2. Tema: Milli Mücadele Ve Atatürk 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57-58-59-60-61-62-63-64-65-66. Cevapları Yıldırım Yayınları
Atatürk müze evlerinden birine gitme imkânınız olduysa müze gezisi sırasında neler hissettiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk müze evlerinden birini gezerken gurur, şaşkınlık, hüzün duygularını bir arada hissettim.
Aşağıda Atatürk’ün hayatının bir dönemini geçirdiği müze evlerine ait görseller verilmiştir. Bu görselleri inceleyiniz ve müze evleriyle ilgili edindiğiniz bilgileri noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
“Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev” metninin görsellerini inceleyiniz. Metnin görsellerinden ve başlığından hareketle konusunu tahmin ediniz. Metni okuduktan sonra metnin konusunu belirleyiniz ve tahmininizle karşılaştırınız.
Cevap:
Metnin konusuyla ilgili tahminim: Metinde Atatürk’e hediye edilmek istenen ev anlatılıyor olabilir.
Metni okuduktan sonra belirlediğim konu: Atatürk’e rahatı ve korunması için ev hediye edilmek istenmesi.
Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz okuma sırasında metnin ana fikrini, önemli gördüğünüz ifadeleri, kişi ve yer adlarını defterinize not alınız. Daha sonra metni bir kez de sesli okuyunuz.
Cevap:
Ana fikir: Atatürk’ün alçak gönüllü olması ve çocukların fikrine önem vermesi.
Kişiler: Atatürk, çocuk, Ankara müftüsü, Rıfat Börekçi
Yer adları: Ankara, Dikmen, Keçiören, Etlik, Çankaya
Aşağıdaki sözcüklerin anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin edip yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Cevap:
Meteoroloji: Hava olaylarını inceleyen kurum.
İstasyon: Trenlerin yolcu alıp bindirdikleri yer.
Müftü: İl ve ilçelerde Müslümanların din işlerine bakan din adamı.
Pey: Bir sözleşmede karşıdakinin vazgeçmemesi için ödenen para.
Kepenk: Dükkanları korumak amacıyla kapatılan sacdan kapı.
Tüccar: Ticaretle uğraşan kişi.
Tescil: Bir şeyi resmi olarak kaydetmek.
Mimar: Yapıları tasarlayan kişi.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Atatürk ve beraberindekiler Ankara’ya ilk geldiklerinde nereye yerleşiyorlar?
Cevap: Keçiören’deki Ziraat Okuluna (bugünkü meteoroloji binası) yerleşmişler.
2. Ankara Müftüsü, Müdafaa-i (Savunma) Hukuk Cemiyeti Başkanı Rıfat Börekçi ve zengin Ankaralılar, Atatürk’e ev hediye etme konusunda ne düşünüyorlar ve bu konuyla ilgili ne yapıyorlar?
Cevap: Mustafa Kemal’in yerleştiği evin küçük olması ve TBMM başkanı olmasından dolayı Müftü ve diğerleri ev hediye etmek isterler. Bunun için aralarında para toplayarak üç ev seçerler.
3. Atatürk, neden hediye edilecek evi bir başkasına seçtiriyor ve yapılacak seçimin gizli kalmasını istiyor?
Cevap: Atatürk’ün işlerinin yoğun olması ve vaktinin olmamasından dolayı evi bir çocuğa seçtiriyor. Yapılan seçimin gizli tutulmasını istemesinin nedeni de belediyeye kabalık etmek istememesidir.
4. Evin tapusunu üzerine almayı kabul etmeyen Atatürk, bu soruna nasıl bir çözüm buluyor?
Cevap: Atatürk bu sorunu çözmek için, savaşta büyük kahramanlık gösteren orduya bağışlayarak çözer.
5. Çankaya’daki o ev, bugün ne olarak kullanılmaktadır?
Cevap: Çankaya’daki o ev bugün meteoroloji binası olarak kullanılmaktadır.
Çankaya’daki ev satın alınıp Atatürk’e hediye edilmek istenince o, bundan neden rahatsız oluyor? Atatürk’ün kendisine bir ev hediye edilmek istenmesinden rahatsız olması hakkında ne düşünüyorsunuz? Aşağıya yazınız.
Cevap: Atatürk alçak gönüllü bir lider olduğu için bu durumdan rahatsız olmuştur. Atatürk’ün kendisine ev hediye edilmek istenmesinden rahatsız olmasını örnek bir davranış olduğunu düşünüyorum.
Metinden Atatürk’ün hangi kişilik özellikleri hakkında bilgi edindiğinizi açıklayınız.
Cevap: Metinden Atatürk’ün kibar, alçakgönüllü ve düşünceli oluşu hakkında bilgi edindik.
“Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev” başlığının aşağıda verilen özellikleri taşıyıp taşımadığını açıklayınız.
