2. Tema: Atatürk’ü Tanımak 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 129-130-131-132-133-134-135. Cevapları MEB Yayınları
a. Millî Mücadele ile ilgili bir sınıf panosu hazırlayınız. Panoyu hazırlarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
b. Yaptığınız sınıf panosunu aşağıdaki ölçekte verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. Ölçeğin sonuçlarından hareketle güçlü yönlerinizi belirleyiniz. Gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle sonraki yazma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.
Cevap:
a. Millî Mücadele başlatılmamış ve yurdumuz düşmanlardan kurtarılmamış olsaydı neler yaşanabilirdi? Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda anlatınız.
Cevap: Yurdumuz düşmanlardan kurtarılmamış olsaydı bağımsız hür yaşayamaz, şuan sahip olduğumuz bir çok hakkımıza sahip olamazdık, başka ülkelerin etkisinde yaşamak zorunda olurduk.
b. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını tema sonundaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
1. Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Küçük çocuğun asker olmak istemesiyle ilgili ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Küçük çocuğun asker olmak istemesi vatan sevgisine ve Milli Mücadeleye şahit etmesinin etkisi olabilir.
b) Atatürk “Gözüm arkamda kalmayacak!” sözüyle ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Atatürk bu sözüyle vatanı bugünün çocuklarına rahatça bırakabileceğini anlatmak istemiştir.
2. “Düşman bu topraklara olur da bir daha ayak basarsa onu buradan kovacağım.” cümlesindeki altı çizili kelime grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: D) Girmek, gelmek, uğramak
A) Mesleğe girmek
B) Bir yere varmak, ulaşmak
C) Bir yere bağlanmak
D) Girmek, gelmek, uğramak
3. a) Okuduğunuz metnin hikâye unsurlarını aşağıdaki tabloya yazınız.
Cevap:
Kişi: Atatürk, görevliler, küçük çocuk.
Yer: Çankaya sırtları
Zaman: Bir sabah.
Olay: Atatürk’ün küçük çocukla karşılaşması ve büyüyünce asker olmak istediğini öğrenmesi. Sebebini duyunca gururlanması.
b) Metinde Atatürk ile çocuk arasında nasıl bir bağ kurulmuştur?
Cevap: Atatürk ile çocuk arasında vatan sevgisi ve asker olma isteğiyle bağ kurulmuştur.
c) Olayın geçtiği zamanın kişiler üzerindeki etkisini, mekânın olaylar üzerindeki etkisini yazınız.
Cevap: Olaylar Milli Mücadele sonrasında geçtiği için çocuğun üzerinde bu dönemin etkisi kalmıştır. Bu mekanda Atatürk’ün çocukla buluşması sağlandığı için olayların gelişmesinde etkili olmuştur.
4. a) Metni tekrar okuyarak üç nokta ile belirtilen alanda hangi diyalogların geçmiş olabileceğini düşününüz.
Cevap: Atatürk, Cemil’in nerede oturduğunu, nereli olduğun ve kaç yaşında olduğuyla ilgili sorular sorup sohbet etmiş olabilirler.
b) Metnin akışına uygun olarak üç nokta ile verilen kısımda geçebilecek diyalogları yazınız. Yazınızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerine yer veriniz.
Cevap:
– Kaç yaşındasın Cemil?
+ 7 yaşındayım paşam. Siz kim siniz?
– Ben Mustafa Kemal Atatürk’üm Cemil. Nerede oturuyorsun?
+ Tanıştığıma çok mutlu oldum paşam. Sizinle tanışmak hayalimden de ötesinde. Ben az ilerdeki köyde oturuyorum.
5. Metnin bütününden toplayacağınız kanıtları Atatürk’ün gençlerle ilgili düşüncelerine yönelik ön bilgilerinizle ilişkilendirerek metnin ana fikrini yazınız.
Cevap: Metnin ana fikri Atatürk’ün bu vatanı, vatansever çocukların var olduğunu bilerek onlara emanet etmesi.
6. a) Dericilikle uğraşan Hacı İbrahim, Millî Mücadele’ye katılan görevlilere bot, ayakkabı ve çarık yapmaktadır. Hacı İbrahim ve görevlilerle ilgili verilen aşağıdaki bilgileri okuyunuz.
b) Verilen bilgilere göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(D) En fazla, ayakkabı verilmiştir.
(D) Mehmet, Gökhan ve Rüstem’e bot verilmiştir.
(Y) Kadınların hepsine çarık verilmiştir.
(D) Verilen çarık ve botların sayıları eşittir.
(Y) Ayakkabılar; Hüseyin, Remzi, Zeynep ve Hatice’ye verilmiştir.
(Y) Feride’ye bot verilmiştir.
Karekodu okutarak marşı dinleyiniz.
7. Dinlediğiniz marştan hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Şair “Tarihe sığmayan destanlar bizim” ifadesiyle ne anlatmak istemiş olabilir?
Cevap: Tarih kitaplarına sığmayacak kadar çok ve önemli destanların önemli olayların olduğunu vurgulamak istemiştir.
b) “Kimseye eğmedik boynumuzu eğmeyiz” sözlerine katılıyor musunuz? Niçin?
Cevap: Evet katılıyorum. Çünkü Türk ulusu bayrağına, vatanına her zaman sahip çıkmıştır.
c) Marşta Türk milletinin hangi özellikleri vurgulanmaktadır?
Cevap: Marşta Türk milletinin sarsılmaz bir inanca ve birlik beraberlik duygusuna sahip olduğu vurgulanmaktadır.
8. Dinlediğiniz marştan alınan dörtlükteki söz sanatını belirleyerek yazınız.
Cevap:
Özgürlük tutkusu damarlarımda
Çelikten her nefer semalarımda
Sarmaşık dal gibi sarılmışız biz bize
Tek yürek bu millet en zor anında
(BENZETME)
9. a). Cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamış olmak size neler hissettirdi?
Cevap: Cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamış olmak beni şanslı, mutlu, özel ve gururlu hissettirdi.
b) Aşağıda serim bölümü verilen olayın düğüm ve çözüm bölümlerini kurgulayıp anlatınız.
Cevap:
Kutlama için düdük çaldı ve öncesinde İstiklal Marşı ve saygı duruşu yapıldı. Daha sonra herkes uyması gereken koreografi ile harekete başladı. Şiirler, anılar, mektuplar ve yazılar okundu. Her okul bu özel gün için hazırladığı kutlamayı sundu.
Görmüş olduğum en gösterişli, kalabalık ve özel kutlamalardan biriydi. Bu ana şahit olmak beni mutlu ve özel hissettirdi.
c) Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Geliştirmek istediğim becerilerim: