8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-101-102-103-104. Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-101-102-103-104. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 100-101-102-103-104 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Türk Halk Edebiyatı: Âşık Veysel Dinleme Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-101-102-103-104. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Türk Halk Edebiyatı: Aşık Veysel Dinleme Metni Cevapları

4. Tema: Milli Kültürümüz: Değer verdiğimiz insanları türkülerle ifade etmek, duygularımızı sanatla birleştirmemizi sağlar. Aşık Veysel’in hayatı ve şiirleri, zorluklara rağmen sanatla başarıya ulaşmanın en güzel örneğidir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları MEB Yayınları

Hazırlık Çalışmaları

1. Aşık Veysel’e ait araştırdığınız şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:

Ağlayalım Atatürk’e
Bütün dünya kan ağladı
Başbuğ olmuştu mülke
Geldi ecel can ağladı

Şüphesiz bu dünya fani
Tanrı’nın aslanı hani
İnsi cinsi cem’i mahluk
Hepsi birden ağladı

Doğu batı cenup şimal
Aman tanrım bu nasıl hal
Atatürk’e erdi zeval
Amir memur altın kürsü
Yas çekip mebsan* ağladı

İskender-i Zülkarneyin
Çalışmadı bunca leğin
Her millet Atatürk deyin
Cemiyet-i akvam ağladı

Atatürk’ün eserleri
Söylenecek bundan geri
Bütün dünyanın her yeri
Ah çekti vatan ağladı

Fabrikalar icat etti
Atalığın ispat etti
Varlığın Türk’e terk etti
Döndü çark devran ağladı

Bu ne kuvvet bu ne kudret
Vardı bunda bir hikmet
Bütün Türkler İnönü İsmet
Gözlerinden kan ağladı

Tren hattı tayyareler
Türkler giydi hep karalar
Semerkand’ı Buhara’lar
İşitti her yan ağladı

Siz sağ olun Türk gençleri
Çalışanlar kalmaz geri
Mareşal Fevzi’nin askerleri
Ordular teğmen ağladı

Zannetme ağlayan gülmez
Aslan yatağı boş kalmaz
Yalınız gidenler gelmez
Felek-el mevt’in elinden
Her gelen insan ağladı

Uzatma Veysel bu sözü
Dayanmaz herkesin özü
Koruyalım yurdumuzu
Dost değil düşman ağladı

Aşık Veysel Şatıroğlu


2. Değer verdiğiniz insanları birer türküyle ifade etmek isteseydiniz bu türküler hangileri olurdu? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Annemi Neşet Ertaş’ın ”Keklik Gibi” türküsüne benzetirdim. Çünkü türküde anne sevgisi anlatılmış. Annemde bize karşı her zaman sevgi dolu olmuştur.


1. Etkinlik

Metni izlerken not aldığınız kelime veya kelime gruplarının anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten bularak aşağıya yazınız.

Maşuk: Sevilen, gönül verilen kişi.

Beyhude: Boşuna, faydasız.

Kafiye: Şiirlerin sonunda bulunan ses benzerliği.

Menzil: Ulaşılmak istenen makam.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları MEB Yayınları

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz/izlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Âşık Veysel’in yöresinde yaygınlaşan hastalığın Veysel’in yaşamına nasıl bir etkisi olmuştur? Açıklayınız.
Cevap: Veysel’in gözlerini kaybetmesine neden olmuştur.


2. Âşık Veysel’in sazla buluşması nasıl olmuştur? Anlatınız.
Cevap: Babası ona sazı oynaması için almıştır ancak Aşık Veysel’e yar olur.


3. Ahmet Kutsi Tecer, Âşık Veysel’in yaşamında nasıl bir öneme sahiptir? Açıklayınız.
Cevap: Ahmet Kutsi Tecer ile tanıştıktan sonra kendi sözlerini yazmasına yardımcı olmuş ve öncülük etmiştir.


4. Âşık Veysel’in şiirleri hangi özelliklere sahiptir? Yaşamının şiirleri üzerinde etkisi var mıdır? Açıklayınız.
Cevap: Şiirleri dörtlükten ve yarım kafiyeden oluşmaktadır. Şiirlerinde sade içten bir dil kullanmıştır. Gözünü kaybetmesi, köyde yoksullukla yaşaması şiirlerine yansıtılmıştır.


5. “İki kapılı bir handa/Gidiyorum gündüz gece” dizeleriyle anlatılmak istenen nedir? Tartışınız.
Cevap: Bu dizelerde doğum ile ölüm arasındaki bu yolculukta yaşayarak yürüdüğü anlatılmak istenmiştir.