• Başlık, kısa ve ilgi çekici olmalıdır.
• Metnin içeriğine uygun olmalıdır.
• Çok uzun olmamalıdır.
Cevap: Metnin başlığı uzun fakat metnin içeriğine uygundur.
Aşağıdaki cümlelerden hangileri öznel (kişiden kişiye değişkenlik gösteren, kanıtlanabilir özelliği olmayan), hangileri nesnel (kanıtlanabilir bir bilgi içeren, herkes için doğruluğu aynı olan, kişiden kişiye değişmeyen) yargıları bildirmektedir? Tablodaki ilgili yerleri işaretleyiniz.
Cevap:
Bu temada okuduğunuz metinleri (Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var, Ağustos Şafağı, Çankaya’da Hediye Edilmek İstenen Ev) aşağıdaki soruları cevaplayarak karşılaştırınız.
Bu metinler arasında konu bakımından nasıl bir ilişki vardır?
Cevap: Bu üç metinde Milli Mücadele döneminden konular almıştır.
Metinler arasında şahıs ve varlık kadrosu yönlerinden nasıl benzerlikler bulunmaktadır?
Cevap: Metinler arasında şahıs ve varlık kadrosundaki benzerlikler Atatürk ve askerlerdir.
Hangi metnin / metinlerin içeriği duygu ağırlıklıdır?
Cevap: Bu metinlerden ”Ordumuzun bize ihtiyacı var” metni duygu ağırlıklıdır.
Hangi metin / metinler içerik yönünden daha etkileyicidir?
Cevap: Bu metinlerden ”Ordumuzun bize ihtiyacı var” metni içerik yönünden daha etkileyiciydi.
Okuduğunuz metnin özelliklerini belirten ifadelerin başındaki kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
Belirlediğiniz özelliklerden yararlanarak okuduğunuz metnin türünü tahmin edip ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Metnin türü ”anı”dır.
Aşağıdaki cümlelerin anlam özelliklerini belirleyip ilgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki cümlelerde geçen adların altını örnekteki gibi çiziniz ve bu adları ilgili başlıkların yanındaki noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Bir tek varlığa özgü olan adlar: Atatürk, Çankaya, Direksiyon
Aynı türden birçok varlığı karşılayan adlar: İstasyon, bina, ev, tüccar
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin altına örnekteki gibi cümleler yazınız. Bu cümlelerin özel adları ve tür adlarını örneklendirmesine dikkat ediniz.
Cevap:
Çankaya Köşkü’nün aşağıda verilen bölümlerini inceleyiniz. 65. sayfadaki soruları tablodan ve Köşk’ün verilen bölümlerinden yararlanarak cevaplayınız.
Atatürk’ün konuklarını kabul ettiği salonu ziyaret etmek isterseniz köşkün hangi bölümlerini, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?
Cevap: Köşkün; Elçi kabul salonunu salı ve cumartesi günleri 10.30-12.00 arasında, Yeşil salonunu perşembe günü 15.00- 16.30 arasında, cumartesi günü 09.00- 10.30 arasında pazar günü 09.00- 12.00 arasında ziyaret etmeliyiz.
Atatürk’ün devlet meselelerini görüştüğü ve çalışmalarını yürüttüğü yeri ziyaret etmek isterseniz köşkün hangi bölümünü, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?
Cevap: Köşkün Çankaya sofrasını cuma ve cumartesi günleri 13.00- 15.00 arasında ziyaret etmeliyiz.
Atatürk’ün okuduğu kitapları ve “Nutuk” adlı eseri kaleme aldığı yeri görmek isterseniz köşkün hangi bölümünü, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?
Cevap: Köşkün Kütüphane bölümünü çarşamba günü 13.30- 16.30 arasında cuma günü 10.30- 12.00 arasında ve pazar günü 13.30- 15.00 arasında ziyaret etmeliyiz.
Atatürk’ün kişisel eşyalarıyla ilgili bilgi edinmek isterseniz köşkün hangi bölümünü, hangi gün ve saatlerde ziyaret etmelisiniz?
Cevap: Köşkün Sergi Salonunu salı günü 15.00-16.30 saatlerinde, perşembe günü 13.30-15.00 saatlerinde ve cuma günü 09.00-10.30 saatleri arasında ziyaret edilebilir.
“Araştıralım, Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırma sonucu belirlediğiniz anıyı arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki sözüne göre bir milletin dağılmaması neye bağlıdır? Düşüncelerinizi yazınız.
Cevap: Bu söze göre milletin dağılmaması birlik ve beraberlik içerisinde olması gerekir.
Atatürk’e olan sevginizi anlatan bir şiir yazınız.
Cevap:
Atatürk benim en güzel umudum
Bugünüm yarınım en güzel yurdum
Vatanıma can verdi, toprağıma kan
Ne güzel komutan bize hürriyet yaşatan