5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101-102-103-104. Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101-102-103-104. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 101-102-103-104 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları- 2” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101-102-103-104. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Cevapları- 2
2. Tema Atatürk’ü Tanımak: Atatürk’ün Samsun’a çıkışı, Milli Mücadele’nin başlangıcını simgeleyen tarihi bir olaydır. Şiirde kişileştirme ve benzetme gibi söz sanatları kullanılarak bu destansı süreç, duygusal ve etkileyici bir dille anlatılmıştır.
Önceki Sayfalar: 95-96-97-98-99-100
Sonraki Sayfalar: 105-106-107-108-109
İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları Birinci Kitap
5.Etkinlik
a. Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa’nın 1937’de karşılaştığını hayal ediniz. Bu durumda sizce aralarında nasıl bir diyalog geçer? Yazınız.
Cevap: Sığırtmaç Mustafa, Mustafa Kemal ile orduda karşılaşır. Ve Mustafa Kemal onu tanımayarak ondan bir iş ister. Sığırtmaç Mustafa verilen işi hakkıyla yapar ve Mustafa Kemal’in karşısına çıkar:
-Buyurun Paşam bu istediğiniz iş bu da size hediyem. der.
-”Teşekkürler asker” diyen Mustafa Kemal şaşkınlıkla hediyeye bakar ve karşısında bir torba ceviz görür. Şaşkınlıkla kafasını kaldırır ve ne olduğunu sorar. Sığırtmaç Mustafa ise kendini hatırlatır ve bir zamanlar çiğ bir ceviz olan çocuk sayenizde büyüdü ve ülkesine meyve vermeye başladı der. Mustafa Kemal çok mutlu olur ve ikisi de duygulanır.
b. Gazi Mustafa Kemal’in “Bugünün küçükleri yarının büyükleridir.” gibi çocuklar ve gençlerle ilgili sözleri vardır. Yukarıdaki yazınızın sonunda siz de bir söz söyleyecek olsaydınız ne söylerdiniz? Aşağıya yazınız.
Cevap: Bugünün küçükleri yarın ülkenin İstikbalinden sorumlu olacak kimselerdir, demek isterdim.
6.Etkinlik
Metnin içeriği ile ilgili bilgiler doğruysa yay ayraçların içine (D), yanlışsa (Y) yazınız.
Cevap:
7.Etkinlik
Aşağıda ünlem işaretinin bazı kullanım özelliklerini ile bu kurallara ait cümleler verilmiştir. Bu cümlelerdeki ünlem işaretinin hangi özelliği karşılayacak şekilde kullanıldığını belirleyiniz. Kural numarasını örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları Birinci Kitap
8.Etkinlik
a. Aşağıda boş bırakılan yerlere uygun olan geçiş ve bağlantı ifadelerini yazınız.
Cevap:
ancak fakat rağmen bununla birlikte öte yandan
Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini simgeleyen destansı bir dönemdi. İşgalci devletler asker ve silah bakımından üstün durumdaydı ancak Türk milleti onlarda olmayan bir güce, birlik ve dayanışma ruhuna sahipti. Onca zorluğa rağmen milletin birliği, azim ve kararlılığı başarıyı getirmeye yetecek düzeydeydi. Bununla birlikte milletin onlara rehberlik edecek bir lidere ihtiyaç duyduğu da açıktı. Tam da bu koşullar altında Atatürk’ün Samsun’da yaktığı meşale milletin kalbindeki vatan sevgisini ve bağımsızlık arzusunu ateşlemeye yetti. Böylece tarihe altın harflerle kazınan gerçek bir destan yazıldı. Öte yandan kazanılan sadece askerî bir zaferdi ve tam anlamıyla bağımsız bir ülke kurmak için bundan çok daha fazlasına ihtiyaç vardı. Evet, yapılacakların listesi uzundu fakat bu milletin çocuklarında ecdadına yakışır bir ülke kuracak güç fazlasıyla vardı.
b. Yukarıdaki geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanacağınız birer cümle yazınız.
Cevap:
- Çok güçlü bir insan ancak gücünün farkında değil.
- Gördüğü bütün zorluklara rağmen dimdik ayakta durdu.
- Yeni bir konuya başlarken bununla birlikte bir önceki konunun da tekrarını yaparım.
- Öte yandan yaptığı çalışmalardan da bir sonuç alamamıştı.
- İşleri yoğundu fakat bitirdiğinde rahatlayacağını biliyordu.
c. Geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlatıma olan katkısını yazınız.
Cevap: Geçiş ve bağlantı ifadeleri cümleleri birbirine bağlar anlamı kuvvetlendirir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları MEB Yayınları
9.Etkinlik
a. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 10. etkinlikte yazdığınız serim bölümünü okuyunuz.
b. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle düğüm bölümünü yazınız. Düğüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap:
Eren ve Ferhat, testileriyle yola koyulmuşlardı. Güneş iyice yükselmiş, yollar toz içindeydi. Sohbete dalan iki arkadaş farkında olmadan düşman bölgesine yaklaşmıştı. Birden uzaktan bir ses duyuldu:
— Durun! Kim var orada?
Korkudan donakaldılar. Tam o anda bir grup Türk askeri ortaya çıktı. Askerler çocukları fark edip yanlarına aldı. Eren ve Ferhat derin bir nefes aldı. Az sonra Atatürk’ün çadırına götürüldüler.
Atatürk gülümseyerek, “Cesaretinizle örnek oldunuz çocuklar,” dedi. Eren’in yüreği sevinçle doldu; hayali gerçek olmuştu.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları MEB Yayınları
10.Etkinlik
a. Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.
b. Dinlediğiniz şiir, Milli Mücadele’deki hangi olayı anlatmaktadır?
Cevap: Atatürk’ün Samsun’a çıkması olayı anlatılmaktadır.
c. Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı neresi olmuştur?
Cevap: Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı Amasya olmuştur.
ç. Geminin gelmesiyle kayıklar, takalar, tayfalar neden selam durmuş olabilir?
Cevap: Mustafa Kemal’in gelişine selam durmuş olabilir.
d. Dinlediğiniz şiirden alınan aşağıdaki bölümlerle ilgili soruların cevaplarını yazınız.
Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı
Selam durdu kayığı, çaparı, takası,
Selam durdu tayfası.
Şiirin bu bölümünde insana ait olan hangi özellik cansız bir varlığa verilmiştir? Bu söz sanatı hangisidir?
Cevap: Kişileştirme sanatı kullanılmıştır. Bunlar; kayık, çapa, taka.
Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman Duman değildi bu! Memleketin uçup giden kaygılarıydı.
Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman
Duman değildi bu!
Memleketin uçup giden kaygılarıydı
Geminin bacasından tüten dumanla ne arasında ilişki kurulmuştur? Bu söz sanatı nedir?
Cevap: Benzetme yapılmıştır. Memleketin kaygıları diyerek bağlantı kurulmuştur.
e. Şairin şiirde söz sanatlarını kullanması şiiri nasıl etkilemiştir?
Cevap: Şiirde söz sanatlarının kullanılması şiiri olumlu etkilemiş ve anlatımı çekici bir hale getirmiştir.
Önceki Sayfalar: 95-96-97-98-99-100
Sonraki Sayfalar: 105-106-107-108-109