Diğer Kitap.
1. ÜNİTE MEVSİMLER VE İKLİM: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Yukarıdaki görselde Dünya’nın Güneş etrafındaki konumları gösterilmiştir. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Dünya hangi konumda iken Kuzey yarım kürede bulunan Yengeç dönencesine, Güneş ışınları öğle vakti dik açı ile düşer? Açıklayınız.
Cevap: Dünya A konumunda iken Kuzey yarım kürede bulunan Yengeç dönencesine, Güneş ışınları öğle vakti dik açı ile düşer.
2) Dünya, C konumunda iken hangi yarım küre yüzeyine daha fazla ısı enerjisi oluşur? Açıklayınız.
Cevap: Dünya, C konumundayken Güneş ışınları dik bir açı ile gelir. Bu nedenle Güney yarım küre yüzeyine daha fazla ısı enerjisi oluşur.
3) Dünya, hangi konumda iken gece ve gündüz süreleri her yerde eşit olur? Açıklayınız.
Cevap: Dünya B ve D konumlarında iken (23Eylül, 21Mart) gece ve gündüz süreleri her yerde eşit olur.
4) Dünya, C konumunda iken Kuzey yarım kürede gölge boyunun daha uzun olmasının sebebi sizce ne olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Dünya, C konumunda iken Güneş ışınları eğik bir açı ile düşer. Bu nedenle gölge boyu daha uzun olur.
5) Dünya hangi konumda iken Kuzey yarım kürede en uzun gece yaşanır? Açıklayınız.
Cevap: Dünya C konumunda iken (21 Aralık) Kuzey yarım kürede en uzun gece yaşanır.
1. ÜNİTE MEVSİMLER VE İKLİM: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Çevrenizdeki hava değişimlerini bir hafta boyunca gözlemleyiniz. Hava durumuyla ilgili ‟açık, bulutlu, yağmurlu, dolu yağışlı, kar yağışlı, rüzgârlı” gibi değişkenleri “✔” işareti koyarak, sıcaklığı ise termometreyle ölçerek aşağıda verilen örnekteki gibi tabloya her gün aynı saatte kaydediniz.
Cevap:
1. ÜNİTE MEVSİMLER VE İKLİM: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 24-25-26-27-28-29-30-31. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Hava olaylarının neler olduğunu, nasıl oluştuğunu ve bunların günlük yaşantımıza olan etkilerini inceledik. Peki, iklim nedir? Hava olayları ve iklim aynı kavramlar mıdır?
Cevap: İklim havanın değişim durumudur. Hava ve iklim birbirinden farklı kavramlar olsa da birbirlerini tamamlarlar. İklimler uzun süren belli zamanlarda değişen olaylardır. Hava durumu günlük veya saatlik değişebilir.
Tablo 1-1’i inceleyerek iklim ve hava olayları arasındaki farkı arkadaşlarınız ile tartışınız.
Cevap: İklimler uzun süren belli zamanlarda değişen, tahminleri yılları alan ve kesin olaylardır. Hava durumu günlük veya saatlik değişebilen, tahmini bilgilerdir.
Küresel iklim değişikliğinin önlenmesi amacıyla pek çok ülke, çevreye son derece zararlı olan kömür gibi fosil yakıt kullanımını azaltmaya çalışmaktadır. Pek çok ülke bu alanda önlemler alırken acaba siz, bireysel olarak sera gazlarının salınımını önlemek amacıyla neler yapabilirsiniz?
Bu konuda bir araştırma yaparak sunu hazırlayınız. Sunumunuzu sınıftaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Sera gazlarının salınımını önlemek için, kullandığımız ampulleri tasarruflu ampullerle değiştirerek karbondioksit salınımını azaltabilir, bisiklet kullanarak araçların kullanımını azaltabilir, geri dönüşümü destekleyebilir ve çöplerimizi azaltabiliriz.
1) Aşağıda iklim ve hava olaylarına ait özellikler karışık olarak verilmiştir. İklime ait özelliklerin harflerini iklim kutusunda verilen bölümlere, hava olaylarına ait özelliklerin harflerini hava olayları kutusunda verilen bölümlere yazınız.
