5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89-90-91-92-93-94. Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89-90-91-92-93-94. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 96-97-98-99 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar Metni Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89-90-91-92-93-94. Cevapları MEB yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar-2 Cevapları
2. Tema Atatürk’ü Tanımak: Öyküleyici paragraflar, serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşarak olayın anlaşılmasını kolaylaştırır. Serim bölümünde yer, zaman ve kişi tanıtılırken düğüm bölümünde merak uyandırılır ve çözüm bölümünde olay neticelendirilir.
Önceki Sayfalar: 82-85-86-87-88
İçindekiler
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları Birinci Kitap
9. Etkinlik
Aşağıda bir metnin serim, düğüm, çözüm bölümleri verilmiştir. Bu bölümler neden bu şekilde adlandırılmıştır? Bölümleri okuyup inceleyerek fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından paragrafların karşısında bulunan soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap: Metinlerin serim, düğüm, çözüm şeklinde ayrılmasının nedeni metnin anlatımını kolaylaştırmak, serim bölümünde içerik ve kahramanları anlatmak, düğüm bölümünde okuyucuyu merak ettirmek ve çözümde olayı açığa çıkarmak amaçlanır.
Serim bölümünde olayın yer, zaman, kişi ya da kişilerine ilişkin bilgiler verilmiş midir? Bu bilgiler nelerdir?
Cevap: Evet, verilmiştir. Olay Ankara’da, soğuk bir kış günü geçmektedir. Kişiler Ahmet, öğretmeni ve öğrencilerdir. Yer olarak okul ve TBMM belirtilmiştir.
Düğüm bölümünde okuyucuda merak uyandıran hangi ifadeler bulunmaktadır?
Cevap: Mehmet Akif’in ödül nedeniyle yarışmaya katılmak istememesi, palto olmadan yaşaması ve ikna edilmesi okuyucuda merak uyandırmaktadır.
Düğüm bölümünde merak uyandıran hangi konular bu bölümde çözüme kavuşmuştur? Ahmet’in paltosuna sarılmasına neden olan olay nedir?
Cevap: Mehmet Akif’in yarışmaya katılıp şiirini yazması ve İstiklal Marşı’nın kabul edilmesiyle merak giderilmiştir. Ahmet’in paltosuna sarılması, Akif’in paltosu olmadan ödülü reddetmesine duyduğu saygıdandır.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları Birinci Kitap
Haydi başlayalım!
Önce aşağıdaki paragraf örneğini inceleyelim, paragraftaki renklendirmenin neye göre yapıldığını belirlemeye çalışalım. Sonra da öyküleyici paragraf yazmayı uygulayarak öğrenelim.
Cevap:
Gece Görevi
Ali, sabah erkenden köy meydanında toplanan arkadaşlarına katıldı. Komutan, düşmanın yaklaştığını söyledi. Görevleri köprüyü korumaktı. Hava karardığında Ali, tüfeğini sımsıkı tuttu. Uzaktan ayak sesleri gelince kalbi hızla atmaya başladı. Düşman köprünün sağlam olmadığını sanıp geri döndü. Sabah olunca köy halkı onları sevinçle karşıladı. Ali’nin yüzünde görevi başarmanın gururu vardı.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları Birinci Kitap
Öğretmenimizi İzliyoruz
Öğretmenimiz şimdi “Meclisin açılışını takip eden günlerde küçük bir çocuğun Mehmet Âkif’le tanışması”nı konu alan bir öyküleyici paragraf yazacak. Paragrafını planlarken, taslağını yazarken, yazdığı paragrafı gözden geçirip düzenlerken ve paylaşmak üzere hazırlarken sesli düşünecek. Nelere dikkat etmemiz gerektiğini bize öğretecek. Öğretmenimizi izlerken aşağıdaki sorulara odaklanalım.
• Öğretmenimiz olay, yer, zaman, şahıs/varlık kadrosunu planlarken nelere dikkat etti; planlama sırasında neler söyledi?
Cevap: Olayın yeri, zamanı ve kişilerin uyumuna dikkat etti. “Her öyküde bu unsurlar olmalı.” dedi.
• Taslağını yazarken bu unsurları nasıl bir araya getirdi? Bu sırada nelere dikkat ettiğini söyledi?
Cevap: Olayları sırayla yazdı, giriş–gelişme–sonuç düzenine dikkat etti.
• Öğretmenimiz paragrafını gözden geçirip düzenlerken nelere odaklandı, neler söyledi ve yazısını paylaşmak üzere nasıl hazırladı?
Cevap: Yazısını okuyup hataları düzeltti, anlatımın açık olmasına özen gösterdi.
Biz Uyguluyoruz
Kişiler: Ahmet (küçük öğrenci), Mehmet Âkif Ersoy, öğretmen.
Yer: Türkiye Büyük Millet Meclisi koridoru.
