3. Tema: Kişisel Gelişim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 83-84-85-86-87-88-89-90-91. Cevapları Yıldırım Yayınları
Aşağıdaki dizeleri okuyunuz. Bu dizelerden hareketle “başarı” konusundaki duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bir şeyleri öğrenerek başarı sağlarız. Ve başardıkça da her şeyi daha iyi anlarız.
“Benim Kırmızı Pabuçlarım” metnini noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz. “Başarı”yla ilgili olan cümlelerin altını renkli kalemle çiziniz.
Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki sözcükleri anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Başrole seçilen çocuk, rolüne hazırlanmak için nasıl çalışıyor?
Cevap: Canla başla çalışıyormuş.
2. Anne ve babaya çocuklarının gelecekte iyi bir sanatçı olabileceğini düşündüren nedir?
Cevap: Tiyatroya olan tutkunluğu ve rolüne canla başla çalışması anne babaya çocuklarının gelecekte iyi bir sanatçı olabileceğini düşündürmüştür.
3. Çocuk, kırmızı ayakkabıya ihtiyacı olduğunu neden babasına söyleyemiyor?
Cevap: Çocuk babasının kıştan beri keten ayakkabısını giydiğini ve annesiyle babasının konuşmalarını duyduğu için babasına söyleyemiyor.
4. Yatağında uzanırken çocuğun aklına gelen düşünce nedir? Bunun üzerine çocuk ne yapıyor?
Cevap: Çocuğun aklına kırmızı bir çorap giymek geliyor. Bunun üzerine yatağının altındaki plastik sepetten eski bir beyaz çorabını alıp keçeli kalemle kırmızıya boyuyor.
5. Gösteri nasıl bitiyor? Gösteri sonunda babası çocuktan neden özür diliyor?
Cevap: Çocuğun gösterisi başarı ile bitiyor. Babası ayakkabıları oğluna yetiştiremediği için özür diliyor.
Aşağıdaki hikâye haritasını okuduğunuz metne göre doldurunuz.
Cevap:
HİKÂYENİN ADI: Benim Kırmızı Pabuçlarım
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Çocuk, anne, baba, öğretmen, çocuğun arkadaşları, veliler.
Olayın Geçtiği Mekân ve Zaman: Okul, tiyatro salonu ve ev.
Olayın Başlangıcı: Çocuğun tiyatro gösterinde başrol seçilmesi.
Hikâyedeki Problem: Öğretmenin gösteri için istediği kırmızı pabuçların olmayışı.
Problemi Çözme Yöntemi: Çocuğun beyaz bir çorabı kırmızı keçeli kalemle kırmızıya boyaması.
Sonuç: Çocuğun kırmızı çoraplarla çok başarılı bir gösteri yapması ve babasının ondan özür dilemesi, çocuğun ısrarıyla kırmızı ayakkabılar yerine babasına ayakkabı alınması
Ana Fikir: Fedakarlık ve sorunları büyütmeyip çözüm üretmek.
Hikâyedeki çocukta bulunan özellikleri belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
Çocuk, çoraplarını kırmızıya boyamasaydı ya da kırmızı ayakkabısı olmadığı için oyunda rol almak istemeseydi sizce hikâye nasıl sonuçlanırdı? Söyleyiniz.
Cevap: Çocuk, çorapları kırmızıya boyamasaydı ve rol almak istemeseydi hem kendi hem ailesi üzülebilir. Öğretmeninin planları bozulabilirdi.
Aşağıdaki metinlerden hangisinin anlatıcısı okuduğunuz hikâyedeki ile aynıdır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıda verilen sözcüklerin size hangi kavramları çağrıştırdığını ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki sözcüklerin yapısını belirleyerek ilgili kutucuklara örnekteki gibi yerleştiriniz.
Cevap:
Harfleri karışık olarak verilen aşağıdaki deyimi görselinden ve anlamından yararlanarak bulunuz. Bu deyimi ve deyimin metne katkısını ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki metinde aynı türden tek varlığı belirten adların altını kırmızı, aynı türden birden çok varlığı belirten adların altını ise mavi kalemle çiziniz.
