8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93. Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 88-89-90-91-92-93 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Türkiye Şiiri Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Türkiye Metni Etkinlik Cevapları

4. Tema: Milli Kültürümüz: Türkçe dersinde kültürel değerlerimizi ve dilimizi zenginleştiren atasözleri, deyimler ve şiirlerle tanıştık. Ülkemize duyduğumuz sevgiyi abartma sanatı ve fıkralarla ifade ederek, dilimizi doğru ve etkili kullanmayı öğrendik.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları MEB Yayınları

Hazırlık Çalışmaları

1. Yaptığınız araştırma sonucu öğrendiğiniz atasözü ve deyimleri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Deyimler:

  • Gurbet elde olmak
  • Yad ellerde kalmak

Atasözü:

  • Sıla gibi diyar olmaz.
  • Gurbet elde her şey yetim.

2. Türkiye’nin kültürel özelliklerinden en çok hangilerini seviyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: Türkiye’nin kültürel özelliklerinden en çok misafirperverliğini seviyorum. Çünkü Türklerde herkese kapı açılır, misafirlik çok önemli ve değerlidir. Evlerine gelen herkes en iyi şekilde ağırlanır.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik

Metinde geçen ve aşağıda anlamları verilen kelimeleri, ipuçlarından yararlanarak bulunuz. Bulduğunuz kelimeleri bulmacaya örnekteki gibi yerleştiriniz. 
Cevap:

1. MENEKŞE 6. URBA 2. EKİN 7. SAADET 3. BANMAK 8. ZEYBEK 4. BAYIR 9. DEMET 5. KATIK 10. GÜTMEK


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları MEB Yayınları

2. Etkinlik

A) Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Şair, Türkiye’nin nelerine âşık olduğunu söylemektedir? Açıklayınız.
Cevap: Şair, Türkiye’nin kuşlarına, taşına, toprağına, mevsimlerine, tarlalarına, ovalarına, dağlarına, yaylalarına, doğasına ve insanına aşık olduğunu söylüyor.


2. Şiirde ülkemizdeki insanların hangi özellikleri vurgulanıyor? Söz konusu özellikler bize, bu insanların meslekleri ile ilgili hangi bilgileri veriyor? Açıklayınız.
Cevap: Şiirde ülkemizdeki insanların vatanseverliğini, alın teri ile yaşadıklarını vurguluyor. Bu özellikler insanların çiftçi, asker, işçi olduklarını bilgisini veriyor.


3. Şiirde geçen, milletimize ait kültürel unsurlar nelerdir? Örnekler vererek açıklayınız.
Cevap: Şiirde geçen milletimize ait kültürel unsurlar zeybek oyunu, türküler, destanlar, koyun gütmek, türkü söylemek, davul çalmaktır.


B) Aşağıda okuduğunuz şiirden hareketle verilmiş cevaplara uygun soru cümleleri yazınız.
Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları MEB Yayınları


3. Etkinlik

Sözün etkisini güçlendirmek için bir şeyi olamayacağı bir biçimde anlatma, olduğundan pek çok veya az gösterme sanatına “abartma” (mübalağa) denir. Siz de abartma sanatını kullanarak ülkemize duyduğunuz sevgiyi yansıtan cümleleri örnekteki gibi aşağıya yazınız. 
Cevap:

  • Senden ayrı kaldığım günlerde nefes alamam Türkiye’m.
  • Sen benim dünyamsın Türkiye’m.
  • Her bir karış toprağın altın değerinde Türkiye’m.
  • Vatanım için Dünyayı yerinden oynatırım.
  • Vatanım için dağları deler denizlerden yürüyerek geçerim.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları MEB Yayınları

4. Etkinlik

“Fıkra” Türkçede iki farklı metin türünün ortak adıdır: “Kısa ve özlü anlatımı olan, nükteli, güldürücü hikâyecik.” olarak tanımlanan fıkralar ve “Bir yazarın toplumsal konular ve günlük olaylarla ilgili görüşlerini anlattığı, gazete ve dergilerde yayımlanan kısa fikir yazıları.” olarak tanımlanan fıkralar (köşe yazısı). 

