2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57-58 Cevapları Anıttepe Yayınları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Cevap: Bu topraklarda gerçekleşen zaferlerimizi hatırladım ve gerçekten çok duygulandım.
Cevap: Bu gezi sayesinde burada gerçekleşen kahramanlık olaylarını öğrendim. Askerlerimizin İman ve Vatan aşkını ne denli yürekten yaşadıklarını öğrendim.
Cevap: Bu mayın gemisinin gecenin karanlığında içinde kahraman askerlerimiz ile ne denli zorlu bir görevi başardığını öğrendim.
Cevap: Burada askerlerimizin canları pahasına düşmanların geçmesini önlemişlerdir. Bu sebeplerden dolayı ” Çanakkale Geçilmez ! ” sözünün ne kadar anlamlı olduğunu anlıyoruz.
Cevap : İstediğiniz bir Çanakkale şiirini ezberleyiniz.
Aşağıda anlamları verilen kelimeleri bulup bulmacaya yerleştiriniz. Bulmacada gizlenen şifreyi bulunuz
1) Her türlü korku, tasa ve tehlikeden uzak, güvende olma durumu.
2) Gemilerin barınmalarına, yük alıp boşaltmalarına, yolcu indirip bindirmelerine yarayan doğal veya yapay sığınak.
3) Koruma, gözetme, esirgeme, koruyuculuk, gözetim.
4) Dinlenme, rahat etme.
5) Çok koyu.
6) Güneyden veya güneybatıdan esen ve bazen de yağış getiren yerel rüzgâr.
7) İnsan aklının alamayacağı olay.
8) Bilinmeyen, bilinmedik.
a) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucuklardaki deyimlerden uygun olanları getirerek cümleleri tamamlayınız.
b) Anlamını öğrendiğiniz bu deyimleri birer cümlede kullanınız.
Cevap:
– Babamın bu hareketleri gerçekten çok endişe veriyor.
– Başarı elde etmek için çok çaba harcamamız gerek.
– Ne pahasına olursa olsun bu duvarı boyamalıyız.
– Düşman askerlerini ablukaya aldık.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1) Cevat Bey’in Nazım Bey’e verdiği görev nedir?
Cevap: Nusrat Mayın gemisi ile kalan son 26 mayını boğaza dökmesi görevini vermiştir.
2) Nazım Bey, görevi ile ilgili ne düşünüyor? Görevini yerine getirme kararlılığı içinde midir? Açıklayınız.
Cevap: Nazım Bey bu görevin çok riskli olduğunu düşünse de görevi eksiksiz yerine getirmiştir.
3) Nazım Bey, geminin komutanlığı için kimi seçmiştir?
Cevap: Bu geminin komutanlığı için Tophaneli Yüzbaşı Hakkı Beyi
4) Yüzbaşı Hakkı Bey, sağlık sorunu yaşamasına rağmen bu görevi neden kabul etmiştir?
Cevap: Hakkı Bey Vatan aşkı ve sevdası için bu görevi gerçekleştirmiştir.
a) Okuduğunuz metinde bazı kelimeler sizce neden koyu yazılmış olabilir?
Cevap: Metinde önemli isimler ve tarihler dikkat çekme amacı ile koyulaştırmışlar.
b) Koyu yazılı yerlerin metne nasıl bir katkısı vardır? Açıklayınız.
Cevap: Bu koyu yazılı yerler okuyanların dikkatini çekmesi için başarılı olmuştur.
Aşağıdaki hikâye haritasında boş bırakılan yerleri okuduğunuz metinden hareketle doldurunuz.
a) Aşağıdaki cümlelerde geçen eş sesli kelimeleri bularak örnekteki gibi altlarını çiziniz.
• Mayın hatlarını geçti ve hedef olarak seçilen karanlık limana VARdı.
• Vatanın selameti bu mayınların denize dökülmesine BAĞlıydı.
