5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74-75-76-77. Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74-75-76-77. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 74-75-76-77 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Dersimiz Cumhuriyete Doğru Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74-75-76-77. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Dersimiz Cumhuriyete Doğru Metni Cevapları
2. Tema – Atatürk’ü Tanımak: Millî Mücadele’nin önemli bir dönüm noktası olan TBMM’nin açılışını tiyatro metni aracılığıyla işleniyor. Öğrencilerin, duygu ve düşüncelerini ifade ederek bu tarihsel süreci analiz etmelerini ve olayın ruhunu anlamalarını sağlıyor.
İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları Birinci Kitap
Okuduğunuz hikaye kitabından hareketle öyküleyici metinlerde hangi unsurların bulunduğunu söyleyiniz.
Cevap:
- Olay: Anlatılan asıl durum veya yaşanan gelişmeler.
- Kişiler (kahramanlar): Olayı yaşayan, anlatan ya da etkileyen kişiler.
- Yer: Olayın geçtiği mekân.
- Zaman: Olayın yaşandığı süre ya da dönem.
- Anlatıcı: Olayları aktaran kişi.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları Birinci Kitap
Keşif Yolculuğu
Sanal müze turunda ilginizi çeken unsurları ve sanal tur sayesinde neler öğrendiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Müze turunda Atatürk’ün çalışma ortamını, kitaplarını, arkadaşlarını, notlarını ve onun hakkında bir çok şey görüp öğrendim.
Millî Mücadele Dönemi’nden TBMM’nin açılışına kadar geçen süreci düşününüz. Türk milletinin azim ve kararlılığının bu sürece nasıl bir etkisi olmuştur?
Cevap: Türk milletinin milli mücadele döneminde sergilediği azim ve kararlılık sayesinde meclis açılmıştır. Meclis milli mücadelenin görünen bir yüzüdür.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları Birinci Kitap
1. Etkinlik
a. Tiyatronun adından ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahmininizi ve tahmininizin gerekçelerini aşağıya yazınız.
Cevap: Elleriyle dua eden takım elbiseli insanlar, bir hoca ve geleneksel kıyafet giymiş insanlar var. Bence bu insanların bazıları devlet yetkilisi ve diğerleri de geleneksel kıyafet giymiş halktan insanlar. Bir açılış yapılıyor olabilir. Burada dua ediliyor ardından kutlama yapılacak.
b. Tiyatronun içeriğiyle ilgili tahmininiz doğru çıktı mı? Gerekçelerinizin uygunluğunu değerlendiriniz
Cevap: Tam olarak tahmin ettiğim gibi çıkmadı. Bir meclis açılıyor ancak genel olarak milli mücadele döneminden bahsedilmiş.
2. Etkinlik
Aşağıdaki soruları izlediğiniz tiyatrodan hareketle cevaplayınız.
1. Ankaralılar Mustafa Kemal’i nasıl karşılamıştır?
Cevap: Geleneksel kıyafetler giymiş Seymen Alayı ile Ankara Müftüsü Börekçizade Rıfat Efendi onları sevinç ve saygı içerisinde karşılamıştır.
2. Sizce Ankara’nın Millî Mücadele’nin merkezi olmasının sebebi nedir?
Cevap: Ankara, ülkemizin ortasında olduğu ve düşmanlar tarafından işgal edilmediği için Milli Mücadele merkezi olmuş olabilir.
3. İstanbul’un işgali ve Meclis-i Mebusan’ın dağıtılmasının ardından mebuslar ne yapmıştır?
Cevap: Mebuslar İstanbul’dan Ankara’daki yeni meclise doğru 18 gün boyunca yürümüşlerdir.
O günkü ulaşım ve haberleşme olanaklarıyla bugünkü olanakları karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: O zamanlar İstanbul’dan Ankara’ya gidip gelmek için araç yerine yürümek zorunda kalmaları bile teknolojik olanaksızlıkları gösteriyor. Haberleşmenin telgrafla ve gazeteyle yapılması çok zor bir dönemi gösteriyor.
4. Tiyatronun en çok hangi sahnelerinden etkilendiniz? Sebepleriyle açıklayınız.
Cevap: Tiyatronun giriş kısmında Seymen Alayı’nın bağırarak Atatürk’e karşı ne için burada olduklarını söylemesi beni çok etkiledi. Çünkü insanların gerçekten canlarını hiçe sayarak vatan için gerçekten kendini zamanında feda etmiş olması tüylerimi diken diken etti.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları Birinci Kitap
3. Etkinlik
a. Aşağıdaki tabloyu izlediğiniz tiyatrodan hareketle doldurunuz.
Cevap:
b. Kahramanlar görünüş ve davranışları ile Millî Mücadele Dönemi’ni yansıtmakta mıdır? Sebepleriyle açıklayınız.
Cevap: Evet kesinlikle yansıtıyorlar. Kahramanlar adeta o günkü zorlukları şu an yaşıyormuş gibi yüzlerine yansıtmış ve buna göre davranıyorlar.
c. Olay akışında sahnelere hâkim duygular oyuncuların canlandırma ve seslendirmelerini nasıl etkilemektedir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Oyuncuların gerçekten milli mücadele dönemindeki bir karaktermiş gibi davranmasını sağlamış olabilir.
Oyunculuklar gerçekten etkileyici buna elbette sahnedeki duyguda katkı sağlamıştır.
4. Etkinlik
a. Aşağıdaki sorulara vereceğiniz cevaplardan hareketle tiyatronun ana fikrini nasıl ifade edersiniz?
Cevap: Bir milletin iradesi hiçbir devlet ve hükümet tarafından baskı sonucu susturulamaz. Her ne olursa olsun bağımsızlık için azimle yürüyen bir millet kendi meclisini tekrar kurarak kendi geleceğine karar verir.
• İzlediğiniz tiyatronun ilk bölümünde Ankaralılar Atatürk’ün “Arkadaşlar buraya neden geldiniz?” sorusuna ne cevap vermiştir?
Cevap: “Millet yolunda can vermeye” demişlerdir. “Fikrinizde sabit misiniz?” sorusuna ise “And olsun!” demişlerdir.
• Halide Edip konuşmasının sonunda neyi vurgulamaktadır?
Cevap: Halide Edip konuşmasının sonunda milletler dostumuz, hükümetler düşmanımızdır diyerek çözümü yalnızca milletin kendisinin sağlayabileceğini bunun için hiçbir devlet ve hükümete güvenilemeyeceğini anlatmak istemiştir.
• Meclisin açılışında Meclis başkanı Türk milletinin hangi yönüne dikkat çekmektedir?
Cevap: Türk milletinin geçmişte olduğu gibi günümüzde de bağımsız ve hür şekilde yaşadığını ve yaşaması gerektiği yönüne vurgu yapmıştır.
• Mustafa Kemal Atatürk son konuşmasını hangi cümlelerle tamamlamıştır?
Cevap: “And olsun bu meclis var oldukça asırlardan beri bu toprakları işgal etmeye ve bölmeye çalışan tüm cihan yakında anlayacaktır ki bu millet birdir, birliktedir ve üzerinde beraberce yaşadığımız bu vatan tıpkı bu meclis gibi sadece ve sadece millete aittir ve bu topraklarda hakimiyet kayıtsız şartsız milletindir” sözleriyle cümlelerini tamamlamıştır.
b. Yukarıdaki sorulara verdiğiniz cevaplardan hareketle bu tiyatroda verilmek istenen mesajın ne olduğunu belirleyip bir cümle hâlinde aşağıya yazınız.
Cevap: Tiyatrodan verilen mesajda Türkiye Cumhuriyeti’nin büyük zorluklar ve imkansızlıklara rağmen kurulduğu, Türk milletinin her ne şartlar altında olursa olsun hür ve bağımsız yaşadığını ve bundan sonrada bağımsız yaşayacağı mesajı verilmiştir.
5. Etkinlik
Halide Edip Adıvar konuşmasını yaparken neler hissetmiş olabilir? Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda belirleyiniz.
Cevap: Halide Edip Adıvar, konuşmasını yaparken büyük bir üzüntü ve öfke hissetmiş olabilir. Yüzyıllardır kendi milletine ait olan öz vatanı düşmanın eline geçmiş ve mebusan meclisini dağıtmıştır. Bunun için elinden gelen neyse onu yapmaya hazır şekilde kürsülerde halkı bu duruma karşı bilgilendirmiştir.
Halide Edip Adıvar’ın konuşması sırasındaki yüz ifadesini ve ses tonunu inceleyiniz.
Cevap: Halide Edip Adıvar, konuşmasında büyük bir ciddiyet aynı zamanda öfke ile hüznün belirtileri var. Ses tonunu mesajın vurgulanmak istediği noktada yükseltiyor ve normal konuşmasında sakince ancak duygulu şekilde konuşmaya devam ediyor.
• Deneyimlerinizden hareketle hangi koşullar altında insanların bu ses tonu ve yüz ifadesiyle karşısındakilere hitap edebileceğini düşününüz
Cevap: Bir topluluk karşısında bu ses tonuyla önemli bir konu hakkında çalışma yaptıktan sonra hitap edebilirim diye düşünüyorum. Konunun ciddiyeti ne kadar fazlaysa konuşmayı yapmak bana göre o kadar kolay olur.