8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 67-68-69-70. Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 67-68-69-70. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 67-68-69-70-71 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Gardaşım Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 67-68-69-70. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Gardaşım Metni Cevapları
3. Tema: Erdemler: Halk ozanları, halkın duygularını saz ve sözle dile getiren önemli sanatçılardır. İnsanlar arasındaki eşitlik, kardeşlik ve hoşgörü gibi değerler, hem şiirlerde hem de günlük yaşamda toplumsal birliği sağlayan temel unsurlardır.
İçindekiler
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları MEB Yayınları
Hazırlık Çalışmaları
1. Halk ozanlarımızla ilgili yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Halkın duygularını, düşüncelerini, aşklarını, acılarını, sazları ve sözleri ile şiire döken sanatçılara ”halk ozanı” denir. Halk ozanlarımız şunlardır;
- Dadaloğlu (19. yy)
- Aşık Veysel (20. yy)
- Karacaoğlan (17. yy)
- Neşet Ertaş (20-21. yy)
- Yunus Emre (13-14. yy)
- Pir Sultan Abdal (16. yy)
- Köroğlu
- Erzurumlu Emrah
- Sümmani
- Kaygusuz Abdal
- Kul Himmet
- Aşık Mahzuni Şerif
- Aşık Daimi
- Aşık Reyhani
- Aşık Murat Çobanoğlu
2. Çevremizdeki insanlarla iyi ilişkiler kurabilmek için neler yapmalıyız? Açıklayınız.
Cevap: İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilmek için saygılı, güler yüzlü, kibar olmalı ve farklılıklara saygı duymalıyız.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları MEB Yayınları
1. Etkinlik
A) Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelime veya kelime gruplarını belirleyerek bunların anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
- Tunç: Sert malzeme.
- Sac: Demirden ince malzeme.
- Hor: Değersiz ve küçük görmek.
B) Anlamını öğrendiğiniz kelimelerden iki tanesini seçerek birer cümlede kullanınız. Cümlelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
- Köydeki evi duvarlarını tunçla ördüler.
- Sacın üstünde yapılan ekmek bir başka oluyor.
2. Etkinlik
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Şair, şiirin ilk dörtlüğünde herkesin eşit olduğunu hangi benzetmeleri kullanarak anlatmak istemiştir? Açıklayınız.
Cevap: İnsanları tunç, altın, gümüş, sac gibi malzemelere benzeterek herkesin eşit olduğunu anlatmıştır.
2. Okuduğunuz şiirde tüm insanların kardeş olduğunu hangi dörtlükteki ifadelerden anlıyorsunuz? Belirtiniz.
Cevap: Son dörtlükten anlıyorum.
Tabiata Veysel aşık
Topraktan olduk gardaşık
Aynı yolcuyuz yoldaşık
Sen yolcusun ben baç*** mıyım?
3. Şiirin en beğendiğiniz dörtlüğü hangisidir? Bu dörtlükten yaptığınız çıkarımları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Şiirin dördüncü dörtlüğünü beğendim. Çünkü insanların hepsinin topraktan geldiğini eşit olduğunu nefsimizi yenmemiz gerektiğini anlatmıştır.
Tabiata Veysel aşık
Topraktan olduk gardaşık
Aynı yolcuyuz yoldaşık
Sen yolcusun ben baç*** mıyım?
4. İnsanların birbirlerine karşı üstünlük kurmaya çalışmaları, toplumsal hayatı nasıl etkiler? Açıklayınız.
Cevap: Toplumdaki güveni kırar, sınıfsal ayrımlar yapılır, birlik ve beraberlik zedelenir.
5. “Eşitlik“ kavramı sizin için ne ifade etmektedir? Açıklayınız.
