1. Tema: Oyun Dünyası 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25. Cevapları MEB Yayınları
Oyun kelimesinin size çağrıştırdıklarını söyleyiniz.
Cevap: Oyun kelimesi bana eğlenmeyi, kaliteli vakit geçirmeyi ve sosyalleşmeyi çağrıştırıyor.
Dijital oyunlarla mı sokak oyunlarıyla mı daha fazla vakit geçiriyorsunuz? Neden?
Cevap: Sokak oyunlarıyla daha fazla vakit geçiriyorum. Çünkü mahallede bir çok yaşıtım var ve koşturmayı seviyorum.
a. Sude’nin bilgisayar başından kalkıp sahilde vakit geçirmesiyle ilgili ne düşünüyorsunuz? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Sude’nin bu hareketini doğru buluyorum. Çünkü her zaman bilgisayar başında vakit geçiremeyiz, bazen dışarı çıkıp sosyalleşmemiz gerekir.
b. Gün içinde yaptığınız etkinliklerden bazılarını yazınız.
Cevap: Gün içinde vaktimin çoğu okulda geçer. Okuldan arta kalan zamanımda kitap okurum, müzik dinlerim, ödevlerimi yaparım, hava kararmadan sokakta arkadaşlarımla futbol oynarım, bir saat bilgisayar oyunu oynar, haftada üçer gün basket ve yüzme kurslarına giderim.
c. Gün içinde yaptıklarınızı fiziksel olarak hareketli olup olmama durumuna göre sınıflandırıp başlığı olmayan tabloyu adlandırınız.
Cevap:
Hareketli Olduğum Etkinlikler: Basket oynamak, okulda vakit geçirmek, yüzmek, sokakta oynamak.
Hareketsiz Olduğum Etkinlikler: Müzik dinlemek, kitap okumak, ödevleri yapmak, bilgisayar oyunu oynamak.
ç. ”Hareketli Olduğum Etkinlikler” tablosundaki her bir etkinlik için aşağıda bulunan soldaki sütunun bir karesini, diğer tabloya yazdığınız her bir etkinlik için sağdaki sütunun bir karesini boyayınız.
Cevap:
d. Yukarıda boyadığınız grafik ve görsellerden hareketle kendinizle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Ben günün bir kısmında hareketsiz kalsam da bu açığı arkadaşlarımla vakit geçirirken ve oyunlar oynarken hareket ederek kapatırım.
Dinlediğiniz metinden alınmış aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerde altı çizili kelime gruplarının hangi anlamda kullanıldığını işaretleyerek belirtiniz. İhtiyaç duymanız halinde işaretleme yapmadan önce kelime gruplarının anlamlarına yönelik basılı veya çevrimiçi kaynaklardan bilgi alabilirsiniz.
Cevap:
a. Sude’nin oyun durduğunda, mektubu aldığında ve görevi tamamladığında yaşadığı duygu durumlarını metinden hareketle belirleyip yazınız.
Cevap:
Oyun Durduğunda: Donakalıp şaşırmıştır ve bu duruma üzülmüştür.
Mektubu Aldığında: Sude mektubu aldığında heyecanlanmıştır.
Görevi Tamamladığında: Görevi tamamladığında mutlu olmuştur.
b. Sude’nin yukarıdaki üç durumda da yaşadığı duyguların benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.
Cevap: Sude oyun durduğunda, mektubu aldığındaki ve görevi tamamladığındakinden farklı duygular hissetmiştir. Mektubu alıp görevi tamamlandığındaki duyguları heyecan ve sevinç gibi ortak duygulardır.
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Sude ne tür bir oyun oynamaktadır?
Cevap: Bilgisayar oynamaktadır.
2. Oyun oynadığı sırada Sude nasıl bir sorunla karşılaşmıştır? Bu sorunu çözmek için ne yapmıştır?
Cevap: Sude oyun oynadığı sırada bilgisayarı donmuştur. Bunu çözmek için gelen mektuptaki görevi yapmıştır.
3. Oyuna dönebilmesi için Sude’ye posta yoluyla gönderilen görev nedir?
Cevap: Gelen mektupta çıkan 1000 tane deniz kabuğuyla Sude yazma görevi verilmiştir.
4. ”Ahtapot” adıyla Sude’ye mektup gönderen kim olabilir? Neden?
Cevap: Ahtapot adıyla Sude’ye mektup gönderen ailesi olabilir. Çünkü ailesi bilgisayar başında çok vakit geçirmesini istememiştir.
5. Sevda Hanım, göndereni belli olmayan görevleri kızının yerine getirmesini onaylıyor. Böyle bir davranışın olumsuz etkileri neler olabilir?
Cevap: Annesinin onayını alan Sude, kötü niyetli olup olmadığını bilmeden bütün mesajlardaki görevleri yerine getirebilir.
a. Aşağıdaki tabloyu dinlediğiniz metinden hareketle doldurunuz.
Cevap:
Kişiler: Rıfkı Bey, Sevda Hanım, Sude ve Babacan
Zaman: Belirsiz Zaman
Yer: Kumsalda ve evde bilgisayar başında geçmektedir.
Olay: Sude’nin bilgisayar başından kalkmaması üzerine ailesinin çözümü.
b. Sahil, metnin gelişiminde nasıl bir yol oynuyor? Söyleyiniz.
Cevap: Sahil metindeki olayı olumlu bir hale getiriyor.
c. Metindeki yerin değişimi olayların akışını nasıl etkiliyor? Söyleyiniz.
Cevap: Olayların akışını heyecanlandırıyor ve güzelleştiriyor.
a. Aşağıdaki görsellerden metnin içeriğiyle uyumlu olanı işaretleyiniz.
Cevap:
b. İşaretlediğiniz görsellerin dinlediğiniz metinle neden uyumlu olduğunu söyleyiniz.
