8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61-63-64-65-66. Cevapları MEB Yayınları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61-63-64-65-66. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 61-62-63-64-65-66 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Bir Somun Ekmekten Alınan Ders Metni Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61-63-64-65-66. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Bir Somun Ekmekten Alınan Ders Metni Cevapları
3. Tema: Erdemler: Kanaatkarlık, insanın elindekilerin değerini bilmesini ve doyumsuzluğun önüne geçmesini sağlayan önemli bir erdemdir. Mahrumiyet ise bize sahip olduğumuz şeylerin kıymetini öğreterek hayatın anlamını ve mutluluğunu daha derinden yaşamamıza olanak tanır.
İçindekiler
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları MEB Yayınları
Hazırlık Çalışmaları
1. Bir büyüğünüzle yaptığınız görüşme sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Dedemin anlattığına göre geçmişte alım gücü az ve koşullar zormuş. Herkesin en fazla 3 tane kıyafeti varmış. İnsanlar ellerindekinin kıymetini bilir, eskimeden atmaz, hatta eskise bile onu temizlik bezi yapar, küçülünce kardeş, yeğen, kuzen, torun sülale boyu giyilirmiş. Günümüzde ise alım gücü çok fazla herkes istediğine hemen ulaşıyor, insanlar bir giydiğini bir daha giymeden çöplere atıyor. Bu da insanların doyumsuz olmasına neden oluyor.
2. “Aza kanaat etmeyen çoğu hiç bulamaz.” atasözünün sizde uyandırdığı duygu ve düşünceler nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Bu söz bende elimizdekiler ile yetinmeyi bilmemiz gerektiğini ve şükredici olmamız gerektiğini anlatmaktadır.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları MEB Yayınları
1. Etkinlik
A) Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelime veya kelime gruplarını belirleyerek bunların anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
Adamakıllı: Tam anlamıyla, iyice, gereği gibi.
Tahmin: Gerçekten çok iyi, doyurucu şekilde.
İmrendiler: Başkasında gördüğü bir şeyi kendisinde de olmasını istediler.
Tahmin: Özendiler, canları çekti.
Hasır örtülü: Hasırdan yapılmış örtüyle kaplı.
Tahmin: Saman gibi örülmüş bir örtüyle örtülmüş.
Köpüre köpüre: Bol köpük çıkararak.
Tahmin: Gürül gürül, taşarak akan.
Tütüyor: Buhar, duman çıkarıyor.
Tahmin: Sıcaktan dumanı çıkıyor.
Perhiz: Sağlık için bazı yiyeceklerden uzak durma.
Tahmin: Yasaklı, dikkatli beslenme durumu.
Mahrum kalmak: Bir şeyden yoksun kalmak, elde edememek.
Tahmin: Sahip olamamak, eksik kalmak.
Meziyet: İyi nitelik, üstün özellik.
Tahmin: Güzel taraf, faydalı yön.
Şımarıklık: Elindekilerle yetinmemek, hep daha fazlasını istemek.
Tahmin: Doyumsuzluk, kendini beğenmişlik hali.
Açgözlülük: Sürekli daha fazlasını isteme duygusu.
Tahmin: Tok gözlü olmama, hırs.
B) Tahminlerinizi kelime veya kelime gruplarının TDK Güncel Türkçe Sözlük’teki açıklamaları ile karşılaştırarak kontrol ediniz.
Cevap:
Adamakıllı
Tahminim: “Gereğinden çok, iyice, gerçekten çok iyi şekilde.”
TDK’ya/güvenilir kaynaklara göre anlamı: “Gereğinden çok, iyice, bir güzel, bir temiz.”
Karşılaştırma sonucu: Tahminim büyük ölçüde uygun. TDK anlamlarıyla örtüşüyor.
İmrendiler
Tahminim: “Özendiler, canları çekti.”
TDK’da “imrenmek / imreni-” fiili için “başkasında olanı istemek, özlemek, hasret çekmek” gibi anlamlar var (örn. “imrenmek”).
Karşılaştırma sonucu: Tahminim, TDK anlamına uygun.
Hasır örtülü
Tahminim: “Hasırdan yapılmış örtüyle kaplı.”
Bu bir bileşik tamlama, TDK’da “hasır” (örgü biçiminde ince dal, saz, kamış vs. ile yapılan örgü) anlamında geçer.
Karşılaştırma sonucu: Tahmin doğru; “hasır örtülü” ifadesi doğal kullanım.
Köpüre köpüre
Tahminim: “Bol köpük çıkararak, taşarak akan.”
Bu da bir betimleyici ifade; “köpüre köpüre” deyimi, suyun gürül gürül, köpükler içinde akması anlamında kullanılır.
Karşılaştırma sonucu: Tahmin uygun.
Tütüyor
Tahminim: “Sıcaktan dumanı çıkıyor; duman, buhar çıkarıyor.”
TDK’da “tütmek” fiili için “duman veya buhar çıkarmak, tüter durumda olmak” gibi anlamlar verilir.
Karşılaştırma sonucu: Tahmin doğru.
Perhiz
Tahminim: “Sağlık için bazı yiyeceklerden uzak durma, yasaklı beslenme.”
TDK / güvenilir kaynaklara göre: “Diyet” anlamına gelir; ayrıca Hristiyan ve Yahudilerin belli günlerde et, yağ vb. yemeden ötürü tuttuğu oruç anlamı da vardır.
Karşılaştırma sonucu: Tahminim TDK anlamıyla uyuşuyor.
Mahrum kalmak
Tahminim: “Bir şeyden yoksun kalmak, sahip olamamak.”
Bu kullanım TDK’da ve genel dil bilgisinde kabul görür; “mahrum” kelimesi “yoksun, eksik durumda” anlamındadır.
