5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15. Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 12-13-14-15-16 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Oyun Durdu Dinleme Metni-1 Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Oyun Durdu Dinleme Metni-1 Cevapları

1. Tema: Oyun Dünyası: Dijital dünya ile fiziksel aktivite arasındaki dengeyi sorgulatarak, günümüz çocuklarının teknoloji bağımlılığı ve sosyal gelişimi üzerine düşünmeye sevk eder.


Sonraki Sayfalar 16-17-18-19-20-21

Sonraki Sayfalar 22-23-24-25


 



 



 

 

 

 

Oyun durdu.

Sude, sürekli bilgisayar oyunu oynayan bir çocuktur.
Ailesi onu bu alışkanlıktan kurtarmak ister.
Dinleyeceğiniz bölüm, Sude’yi bilgisayar oyundan uzaklaştırmak için ailesiyle arasında yaşananları anlatmaktadır.
Bir pazar günü Sude, her zaman olduğu gibi gözlüklerini takmış oynuyordu.
Aniden salonun ortasında durdu. (“duru vedi” ifadesi hatalıydı)
Bir anda taş kesilmişti.
Buz gibi bir sesle, “Korkunç bir şey!” diye bağırdı.
Oyun aniden durdu.
Sevda Hanım, Rıfkı Bey’e göz kırparak şaşırmış gibi yaptı ve “Ciddi misin?” diye sordu.
“Merkezde bir arıza olmasın sakın?”
“Hayır,” dedi Sude hiç kıpırdamadan.
Ekran aniden kıpkırmızı oldu ve bir yazı belirdi.
“Bir yazı mı?” diye merakla sordu Rıfkı Bey.
“Ne yazıyor?”
“Oyunuz kilitlenmiştir, boşuna beklemeyin,” diye yazıyor.
Sude umutsuzluk içindeydi.
“Çok iyi durumdaydım.
Tam da ikinciyle yükselmiştim ki bu oldu.
Rakiplerim tarafından yapıldığına eminim.”
Sevda Hanım, “Gözlüğü aç-kapa yapsan, belki tekrar çalışır,” dedi.
Sude, elektronik gözlüğün düğmesini kapatıp açtı.
Bu hareketi defalarca tekrarladı ama boşuna, bir türlü oyuna dönmeyi başaramadı.
Tam gözlüğü çıkarıp kenara bırakıyordu ki bir ses duydu.
Ekran’da yeni bir yazı belirmişti.
“Heyecanlanmayın, oyuna tekrar döneceksiniz.
Ama önce kapınıza gelecek postacıyı beklemelisiniz.”
Sonunda bir sabah erken saatlerde kapının zili çalındı.
Sevda Hanım, Rıfkı Bey ve Sude heyecanla kapıyı açtılar.
Babacan bir postacı ile karşılaştılar.
Postacı, “Neşe içinde! Sude hanıma mektup var,” dedi. “Hem de öyle böyle mektup değil, mükemmel el yazısıyla yazılmış bir mektup.”
Sude, gözlerini kırpıştırarak, “Mektubu okudunuz mu, yoksa?” diye sordu.
“Hiç okur muyum?” dedi postacı gülerek. “Baksanıza zarftaki adres ne kadar özenle yazılmış.”
Sude mektubu kapıp bir solukta okudu.
Mektupta şunlar yazıyordu: (“yazılaydı” ifadesi hatalıydı)
“Sevgili Sude,
Oyunu çok iyi götürüyorsun.
Seni tebrik ederim ama yorulmadın mı?
Bence biraz ara vermenin zamanı geldi.
Sana yosunların kokusunu ve balıkların neşesini taşıyan, dalgaların beyazlattığı bir deniz kabuğu gönderiyorum.
Hediyesini al ve sahile git.
Ona benzeyen en az 1000 tane deniz kabuğu daha bul.
Ama gerçekten dediğimi yap.
Sonra bulduğun deniz kabuklarıyla kumsala kocaman bir ‘Sude’ yaz.
Bunu yazar yazmaz oyuna tekrar geri döneceksin.
Merak etme, ben seni izliyor olacağım.
Ahtapot.”
Sude elini zarfın içine daldırdı.
Gerçekten de zarfın dibinde beyaz bir deniz kabuğu vardı.
Anne ve babasına baktı.
Sanki mektubu önceden okumuş gibi gülümsüyorlardı.
“Mektupta yazılanları yapmalı mıyım?” diye sordu kısık bir sesle.
Sevda Hanım, “Orada ne yazdığını bilmiyorum.
Ama seni oyuna geri döndürecekse, yapmalısın bence,” dedi.
Hafta sonu hiç vakit kaybetmeden ailece sahile gittiler.
Sude’nin elindekine benzeyen deniz kabuklarından aramaya başladılar.
Kumsalda milyonlarca deniz kabuğu vardı.
Hepsi uzaktan birbirinin aynısı gibi görünse de, yakına gidildiğinde birbirlerinden farklıydı.
Ama yine de Sude’ninkine benzeyenlerden bulmak mümkündü.
Sabahtan akşama kadar kumsalı bir uçtan diğer uca dolaşarak deniz kabuğu aradılar.
Rıfkı Bey, “Bu Ahtapot adlı korsanı çok sevdim,” diye itiraf etti. “Beni çocukluğuma geri götürdü.
Çocukluğumda da sabahtan akşama kadar kumların arasından deniz kabukları toplardım.
Benzeyenleri bir araya koyar, diğerlerinden ayırırdım.”
Öyle yemeğini gülüp oynayarak kumsalda yediler.
Ayaklarını sulara sokup dalgaların dövdüğü kıyı boyunca koştular.
Sahildeki ölü yengeç, ıstakoz ve kurumuş balık iskeletleriyle ilgili türlü çeşitli yorumlar yaptılar.
Kumların üstünde voleybol oynayıp ter attılar.
Sude uzun zamandır böyle mutlu olmamıştı.
“Şu an mutluluktan uçabilirim!” diye neşeyle haykırdı. “Hep beraberiz.
Hava çok güzel, top oynuyoruz, yemek yiyoruz ve koşuyoruz.
Daha da önemlisi konuşuyoruz.
Havanın kokusu, rüzgarın ve dalganın sesi bize eşlik ediyor.” (“işlik ediyor” ifadesi hatalıydı)
“Üstelik sonunda çok zengin bir deniz kabuğu koleksiyonumuz olacak.”
Akşama kadar sahilde kaldılar.
Topu topu elli tane deniz kabuğu bulmayı başardılar.
Ertesi gün tekrar gelmeye karar verip geri döndüler.
Artık her gün mutlaka birkaç saat kumsalda buluşuyorlardı. (“kum salda” ifadesi hatalıydı)
Deniz kabuğu aramaya devam ettiler.
Kumdan kaleler yapıp bozdular, birbirlerini kumlara gömdüler.
Günler sonra nihayet bin tane deniz kabuğu toplamayı başardılar.
Sahilin en görünür yerine topladıkları kabuklarla kocaman “Sude” yazdılar.
Sude, “Bütün günlerin böyle geçmesini isterdim!” diye bağırdı.
Behiç Ak.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları Birinci Kitap

