Anasayfa Kitap Cevapları
9 Eylül 2024, 11:37 - Aysel Alpay Yazdı

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-56-57-58-59-60-61-64-65-66-68-69-70-71. Cevapları MEB Yayınları

Öğretmenin Sevinci Metni Cevapları

1. Tema: Oyun Dünyası 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-64-65-66-68-69-70-71. Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları MEB Yayınları

Keşif Yolculuğu

Uçurtma ile ilgili bildiklerinizi anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle arkadaşlarınızla paylaşın.
Cevap: Uçurtma muşamba, kamış ve ip ile yapılan bir oyuncak türüdür. Havada süzülen ve farklı renkleri olan bir yapıdır.

Geleneksel çocuk oyunları ve bu oyunların kültürümüzdeki önemiyle ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Körebe, çanak-çömlek, beş taş gibi oyunlar geçmişimizden bugüne çocukların severek oynadığı oyunlar halini almışlardır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları

1.Etkinlik

a. Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler ve bu kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin metinde kullanılan anlamını önceki gibi işaretleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları


b. Yukarıdaki kelimeler metnin anahtar kelimeleri olabilir mi? Neden?
Cevap: Süzülmek, gök ve kanat kelimeleri metnin anahtar kelimeleri olabilir. Çünkü, metinde uçurtmadan bahsetmektedir.


c. Okuduğunuz metnin anahtar kelimelerini belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap: Öğretmen, süzülmek, uçurtma, gök ve rüzgar gibi kelimeler metnin anahtar kelimeleridir.


ç. Anahtar kelime olarak belirlediğiniz kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.
Cevap:

  • Öğretmen→ Muallim
  • Süzülmek (yok)
  • Uçurtma (yok)
  • Gök (Sema)
  • Rüzgar(Yel)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

  1. Öğretmen, emekli olduktan sonra neden uçurtma yapmaya karar vermiştir?
    Cevap: Çocuklarla yakın olmak için uçurtma yapmaya karar vermiştir.
  2. Öğretmen, uçurtma sayısını neden arttırmaya karar vermiştir?
    Cevap: Önceki sene uçurtmasız kalan çocuklar olduğu için sayısını arttırmıştır.
  3. Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında ne hissetmişlerdir?
    Cevap: Heyecan hissetmişler ve neşeyle bağırmışlardır.
  4. Deniz, uçurtmasını kaybedince neler hissetmiştir? Öğretmen, Deniz’e nasıl bir öneride bulunmuştur?
    Cevap: Çok üzülmüştür. Öğretmen ise ona daha güzel bir uçurtma yapacağını söylemiştir.
  5. Siz öğretmenin yerinde olsaydınız çocukları sevindirmek için neler yapardınız?
    Cevap: Ben öğretmenin yerinde olsaydım her çocuğa kendi sevdiği renkten uçurtma yapardım.

3.Etkinlik

a. Metindeki emekli öğretmenin aşağıda verilen davranışlarından hareketle hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle belirleyip ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları


b. Çocukların emekli öğretmeni sevmelerinde bu özelliklerin etkisi olabilir mi? Nedenleriyle yazınız.
Cevap: Evet, çocukların emekli öğretmeni sevmesi bunlarla alakalı olabilir. Çünkü onlar için çabalamış, emek vermiş.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları MEB Yayınları

4.Etkinlik

Okuduğunuz metinden bir bölüm aşağıda verilmiştir. Deniz ve öğretmenin olaylar karşısındaki tepkilerinden yola çıkarak duygu durumlarını belirleyip söyleyiniz.

”Öğretmen Dede, uçurtmamı kaçırdım elimden, yakala onu, lütfen! Yakala!…” diye bağırıyor küçük deniz ve bana doğru koşuyor.
”Üzülme!” dedim. ”Sana yeniden yapacağım. Hem öyle kocaman, öyle güzel olacak ki gökyüzünde süzülürken tüm kuşlar onu kıskanacak.”
”Şimdi istiyorum!” dedi ağlamaklı bir sesle. ”Şimdi!”
Kuyruğunu sallayarak gittikçe uzaklaşan uçurtmanın arkasından hüzünle baktı küçüğüm. Sanki sevinçleri de onunla uzaklaşıyor.
Cevap: Metnin bu bölümünde uçurtmasının gideceğinden korkan ve ardından giden uçurtmanın arkasından üzülen çocuğun duygu durumlarından bahsedilmiştir.


5.Etkinlik

a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Kişisel görüş içeren cümleleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz cümlelerde kişisel görüş ifade eden kelime veya kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları MEB Yayınları

b. İşaretlediğiniz her bir cümle için sol, işaretlemediğiniz her bir cümle için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak yandaki grafiği oluşturunuz. Yaptığınız sınıflandırmayı ihtiyaç duyarsanız öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları MEB Yayınları


6.Etkinlik

a. Okuduğumuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerde neden büyük harf kullanıldığını yazınız.
Cevap:

Haydi Ali, koyuver uçurtmanın ipini!
→ Özel isim olduğu için büyük harf kullanılmıştır.