Cevap:
2) Aşağıda verilen kavramlardan anlamlı cümleler kurunuz. Kurduğunuz cümleleri aşağıdaki alana yazınız.
Cevap:
Sizce yukarıda bahsetmiş olduğumuz kişiler, neden bir ürün geliştirme ihtiyacı duymuşlardır?
Cevap: İnsanları Güneş’in zararlı etkilerinden korumak için geliştirmişlerdir.
Bu bölümde sizden ‟MEVSİMLER VE İKLİM” ünitesi ile ilgili günlük hayattan bir ihtiyaç veya problemi tanımlayıp bu problemin çözümüne yönelik günlük hayatta kullanılan veya karşılaşılan araç, nesne veya sistemleri geliştirmeye yönelik bir model tasarlamanız istenmektedir.
Modelinizi tasarlarken modelinizin maliyetinin düşük olmasına, kolay ulaşılabilir malzemeleri tercih etmeye, süreye ve özgün olmasına dikkat ediniz.
Cevap:
1. ÜNİTE Ölçme Ve Değerlendirme Çalışmaları: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 32-33-34-35-36. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
A. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.
1) Dolanma düzlemi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Gök cisimlerinin kendi etrafında veya başka bir gök cisminin etrafında dönerken izlediği yörüngeye dolanma düzlemi denir.
2) Mevsimlerin oluşma nedenleri nelerdir? Belirtiniz.
Cevap: Mevsimler, Dünya’nın Güneş etrafında dönmesi nedeniyle oluşur.
3) Eksen eğikliğinin sonuçları nelerdir? Belirtiniz.
Cevap:
4) Dünya’nın hareketleri ve bu hareketlerin sonucunda oluşan değişiklikler nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Dünya günlük ve yıllık olarak hareket eder. Günlük hareketinde gece ve gündüz, yıllık hareketinde 4 farklı mevsim oluşur.
5) Günlük değişen hava olayları nelerdir? Belirtiniz.
Cevap: Günlük değişen hava olaylarına yağmur, nem, rüzgar, kar gibi örnekler verebiliriz.
6) Rüzgâr nasıl oluşur? Açıklayınız.
Cevap: Rüzgar, ısınma ve soğumanın yeryüzünde oluşturduğu basınç ve havanın yer değiştirmesi ile oluşur.
7) İklim ve hava olayları arasındaki farkı açıklayınız.
Cevap: İklim, uzun süreler aynı seyirde devam eden, kesin sonuçlar verir. Hava olayları, değişkenlik gösteren ve tahmini sonuç gösteren hava olaylarıdır.
8) Meteorolojinin günlük yaşama etkilerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Meteoroloji günlük hava tahminleri ile nasıl giyinmemiz gerektiğine, ne zaman yolculuk yapabileceğimize, açık alandaki aktivitelerimizi ne zaman yapmamız gerektiğine yardımcı olur.
9) İklim bilimi ve iklim bilimci kavramlarını kısaca açıklayınız.
Cevap: İklim bilimi; iklimlerin insanlar ve çevrenin üzerindeki etkilerini inceler. İklim bilimci, İklim bilimi ile ilgilenen kişilere denir.
10) Küresel iklim değişikliğinin nedenleri nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Küresel iklim değişikliğinin nedenleri;
B. Aşağıda çerçeve içerisinde bazı ifadeler verilmiştir. Bu ifadelerden uygun olanları kullanarak cümlelerde boş bırakılan yerleri doldurunuz.
Cevap:
1) Dünya’nın dönme ekseni 23º 27′ bir açı ile eğik durmaktadır.
2) Mevsimlerin oluşumunun nedenlerinden biri de eksen eğikliği dir.
3) 21 Aralık tarihinde Güneş ışınları, Güney yarım küre yüzeyine daha fazla ısı enerjisi aktarır.
4) Dünya’nın, yıllık hareketini yaparken izlediği yol elips şeklindedir.