Keşif Yolculuğu

Oyun kelimesinin size çağrıştırdıklarını söyleyiniz. 
Cevap: Oyun kelimesi bana eğlenmeyi, kaliteli vakit geçirmeyi ve sosyalleşmeyi çağrıştırıyor.


Dijital oyunlarla mı sokak oyunlarıyla mı daha fazla vakit geçiriyorsunuz? Neden?
Cevap: Sokak oyunlarıyla daha fazla vakit geçiriyorum. Çünkü mahallede bir çok yaşıtım var ve koşturmayı seviyorum.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik

a. Sude’nin bilgisayar başından kalkıp sahilde vakit geçirmesiyle ilgili ne düşünüyorsunuz? Düşüncelerinizi söyleyiniz. 
Cevap: Sude’nin bu hareketini doğru buluyorum. Çünkü her zaman bilgisayar başında vakit geçiremeyiz, bazen dışarı çıkıp sosyalleşmemiz gerekir.


b. Gün içinde yaptığınız etkinliklerden bazılarını yazınız.
Cevap: Gün içinde vaktimin çoğu okulda geçer. Okuldan arta kalan zamanımda kitap okurum, müzik dinlerim, ödevlerimi yaparım, hava kararmadan sokakta arkadaşlarımla futbol oynarım, bir saat bilgisayar oyunu oynar, haftada üçer gün basket ve yüzme kurslarına giderim.


c. Gün içinde yaptıklarınızı fiziksel olarak hareketli olup olmama durumuna göre sınıflandırıp başlığı olmayan tabloyu adlandırınız.
Cevap:

Hareketli Olduğum Etkinlikler: Basket oynamak, okulda vakit geçirmek, yüzmek, sokakta oynamak.