Nihayet uçurtmalarım afacan sahiplerini buldu.
→Cümle büyük harfle başlar. Bu yüzden büyük harf kullanılmıştır.

Sonraki Ödev:  Ulaşım Araçlarının Hayatımızdaki Yeri Hakkında Ne Düşüyorsunuz?

b. Yay ayraç içinde verilen kelimeleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek örnekteki gibi yazınız..
Cevap:

Bu yıl nisan ayında çocuk oyunları festivali yapılacak. (nisan)
23 Nisan bütün çocuklar için bayramdır. (nisan)

Yarın Ahmet Bey oyun parkının açılışını yapacak.(bey)
Çok şık bir bey kapıda gülümseyerek bekliyor.(bey)

Çocukken sokak bizim oyunlarda buluştuğumuz yerdi. (sokak)
Buluşma noktamızı Güneş Sokak olarak belirledik.(sokak)

Ağrı Dağı ülkemizin eşsiz doğal alanlarından biridir.(dağı)
Bu dağı gezmek isteyen birçok kişi yaz aylarında bölgeye akın eder.(dağı)


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları MEB Yayınları

7. Etkinlik

a. Aşağıdaki paragraftan hareketle soruları sözlü olarak cevaplayınız.

Hepimizin ortak kullandığı bazı yaşam alanları vardır: sahil, çocuk parkı, yeşil alanlar gibi. Bu alanları temiz düzenli tutmak herkesin sorumluluğundadır. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek için çevreye karşı duyarlı olmalıyız. Bu, aynı zamanda sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yaşamımızı sürdürmek için önemlidir.

  • Sizce çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması ne gibi sorunlara yol açabilir? Söyleyiniz.
    Cevap: Çocuklar için birçok sorun teşkil eder. Çevrenin kirli olması çocukları hasta eder. Yapılara zarar gelirse çocuklar rahatça oyun oynayamaz ve güvenli olmazlar.
  • Paragrafta bahsedilen sorumluluğun yerine getirilmesiyle okuduğunuz metindeki çocukların kırlarda uçurtma uçurabilmesi arasında bir ilişki olabilir mi? Örneklerle açıklayınız.
    Cevap: Evet, bir ilişki bulunur. Eğer üzerimize düşen sorumlulukları yerine getiremezsek kırlar çöplük alanlarına dönüşür ve çocuklar gönüllerince oynayamazlar.

b. Aşağıdaki görselde verilen iki çocuk arasında, geçen ve çevreye karşı sorumluluğu konu alan bir diyalog yazınız. Bu çalışmada yazma aracı ve ortamını (mektup, e-posta, mesajlaşma ve sosyal medya uygulamaları vb.) siz belirleyiniz. Ayrıca yazışmayı başlatma, sürdürme ve sonlandırmayla ilgili uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanızın sonunda yazdığınız diyaloğu konu ve anlam bütünlüğü açısından gözden geçirerek düzenleyiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları MEB Yayınları
Cevap:

Merhaba, arkadaşım yerlere neden çöp atıyorsun.

Merhaba, çünkü böyle daha rahat ve kolay geliyor. Hem baksana burası park herkes gönlünce oynayabilir.

Ama eğer her zaman bu parkta gönlünce oynamak istiyorsan, temiz tutmalısın. Aksi halde herkes senin gibi yaparsa burası çöplüğe döner ve kimse oyun bile oynayamaz.

Doğru söylüyorsun arkadaşım, artık çevremi daha temiz tutacağım ve bilinçli olacağım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları MEB Yayınları

8.Etkinlik

Aşağıdaki yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap:

Emre ve ailesi iki hafta sonra gerçekleşecek olan ödül töreni için sabırsızlanıyordu (.) Beklenen gün sonunda gelmişti (.) Emre en yakın arkadaşları Ahmet (,) Eren ve Yasin ile buluşup yola çıktı (.) Okulun bahçesine geldiklerinde her yerin rengarenk balonlarla süslendiğini gördüler (.) Emre satranç turnuvasında okul 1(.) si olmuştu ve bu başarısından doları öğretmenleri(,) arkadaşları ve ailesi onunla gurur duyuyordu(.) Okul müdürü ”Kıymetli öğrenciler (,) bu başarı hepiniz için ilham kaynağı olacaktır.” dedi (.) Törenden sonra Emre ve arkadaşları kutlamalara devam etmek için M(.) Kemal Parkı’na gitmeye karar verdiler(.) Çocuklar gün boyunca parkta koştular(,)koştular(,)koştular(.)