5) Havanın yapısında azot, oksijen ve karbondioksit gibi gazlar bulunur.
6) Yatay yönlü hava hareketlerine rüzgar denir.
7) Ülkemizde görülen iklimlerden biri de Karadeniz iklimidir.
8) Havanın yapısında bulunan ve güneş ışığını tutan gazlardan biri de metan gazıdır.
9) Sera etkisine neden olan gazların sebep olduğu küresel sıcaklık artışı, küresel iklim değişikliği olarak adlandırılır.
10) Sera gazlarının atmosferdeki miktarının artmasına fosil yakıt kullanımı neden olur.
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cevap:
1) (D) Ekvator düzlemi ile Dünya’nın dolanma düzlemi çakışık değildir.
2) (Y) Güneş ışınları yıl içerisinde sadece bir yarım küreye dik olarak düşer.
3) (D) Güneş ışınlarının düşme açısı, yeryüzüne aktarılan ısı enerjisini etkiler.
4) (Y) Gece ve gündüz sürelerinde farklılık yaşanması, dolanma düzleminin uzunluğundan kaynaklanmaktadır.
5) (D) Atmosferdeki su buharı miktarına, nem adı verilir.
6) (D) Günlük sıcaklık farkları, rüzgârların oluşum sebeplerindendir.
7) () Hava olayları, günlük hayatı her zaman olumsuz etkiler.
8) (Y) İklim; dar bir bölgede, uzun sürede değişen ortalama hava koşullarıdır.
9) (D) İçilebilir su kaynaklarının azalması, küresel iklim değişikliğinin sonuçlarındandır.
10) (Y) Küresel iklim değişikliği, gelişmekte olan ülkeleri ilgilendiren bir durumdur.
Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1) 20 Mayıs 2018’den, 20 Mayıs 2019’a kadar Güneş ışınları Ekvator çizgisine kaç kez dik olarak gelir?
Cevap: B) 2
2) Türkiye, Kuzey yarım kürede; Avustralya ise Güney yarım kürede bulunmaktadır. Buna göre Dünya hangi konumdayken Türkiye’de yaz, Avustralya’da kış mevsimi yaşanır?
Cevap: D) 3 – 3
3) Aşağıda verilenlerden hangisi, Dünya’nın yıllık hareketinin bir sonucudur?
Cevap: C) Mevsimlerin oluşumu
4) “Yeryüzüne aktarılan ısı enerjisi, Güneş’ten yayılan ışık ışınlarının düşme açısının artmasına bağlı olarak artar.” diyen bir araştırmacı, görüşünü kanıtlamak için; Yukarıda verilenlerden hangi ikisini yaparsa amacına daha net ulaşabilir?
I. 21 Haziran tarihinde, Yengeç dönencesinde çalışma yapmak
II. 21 Haziran tarihinde, Oğlak dönencesinde çalışma yapmak
III. 23 Eylül tarihinde, Ekvator’da çalışma yapmak
IV. 21 Aralık tarihinde, Oğlak dönencesinde çalışma yapmak
Cevap: A) I ve II
5) Dünya’ya gelen Güneş ışınları, yukarıdaki görselde gösterilmiştir. Buna göre; Verilenlerden hangileri doğrudur?
I. Kuzey yarım küre yüzeyinde oluşan ısı enerjisi daha fazladır.
II. Güney yarım kürede yaz mevsimi başlangıcı olabilir.
III. Kuzey yarım kürede dolu yağışı gözlemlenebilir.
Cevap: B) I ve III
6) Aşağıda verilenlerden hangisi, Dünya’yı paralel olarak iki eş parçaya ayırdığı varsayılan hayali çizginin adıdır?
Cevap: B) Ekvator çizgisi
7) Aşağıda bazı tarihler verilmiştir. Bu tarihlerden hangilerinde tüm Dünya’da gece ve gündüz eşitliği yaşanır?