Hareketsiz Olduğum Etkinlikler: Müzik dinlemek, kitap okumak, ödevleri yapmak, bilgisayar oyunu oynamak.


ç. ”Hareketli Olduğum Etkinlikler” tablosundaki her bir etkinlik için aşağıda bulunan soldaki sütunun bir karesini, diğer tabloya yazdığınız her bir etkinlik için sağdaki sütunun bir karesini boyayınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları MEB Yayınları


d. Yukarıda boyadığınız grafik ve görsellerden hareketle kendinizle ilgili  neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Ben günün bir kısmında hareketsiz kalsam da bu açığı arkadaşlarımla vakit geçirirken ve oyunlar oynarken hareket ederek kapatırım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları MEB Yayınları

2. Etkinlik

Dinlediğiniz metinden alınmış aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerde altı çizili kelime gruplarının hangi anlamda kullanıldığını işaretleyerek belirtiniz. İhtiyaç duymanız halinde işaretleme yapmadan önce kelime gruplarının anlamlarına yönelik basılı veya çevrimiçi kaynaklardan bilgi alabilirsiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları MEB Yayınları


3. Etkinlik

a. Sude’nin oyun durduğunda, mektubu aldığında ve görevi tamamladığında yaşadığı duygu durumlarını metinden hareketle belirleyip yazınız.
Cevap:

Oyun Durduğunda: Donakalıp şaşırmıştır ve bu duruma üzülmüştür.

Mektubu Aldığında: Sude mektubu aldığında heyecanlanmıştır.

Görevi Tamamladığında: Görevi tamamladığında mutlu olmuştur.


b. Sude’nin yukarıdaki üç durumda da yaşadığı duyguların benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.
Cevap: Sude oyun durduğunda, mektubu aldığındaki ve görevi tamamladığındakinden farklı duygular hissetmiştir. Mektubu alıp görevi tamamlandığındaki duyguları heyecan ve sevinç gibi ortak duygulardır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları MEB Yayınları

4. Etkinlik

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Sude ne tür bir oyun oynamaktadır?
Cevap: Bilgisayar oynamaktadır.


2. Oyun oynadığı sırada Sude nasıl bir sorunla karşılaşmıştır? Bu sorunu çözmek için ne yapmıştır?
Cevap: Sude oyun oynadığı sırada bilgisayarı donmuştur. Bunu çözmek için gelen mektuptaki görevi yapmıştır.


3. Oyuna dönebilmesi için Sude’ye posta yoluyla gönderilen görev nedir?
Cevap: Gelen mektupta çıkan 1000 tane deniz kabuğuyla Sude yazma görevi verilmiştir.


4. ”Ahtapot” adıyla Sude’ye mektup gönderen kim olabilir? Neden?
Cevap: Ahtapot adıyla Sude’ye mektup gönderen ailesi olabilir. Çünkü ailesi bilgisayar başında çok vakit geçirmesini istememiştir.


5. Sevda Hanım, göndereni belli olmayan görevleri kızının yerine getirmesini onaylıyor. Böyle bir davranışın olumsuz etkileri neler olabilir?
Cevap: Annesinin onayını alan Sude, kötü niyetli olup olmadığını bilmeden bütün mesajlardaki görevleri yerine getirebilir.


5. Etkinlik

a. Aşağıdaki tabloyu dinlediğiniz metinden hareketle doldurunuz.
Cevap:

Kişiler: Rıfkı Bey, Sevda Hanım, Sude ve Babacan
Zaman: Belirsiz Zaman
Yer: Kumsalda ve evde bilgisayar başında geçmektedir.
Olay: Sude’nin bilgisayar başından kalkmaması üzerine ailesinin çözümü.


b. Sahil, metnin gelişiminde nasıl bir yol oynuyor? Söyleyiniz.
Cevap: Sahil metindeki olayı olumlu bir hale getiriyor.


c. Metindeki yerin değişimi olayların akışını nasıl etkiliyor? Söyleyiniz.
Cevap: Olayların akışını heyecanlandırıyor ve güzelleştiriyor.


6. Etkinlik

a. Aşağıdaki görsellerden metnin içeriğiyle uyumlu olanı işaretleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları MEB Yayınları


b. İşaretlediğiniz görsellerin dinlediğiniz metinle neden uyumlu olduğunu söyleyiniz.
Cevap: Metinde de oyun oynadığı ve sonra ailesiyle vakit geçirdiği için uyumludur.


Sonraki Sayfalar 16-17-18-19-20-21

Sonraki Sayfalar 22-23-24-25



Sonraki Ödevler