3. ÜNİTE Kuvvetin Etkileri: 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 48-49-50-51-52. Sayfa Sözcü Yayınları
Kurabiye hamuruna kolaylıkla şekil verebiliriz. Ama bir ağaç parçasına şekil vermek o kadar kolay olmayabilir. Bunun nedeni nedir? Düşünelim.
Cevap: Hamur ve ağacın yapısının farklı olması bunun sebebidir. Ağaç sert ve kalın olduğu için zorlanırız. Kurabiye hamuru ise yumuşak ve esnektir.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Oyuncak arabanın hareketini sağlayan etki nedir?
Cevap: İtme ve çekme etkisidir.
2. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizelim ve gözlem sonuçlarına göre dolduralım.
Cevap:
3. Oyuncak arabaya uygulanan itme veya çekme kuvveti arttıkça arabanın hareketi nasıl değişiyor?
Cevap: Araba daha çok hızlanıyor.
4. Araba hızlandıktan sonra farklı yönde bir kuvvet uyguladığımızda ne gözlemledik?
Cevap: Yön değiştirdiğini gözlemledim.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Eren, arkadaşlarına yetişebilmek için kuvvetin hangi etkisini uygulamış olabilir?
Cevap: Kuvvetin hızlanma etkisini kullanmıştır.
2. Çocuklar yürüyüş yapanlara çarpmamak için ne yaptılar? Kuvvetin hangi etkisini kullandılar?
Cevap: Kuvvetin yavaşlama etkisini kullandılar.
3. Çocukların bisikletli gezisinde kuvvetin yön değiştirici etkisine örnek olabilecek bir olay yaşandı mı?
Cevap: Defne, havanın kararmaya başladığını fark etti ve artık eve dönmeleri gerektiğini hatırlattı. Hemen yönlerini değiştirip geldikleri yöne geri döndüler.
4. Duru, su şişesini ezince şişede ne gibi bir değişiklik olmuş olabilir? Şişe acaba tekrar eski hâline gelebilir mi?
Cevap: Şişe ezilmiş ve şekli değişmiştir. Eski haline dönmeyebilir.
Sizce “Bisikletli Gezi” isimli etkinliğimizde Duru’nun üzerinden geçtiği su şişesine ne oldu? Görsel 3.1 (a)’daki gazete kâğıdının Görsel 3.1 (b)’deki hâle gelmesine sebep olan etki nedir? Arkadaşlarımızla düşüncelerimizi paylaşalım.
Cevap: Şişe üstüne binen ağırlık ile şekil değiştirmiştir. Gazeteye uygulanan kuvvet ile gazete de büzüştürülmüş ve şekil değiştirmiştir.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Hangi maddelerin şekli değişti?
Cevap: Sünger, sarmal yay, kağıt, kumaş parçası, fındık, fıstık, ceviz, paket lastiği ve oyun hamurunun yeri değişmiştir.
2. Bu maddelerin şekil değiştirmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Bu maddelerin şekil değiştirmesinin nedeni cisimlere uygulanan kuvvet olabilir.
3. Şekli değişen maddelerden hangileri uyguladığımız kuvvet ortadan kalktıktan sonra tekrar başlangıçtaki durumuna döndü? Bunun nedeni ne olabilir?
Cevap: Elastik ve esnek yapıları olan paket lastiği, sünger ve sarmal yay eski haline döndü.
Görsel 3.2’yi inceleyelim. Sizce fotoğraftaki cisimlerin şeklini nasıl değiştirmiş olabiliriz?
Cevap: Lastik çekilerek, limon sıkılarak, kaşık bükülerek, ceviz ise kırılarak şekil değiştirmiş olabilir.
Cisimlerin şeklini değiştirmek için cisimlere vurabilir, cisimleri sıkabilir, cisimleri gerebilir ve cisimleri bükebiliriz. Günlük hayatımızda bu etkileri başka nerelerde kullanıyoruz? Düşünelim.
Cevap: Hamur yoğururken, bezleri sıkarken, ceviz ve fındık kırarken bu etkileri kullanıyoruz.
Yukarıda Türk Yıldızları’nın bir gösterisine ait görseli görüyoruz. Türk Yıldızları’nın jetlerini havalandırdıkları anı düşünelim. Gösterilerini yaptıkları anı ve jetlerini tekrar piste indirdikleri anları düşünelim. Bu süreçte kuvvetle ilgili öğrendiğimiz ne gibi etkiler gerçekleşmiş olabilir? Defterimize birer cümle hâlinde yazalım.
Cevap: Kuvvetin hızlanma, yön değiştirme ve yavaşlama etkilerini kullanmış olabilirler.