I. 21 Aralık
II. 21 Haziran
III. 23 Eylül
IV. 21 Mart
Cevap: D) III ve IV
8) Yukarıda görselleriyle birlikte verilenlerden hangileri hava olaylarına örnek gösterilebilir?
Cevap: D) I, II ve III
9) Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi iklime ait bir özelliktir?
Cevap: D) Ortalama hava olaylarıdır.
10) Aşağıda verilenlerden hangisi, gözlem ve analizler sonucu hava tahmininde bulunan bilim insanına verilen isimdir?
Cevap: B) Meteorolog
11) İklime ait özellikleri şöyle sıralayabiliriz: Yukarıda iklime ait özellikler verilmek istenmiş fakat bir tanesinde hata yapılmıştır. Buna göre kaç numaralı açıklamada yanlışlık yapılmıştır?
I. Geniş bir bölgede etkilidir.
II. Tahminî sonuçlardır.
III. En az 35-40 yıllık ortalamalardır.
IV. Çok uzun zaman içerisinde değişiklik gösterebilir.
Cevap: B) II
12) Aşağıda verilenlerden hangisi, atmosferdeki karbondioksit miktarını artırmaz?
Cevap: C) Güneş enerjisi
13) (..) Yukarıda verilenlerden hangileri, küresel iklim değişikliğinin sonuçları arasında yer alabilir?
Cevap: D) I, II ve III
14) Hükûmetlerarası İklim Değişikliği Paneli’ne (IPCC) göre atmosferdeki sera gazlarının artmasına sebep olan en önemli etken insan faktörüdür.
Yukarıda verilenlerden hangileri, atmosferde biriken sera gazı oranını artıran, insan faktörlerindendir?
Cevap: B) I ve III
15) Yeryüzüne yakın su buharı, sıcaklık donma noktasının altına düştüğünde sıvı hâle geçmeden direkt küçük buz kristallerine dönüşür. Oluşan bu buz kristallerine ……….. denir.
Yukarıdaki noktalı yere aşağıdakilerden hangisi yazılmalıdır?
Cevap: B) Kırağı
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 38-41-42-43. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Yeni doğan bir bebeğin anne ve babasına benzediğinin ve bu benzerliğin tesadüf olmadığının bilinmesi insanlık tarihî kadar eskidir. Peki, bu benzerliğin sebebi ne olabilir?
Cevap: Bu benzerliğin sebebi DNA ve gen aktarımıdır.
Karşı zinciri tamamlarken nelere dikkat ettiniz? Açıklayınız.
Cevap: Kurallı bir şekilde yapmaya özen gösterdim.
DNA modelinizde bulunan şeker molekülünün sayısı hangi molekülün sayısına eşittir? Açıklayınız.
Cevap: Şeker molekülünün sayısı fosfat molekülünün sayısına eşittir.
Oluşturduğunuz DNA modelinde kaç tane timin bazı kullandınız? Nedenini açıklayınız.
Cevap: 4 tane timin bazı modeli kullandık.
Bölünen bir hücreden oluşan iki yeni hücre, ana hücredeki kalıtsal bilgileri taşımaktadır. Bölünme sonucu oluşan yeni hücreler, ana hücre ile nasıl benzer kalıtsal bilgileri taşıyor olabilir? Kalıtsal bilgilerin taşınmasında DNA’nın rolü nedir?
Cevap: Gen sayesinde ana hücreyle benzer kalıtsal bilgileri taşır. Gen kromozom ve DNA’nın parçasıdır. DNA üzerinde bulunan kalıtsal genler sayesinde bilgiler taşınır. DNA yönetim özelliğine sahiptir.
1) Aşağıdaki model üzerinde verilen noktalı yerlere uygun kavramları yazarak modeli tamamlayınız
Cevap:
2) DNA ile ilgili olarak aşağıdaki tabloda verilen ifadeler doğru ise karşısına ‟D”, yanlış ise ‟Y” yazarak cevaplayınız.
Cevap:
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 53-54-55-56. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Yanda verilen görselleri inceleyiniz. İki alyuvardaki şekil farklılığının nedeni ne olabilir?