9.Etkinlik

Aşağıdaki görselde bir uçurtmanın yapım aşamaları gösterilmiştir. Görselde verilen işlemde ne yapıldığını boş bırakılan alanlara yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları MEB Yayınları

Biz Uyguluyoruz

4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde ”Nasrettin Hoca’yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri kullanılırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Planımız: Öncelikle Nasreddin Hoca hakkında bir araştırma yaptım. Nasıl göründüğünü, nasıl giyindiğini, konuşma ve yaşam tarzını öğrendim. Sonra bunları sıraladım ve birbiriyle bağdaştırdım.

Taslak Metnimiz: Nasreddin Hoca ak saçlı ve ak sakallı orta boylu göbekli bir adamdır. Kafasında sarıkla dolaşır. Çevresindeki herkes tarafından ders vericiliği ve esprili kişiliğiyle tanınır. İnsanlara güzel hikayeler anlatırken aynı zamanda öğüt verir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları MEB Yayınları

Yine Uyguluyoruz

Şimdi daha küçük gruplar (2-3 kişilik) oluşturalım ve ” Keloğlan’ı betimleyecek bir paragraf planlayalım. Ardından taslak metnimizi oluşturalım. Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak ilerleyelim.

Planım: Keloğlanın kimlerle gezdiğini, nasıl giyindiğini, nasıl konuştuğunu nasıl bir hayat tarzı olduğunu araştırarak bir liste hazırlamayı planladık.

Taslak Metnim: Keloğlan zayıf, kel, güler yüzlü, sevimli bir çocuktur. Çevresindeki büyüklerin takdirini kazanmıştır. Sinek, Balkız adında arkadaşları vardır. Bilgecan Dede’nin öğütlerini dinlemeyi sever. Esprili ve mantıklı bir çocuktur.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları MEB Yayınları

Sıra Sende

Artık stratejilerimizin kullanımını öğrendik. Okuduğunuz metindeki ”emekli öğretmen” i betimleyecek bir paragraf planlayalım ve taslak metnimizi kimseden yardım almadan yazalım.

Planım: Emekli öğretmen hakkında diğer öğretmenlerden bilgi toplamak. Öğrencilerin emekli öğretmen için düşüncelerini ve dış görünüşünü öğrenmek için bir anket hazırlamak.

Taslak Metnim: Emekli öğretmen diğer öğretmen arkadaşları tarafından sevilen bir öğretmendir. Arkadaşları ve okul müdürü, emekli öğretmenin cana yakın olduğunu söylerler. Kır saçlı, uzun sakallı, beyaz yüzlü bir öğretmendir. Öğrencileri onun dersini her zaman can kulağıyla dinler. Çünkü disiplinli ve akıcı bir üsluba sahiptir.

Sonraki Ödev:  İnterneti Hangi Amaçlarla Kullanıyorsunuz?

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları MEB Yayınları

Yazalım

10.Etkinlik

a. Okuduğunuz kitaplardaki kahramanlarla aranızda bir bağ kurar mısınız? Nedenini söyleyiniz.
Cevap: Evet, okuduğum kitaplardaki kahramanlarla bir bağ kurarım kendimi onların yerine koymaya çalışırım. Böylece okuduğum kitap daha sürükleyici ve akıcı bir hal alır.


b. Aşağıdaki olayın anlatıldığı hikaye için bir kahraman oluşturunuz. Kahramanımızın özelliklerini ilgili yerlere yazınız. Yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.

  • Anlatmak istediklerinizi kullanacağınız kelimelerin eş ya da yakın anlamlılarını tercih ederek yazınız.
  • Kelime ya da kelime gruplarını yazma konunuza uygun kullanınız.

Hikayedeki olay: Bir grup çocuk, mahallelerinde oynadıkları sokak oyunları sayesinde bir araya gelir ve güçlü bir dostluk kurar. Oyunlar, arkadaşlıklarını güçlendirir ve deneyimlerini paylaşmalarını sağlar.

Benim Kahramanım

Adı: Ali Akar

Dış Görünüşü: Zayıf, uzun boylu, kumral, kahverengi gözlü ve hokka burunlu bir çocuk.

Korkuları: Karanlıktan ve böceklerden korkar.

Yetenekleri: Çok hızlı koşup, top sektirebilir.

İlgi Alanları: Futbol, kitap okuma, bilgisayar oyunları.

Alışkanlıkları: Erken kalkmak, her gün arkadaşlarıyla dışarı çıkar. Uyandığında yatağını toplar.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları MEB Yayınları

11.Etkinlik

Aşağıdaki ifadeleri doğru veya yanlış olmaları yönünden değerlendiriniz. Kutuların numaralarını takip ederek yönergelerden hareketle Keloğlan’ı hazineye ulaştırınız.

