada teğmen rütbesi alarak Harp Akademisinde eğitim almaya başladı. Askerî eğitiminde son noktaya 1905 yılında ulaşmış ve aynı yıl Şama atanarak meslek hayatına girmiştir.
Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa – 1 Sayfa 100-101-102-103-104-105
Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa – 2 Sayfa 106-107-108-109-110