• Düşmanın YÜZen kaleleri teker teker yan yatmaya başladı.
b) İşaretlediğiniz bu kelimeleri yukarıda verilen anlamından farklı anlama gelecek şekilde cümle içinde kullanınız
VAR : Dün gece bizde bir sürü misafir vardı.
BAĞ : Köydeki bağlarımızı bilmeyen yoktur.
YÜZ : Ahmet’in son olaydan sonra yüzü çok kızardı.
Metni okurken aldığınız notlardan yararlanarak metni defterinize özetleyiniz.
Cevap: 7 – 8 Mart gecesi Cevat Bey, Hafız Nazım beye son 26 Mayını dökmesi için görevlendirmiştir. Hafız Nazım Bey rahatsız olmasına rağmen bu görevi yerine getirmiştir. Hafız Nazım Bey Karanlık Limana geldiği zaman 26 mayını 150 Metre aralıklarla dizmiş ve düşmanın bozguna uğratılmasında önemli bir rol oynamıştır.
“6 Mart 1915 Gecesi” adlı metinle aşağıdaki Çanakkale şiirini biçim ve tür yönünden karşılaştırınız
Cevap: 6 Mart 1915 Gecesi adlı metin düz yazı ile yazılmış bir metindir. Aşağıda bulunan ÇANAKKALE şiir ise nazım biçimde duygusal bir manada yazılmıştır.
Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Soruları cevaplayınız.
1) Son 26 mayını âdeta iri tespih taneleri gibi dizdiler.
2) Âdeta ter muslukları açılmışçasına vücutları ıslandı.
3) Eğer Nusrat Gemisi’ni odaklayarak tararsa her şey bitecekti
a) Hangi cümlede bir varlık başka bir varlığa benzetilmiştir? Bu cümlede ne, neye benzetilmiştir?
Cevap: 1. Cümlede geçen Mayınlar tespih tanelerine benzetilmiştir.
b) Hangi cümlede bir işin olması başka bir işin olmasına bağlıdır?
Cevap: 3. Cümlede düşman gemilerinin ışıklandırması odaklamaya benzetilmiştir.
c) Hangi cümlede bir durum, olduğundan daha abartılı olarak verilmiştir?
Cevap: 2. Cümlede Askerlerin terlemesi durumu musluktan akan suya benzetilmiştir.
Aşağıdaki cümleyi iki noktanın kullanımına dikkat ederek okuyunuz. İki noktanın cümlelerde niçin kullanıldığını boş bırakılan yerlere yazınız.
Cevat Bey, mayın grup komutanı Hafız Nazım Bey’i çağırdı ve şunları söyledi:
“Oğlum, sana çok önemli bir görev veriyorum.”
Cevap: Birisine ait bir konuşmayı söylemek için kullanılmıştır.
“Dünkü buluşmada gördüğüm arkadaşlarım: Metin, Buse, Ali, Ayşe.”
Cevap: Konuşmacı kişinin vurgu yaptığı sıralı kelimeleri ayırmak için kullanılmıştır.
Barış: Yarın aynı yerde mi buluşuyoruz?
Cevap: Kişinin söylediği sözleri belirtmek için kullanılmıştır.
Bu bilgileri https://www.kultur.gov.tr adresinden aldık.
Cevap: Site isimlerinde ve Genel Ağlarda kullanılır.
Çiftçi Mehmet yetiştirdiği ürünleri sayar: arpa, yulaf, mısır…
Cevap: Kişinin kendisine ait şeyleri belirtmek için kullanılmıştır.
Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Yay ayraçla gösterilen yerlere uygun noktalama işaretlerini getiriniz.
• Acıları dindirecek tek bir ilaç var ( : ) zaman.
• Geziye katılanlar şunlardır( : ) Kemal, Mert, Aynur, Tülin.
• Ayça ( : )
––– Halk oyunu bir milletin zenginliğidir.
Onur ( : )
––– Halka ait tüm gelenek, görenekler milletin zenginliğidir.
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin sizde uyandırdığı duyguları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Askerlerimizin vatan ve iman aşkının ne denli yüksek olduğunu görmekteyiz.