Karşılaştırma sonucu: Tahmin doğru.
Meziyet
Tahminim: “İyi nitelik, üstün özellik.”
“Meziyet” kelimesi Türkçede “erdem, üstün özellik, meziyet” anlamında kullanılır.
Karşılaştırma sonucu: Tahmin uygun.
2. Etkinlik
A) Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Yazar ve yazarın arkadaşlarıyla ev sahibi arasında neler yaşanmıştır? Yazar ve arkadaşlarının tavrı ne olmuştur? Açıklayınız.
Cevap: Yazar arkadaşlarıyla birlikte köyün fırınının önünden geçerken fırından çıkan sıcak ekmek görür ve ekmeğe imrenir. Ev sahibi yazarın ekmeğe imrendiğini görünce ona ekmek hediye eder. Yazar ve arkadaşları ev sahibine teşekkür olarak karşılık vermek ister ancak ev sahibi kabul etmez.
2. Yazarın metinde yakındığı durumlar nelerdir? Örnekler veriniz.
Cevap: Yazar metinde insanların doyumsuz olmalarından yakınır ve “Her bulduğumuz şeyden sonra daha iyisini bekleriz, bulamazsak kendimizi şanssız sayarız” der.
3. Yazar yediği ekmeği niçin çok lezzetli bulmuştur? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Yazar ekmeğin fırından çıkarken kokusunu aldığı için ve uzun süredir perhiz yaptığı için çok lezzetli bulmuştur.
4. Metnin konusu nedir? Açıklayınız.
Cevap: Elimizdekilerin kıymetini bilerek kanaatkar olmak.
5. Sizce kanaatkârlığın bireylere ve topluma ne gibi faydaları vardır? Açıklayınız.
Cevap: Kanaatkarlık kişinin elindekiyle yetinmesini sağlar , kıskançlık gibi kötü duyguların önüne geçer. Toplumda ise tüketim çılgınlığını önler, insanların imkanlarını paylaşmasını arttırır.
B) Metnin yardımcı düşüncelerini belirleyiniz. Bu düşüncelerden hareketle metnin ana fikrini söyleyiniz.
Yardımcı düşünceler:
- Kanaatkarlık kişinin ve toplumun mutluluğunu ve huzurunu olumlu etkiler.
- Doyumsuzluk her zaman daha fazlasını isteme isteği uyandırır.
Ana fikir: Kanaatkar olmanın önemi.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları MEB Yayınları
3. Etkinlik
Aşağıdaki kavram haritasını “mutluluk” kelimesinin sizde çağrıştırdıklarından hareketle doldurunuz. Yazdığınız sözcüklerden en az dört tanesini seçerek bir konuşma yapınız. Konuşmanızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız.
Cevap: İnsanların hayatının en önemli dört basamağı nedir deseler huzur, sağlık, başarı ve neşesi derim. Çünkü huzur insanın içini ve düşüncelerini sakinleştirir, sağlık yaşamın temelidir ve o olmazsa hiçbir şey olmaz. Başarı hayallerimize açılan birer kapı ve neşemiz ise hayatımızı yaşanır kılan en önemli duygudur.
4. Etkinlik
Okuduğunuz metinde geçen “Meğer mahrum kalmanın ne büyük meziyetleri, faziletleri varmış!” cümlesinin sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerden hareketle tartışmacı anlatım biçimini kullanacağınız bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık yazmayı unutmayınız.
Cevap: Mahrumiyet insanoğlunun en zorlandığı, yıprandığı ve kıyaslamaya girdiği duygudur. Mahrum kalınan duygular, imkanlar karşısında kişinin gösterdiği sabır ve şükür bu zorlu süreci en kolay şekilde atlatmayı sağlar. İyi tarafından bakılırsa mahrumiyet duygusu insanın elindekinin kıymetini bilmesini, hayal kurmasını ve azmini arttırır.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları MEB Yayınları
5. Etkinlik
Aşağıdaki koşul-sonuç cümlelerini örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları MEB Yayınları
6. Etkinlik
A) Aşağıdaki cümlelerde kullanılan zarf tamlayıcılarının altlarını örnekteki gibi çizerek belirtiniz. Altı çizili zarf tamlayıcısını bulmak için yöneltilen soruyu tabloda işaretleyiniz.
Cevap:
B) İçinde fiilimsi bulunan üç cümle kurarak cümleleri aşağıya yazınız.
Cevap:
- Kitap okuyarak zamanını verimli geçirdi.→ Okuyarak → zarf-fiil
- Koşmak, onun en sevdiği spordur.→ Koşmak → isim-fiil
- Gülümseyen çocuklar, parkı neşeyle doldurdu.→ Gülümseyen → sıfat-fiil
Gelecek Derse Hazırlık
• Halk ozanlarımız hakkında bir araştırma yapınız.
Cevap: Halkın duygularını, düşüncelerini, aşklarını, acılarını, sazları ve sözleri ile şiire döken sanatçılara ”halk ozanı” denir. Halk ozanlarımız şunlardır;
- Dadaloğlu (19. yy)
- Âşık Veysel (20. yy)
- Karacaoğlan (17. yy)
- Neşet Ertaş (20-21. yy)
- Yunus Emre (13-14. yy)
- Pir Sultan Abdal (16. yy)
- Köroğlu
- Erzurumlu Emrah
- Sümmani
- Kaygusuz Abdal
- Kul Himmet
- Aşık Mahzuni Şerif
- Aşık Daimi
- Aşık Reyhani
- Aşık Murat Çobanoğlu
• Âşık Veysel’in sesinden “Gardaşım” adlı türküyü dinleyiniz.
Cevap: