5. TEMA: Sanat: 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 151-152-153-154. Cevapları ANKA Yayınları
1. “Şiir” ne demektir?
Cevap: Şiir güzel duygular uyandıran ahenkli yazıdır.
2. Hangi konularda yazılmış şiirleri seviyorsunuz?
Cevap: Doğal güzellikler hakkında yazılmış şiirleri seviyorum.
3. Bir metnin şiir olabilmesi için hangi özellikleri taşıması gerekir?
Cevap: Dizeler halinde ve uyumlu bir şekilde yazılmış olması gerekir.
Şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelimeleri aşağıdaki boşluklara yazınız. Daha sonra anlamlarını sözlükten bularak karşılarına yazınız.
Cevap:
Al: Kırmızı
Keramet: Şaşkınlık verici, doğa üstü olay.
Marifet: Bir işte ustalaşmak
Kuzguni: Kara rengine yakın koyu kahverengi
Çini: Pişmiş balçık levha
Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız. Cevaplarınızı defterinize yazınız.
Şair, şiirde hangi renkleri kişileştirerek anlatmıştır?
Cevap: Beyaz, pembe, sarı, mor turuncu ve kuzguni siyahı renklerini anlatmıştır.
Şair, “Memleket rüzgârı Bursa çinilerine değmiş.” derken ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Çinilerde memleketten izler olduğunu anlatmak istemiştir.
Metinde şair, şiir ve resim sanatlarını nasıl bağdaştırmıştır?
Cevap: Resim sanatlarında kullanılan renkleri şiirinde anlatarak bağlamıştır.
Bedri Rahmi Eyüboğlu hem bir ressam hem de bir şairdir. Bir sanatçının birden fazla sanat alanında yetenekli olması eserlerine nasıl yansır?
Cevap: Böyle bir durumda sanatçı iki farklı yeteneğini birleştirerek eserler verir.
Bir şiirde birbirinin zıddı kavram ve durumları karşılayan kelimelerin bir arada bulunmasına “tezat” sanatı denir. Örneğin “Aydınlığa koştum, karanlık çıktı.” dizesinde “aydınlık” ve “karanlık” kavramları tezat sanatına örnektir.
Okuduğunuz şiirde, tezat sanatı olan dizeleri belirleyip aşağıdaki boşluğa yazınız.
Cevap:
Aşağıda, şiirle ilgili bazı kavramların tanımları verilmiştir.
Tanımlardan hareketle bu kelimeleri bulunuz.
Cevap:
Aşağıdaki kelimelerden basit yapılı olanların numaralarını yeşil; türemiş olanların numaralarını kırmızı; birleşik olanların numaralarını turuncu kutucuğa yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki kelimelerin yapılarını, örnekte olduğu gibi altlarındaki boşluklara yazınız.
süslü → türemiş
yolculuk → türemiş
duvar → basit
dağlardan → basit
milletler → basit
çiçekçi → türemiş
etkin → türemiş
güzelce → türemiş
Kendi şiirinizi yazınız. Yazma çalışmanız bittikten sonra şiirinizi düzenleyiniz ve okul panonuzda sergileyiniz.
Gölgeler arasında dolaşır kuşlar,
Rüzgarın nağmeleriyle dans eder ağaçlar.
Güneş ışığı süzülür dallardan yere,
Cıvıldaşır neşeyle her bir canlı ormanda.
Çiçeklerin kokusu sarar tüm atmosferi,
Yemyeşil çimenlerde uyur ayak sesleri.
Sessizlik içinde soluklanır ruhlar,
Ormanda huzur bulur, umutla dolup taşar.
Şiirinizi bitirdikten ve gerekli düzenlemeleri yaptıktan sonra aşağıdaki yönergeye göre değerlendiriniz.
Cevap:
Şiirimi oluşturmadan önce, gerekli ön hazırlığı yaptım. [EVET]
Bu konuda kendimi geliştirdim. [EVET]
Şiirimde dize sonlarında ses benzerlikleri kullanarak ahenk yaratmaya çalıştım. [EVET]
Şiirimde yazım ve noktalama kurallarına dikkat ettim. [EVET]
Yazdığım şiire uygun bir başlık bulabildim. [EVET]
Fotoğrafçılık ile ilgili bilgi toplayınız. Evinizden farklı dönemlere ve kuşaklara ait fotoğraflar bulup sınıfınıza getiriniz.
Cevap: 19. yüzyılın başında fotoğraf makinesinin icat edilmesiyle başlamıştır. Görüntü sensörü, film, karanlık oda, lens ve ışık kullanarak, gözle görebildiğimiz cisim ve şekillerin görüntüsü oluşmaktır.