2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk 2. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları 53-54-55-56-57-58-59-60. Sayfa MEB Yayınları
Atatürk’ün “Ben sporcunun zeki, çevik aynı zamanda ahlaklısını severim.“ sözünden neler anlıyorsunuz?
Cevap: Her sporcudan ziyade sporcunun disiplinli olması gerektiğine dikkat çekmiştir. Atatürk, hem sporcu hem de düzgün hareket eden bir insan sevmektedir.
Görselleri verilen kelimelerin anlamlarını tahmin ederek yazalım. Tahminimizi sözlük anlamlarıyla karşılaştıralım.
kese: İçi para dolu kumaş parçası
kupa: Altın kase, ödül
nara: Haykırış, bağırma, tezahürat
kese: Kumaş parçasını örerek yapılan torba
kupa: Camdan, seramikten veya değerli bir malzemeden yapılmış ayaklı kap
nara: Haykırma, bağırma
Okuduğumuz metni olayların oluş sırasına göre anlatalım.
Cevap: Atatürk, ülkemizin kuruluşundan sonra spora önem vermiş ve “At koşturmak, güreş tutmak atalarımızın başlıca eğlenceleriydi. Onlar bizim ulusal sporlarımız” diyerek önemini vurgulayıp destek vermiştir. Bunun için bir gün Ankara’da gerçekleşen yağlı güreş müsabakalarına gitmiş ve bu sırada oynayan güreşçileri izlemiştir. Bu güreşçilerden uzun boylu, kasları belirmiş bir sporcu dikkatini çekmiştir.
Dikkatini çeken bu sporcu, müsabakaları kazanınca gümüş kupasını ve para ödülünü vermek için Atatürk’ün yanına getirildi. Atatürk’ün elini öptükten sonra Atatürk ona ödülünü taktim ettikten sonra kendisiyle güreş tutmasını istemiş güreşçi ona “Sizi yedi düvel yenemedi, ben nasıl yenerim, Ata’m! diyerek iltifat etmiş bunun üzerine Atatürk onun yanaklarından öperek uğurlamıştır.
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Atatürk, güreş seyretmek için nereye gidiyor?
Cevap: Ankara’ya gidiyor.
2. Yapılan güreşlerin sonunda kim kazanıyor?
Cevap: Atatürk’ün dikkatini çeken uzun boylu, sarışın, yirmi iki yaşında bir pehlivan kazanıyor.
3. Atatürk, ödül olarak birinciye neler veriyor?
Cevap: Gümüş kupa ve para ödülü veriyor.
Okuduğumuz metnin konusunu yazalım.
Cevap: Atatürk’ün spora verdiği önemi anlatıyor.
Okuduğumuz metne farklı başlıklar belirleyelim.
Cevap:
Aşağıdaki altı çizili kelimelerin zıt anlamlılarıyla farklı cümleler kuralım.
➢ Gazi tarafından beğenilmesi, sporcu genci çok sevindirmişti.
Cevap: Az da olsa uyumak ona iyi gelmişti.
➢ Kaçmaca yok.
Cevap: Evde 2 tane ekmek var.
➢ Güreşçi, karşılaşmayı kazandı.
Cevap: Voleybol turnuvasında kaybettiler.
➢ Erken saatte uyandı.
Cevap: Geç saate kadar uyumadı.
Aşağıdaki sembolleri anlamlarıyla eşleştirelim.
Cevap:
b) Okumamızı yaptıktan sonra tabloda kendimizi değerlendirelim.
Cevap:
Yaptığımız araştırma sonunda Atatürk ile ilgili öğrendiğimiz anıyı arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Bir gün, Ankara’da bulunan Gençlik Parkı’nda oyun oynayan çocukları fark etti. Hemen yanlarına giderek onlara katıldı ve futbol oynamaya başladı. Çocuklarla iletişimi mükemmeldi. Onlarla şakalaşır, sohbet eder ve onları dinlerdi. Çocukların mutluluğu ve yetişmeleri için çaba göstermek, Atatürk’ün değerlerinden biriydi.
Aşağıdaki cümlelerde gereken yerlere kesme işareti getirerek cümleleri tekrar yazalım.
1. Burakın okuduğu şiir çok güzeldi.
Cevap: Burak’ın okuduğu şiir çok güzeldi.
2. İstanbulun tarihi yerlerini gezeceğiz.
Cevap: İstanbul’un tarihi yerlerini gezeceğiz.
3. Karabaşın yemeğini ben hazırladım.
Cevap: Karabaş’ın yemeğini ben hazırladım.
4. Okuduğum Pinokyonun özetini yazdım.
Cevap: Okuduğum kitapta Pinokyo’nun özetini yazdım.
Atatürk ün spor hakkında söylediği söz bana çok anlamlı gelir. Bir sporcu bazen ülkesini tanıtıyor. Orda söylediği sözler ülke çapında bir sporcuya yakışan özellikler.