Aşağıda verilen Çanakkale Savaşı ile ilgili filmlerin afişlerini inceleyiniz.
a) Çanakkale Savaşı ile ilgili bir film hazırlasaydınız adı ne olurdu?
Cevap: ZAFER DESTANI
b) Filminizin içeriğini defterinize kısaca yazınız.
Cevap: Çanakkale de geçen kahramanlara özel bir içerik hazırlardım. Mesela Seyit Onbaşı ve Mustafa Kemal’in başrol olduğu önemli olayları anlatırdım.
c) Filminiz için bir afiş tasarlayınız. Afişiniz için Çanakkale Savaşı ile ilgili görseller kullanınız
Cevap: Hazırlayacağınız afişi okula götürmeniz gerekiyor.
BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
Cevap: 15 Temmuz darbe gecesi hakkındaki bilgiler araştırılmaya devam ediliyor. Fethullahçı Terör Örgütü’ne (FETÖ) bağlı askerlerin gerçekleştirmeye çalıştığı hain darbe girişiminde 248 asker, polis ve sivil vatandaş şehit düştü. Halkın büyük mücadelesiyle birlikte 15 Temmuz darbe girişimi bertaraf edildi.
Çok güzel olmuş ve çok anlamlı bir yazı olmuş sizden hep bakarız bundan sonra daha iyileri de gelsin lütfen
Ülkemizin geçmişte ne tür zorluklara rağmen savaşıp, direnip topraklarımızı vermemesi gerçekten muhteşem bir kahramanlık öyküsü. İnsanlarımızın yani dedelerimizin vatan ve millet aşkı şuan bizim hayatta olmamızı sağlamış.
Valla dersi hep buradan yapıyoruz işimize yaradı.
Çok güzel olmuş eline sağlık kim yapmışsa
Gerçekten çok güzel bir uygulama her Ödevimin Budan yapıyorum Her şey için de teşekkür ederiz bunu verdiğiniz için
Çok güzel hazırlanmış kim yaptıysa ellerine sağlık ödevlerimi kontrol etmem de çok yardımcı oldu
Gerçekten çok işime yaradı ödevlerimi hemen bitirdim elinize sağlık
Çok teşekkürler sizin sayenizde hep 100 aldım çok teşekkürler
Çok, çok güzel olmuş ellerine sağlık kim yapmışsa ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️😀😃😄
Çok güzel oldu bizim hocanın gözüne gircem
Sınıf 5-B
Çok güzel bir site siteyi kuran abimize Allah razı olsun
Siz olmasaydınız hala ilk sorudaydım 😅Allah sizden razı olsun kim yapmışsa
Çok güzel bu site sayesinde her ödevimi yapıyorum
Çok güzel olmuş 💙💜💙💜 iyiydi
Çok teşekkür ederim derslerime çok yardımcı oluyorsunuz bundan sonra nu yayından derslerimi yapacağım çok teşekkür ederim
Teşekkürler arkadaşlar 🥰😘😊
Forum Ders Cevapları, Ders Kitabı Cevapları Sitemizde Yer Alan Konular İlkokul, ilköğretim, Ortaokul, 2.Sınıf, 3.Sınıf, 4.Sınıf, 5.Sınıf, 6. Sınıf, 7. Sınıf, 8.Sınıf, Din Kültürü, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Matematik, Sosyal Bilgiler, Trafik Güvenliği, Türkçe, Ders Kitabı, Sayfa Cevapları, Gibi Konulardan Oluşmaktadır. Yayınlardan Bazıları, Özgün, Aydın, MEB, Koza, GÜN, Sevgi, Semih Ofset, Yayınları, Ekoyay, Tutku, Gizem, Tuna, SDR Dikey, ATA, ADA, Anadol, Adım Adım, E-Kare, Dizin, Anıttepe, Lisans, Yargı, Berkay, Dersdestek, Bir-Yay, Sonuç, FCM, Yayıncılık, Anka Yayınevi.