4. ÜNİTE Maddenin Özellikleri: 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 72-73-75-76-77-78-79. Sayfa Sözcü Yayınları
Bir çilekle bir karpuzu birbirinden ayıran özellikler nelerdir? Hangisini taşımak daha kolaydır? Hangisi dolabımızda daha çok yer kaplar? Sizce bunun nedeni nedir? Düşünelim ve düşündüklerimizi defterimize yazalım.
Cevap: Çilek ve karpuzu birbirinden ayıran en temel özellikleri; şekli, büyüklüğü ve yapısıdır. Karpuz çilekten farklı olarak çekirdekli bir yapıya sahiptir. Çilek ağırlığından dolayı daha kolay taşınabilir. Karpuz dolabımızda daha çok yer kaplar.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizerek dolduralım.
Cevap:
2. Hangi malzemeleri gram, hangilerini kilogram cinsinden ifade ettik?
Cevap: Yemek kaşığı, defter ve anahtarı gram olarak, elmayı ise kg olarak ifade ederiz.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Yandaki tabloyu defterimize çizerek dolduralım.
Cevap:
2. Sıvının kütlesi ne kadardır?
Cevap: Sıvının kütlesi 500 gramdır.
3. Neden sıvı dolu beherglasın kütlesinden boş beherglasın kütlesini çıkardık?
Cevap: Sıvının kütlesini öğrenmek için böyle bir işlem yaptık.
Katı ve sıvı hâldeki maddelerin kütlesini nasıl ölçeceğimizi artık biliyoruz. Süt, su veya meyve suyu şişelerinin üzerinde yazan “1 litre”, “0,5 litre”, “1.000 mililitre” gibi yazılar dikkatinizi çekti mi? Sizce bu yazılar neyi ifade eder? Düşünelim ve fikirlerimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Cevap: Evet dikkatimi çekti. Bu yazılar kütleyi ifade eder.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Su dökmeden önce nohutlar kapta ne kadar yer kapladı?
Cevap: Belirli bir miktar yer kapladı.
2. Su döküp beklediğimiz nohutlarda ertesi gün bir değişiklik oldu mu? Neden?
Cevap: Evet değişiklik oldu. Nohutlar suyunu çekti ve şişti.
3. Kaba koyduğumuz nohutların ilk başta kapladığı yerle su döküp bir gece beklettikten sonra kapladığı yerleri karşılaştıralım.
Cevap: İlk koyduğumuz halinden daha fazla yer kapladı.
Etkinliğimizde sıvıların hacmini nasıl ölçeceğimizi öğrendik. Peki, katı hâldeki bir maddenin hacmini nasıl ölçeriz? Diyelim ki elimizde bir taş parçası var ve biz bu taşın hacmini çok merak ediyoruz. Sizce bu taşın hacmini nasıl ölçebiliriz?
Cevap: Tartı yardımı ile ölçeriz.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Dereceli silindire silgiyi attıktan sonra suyun hacmi ile silgiyi atmadan önceki suyun hacmi arasındaki farkı defterimize not edelim.
Cevap: Suyun hacmi artmıştır. Arasındaki fark bize silginin hacmini verir.
2. Dereceli silindire taşı attıktan sonra suyun hacmi ile taşı atmadan önceki suyun hacmi arasındaki farkı defterimize not edelim.
Cevap: Suyun hacmi artmıştır. Arasındaki fark bize taşın hacmini verir.
3. Dereceli silindire cam misketi attıktan sonra suyun hacmi ile cam misketi atmadan önceki suyun hacmi arasındaki farkı defterimize not edelim.
Cevap: Suyun hacmi artmıştır. Arasındaki fark bize misketin hacmini verir.
4. Yukarıdaki işlemler sonucunda bulduğumuz değerler bize neyi verir? Tespitlerimizi aşağıdaki noktalı yerlere yazalım.
Cevap: Bize hacim hesaplamayı ve maddelerin hacmini verir.
1. Aşağıdaki şekli inceleyelim. Şekilde “D” harfi doğru sözcüğünü, “Y” harfi yanlış sözcüğünü ifade etmektedir. Cümlelerin doğru olduğunu düşünüyorsak “D” yönüne, yanlış olduğunu düşünüyorsak “Y” yönüne doğru ilerleyelim. Girişten çıkışa kadar izlediğimiz yolu ve çıkışımızı renkli bir kalemle işaretleyelim ve doğru çıkışı bulalım.
Cevap:
2. Dereceli silindirde 300 mL su vardır. Su dolu dereceli silindire bir bilye atıldığında dereceli silindirdeki su seviyesinin 350 mL olarak değiştiği gözlenmektedir. Buna göre bilyenin hacmi kaç mL’dir?
Cevap: 350 ml – 300 ml = 50 ml bilyenin hacmi.