1. Tema: Oyun Dünyası 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37. Cevapları MEB Yayınları
Arkadaşlarınızla birlikte oynamaktan zevk aldığınız fiziksel oyunlar nelerdir?
Cevap: Arkadaşlarımla birlikte oynamaktan zevk aldığım oyunlar saklambaç, körebe ve seksek oyunudur.
Oyun oynamak için hiçbir şeyiniz olmasaydı buna nasıl bir çözüm yolu bulurdunuz?
Cevap: Oyun oynamak için hiçbir şeyimiz olmasaydı da her şeyden oyun üretebilirdim. Kafamı yukarı kaldırdığımda bulutları sayar, yoldan geçen arabaların renklerini sayardım.
Metinden alınan aşağıdaki cümlelerin ilişkili olduğu kavramları işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1.“Topsuz basketbol oyunu” fikri nasıl ortaya çıkmıştır ev çocuklar bu fikre nasıl tepki vermiştir?
Cevap: Topun patlamasıyla bu fikir ortaya çıkmıştır. Çocuklar bu fikre çok heyecanlanıp, şaşırarak tepki vermiştir.
2.Metinde geçen “oyunlarda bir sorun varsa bir öğrenme fırsatı da vardır.” cümlesi ne anlama gelmektedir?
Cevap: Sorunlara çözüm bularak yeni şeyler öğrenebiliriz.
3.Mete’nin tedavi olmak için Satürn gezegenini seçmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Hayal edebilmesi ve bunun bir sınırı olmamasıdır.
4.Siz oyundaki bir çocuk olsaydınız Mani’nin çözümü hakkında ne düşünürdünüz?
Cevap: Ben Mani’nin çözümüne çok heyecanlanırdım. Ve ona katılırdım.
5.Çocukların topsuz basketbol oyununu izleyen biri neler düşünebilir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Çocukların topsuz basketbol oyununu izleyen biri onların sadece koşup zıpladığı bir kargaşa olduğunu düşünebilir. Çünkü ellerinde top olmadığı için dışardan böyle görünebilir.
6.Çocukların oyunda özgür olmaları ne anlama geliyor ? Açıklayınız.
Cevap: Çocukların oyunda özgür olmaları sınır tanımadıkları için daha çok eğlenecekleri anlamına geliyor.
a. Metindeki bilgilerle deneyimlerinizi ilişkilendirerek Mani’nin kişilik özelliklerinden üçünü belirleyip aşağıdaki alanlara yazınız. Mani’nin bu özelliklere sahip olduğunu metindeki hangi bilgilerden anladığınızı belirtiniz.
Cevap: Mani, hayalperest, çözümcü ve yaratıcı bir çocuktur. Bunları da top kaybolunca pes etmeyip yaratıcı bir şekilde hayal ederek çözmesinden anladım.
b. Mani’nin sorunla karşılaştığında nasıl bir tutum sergilediğini hatırlayınız. Onun yaklaşım tarzına göre bir sorunla karşılaştığınızda nasıl davranmanız gerekir? Kendi cümlelerinizle yazınız.
Cevap: Bende Mani gibi bir sorunla karşılaşırsam, o soruna üzülmek yerine Mani gibi çözüm üretmeye çalışır, hayal gücümü ortaya koyardım.
Aşağıda metinden alınan iki cümle verilmiştir.
a. Bu cümlelerde ifade edilenlerin gerçekte yaşanıp yaşanmadığını belirleyiniz.
Cevap: Çocuklar aralarında neşeli bir koşuşturmaya başlamıştır ama Mete Satürn Devlet Hastanesine gitmemiştir o hayal ürünüdür.
b. Siz de metni inceleyiniz ve benzer cümleler belirleyip uygun listeye ekleyiniz.
Cevap:
c. Bu listeleri adlandıracak olsanız aşağıdakilerden hangisini seçerdiniz? İşaretleyiniz.
Cevap: Gerçek-Hayal Ürünü
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilenlerin okuduğunuz metnin hangi bölümüyle ilişkilendirilebileceğini belirleyiniz. Olayın görselde anlatılan kısmını kendi cümlelerinizle yazınız.
