8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 11-13-14-15 Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 11-13-14-15 Cevapları MEB Yayınları  bölümünde, ders kitabı sayfa 11-12-13-14-15 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Kâğıdın Serüveni Metni Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 11-13-14-15 Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Kâğıdın Serüveni Cevapları

1. Tema: Okuma Kültürü


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 11 Cevapları MEB Yayınları

Hazırlık Çalışmaları

1. Sizce, yazının icadının insanlık tarihi açısından önemi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Yazının icadı insanların bilgilerini gelecek nesillere aktarması ve bilgilerin geliştirilmesi açısından önemli bir yere sahiptir.


2. “Okuma” ve “yazma” arasında nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Okuma ve yazma arasında doğru orantılı bir ilişki vardır. Yazı olmalı ki okuma olsun. Yazı olmadan okumada yapılamaz. Bu nedenle ikisi birbiriyle doğru orantılıdır.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik

A) Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelime veya kelime gruplarını belirleyerek bunların anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:

Kelime veya Kelime Grubu / Tahmin

  • Papirüs: Yazar
  • Serüven: Yolculuk, bir işe başlamak
  • Parşömen: Kağıdın ilk adı
  • Kozmetik: saç, cilt için kullanılan malzemeler
  • Levha: Metalden tabela
  • Vakum: Hava akımıyla çalışan alet
  • Ambalaj: Ürün sarmak için kullanılan kağıt

B) Tahminlerinizi kelime veya kelime gruplarının TDK Güncel Türkçe Sözlük’teki açıklamaları ile karşılaştırarak kontrol ediniz.
Cevap:

  • Papirüs: Mısırlıların bitki yapraklarını kağıt amacıyla kullanımı.
  • Serüven: Macera
  • Parşömen: Üzerine yazı yazılan deri.
  • Kozmetik: Cildi ve saçı güzelleştiren maddeler.
  • Levha: Caddelere, yollara, sokaklara asılan metalden yazı.
  • Vakum: Havanın çekilmesi.
  • Ambalaj: Ürünlerin dışını kaplayan kağıt.

C) Bir kelime defteri oluşturunuz. Öğreneceğiniz kelime veya kelime grupları ile bunların anlamlarını kelime defterine yazınız. Bu uygulamaya yıl boyunca devam ediniz.


2. Etkinlik

A) Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Kâğıt, yaşamımızın hangi alanlarında karşımıza çıkmaktadır? Açıklayınız.
Cevap: Kağıt, yaşamımızda tapularda, mendillerde, gazetelerde, kitaplarda, mektuplarda, uçurtmalarda, sınav sorularında ve daha nice alanlarda karşımıza çıkmaktadır.


2. İnsanların yazı yazmak için kullandığı ilk araçlar nelerdir? Örnekler veriniz.
Cevap: İnsanların yazı yazmak için kullandığı ilk araçlar taşlar, kilden tabletler, bezler ve bal mumlarıdır.


3. Papirüs ve parşömenler nasıl elde ediliyordu? Açıklayınız.
Cevap: Papirüs bitkinin bir tahta üzerinde tokmak ile dövülmesiyle elde ediliyor. Parşömenler keçilerin derilerinden elde ediliyor.


4. Kâğıdın yapım aşamaları nelerdir? Anlatınız.
Cevap: Kağıdı yapmak için önce ağaç kesilir. Ağacın kabuğu soyulur ve suda hamur haline getirilir. Daha sonra bu hamura çeşitli kimyasallar eklenerek beyaz haline getirilir. Bu elde edilen hamur makinelerden geçerek inceltilir.


5. Metinde geri dönüşümle ilgili nasıl bir mesaj verilmektedir? Açıklayınız.
Cevap: Metinde kağıtların geri dönüştürülmesinin ağaçların kesilmesinin önüne geçeceği mesajı verilmektedir.