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları MEB Yayınları


B) Aşağıya kültürel ögelerimizi kullanacağınız bir fıkra yazınız. Yazınızda mizahi ögeler kullanmayı unutmayınız. 
Cevap: Köyü Doyuran Yoğurt

Nasreddin Hoca bir gün pazara gitmiş. Pazarcı elindeki yoğurdu överek,
“Hocam, bu yoğurt öyle bir yoğurt ki, bir kaşık mayalarsın, köyün tamamı yer!” demiş.

Hoca gülümsemiş:
— O kadar güzelse, ben de alayım biraz, demiş.

Eve gitmiş, yoğurdu almış, tencereye koymuş. Karısına demiş ki:
— Hanım, bu yoğurt öyle bereketliymiş ki, bir kaşıkla bütün köy doyar!

Ertesi gün yoğurdu açmışlar, ama tencere bomboş!
Hoca gülmüş:
— Demek ki köy bizden önce yemiş!

(Kültürel ögeler: Nasreddin Hoca, yoğurt, pazar, köy yaşamı)


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları MEB Yayınları

C) Aşağıdaki fıkrayı (köşe yazısı) okuyunuz.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları MEB Yayınları


Ç) Aşağıya, toplumsal konular ve günlük olaylarla ilgili görüşlerinizi anlatacağınız bir fıkra (köşe yazısı) yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz. 
Cevap:

İNSAN VE TEKNOLOJİ

Teknoloji son hızla ilerliyor, gelişiyor, büyüyor ve dünyanın her bir yanını sarıyor. Bu gelişen teknoloji insan hayatını daha konforlu hale getiriyor olsa da insan ilişkilerinde zedelenmelere yol açıyor. Geçmişte insanlar komşuları ile bile yakın ilişkiler içerisindeyken şimdi kimse karşı komşusunu tanımıyor, yakın ilişkiler kurma gereği duymuyor. İnsanoğlunun bu hayatını kolaylaştıran teknolojiyi kullanırken unutmaması gereken en önemli şey kendisini yalnızlaştırmasına izin vermemesidir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları MEB Yayınları

5. Etkinlik

A) Karekodu okutarak “Gez Sen Anadolu’yu” isimli elektronik içerikte verilen etkinliği yapınız.

Gez Sen Anadolu’yu


B) Bir Anadolu turuna çıktığınızı düşününüz. Gezdiğiniz yerlerde oranın halkından birine yol tarifi soracağınızı hayal ediniz. Bu durum için bir karşılıklı konuşma kurgulayarak defterinize yazınız. Karşılıklı konuşmanızı arkadaşınızla paylaşınız. Konuşmanızda nezaket kurallarına uymayı unutmayınız.
Cevap:

Ben: Merhabalar. Bir yol tarifi isteyebilir miyim?
Halktan biri: Merhaba. Tabi ki. Nasıl yardımcı olabilirim?
Ben: Bu bölgede bulunan tarihi camiye gitmek istiyorum. Nasıl gidebilirim?
Halktan biri: Bu yoldan düz devam edin, sonra ilk sağdan dönün ikinci sokaktan döndüğünüzde cami yolun sonunda solda kalıyor.
Ben: Teşekkür ederim yardımınız için.
Halka biri: Rica ederim keyifli gezmeler.


6. Etkinlik

Esra’nın öğretmeni sınıfta cümle türleri konusunu işlemektedir. Öğretmen yüklemin yerine göre (öge dizilişine göre) cümleleri anlattıktan sonra aşağıdaki cümleleri tahtaya yazmıştır. Öğretmenin yazdığı kurallı her cümle 3 puan, devrik cümle 2 puan ve eksiltili cümle 1 puan değerindedir. Buna göre aşağıdaki cümlelerin hepsine doğru yanıt veren bir öğrenci bu etkinlikten toplam kaç puan alır?
Cevap: B) 21

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları MEB Yayınları


Gelecek Derse Hazırlık

Türk halk müziği çalgıları ile ilgili bir araştırma yapınız.
Cevap: 6 adet Türk halk müziği çalgısı vardır. Bunlar:

  • Bağlama (saz): Uzun sapı ve teli olan bir alettir.
  • Kaval: Ahşaptan nefesle çalınan bir çalgıdır.
  • Zurna: Külaha benzer nefesli bir çalgıdır.
  • Davul: Derili, vurmalı bir çalgıdır.
  • Telli Kemençe: Küçük ve yaylı bir çalgıdır.
  • Def: Elle vurularak çalınan bir çalgıdır.

Sonraki Ödevler