Cevap: Bunun sebebi canlıların yapısında meydana gelen mutasyondur.
Aşağıda verilen arı görsellerini inceleyiniz. Sizce kraliçe arı neden daha büyük, işçi arı neden daha küçüktür? Bu durumun arıların beslenmesi ile ilgisi var mıdır?
Cevap: Bunun sebebi arıların beslenme şekilleridir.
Aşağıda verilen kavramları tanımlayınız.
Mutasyon: Genlerin yapısında meydana gelen değişikliklerdir.
Modifikasyon: Genlerin işleyişinde meydana gelen değişiklik modifikasyondur.
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 50-51-52. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
1) Aşağıda sağ tarafta kalıtımla ilgili kavramların karışık olarak verilen harflerini, karşılarındaki kutucuklara düzelterek yerleştiriniz. Numaralandırılmış kutucuklardaki harfleri şifre kutusuna sıralayınız.
Cevap:
2) Bezelye bitkisinde uzun boy aleli “U”, kısa boy aleli ise “u” ile gösterilmektedir. Buna göre aşağıda verilen ifadelerin karşısına genotip gösterimlerini yazınız.
Cevap:
Homozigot uzun boylu bezelye: ”UU” şeklinde gösterilir.
Kısa boylu bezelye: ”uu” şeklinde gösterilir.
Melez uzun boylu bezelye: ”Uu” şeklinde gösterilir.
3) Aşağıda yeşil renkli bezelyelerin çaprazlanması ve çaprazlanma sonucu oluşan bezelyeler verilmiştir. Buna göre noktalı yerlere bezelyelerin genotiplerini yazınız. (Yeşil meyve rengine sahip bezelyeler “Y”, sarı meyve rengine sahip bezelyelere “y” baskındır.):
Cevap:
4) Akraba evliliklerinin genetik açıdan olası sonuçlarının neler olabileceğini aşağıda verilen bölüme yazınız.
Cevap: Akrabalar arasında genetik benzerlikler fazladır. Bu sebeple akraba evliliğinde genetik hastalıklar daha çok görülür. Akraba evliliğinden olan çocuklarda zeka geriliği, organ yetmezliği ve ölümler görülür.
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48-49. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Canlılara ait özellikler yavrulara nasıl aktarılır? Genler bazı özelliklerin oluşmasında tek başına yeterli midir?
Cevap: Kalıtsal özellikler anne ve babadan yavrulara gen yoluyla aktarılır. Genler fiziksel özelliklerimizin oluşmasında etkilidir. Kişilik özelliklerimiz aile, okul ve çevre yoluyla şekillenir.
Tabloya kendi özelliklerinizi; annenizin, babanızın ve varsa kardeşinizin özelliklerini kaydediniz.
Cevap:
Diğer aile bireyleri ile benzer ve farklı özellikleriniz nelerdir? Karşılaştırınız.
Cevap:
Benzerlik: Saç rengim, kan grubum ve göz rengim benzerlik gösteriyor.
Farklılık: Ten rengim ve saç rengim ailemden bazılarıyla farklılık gösteriyor.
İnsanların benzer ve farklı özelliklerinin olmasını sağlayan yapılar nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Çünkü her canlının DNA’sı farklıdır. DNA’ da bulunan nükleotitlerin sıra, sayı ve dizilişleri farklı olduğu için her canlının DNA’sı fark gösterir.
Peki, Mendel’in arı döl mor çiçekli bezelye bitkisi ile arı döl beyaz çiçekli bezelye bitkisini çaprazlaması sonucu oluşan F1 dölündeki bezelye bitkilerinin tamamının mor çiçekli olmasının nedeni ne olabilir? Tartışınız.
Cevap:
Yukarıda, insanlarda üreme sonucu bebeğin oluşumu görülmektedir. Peki, bebeğin cinsiyeti nasıl belirlenmektedir? Cinsiyetin belirlenmesinde anne mi yoksa baba mı etkilidir?