6. Metnin son cümlesinde verilen düşünceyi nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu cümleden hareketle kâğıdın günümüzdeki kullanım alanları ve geleceği ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Metnin son cümlesinde teknoloji gelişse de kağıdın varlığını koruduğu düşüncesi verilmiştir. Bu düşünceye katılıyorum. Teknoloji gelişip kağıda olan ihtiyacı azaltsa da kağıdın yeri her zaman aynı ve önemlidir.


B) Metni okurken altını çizdiğiniz yerleri niçin önemli gördüğünüzü açıklayınız. Bu bölümlere ait düşüncelerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Metinde anlamını bilmediğim kelimelerin altını çizdim. Çünkü metin sonunda araştırarak anlamlarını öğrendim.


3. Etkinlik

“Geçmişten Günümüze Yazı Araçları” konulu bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzu video ve görsellerle destekleyiniz. Sunumunuzdan önce prova yapmayı unutmayınız. Sunumunuzu öğretmeninizin belirleyeceği bir derste arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:

Geçmişten günümüze yazı araçları gelişmiş ve değişmiştir. İnsanlığın ilk var oluşundan bu yana insanoğlu her zaman çizmiş ve yazmıştır. Yazının icadıyla bilgilerin kalıcı hale getirilme isteği de artmıştır. Gelişen teknoloji bu yazım işine de dokunmuş ve sanal kitaplar depolama alanları ortaya çıkmıştır.  Bu yazma ve okuma isteği kağıdın gelişmesini, çoğalmasını, yazma aracı olan kalemin çeşitlenmesini de sağlamıştır. Bunlarla birlikte bilgiler geleceğe kalmış ve geliştirilmiştir. Bu sayede günümüzde milyarlarca insan okuma ve yazma bilmektedir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları MEB Yayınları

4. Etkinlik

Aşağıya “Âlim unutmuş, kalem unutmamış.” sözünden hareketle bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi yazarken “oysaki, başka bir deyişle, özellikle, kısaca, böylece, ilk olarak, son olarak” geçiş ve bağlantı ifadelerinden seçtiklerinizi uygun yerlerde kullanınız.
Cevap:

Yazı, nice hafızalardan, akıllardan daha kalıcı ve ölümsüzdür. Öyle ki “Alim unutmuş, kalem unutmamış” sözü söylenmiş ve yazının kalıcılığını anlatmıştır. Bilgi kulaktan kulağa da aktarılabilir ancak bir nesle kadar ve doğrulu şaşılır. Ancak yazı bilgiyi alır ve hep ilk günkü gibi nesilden nesle aktarır.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları MEB Yayınları

5. Etkinlik

Aşağıdaki neden-sonuç ifadelerini okuduğunuz metinden hareketle tamamlayınız.
Cevap:

  • Papirüslerin yüzeyleri tırtıklı olduğu için mürekkebin dağılmasına neden olabilir.
  • Papirüsler dayanıklı olmadığı için bir zaman sonra papirüslerin yerini parşömenler aldı.
  • Fabrikalar seri üretime geçtiği için kâğıtlar defter olarak üretilmeye başlandı.

6. Etkinlik

Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerdeki altı çizili fiillerden (eylemlerden) kip ve kişi eki alanların altına örnekteki gibi üçgen, kip ve kişi eki almayanların altına daire çiziniz.
Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları MEB Yayınları


Gelecek Derse Hazırlık

Sevdiğiniz bir kitabı arkadaşlarınıza tanıtmak için sınıfa getiriniz.
Cevap:

Kitap ismi: Şeker Portakalı

Yazarı: José Mauro de Vasconcelos

Şeker Portakalı kitabında bahsedilen şeker portakalı bir ağaçtır ve hikayedeki kahramanın en yakın dostu olmuştur. Bu kahraman fakir bir ailenin oğludur. Adı Zeze olan bu çocuk 5 yaşında hayal gücü geniş hareketli bir çocuktur ve kitapta Zeze’nin başından geçenler anlatılmıştır.


Sonraki Ödevler