Cevap: Metinde de oyun oynadığı ve sonra ailesiyle vakit geçirdiği için uyumludur.
Çocukların genel ağ kullanım amaçları ile ilgili aşağıdaki grafiği inceleyiniz. Grafikten hareketle doğru ifadelerin başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız.
Cevap:
a. Arkadaşlarınızla sokak oyunları oynarken neler hissetiğinizi, bu oyunları nedne sevdiğinizi düşünüp bunlarla ilgili defterinize not alınız. Yazdıklarımızı sıra arkadaşlarımızın notlarıyla karşılaştırınız.
Cevap: Arkadaşlarımla sokak oyunları oynarken çok eğleniyor, stresimi atıyor ve çok gülüyorum. Bu oyunları seviyorum çünkü beni mutlu ediyor.
b. Arkadaşlarınızla oynadığınız sokak oyunlarından hiç unutamadığınız bir tanesini seçip anlatınız. Konuşmaya başlamadan önce defterinize aldığınız notları kullanarak kısa bir hazırlık yapınız.
Cevap: Arkadaşlarımla yakar top oynadığımız bir gün akşama kadar beni vuramamışlardı ve artık koşmaya halim kalmadığında gülerek yere oturup oyunu bitirmiştim.
c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
a. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerdeki değişimi inceleyiniz.
b. Yukarıdaki örnek cümlelerden hareketle siz de aşağıdaki cümleye her defasında bir kelime veya kelime grubu ekleyerek oluşturduğunuz cümleleri tekrar yazınız.
Cevap:
c. Yazdığınız cümleleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
ç. Yaptığınız etkinliğin yazma çalışmalarınızda size ne gibi katkıları olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Kendimizi daha detaylı ve anlaşılabilir bir şekilde ifade etmemizi ve sıralı cümle kurmayı sağlar.
Çocuk oyunu ve yarışmaları ile ilgili erişim olanaklarınızı da göz önünde bulundurarak gelecek derse kadar uygun kaynaklardan belgesel, kısa film, çizgi film vb. materyallere yönelik bir araştırma yapınız. Araştırmaya başlamadan önce hangi bilgi kaynaklarını ve materyallerini kullanabileceğinizi ve bunlara nasıl ulaşabileceğinizi belirleyiniz.
Cevap: Çocuk oyunları ve yarışmalar günümüzde okullarda, panayır alanlarında ve spor bakanlığının düzenlediği alanlarda sıklıkla yer verilir. Çocuk oyunları ve yarışmalarındaki amaç çocukların fiziksel olarak güçlenmelerini sağlamak, sosyalleşmelerine yardımcı olmak, kendilerini keşfetmek ve eğlenmeleri amaçlanmaktadır.
Belirlediğiniz materyal ve kaynakları amaç, ilgi ve ihtiyaçlarınıza uygunluğu açısından değerlendiriniz. Gerekli görürseniz yeni kaynak ve materyallere ulaşabilirsiniz.
Bu sürece yeniden başlayacak olsaydınız materyal ve kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek veya korumak isterdiniz?
Cevap: Bu süreçte interneti kullandım ancak yeniden başlayacak olsaydım kitaplardan da yardım alırdım.
Bu etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle sonraki çalışma süreçlerine aktarmak istediklerinizi defterinize not alınız.
Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz: Metinde bülbül kuşu ve ailesinin yangından kaçmaya çalışması ve Bezirgan isimli kişinin onları kurtarması anlatılıyor olabilir. Çünkü görsellerde bir kuş yuvası ve yanan bir ağaç gösterilmiştir.
BÜLBÜL İLE BEZİRGAN
Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz: Küçük kuş yaralanarak annesine uçamamış olabilir. Çünkü yıldırım düşmesi kuşa zarar vermiş olabilir.
Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz: Anne kuş pencere önünde açılmasını beklemek için nöbet tutmuş. Pencere açılır açılmaz içeri uçarak yavrusunun içinde olduğu kafes etrafında dönüp durmuş. Çünkü anne kuş pencereden yavrusunu görüyor ve pencerelerin açılma ihtimaline karşı önünde bekleyebilir.
Okumaya Başlamadan Önceki Tahminlerimiz: Bülbül kuş ve yavrularının yangından kaçarken Bezirgan isimli adamın onları kurtarması.
1 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Küçük kuşun yangında yaralanarak annesinin yanına uçamaması.
2 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Anne kuşun yavrusuna pencereden bakması ve pencerenin açılması sırasında içeri girerek yavrusunu almak istemesi.
Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz: Yavru kangurunun yaşadığı çevreyi keşfetmek için yuvasından ayrılarak kaybolması anlatılıyor olabilir. Çünkü ormanda tek başına gözüküyor ve yanında anne kanguru yok.
KANGURUNUN PARMAK UÇLARINDAKİ DÜNYA
Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz: Yine toplanma günü gelmiş çatmış. Ceylan, aslan, tavşan ve kanguru toplanmış olabilirler. Çünkü resimde bu hayvanlar bir arada gözüküyor.
Tahminlerimiz ve Gerekçelerimiz: Yarışma başlamış ve yavru kanguru hepsini bilerek birinci olarak meyve ödüllerini kapmış olabilir. Çünkü resimde kangurunun kesesinin meyve dolu olduğu görünüyor.
Okumaya Başlamadan Önceki Tahminlerimiz: Yavru kangurunun ormanda kaybolması anlatılıyor olabilir.
1 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Bir toplanma gününde aslan, ceylan, tavşan ve yavru kangurunun toplandığı anlatılıyor olabilir.
2 Numaralı Yerdeki Tahminlerimiz: Yavru kanguru yarışmayı kazanarak bütün meyve ödüllerini kapmış olabilir.