Cevap:
a. Daha önce dinlediğiniz “oyun durdu” ve okuduğunuz ” Topsuz Basketbol Oyunu” metinleri ile ilgili istenen bilgileri yazınız.
Cevap:
b. Olayların benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap:
a. Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlede duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak üzere yazılarda noktalama işaretleri kullanırız. Bunlardan bazılarını sık, bazılarını daha az kullanırız. Yazılarınızda en sık kullandığınızdan en az kullandığımız noktalama işaretlerine doğru bir sıralama yapacak olsanız sıralamanız nasıl olurdu? Soldan sağa doğru yazınız.
Cevap:
b. Sıraladığınız noktalama işaretlerinin kullanıldığı bir kaç örnek cümleyi metinden bularak aşağıya yazınız.
Cevap:
10. ETKİNLİK
Aşağıda noktanın farklı işlevleriyle kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içerisindeki noktanın hangi işleviyle kullanıldığını belirleyip bunları gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve noktanın işlevini yandaki kutulara yazınız.
Cevap:
b. Noktanın belirlediğiniz işlevlerinden hareketle her grup için oluşturduğunuz kuralları ve örnek cümleleri defterinize yazınız.
Cevap:
Aşağıda verilen cümleleri 10. etkinlikte yazdığınız kurallardan hareketle inceleyiniz. Eksik olan nokta işaretini cümlelerdeki gerekli yerlere ekleyiniz.
Cevap:
Kıbrıs şehitlerimizden Av(.) Mehmet Özel’in ismi Karacaoğlan Mah(.) 3715 sok(.) no(.) 111’de4 bulunan okulda yaşatılıyor(.)
Okul evimize yaklaşık 10 dk(.) yürüme mesafesindeydi(.)
Sınıfımız da evimiz gibi 1(.) kattaydı ve ben sınıfta en arka sıranın hemen önünce 6(.) sırada oturdum(.)
En iyi arkadaşım Esma ise 2 sıra önümde Sıla’yla otururdu(.)
b. Siz de verilen cümleleri uygun yerlerinden bölerek örnekteki gibi kısa cümlelere dönüştürünüz.
Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severken zeka oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı terih ettikleri belirlendi.
⇒ Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok sevdiklerini gösterdi.
Zeka oyunlarından ise mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.
Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu; okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.
⇒ Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu öğrendim.
Okul bahçelerinde ise yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.
a. Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğinizde neler yaparsınız? Söyleyiniz.
Cevap: Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğimde o yarışma için çalışır ve kendimi hazırlar, taktikler geliştiririm.
b. Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.
Cevap:
c. Şairin annesinden dua istemesinin nedenin nedeni nedir?
Cevap: Her şeyin olduğu gibi kalması ve her şeyin en güzeli olması için şair annesinden dua bekler.
ç. Sizce metindeki dua isteği günlük yaşamda nasıl bir öneme sahiptir? Söyleyiniz.
Cevap: bence günlük yaşamımız için çok önemlidir. Çünkü insan her zaman desteğe ihtiyaç duyar. Dua da bize kendimizi daha iyi hissettirerek destek sağlar.
d. “Çocukların oyun oynamadığı sokaklar üzgün olur.”
Yukarıdaki cümlede insana ait bir özellik olan “üzgün olma” eylemi sokaklara verilerek sokaklar kişileştirilmiştir. Öğretmenimizden şiiri tekrar dinletmesini isteyiniz. Dinleme sırasında verilen örnektekine benzer bir kullanım hangi dizede vardır? Bunu belirleyip yazınız.
Cevap: Metinde ”topacım yorulmasın” denerek insana ait bir özellik topaca yansıtılmış ve kişileştirme yapılmıştır.
e. Bulduğunuz söz sanatının şiirin anlatımına olan katkısı nedir? Söyleyiniz.
Cevap: Şiirde kişileştirme yaparak şiiri daha güzel, etkileyici bir anlatıma ulaştırmıştır.
a. “Bu Görev Bizim” bölümündeki yönergeden hareketle izlediğiniz filmle ilgili defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz.
Cevap:
b. Defterinize aldığınız notları da kullanarak izlediğiniz sinema filmi veya çizgi filmi olay akışına uygun olarak anlatınız. Anlatımınıza başlarken neden o filmi seçtiğinize de değininiz.
Cevap:
c. Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap: