5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139-142-143-144. Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139-142-143-144. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 139-142-143-144 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Her Yüreğe Nakış Gerek Metni Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139-142-143-144. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Her Yüreğe Nakış Gerek -1 Metni Cevapları

3. Tema Duygularımı Tanıyorum: Merhamet, vefa ve yardımseverlik gibi değerler, insan ilişkilerini güçlendirir ve toplumsal düzeni sağlar. Bu evrensel değerler, tıpkı köklü bir ağaç gibi kuşaktan kuşağa aktarılıp yaşanılabilir bir dünya oluşturur.

Sonraki Sayfalar: 145-146-147-148


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları Birinci Kitap

Keşif Yolculuğu

› Uygun bilgi kaynakları ve materyallerden merhamet, vefa, yardımseverlik ile ilgili elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Merhamet bütün canlılara duyulan şefkat duygusudur, Vefa yapılan iyiliği unutmama borç bilme duygusudur. Yardımseverlik ise yardıma ihtiyaç duyan her canlıya karşılık beklemeden yardım etmektir.

› Örgü ve dikiş gibi el işi yapan büyüklerinizden de aldığınız bilgileri paylaşınız. Bunları nasıl ve niçin yaptıklarını da söyleyiniz.
Cevap: Büyüklerimiz ip, iğne ve millerle çeşitli model örgüler yapmaktadır. Bunları kullanmak, satışını yapmak ve hediye etmek için yapıyorlar.

› Siz hangi el işini yapmak isterdiniz? Niçin?
Cevap: Ben küçük kardeşimin ayakları üşümesin diye patik örmeyi isterdim.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 142 Cevapları Birinci Kitap

1. Etkinlik

Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.

1. lhlamur ağacı Ayşenur için ne ifade eder?
Cevap: Ihlamur ağacı Ayşenur için kıymetli bir ağaçtır. Yaz günlerinde Ayşenur bu ağacın gölgesinde oturur.

2. Ayşenur’un nakış işlemesine dedesi nasıl tepki vermiştir?
Cevap: Ayşenur’un Dedesi  nakış işlemesine şaşırmıştır ve ona senin yapamayacağın bir iş olduğunu düşündüm demiştir.

3. Dedesi, Ayşenur’a hangi güzel duygu ve hasletleri beze işlemesini önermiştir? Neden?
Cevap: Sevgi, merhamet, yardımseverlik, vefa, alçakgönüllülük, çevreyi koruma ve hediyeleşme gibi güzel duyguları işlemesini önermiştir. Çünkü daha iyi bir toplum için bunlar gereklidir.

4. Ayşenur’un dedesi, Ayşenur’a hangi toplumsal sorumlulukları hatırlatmıştır?
Cevap: Temiz olma, yardımsever olma, saygılı olma ve çevreyi koruma gibi toplumsal sorumlulukları hatırlatmıştır.

5. Nakışla hangi duygular arasında ilişki kurulmuştur? Niçin?
Cevap: Nakışla sevgi, saygı, merhamet, alçakgönüllülük, vefa gibi duygular arasında ilişki kurularak duyguları da daha güzel bir toplum için kalbimize işlememiz gerektiği anlatılmıştır.

6. Metinde söz edilen duyguların sizce insan ilişkilerine nasıl bir etkisi olur? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Bu duygular insan ilişkilerini düzenler. Örneğin yardıma ihtiyacı olan birine yardım etmek dayanışmaya, birlik ve beraberliğe katkı sağlar.


2. Etkinlik

a. Metnin ilk görselini ve metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz.

Ayşenurların evlerinin bahçesinde bir ıhlamur ağacı vardı. Çok büyük bir ağaçtı. Öylesine büyük bir ağaçtı ki, babası ve hatta dedesi bu ağacın ne zaman dikildiğini bilmediklerini söylerlerdi.

b. Paragraftaki ıhlamur ağacı ile değerlerimiz arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Defterinize tahminlerinizi ifade ettiğiniz bir paragraf yazınız.
Cevap: Babası ve dedesinin ne zaman dikildiğini bilmediği ıhlamur ağacı gibi değerlerimiz de yıllardan beri süregelen köklü duygulardır. Bunları büyütecek ve köklenmesini sağlayacak olanlarda bizleriz.


3. Etkinlik

Aşağıdaki adımları uygulayarak metnin içeriğini değerlendiriniz.

