6. ÜNİTE: ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı Cevapları 159-160-161-162. Sayfa Dersdestek Yayıncılık
Aşağıda Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde ülkemizde faaliyet gösteren yabancı okullarla ilgili bir metin görüyorsunuz. Metni okuyunuz metinde anlatılan durumun yol açabileceği sonuçları sınıfınızda tartışınız.
Cevap: Yabancı okulların sayısındaki artış ileride oluşabilecek iç soruna dönecektir. Yabancı okullar toplumda birlik ve beraberliği azaltır. Ülkeni benliğinin kaybolmasına yol açacaktır.
Yanda “Yüzyıl Süren Cendere: Osmanlı Devleti Dış Borçları” adlı bir kitabın kapak görseli verilmiştir. “Cendere” baskı altına alma, sıkıştırma anlamında bir sözcüktür. Buna göre yazarın Osmanlı dış borçlarını neden yüzyıl süren bir cendereye benzetmiş olabileceğini sınıfınızda tartışınız.
Cevap: Osmanlı bu borçları yüzünden baskı altında kalmış ve başka devletlere kapitülasyonla vermek zorunda kalmıştır.
İngiltere’nin Musul Sorunu’nu Milletler Cemiyetine taşımak istemesinin nedenleri neler olabilir?
Cevap: İngiltere olay sürecini uzatarak Türkiye içinde karışıklık çıkarmıştır. Musul bu süreçte İngiltere’ye bırakılmak zorunda kalmıştır.
Aşağıdaki soruyu okuyunuz ve cevabınızı noktalı yerlere yazınız.
Siz olsaydınız Musul Sorunu’nun Türkiye lehine çözümü için nasıl bir politika izlerdiniz? Neden?
Cevap: Sözleşme imzalansa da sözleşme fesh edilerek yeni bir sözleşme, adil bir sözleşme hazırlanan kadar Musul hakkında söz hakkımızı sürdürmeye devam ederiz.
Türkiye’nin Yunanistan ile nüfus mübadelesi yapmak istemesinin nedenleri neler olabilir?
Cevap: Yunanistan’da kalan Türklerin baskı altında olmasından dolayı kendi vatandaşlarının huzur ve refahı, azınlıkların sorunlarını ortaya çıkmaması için nüfus mübadelesi gerçekleştirilmiş olabilir.
Yabancı okulların sayısında yaşanan artış yüzünden ileri çok büyük sorunlar çıkabilir. Yabancı okullar ülkenin birlik ve beraberliği için büyük tehlikedir.