Cevap:
Aşağıda “-lar / -ler” çoğul ekinin sözcüklere kattığı bazı anlamlar verilmiştir. Tabloda bulunan cümlelerdeki altı çizili sözcüklerde çoğul ekinin verilen anlamlarından hangisiyle kullanıldığını belirleyerek ilgili kutucuklara yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki cümlelerde farklı renkte yazılmış sözcükleri inceleyiniz. Sözcük grupları arasında nasıl bir fark olduğunu belirleyiniz.
Cevap: Kırmızılar -lar -ler ekiyle çoğul eki verirken, mavi yazılar ise topluluk adını belirtir.
Aşağıdaki cümlelerin hangilerinde topluluk adı vardır? İlgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki soruların cevaplarıyla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Başarı size göre nedir? Başarılı olmak önemli midir? Niçin?
Cevap: Başarı bana göre emeklerinin karşılığını alabilmektir. Başarılı olabilmek önemlidir. Çünkü insanlar bunun için çaba harcar.
Başarısızlığa neden olan etmenler nelerdir?
Cevap: Tembellik ve plansız olmak başarısızlığa neden olan etmenlerdendir.
Başarılı olmayı sağlayan etmenler nelerdir?
Cevap: Başarılı olmayı sağlayan etmenler planlı ve çok çalışmaktır.
Başarısız olduğunuz durumlarda neler yapıyorsunuz?
Cevap: Başarısız olduğum konu için daha çok çalışıp başarı sağlamaya çalışıyorum.
Başarısız olduğunuz konularda nasıl başarılı olabilir, neler yapabilirsiniz?
Cevap: Başarısız olduğum konularda daha çok ve planlı çalışabilirim. Bilmediğim konuları öğrenmeye çalışır bildiklerimi de tekrar ederim.
Başarılı olduğunuz zaman neler yaşıyorsunuz?
Cevap: Başarılı olduğum zamanlarda çok mutlu oluyorum ve çevremdeki herkesin takdirini alıyorum.
Başarılı olmak geleceğimizi nasıl etkiler?
Cevap: Başarılı olmak geleceğimizi olumlu bir şekilde etkiler.
Başarı ve başarısızlığa neden olan etmenler açısından kendinizi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Cevap: Başarı ve başarısızlığa neden olan etmenler kişide biter. İnsan başarabileceğine inandığı her işi başarabilir. Tabii buna ek olarak çok çalışması da gerekir. Ama bir insan bir iş için azmetmiyor ve başaramayacağını düşünüyorsa, başarılı olamaz.
Aşağıda verilen hikâye ögelerini kullanarak ve ana fikri dikkate alarak bir hikâye yazınız. Serim, düğüm, çözüm bölümlerinde yazacaklarınızı belirleyerek bir metin taslağı oluşturunuz. Hikâyenizin içeriğine uygun bir başlık belirleyiniz. Yazdığınız hikâyeyi yazım ve noktalama bakımından gözden geçirip düzelterek sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Atatürk ortaokulu öğrencileri okullar arası bilgi yarışması turnuvasına katılacaklardı. Bu turnuva için her okuldan dört öğrenci aday seçilecekti. Öğretmen girdiği sınıftan gönüllü olan öğrencileri öğrenmek istedi. Sınıftan bir öğrenci bu iş çok zor yapabileceğimize inanmıyorum dediler. Bunun üzerine Yiğit, Oğuz, Ezgi ve Sevim gönüllü olarak el kaldırdılar. Arkadaşlarına:
-”Arkadaşlar biz bu yarışmaya gönüllü olduk. Önemli olan başarılı olacağımıza inanmaktır. Biz çok çalışıp bu yarışmada okulumuzu temsil edeceğiz. Sonucu ne olursa olsun kendimize güceniyoruz.” dediler.
Bunun üzerine bütün sınıf onları alkışladı. Sonraki hafta yapılan yarışmada Atatürk okulu öğrencileri çekişmeli rekabet sonucu birincilik kazandılar. Öğretmenleri hepsini tebrik ettikten sonra konuşma yapmak için kürsüye çıktı ve:
-”Öğrencilerimi canı gönülden tebrik ediyorum. Onlar bu turnuvaya kazanacaklarına inanarak çıktılar. Unutmayın inanmak başarmanın yarısıdır.” dedi.