6. Sizce imkânsızlıklar başarıya ulaşmamızı engeller mi? Âşık Veysel’in yaşamından hareketle yorumlayınız.
Cevap: Bence imkansızlıklar başarıya ulaşmamızı engellemez sadece geciktirir. Aşık Veysel büyük kayıplar yaşasa da Türk edebiyatının önemli ozanlarından biri olmuştur.


3. Etkinlik

Metinde geçen aşağıdaki dizeleri inceleyiniz. Koyu yazılan kelimeler arasında nasıl bir anlam ilişkisi olduğunu ve bu kelimelerle hangi söz sanatının oluşturulduğunu açıklayınız. 
Cevap: Koyu yazılan kelimeler zıt anlamlı kelimelerdir. Bu kelimeler tezatlık oluşturmaktadır.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları MEB Yayınları

4. Etkinlik

Aşağıdaki atasözü ve deyimleri inceleyiniz. Bu atasözü ve deyimlerden seçtiklerinizi kullanarak kültürümüzün dilimize yansımalarını tartışacağınız bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık yazmayı unutmayınız. 
Cevap:

Kültürümüzde Dilimiz

Dil,  toplumların kültürünün bir yansımasıdır. Türk kültüründe misafire verilen değer ve önem herkesçe bilindiği gibi “Misafir kısmeti ile gelir” atasözlerinde de değinilmiştir. Türk milleti sevincini ve üzüntüsünü birlikte yaşamayı seven bir toplumdur. Bunu da ”Düğün bayram etmek” gibi değimlerle dile getirir.

Kültürümüze ayna olan bu atasözü ve deyimler gelenek, görenek ve değerlerimizin dilimize yansıdığının bir göstergesidir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları MEB Yayınları

5. Etkinlik

A) Aşağıda Konya mutfağına ait bir tatlının kırk yıl öncesi ve sonrasına ait tarifleri yer almaktadır. Bu tarifleri karşılaştırarak tariflerin benzerlik ve farklılıklarını açıklayınız. 
Cevap:

Benzerlik:

  • İkisinde de Konya mutfağına ait tatlı verilmiştir.
  • Temel malzemeler aynıdır.
  • İkisinde de kat kat yufka dizilmiştir.

Farklılık:

  • Kırk yıl öncesinde yumurta kullanılırken kırk yıl sonrasında yumurta yoktur.
  • Kırk yıl öncekinde tuzsuz yağ kullanılırken kırk yıl sonrakinde tereyağı ve zeytinyağı kullanılmıştır.
  • Kırk yıl önce hamur direkt açılırken kırk yıl sonrakinde bezeler halinde dinlendiriliyor.

B) Siz de yörenize ait bir yemeğin tarifini büyüklerinizden öğrenerek arkadaşlarınıza anlatınız. 
Cevap:

Humus Tarifi

Malzemeler:

  • Bir su bardağı nohut.
  • Bir limon suyu
  • Yarım çay bardağı tahin
  • Bir çay kaşığı tuz

Yapılışı: Nohutlar yumuşayana kadar haşlanır. Haşlanan nohutlar bir çay bardağı sıcak su ve bir limon suyu ile krem kıvamına gelene kadar ezilir. İçerisine tahin ve tuz eklenir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları

6. Etkinlik

A) Aşağıdaki tabloda işaretlenmiş özelliklere uygun, örnekteki gibi cümleler yazınız.
Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları1


B) Aşağıdaki cümleleri okuyarak cümlelerin yanına yay ayraç ( ) içinde verilen özelliklerini yazınız.
Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları


7. Etkinlik

Karekodu okutarak cümle türleriyle ilgili elektronik içerikte verilen etkinliği yapınız.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları


Gelecek Derse Hazırlık

Türk-İslam bilginlerinden birini araştırınız.
Cevap: Türk ve İslam dünyasının önemli matematikçisi, dil bilimcisi ve astronomu olan Ali Kuşçu 1403 yılında Semerkand’da doğmuştur. Asıl adı Ali Bin Muhammed’dir. Uluğ Bey’in öğrencisidir. Semerkand Rasathanesinde çalışarak önemli gözlemler yapmış ve daha sonra Fatih Sultan Mehmet’in davetiyle İstanbul’a gelerek Osmanlı’ya katılmıştır. Yaptığı çalışmalar ve gözlemlerle Doğu ve Batı arasında köprü kurmuştur. Bu sayede adını tarihe yazdırarak bugünlere kadar gelmiş, 1474 yılında İstanbul’da vefat etmiştir.


Sonraki Ödevler