  1. ”Sınıflar arası futbol turnuvası yarın başlayacak()” cümlesinde yay ayraç içine nokta konmalıdır.
    Cevap: Doğru (1 adım sağa git.)
  2. ”Dr() Burhan Bey, sporcu yaralanmaları konusunda açıklamalarda bulunacak.” cümlesinde yay ayraç içine virgül konmalıdır.
    Cevap: Yanlış (1 adım aşağı git.)
  3. ”Zehra okullar arası koşu yarışmasında 1() olmuş” cümlesinde yay ayraç içine virgül konmalıdır.
    Cevap: Yanlış(1 adım sağa git.)
  4. ”1959 tarihinde Çocuk Hakları Bildirgesi kabul edilmiş()” cümlesinde yay ayraç içine nokta konmalıdır.
    Cevap: Doğru (1 adım aşağı git.)
  5. ”Biraz daha dikkatsiz oynarsak 2() olmak yerine 3() olacağız.” cümlesinde yay ayraç içine nokta konmalıdır.
    Cevap: Doğru(1 adım sağa git.)
  6. ”Ahmet() Mehmet ve Rıza okuldan çıkınca gelecekmiş.” cümlesinde yay ayracın içine virgül konmalıdır.
    Cevap: Doğru (1 adım sağa git.)
  7. ”Soğuk havada dışarıda oynayan Buğra () Ayşe() Murat ve İnci hasta olmuş.” cümlesinde yay ayraç içine nokta konmalıdır.
    Cevap: Yanlış( 1 adım aşağı git.)
  8. ”Yapılan yarışmalarda sınıfça 3() olduk()” cümlesinde yay ayraçların içine virgül konmalıdır.
    Cevap: Yanlış (1 adım sağa git.)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları MEB Yayınları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları MEB Yayınları

12. Etkinlik

a. Büyüklerinizle gittiğiniz piknik, gezi vb. etkinliklerde neler yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Yakar top oynamaktan, ip atlamaktan, hep birlikte saklambaç oynamaktan ve sohbet etmekten hoşlanıyorum.


b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.


c. Mehmet ve dedesi kitapçıda neler yapmıştır? Yazınız.
Cevap: Dedesi Mehmet’ kendi çocukluğundan kalma öykülerden bahsetti, eski oyuncakları ve kitapları incelediler.


ç. Dinlediğiniz metinde ne anlatılmaktadır? Yazınız.
Cevap: Dinlediğim metinde Mehmet ve dedesinin geçirdiği bir gün anlatılmaktadır.


d. Aşağıdaki cümlelerden hangisi dinlediğiniz metindeki ” Geçmişle ilgili sohbetler içinde kayboldular.” cümlesiyle yakın bir anlamda taşımaktadır?
Cevap:

Dedesinin çocukluğunda okuduğu kitapları merak eden Mehmet, dedesine pek çok soru sordu.
(X)Mehmet ve dedesi eski zamanlarla ilgili derin bir sohbete daldılar.
Dedesi anılarını Mehmet’e uzun uzun anlattı.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları MEB Yayınları

KONUŞALIM

13. Etkinlik

a. Dedenizle vakit geçirme fırsatımız oldu mu?
Cevap: Evet, dedemle çok güzel vakitler geçirme fırsatım oldu.


b. Dedenizle bir gün geçirdiğinizi düşününüz. O gün yaşadıklarınızı, dedenizle yaptıklarınızı, oynadığınız oyunları duygu ve düşüncelerinizi de katarak anlatan bir konuşma yapınız. Konuşurken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap: Dedemle bugün birlikte vakit geçirmek için sözleştik. Sabah erkenden uyandık dedem ilk iş elimi yüzümü yıkamam gerektiğini söyledi. Sonrasında birlikte güzel bir kahvaltı yaparak bahçedeki çiçekleri suladık. Ardından dedem beni hayvanat bahçesine götürdü. Oradaki bir sürü hayvanı görünce heyecanlandım ve yerimde duramadım. Çok mutluydum. Dedem bana maymunları, zebrayı, papağını ve aslanı gösterdi. Onların özelliklerinden bahsetti. Sonrasında eve gelip yemeğimizi yedik ve bana hayvanlarla ilgili bir masal okudu. Harika bir gün geçirmiştik. Dedemi çok seviyorum.


c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki ” Akran Değerlendirme Ölçeği’nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları MEB Yayınları


ç. Tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak konuşma sürecinizdeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.


d. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanız da hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Konuşmamı toparlama sonuca bağlama aşamasında zorluk çektim.

Sizde Yorum Yazın


Forum Ders Cevapları Copyright © 2019-2023
Gizlilik Politikası İletişim S.S.S/ Sitemap