Cevap: Cinsiyet kromozom aracılığıyla belirlenir. Anneden sadece X kromozomu gelir. Babadan gelecek olan X veya Y kromozomu cinsiyeti belirler.
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 57-58-59-60-61. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Yandaki görselde görülen kutup ayılarının, bulunduğu ortamla benzer renkte kılları bulunmaktadır. Sizce kıl renginin kutup ayılarına sağladığı yararlar nelerdir?
Cevap: Kendilerini göstermeden avlanmalarını kolaylaştırır.
En az hangi renkteki boncuklar toplanmıştır? Belirtiniz.
Cevap: En az yeşil renkteki boncuklar toplanmıştır.
Boncukları toplayan arkadaşınızın, boncukları toplamada öncelik verdiği renk ya da renkler hangisiydi? Nedenini açıklayınız.
Cevap: Kırmızı, beyaz renklerine öncelik verir çünkü onlar daha belirgin durur. Çimen yeşil olduğu için yeşili seçmek daha zordur.
Aşağıdaki tabloya siz de canlı örnekleri ve bunların yaşadığı çevreye nasıl adaptasyon sağladıklarını yazınız.
Cevap:
Yukarıdaki görsellerde soğuk ve sıcak bölgelerde yaşayan tilkiler görülmektedir. Bu canlıların ortak özellikleri nelerdir? Siz de benzer yaşam alanlarında bulunan canlıların ortak adaptasyonlarına örnekler veriniz.
Cevap: İkisi de farklı özelliklere sahiptir. Ama ikisi de vücudunda yağ depolar.
1) Farklı türe ait canlılar, benzer adaptasyonlar gösterebilir. Bu canlılara ve bunların göstermiş olduğu adaptasyonlara örnekler yazınız.
Cevap: Çöl tilkisi ve deve vücudunda yağı depoladığı için çöl ortamında açlığa dayanıklıdırlar.
2) Doğal seçilim nedir? Açıklayınız.
Cevap: Adaptasyon sağlayan canlıların yaşamının devam etmesi, sağlayamayan canlıların da hayatta kalamamasına doğal seçilim deriz.
3) Doğal seçilime neden olan faktörleri sıralayınız.
Cevap: Rekabet, beslenme şartları, iklim şartları doğal seçilime neden olan faktörlerdir.
4) Varyasyon nedir? Yazınız.
Cevap: Canlılar kalıtsal çeşitliliğe sahiptir, buna da varyasyon deriz.
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68-69. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
Canlılardaki göz rengi, boy uzunluğu gibi genetik bilgileri değiştirmeyi ister miydiniz? Genetik bilgiyi değiştirerek o canlının hangi özelliklerinin değişmesini isterdiniz?
Cevap: Evet isterdim. Örneğin boyunun kısalığından şikayetçi olan bir insanın boy uzunluğu genetiğini değiştirmek isterdim.
Gelecekte biyoteknolojik çalışmaların nasıl bir sonuç doğuracağını sınıf arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Olumlu veya olumsuz sonuçlar doğurabilir.
Biyoteknoloji uygulamalarının insanlık için oluşturabileceği yararları ya da zararları sınıfınızda arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Gelecekte biyoteknoloji çalışmaları hem olumlu hem de olumsuz gelişmelere sebep olabilir. Bunlardan; kalıtsal hastalıkların düzeltilmesi, gıda çeşitliliğinin arttırılması olumlu olabilirken, gen bozukluğu mutasyon gibi çalışmalar olumsuz özelliklere sahip olabilir.
Gelecekte, genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanlarındaki uygulamaların neler olabileceği hakkında araştırmalar yaparak, bu alandaki uygulamaların neler olabileceği hakkında tahminlerde bulununuz.
Cevap: Gelecekte biyoteknoloji ve genetik mühendisliği alanlarında yapay organ yapımı, gen aktarımı, kalıtsal hastalıkların düzeltilmesi, sınırsız gıda üretimi gibi uygulamalar olabilir.
Aşağıda verilen kavram haritasındaki ifadeleri en soldaki ifadeden başlayarak okuyunuz. İfadelerin doğru (D) ya da yanlış (Y) olduğuna karar vererek doğru çıkışı bulunuz.