Zaman: Meclisin açılışını izledikleri günler, soğuk bir kış günü (1921).
Olay akışı: Okul gezisi → Ahmet Akif’i fark eder → Çekinerek yanına gider ve konuşur → Akif nazikçe karşılar, Ahmet duygulanır.
Taslak metnimiz:
Okul gezisiyle Meclis’e giden Ahmet, koridorda durgun bir adama baktı; öğretmeni fısıldayıp onun Mehmet Âkif olduğunu söyledi. Çekinerek yanına yaklaşıp merhaba dedi. Akif nazikçe gülümseyip “Vatanı seven bir şairim” dedi; Ahmet çok etkilendi. Meclisten ayrılırken içi hem gurur hem hüzünle doluydu.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları Birinci Kitap
Yine Uyguluyoruz
• Önceki uygulamalardaki sırayı takip ederek (planlama, taslak yazma, gözden geçirme, paylaşma) paragrafımızı yazalım
Cevap:
Planımız
Kişiler: Ali, öğretmeni, arkadaşları
Yer: Okulun konferans salonu
Zaman: 18 Mart Çanakkale Zaferi günü
Olay akışı: Ali, törende şiir okumak ister. Uygun bir şiir arar, bulduğu şiiri ezberler ve törende duygulu bir şekilde okur.
Taslak metnimiz:
18 Mart günü okulda Çanakkale şehitlerini anmak için tören yapılacaktı. Ali de törende şiir okumak istedi. Kütüphaneden uygun bir şiir buldu ve günlerce çalıştı. Tören günü geldiğinde heyecanlıydı ama şiirini güzelce okudu. Herkes onu alkışladı ve gurur duydu.
Karekodu okutarak “Öyküleyici Paragraf Yazma” adlı elektronik içeriği dikkatlice inceleyiniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları MEB Yayınları
9. Etkinlik Yazalım
a. Aşağıda verilen çalışmaları inceleyiniz. İncelediğiniz bu çalışmalardan yola çıkarak bir hikâye planlayınız. Başlangıç olayını da içerecek şekilde en fazla birkaç paragraftan oluşan serim bölümünüzü yazınız.
Cevap:
Cepheye Giden Yol
Sıcak bir yaz sabahıydı. Eren, köydeki evinin önünde oynarken uzaktan askerlerin geçtiğini gördü. Türk askerleri cepheye gidiyordu. Köylüler, askerlere su ve ekmek vermek için telaşla hazırlanıyordu. Eren de yardım etmek istedi. “Ben de cepheye su götüreceğim, hem belki Atatürk’ü görürüm!” dedi. En yakın arkadaşı Ferhat’ı da ikna etti. İki arkadaş, ellerinde su testileriyle yola çıktılar. Ancak konuşa konuşa giderken fark etmeden düşman bölgesine yaklaşmışlardı…
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları MEB Yayınları
10. Etkinlik
a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. Altı çizili kelimeleri isim ya da fiil olarak sınıflandırıp ilgili kutulara yazınız.
Cevap:
İsimler:
anam, kadınlar, çocuklar, vatan, düşmanın, uşak, gözlerin
Fiiller:
ağladın, üzülme, kalmasın, bilirsin, sürmedi, gelmedin, dolar
b. Fiiller kutusuna yazdığınız kelimeleri inceleyerek bu kelimelerin ortak özelliklerinin neler olduğunu düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Fiiller, bir işi, hareketi ya da durumu bildirir. Hepsi kip ve kişi ekleri alarak cümlede yüklem görevindedir.
Materyalimi Seçiyorum
Atatürk’ün eğitime verdiği önemle ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sürecinizde aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
› Ulaşabileceğiniz bilgi kaynaklarını gözden geçiriniz.
› Hangi bilgi kaynaklarını ve materyalleri kullanacağınızı seçiniz.
› Araştırmanızı sunduktan sonra seçimlerinizin araştırma sürecine etkisini olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendiriniz. Daha sonraki araştırmalarınızda bu değerlendirmenizi göz önünde bulundurunuz.
Cevap:
Konu: Atatürk’ün eğitime verdiği önem
Kullandığım kaynaklar:
Sosyal Bilgiler ders kitabı
Atatürk’ün sözleriyle ilgili bir internet sitesi
“Nutuk”tan kısa bir bölüm
Seçtiğim materyaller:
Atatürk’ün eğitime dair fotoğrafları
Kısa videolar
Atatürk’ün sözlerinden alıntılar
Değerlendirme:
Seçtiğim kaynaklar bana güvenilir bilgiler verdi. Görseller ve alıntılar araştırmamı daha etkileyici yaptı. Ancak fazla bilgi olduğu için bazılarını elemekte zorlandım. Gelecek araştırmamda daha az ama öz kaynak seçeceğim.
Önceki Sayfalar: 82-85-86-87-88