En Uygun Ölçütü Belirleyin

› İyi bir insanın sahip olması gereken özellikleri neye göre belirleriz? Aşağıdakilerden arasından en uygun ölçütü belirleyin.
Cevap: Evrensel doğrular  Çünkü tüm insanlarda ortak kabul gören, doğru ve iyi olan davranışları gösterir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 142 Cevapları

› Belirlediğiniz ölçüte göre iyi insanın sahip olması gereken özelliklerden birkaçını aşağıya yazınız.
Cevap:

  • Sevgi dolu olmak
  • Saygılı davranmak
  • Yardımsever olmak
  • Merhametli olmak
  • Dürüst ve alçakgönüllü olmak
  • Doğaya ve çevreye özen göstermek

Metni İnceleyin

› Ayşenur’un dedesinin, Ayşenur’a verdiği öğütleri inceleyin. Bu öğütlerde hangi değerler vurgulanıyor? Yazınız.
Cevap: Ayşenur’un dedesinin Ayşenur’a verdiği öğütlerde; sevgi, saygı, alçakgönüllülük, vefa, yardımseverlik, merhamet gibi değerler vurgulanıyor.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 143 Cevapları MEB Yayınları

İncelemenizi Ölçütle Karşılaştırın

› Ayşenur’un dedesinin ona verdiği öğütler ile belirlediğiniz ölçütleri karşılaştırıp bu öğütlerin verilmesinin doğru olup olmadığını belirleyiniz.
Cevap: Ayşenur’un dedesinin verdiği öğütler evrensel doğrularla tamamen uyumludur. Dedesinin sevgi, saygı, merhamet, yardımseverlik ve alçakgönüllülük gibi duygulardan bahsetmesi, iyi bir insanın sahip olması gereken evrensel değerleri göstermektedir. Bu nedenle dedesinin öğütleri doğru ve anlamlıdır.


Ulaştığınız Sonucu Yazılı Olarak İfade Edin

› Metindeki olaylar ve kişilerin davranışlarının ölçütle uyumlu olup olmadığı konusunda ulaştığınız sonucu yazılı olarak ifade ediniz.
Cevap: Evet, metin ve belirlediğimiz ölçüt uyumludur. Bu değerler güzel bir toplumun yapı taşlarını oluşturur. İnsanlar birbirine saygı, sevgi, merhamet ve yardımseverlik içinde olursa yaşanılabilir güzel bir toplum oluşur.


4. Etkinlik

Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Verilen atasözlerinin ve kalıplaşmış sözlerin anlamına karşılık gelen kavramları paragraftan bularak örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

“İnsanları sevmek çok büyük bir meziyettir. (…) Bundan başka daha bir çok güzel duygu vardır. Saygı, sevgi, vefa, merhamet, yardımseverlik, alçak gönüllülük, ikramda bulunmak, hediyeleşmek bunlardan sadece birkaçıdır. Temizliği sevmek ve temiz olmak, çevrenin güzelliğini korumak duygusu da bunlar arasındadır. Bu duygularla bezenmiş yüreklere sahip bir toplum düşün çocuğum!..”

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 143 Cevapları


5. Etkinlik

a. Okuduğunuz metinde torununu nakış işlerken gören dedenin yüz ifadesi aşağıdakilerden hangisi olabilir? İşaretleyiniz.
Cevap:

dedenin yüz ifadesi


b. Konuşmamızda duygularımızın yüz ifademize yansıması karşımızdakini nasıl etkiler? Açıklayınız.
Cevap: Karşımızdakinin olayları anlamasını kolaylaştırır ve duygu durumlarını etkiler.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144 Cevapları MEB Yayınları

6. Etkinlik

a. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin doğrultusunda cevaplayınız
Cevap:

Yaşanan olay nedir?
Yaşanan olay Ayşenur ile dedesinin duygular üzerine ettikleri sohbettir.

Olayı yaşayanlar kimlerdir?
Ayşenur ve dedesidir.

Olay ne zaman yaşanmıştır?
Olay yaz günü yaşamıştır.

Olay nerede geçmektedir?
Ayşenur’un evinin bahçesinde geçmektedir.


b. Okuduğunuz hikâyede olayla kahramanların etkileşimi okuyucuya iletilmek istenen mesajı güçlendirmiş midir? Neden?
Cevap: Okuduğunuz hikâyedeki olayla kahramanların etkileşimi okuyucuya iletilmek istenen mesajı güçlendirmiştir çünkü Ayşenur ve dedesi anlatılan değerlere göre birbirlerine sevgi ve saygıyla yaklaşıyorlar.


c. Karekodu okutarak “Yazı Sandığı” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

Yazı Sandığı


7. Etkinlik

a.”Her Yüreğe Nakış Gerek” metninin serim, düğüm, çözüm bölümlerini belirleyiniz. Bu bölümlerde neler anlatılmaktadır? Yazınız. Serim, düğüm, çözüm bölümlerini belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Diğer yazımızda.

Sonraki Sayfalar: 145-146-147-148


Sonraki Ödevler