Cevap: Eşitlik kavramı benim için din, dil, ırk, renk fark etmeksizin insanlığın önemli olduğunu, herkesin değerli olduğunu ve herkesin aynı şartlarda yaşaması gerektiğini ifade etmektedir.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları MEB Yayınları
3. Etkinlik
Âşık Veysel’in sesinden dinlediğiniz “Gardaşım” adlı türküyü, okuduğunuz metinle içerik, ahenk vb. özellikler bakımından karşılaştırınız. Karşılaştırma sonuçlarınızı aşağıya yazınız. Metinlerin sizde uyandırdığı duygu ve düşünceleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Metinler bende birliği, beraberliği, eşitliği ve sevgiyi uyandırdı.
İçerik: İkisinde de birlik, beraberlik, eşitlik, kardeşlik, önemli olanın insanlık olduğu işlenmiştir.
Ahenk: İkisinin de anlamı güçlü ancak şiirde ahenk unsuru azken türküde ritimli olduğundan ahenk fazladır.
4. Etkinlik
Aşağıda yer alan atasözlerinin anlamlarını TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden bulunuz. Bu atasözlerinden birini kullanarak öyküleyici anlatım biçimiyle bir metin yazınız.
Cevap:
Sana taşla vurana sen aşla var.
Okulun en sessiz kızıydı Aslı. Evden okula, okuldan eve gider, kimseyle konuşmazdı. Yaramaz Büşra ise herkese sataşır, kalp kırardı. Bir gün Aslı’ya çelme taktı, muz kabuğu attı ama Aslı her defasında güler yüzle karşılık verdi.
Yine bir gün Büşra muz yerken kabuğu Aslı’nın önüne attı. Aslı ise kabuğu alıp “Bana da ikram etmen çok nazik ama bu kirlendi, gel kantinden yenisini alalım,” dedi. Büşra utandı, Aslı’nın koluna girip kantine gitti. O günden sonra ikisi en yakın arkadaş oldu.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları MEB Yayınları
5. Etkinlik
Aşağıdaki altı çizili ara sözlerin hangi ögenin açıklayıcısı olduğunu bularak cümlenin numarasını ilgili kutu içine örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Şehir dışında okuyan ablam tatillerde eve geldiğinde, o kısacık zamanlarda, gözlerimin içi gülerdi.
Hiçbir zaman kavga etmeyen arkadaşlar, Efşan ve Sena, sanki göz göze gelmekten kaçıyorlar.
Sınıf öğretmenimizi, o değerli insanı, asla unutmayacağız.
Annem, hayattaki en değerli varlığım, bana o güzel bakışlarını çevirdi.
Mahalle arasındaki evimize, dedemden kalan ahşap binaya, ziyarete gelmişler.
Beni çok seven köpeğim, Zeytin, eve dönmemi kuyruk sallayarak kutluyordu.
Çocukluğumun geçtiği şehre, Bursa’ya, ara sıra uğruyorum.
Bu ödülü almamda bana büyük katkıda bulunan insanlara, özellikle anneme ve babama teşekkür ederim.
Birkaç gün sonra, bayram tatilinin bitmesine yakın, çok ciddi kararlar alacağız.
Bahçe bakımını yapan kişiye, Ömer amcaya, çalışırken hayranlıkla bakarlardı.
Özne: 2, 4, 6
Nesne: 3
Zarf Tümleci: 1, 9
Yer Tümleci: 5, 7, 8, 10
Gelecek Derse Hazırlık
Tarihimizin önemli şahsiyetlerinin “hoşgörü” ile ilgili özdeyişlerini araştırınız.
Cevap:
“Hoşgörü o kimsede vardır ki, vatandaşının veya herhangi bir insanın vicdani inanışlarına karşı, hiçbir kin duymaz; tam tersine saygı gösterir.” – Mustafa Kemal Atatürk
“Yaratılanı sev, Yaradan’dan ötürü.” – Yunus Emre
“Sevgide güneş gibi ol, dostluk ve kardeşlikte akarsu gibi ol, hataları örtmede gece gibi ol, tevazuda toprak gibi ol, öfkede ölü gibi ol…” – Mevlana