Cevap:
2. ÜNİTE DNA ve GENETİK KOD: 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 73-74-75-76. Cevapları SDR Dikey Yayıncılık
A. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.
1) Kromozom kavramını açıklayınız.
Cevap: Canlılarda kalıtımı sağlayan genetik birimdir.
2) DNA’nın yapısını bir model üzerinde gösteriniz.
Cevap:
3) DNA kendini nasıl eşler? Açıklayınız.
Cevap: DNA zinciri açılır, eşlemeler yapılır. Eşlemeler yapılınca da aynı kalıtsal bilgiye sahip DNA’lar bir araya gelir.
4) Genotip ve fenotip kavramlarını açıklayınız.
Cevap: Genotip canlının sahip olduğu genlerdir. Fenotip ise bir canlının dış görünüşüdür.
5) Akraba evliliklerinin genetik sonuçları nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Kalıtsal hastalıklar, zeka geriliği ve ölüm gibi sonuçlar doğurabilir.
6) Mutasyon ve modifikasyon kavramlarını açıklayınız.
Cevap: Modifikasyon genin işleyişi, mutasyon ise genin yapısında meydana gelen değişikliklerdir.
7) Adaptasyon kavramını açıklayınız.
Cevap: Canlıların belirli bir iklim ve çevreye uyum sağlaması olayıdır.
8) Doğal ve yapay seçilim nedir? Açıklayınız.
Cevap: Doğal seçilim canlıların oldukları ortama uyum sağlayıp sağlayamamaları durumudur. Yapay seçilim ise üstün canlılar seçilip güçsüzlerin yok edilmesi durumudur.
9) Biyoteknolojik çalışmaların olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Kalıtsal hastalıkların düzeltilmesi, gıda çeşitliliğinin arttırılması olumlu olabilirken, gen bozukluğu mutasyon gibi çalışmalar olumsuz özelliklere sahip olabilir.
10) Biyoteknolojinin gıda üretimi ve hayvancılık uygulamaları nelerdir?
Cevap: Besin değeri yüksek gıda üretimi, daha kaliteli et üretimi gibi örnekler verebiliriz.
B. Aşağıda çerçeve içerisinde bazı ifadeler verilmiştir. Bu ifadelerden uygun olanları kullanarak cümlelerde boş bırakılan yerleri doldurunuz.
Cevap:
C. Aşağıdaki bilgiler doğru ise yay ayraç içine “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
1) (Y) Genler birleşerek nükleotidleri oluşturur.
2) (D) DNA kendini eşleyebilir.
3) (D) Kalıtım ile ilgili çalışma yapan önemli bilim insanlarından biri de Gregor Mendel’dir.
4) (Y) Baskın aleller küçük harfler ile gösterilir.
5) (Y) Çekinik aleller etkisini her durumda gösterebilir.
6) (Y) Spor yapan bir kişinin kaslarının gelişmesi adaptasyondur.
7) (D) Orak hücreli anemi, mutasyon sonucu ortaya çıkan genetik bir hastalıktır.
8) (D) Canlıların doğadaki yaşama şartlarına adaptasyon gösterenlerin hayatta kalmasına, gösteremeyenlerin ise
yok olmasına ‟doğal seçilim” denir.
9) (D) Antibiyotik biyoteknoloji ürünüdür.
10) (D) Biyoteknolojik çalışmaların olumlu ve olumsuz yönleri vardır.
Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
1) Fen bilimleri dersinde öğretmen; Ege, Ata, Seher ve İpek’e sırasıyla ‟kromozom, nükleotid, DNA ve gen” yazan pankartları vererek sınıftan dışarıya çıkmalarını istiyor. Öğretmen, öğrencileri hangi sıra ile sınıfa alır ise kromozom, nükleotid, DNA ve gen yapılarının, küçükten büyüğe doğru sıralamasını sınıftaki öğrencilere göstermiş olur?
Cevap:
A) Ege – Seher – Ata – İpek
B) Ege – İpek – Seher – Ata
C) Ata – Seher – İpek – Ege
D) Ata – İpek – Seher – Ege
2) Aleller ile ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi doğrudur?
Cevap:
A) Kendini eşleyebilir.
B) Yapısında DNA bulunur.
C) Karekterlerin oluşumunda etkilidir.
D) Bir araya gelerek nükleotid oluşturur.
4) Aşağıdaki I, II ve III ile numaralandırılmış DNA moleküllerinden hangisi ya da hangileri üzerindeki hatalar onarılamaz?
Cevap:
A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III
5) I. UU
II. Kk
III. aa
Yukarıda bazı karakterlerin oluşumuna etki eden aleller gösterilmiştir. Bu alellerden hangileri homozigot durumdadır?
Cevap:
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve III
D) I, II ve III
6) Kısa boylu bir bezelye için;
I. Erkek atasında uzun boy aleli vardır.
II. Dişi atasının alelleri homozigot durumdadır.
III. Erkek atası melez durumdadır.
Yukarıda verilenlerden hangileri doğru olabilir?
(Bezelyelerde uzun boy aleli, kısa boy aleline baskındır.)
Cevap:
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
7) Beyaz çiçekli bezelyelerin çaprazlanması sonucunda oluşacak olan bezelyelerin mor çiçekli olma olasılığı kaçtır? (Bezelyelerde mor çiçek aleli ‟B”, beyaz çiçek aleline ‟b” baskındır.)
Cevap:
A) 100
B) 75
C) 25
D) 0
8) Aşağıdaki çaprazlamalardan hangisinin sonucunda melez genotipli birey oluşmaz?
Cevap:
A) SS X SS
B) SS X Ss
C) Ss X Ss
D) SS X Ss
9) Aşağıda verilenlerden hangisi sağlıklı bireylerin oluşmasına engel olabilir?
Cevap:
A) Kimyasal maddelerden uzak durmak
B) Akraba evlilikleri
C) Sağlıklı beslenme
D) Alkol ve sigara kullanmamak
10) ‟Çevrenin etkisi ile gen işleyişindeki değişikliklere ‟modifikasyon” adı verilir.” Buna göre aşağıdakilerden hangisi modifikasyon örneği değildir?
Cevap:
A) Orak hücreli anemi hastalığı
B) Derinin güneş ışığı altında bronzlaşması
C) Çuha bitkisinin farklı sıcaklıkta farklı renk çiçek açması
D) Halter sporu yapan kişilerin kaslı olması
11)
Yukarıda verilen görsellerden hangisi ya da hangileri mutasyonları açıklamak için kullanılabilir?
Cevap:
A) Yalnız I
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
12) Aşağıda verilenlerden hangisi adaptasyonlara örnek olarak gösterilebilir?
Cevap:
A) Kutup tilkilerinin kısa kuyruklu olması.
B) Altı parmaklı bireylerin oluşması.
C) Van kedisinin göz renklerinin farklı olması.
D) Dört boynuzlu keçilerin oluşması.
13) Biyoteknolojinin gelecekteki uygulama alanları;
I. Farklı canlı türlerinin ortaya çıkmasına,
II. Hastalıklı genlerin düzeltilmesine,
III. Çok daha verimli ürün oluşturulmasına
maddelerinden hangilerine olanak sağlayabilir?
Cevap:
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
14) I. Klonlama
II. Gen aktarımı
III. Geleneksel ıslah
Yukarıda verilenlerden hangileri genetik mühendisliğinin çalışma alanlarındandır?
Cevap:
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
15) Aşağıda verilen yöntemlerden hangisi, embriyo oluşturma oranını artırmak için uygulanır?
Cevap:
A) Klonlama
B) Islah
C) Aşılama
D) Gen tedavisi
8. sınıf oldum ama hala feni sevmiyorum malesef ihtiyaç oldukça bakıyorum. Yapmamaktan iyidir diyip her ödevimi burdan tamamlayacağım.