8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 20-22-26-27 Cevapları

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 20-22-26-27 Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Mevsimlerin Oluşumu Etkinlik Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 20-22-26-27 Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Mevsimlerin Oluşumu Etkinlik Cevapları

1. Ünite Mevsimler ve İklim: Dünya’nın eksen eğikliği ve Güneş etrafındaki dolanma hareketi gibi temel astronomik kavramları, gözlemsel etkinliklerle birleştirir. Mevsimlerin oluşumunu ve bu oluşumun yarattığı değişimleri anlaşılır kılmayı hedefliyor.


8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları MEB Yayınları

Şiirlere, romanlara konu olan, şairlere ve ressamlara ilham veren, her biri kendine has güzelliklere sahip olan mevsimler nasıl oluşuyor olabilir?
Cevap: Mevsimler, Dünya’nın kendi ekseni eğik durumda iken Güneş etrafında dolanması sonucu oluşur. Eksen eğikliği nedeniyle Güneş ışınlarının Dünya’ya geliş açısı yıl boyunca değişir ve bu da mevsimlerin ortaya çıkmasını sağlar.

Mevsimlerin oluşmasını etkileyen faktörler neler olabilir?
Cevap: Mevsimlerin oluşmasını etkileyen başlıca faktör, Dünya’nın dönme ekseninin 23,5° eğik olması ve bu eğiklikle birlikte Dünya’nın Güneş etrafındaki yıllık dolanma hareketidir. Eksen eğikliği sayesinde yıl boyunca Güneş ışınlarının yeryüzüne düşme açıları ve gündüz–gece süreleri değişir. Bu değişim de sıcaklık, hava olayları ve bitki örtüsünü etkileyerek mevsimlerin ortaya çıkmasını sağlar.

Her mevsimin yaşanan hava olayları bakımından farklılık göstermesinin nedenleri neler olabilir?
Cevap: Güneş ışınlarının geliş açısı ile gündüz ve gece sürelerinin değişmesi sıcaklık, rüzgar, yağış ve nem koşullarını etkiler. Bu yüzden her mevsimde farklı hava olayları görülür.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik Dünya’nın Hareketleri ve Sonuçları

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları

Malzemeler

• Dünya modeli
• Küresel bir ışık kaynağı
• 2 adet termometre
• Kronometre ya da saat
• Not defteri
• Kalem
• Bant
• Döküm ayak

Bu etkinlikteki amaç, mevsimlerin oluşumunda etkili olan faktörleri gözlemlemektir

Etkinliğin Yapılışı

• Dünya modelini eksen eğikliğini dikkate alarak ve ışık kaynağı ile aynı doğrultuda olacak şekilde belli bir uzaklığa yerleştiriniz.
• Termometrelerin birini kuzey yarım küreye, diğerini güney yarım küreye (Ekvator çizgisinden eşit uzaklıkta olacak şekilde) bantlayınız.
• Termometrelerde okuduğunuz ilk değerleri not alınız.
• Işık kaynağını açınız.
• 10 dakika bekledikten sonra termometrelerdeki değerleri tekrar okuyup not alınız.
• Ölçüm sonuçlarını karşılaştırınız.
• Dünya modelini eksen eğikliğini dikkate alarak, kendi ekseni etrafında döndürüp ışık ışınlarının hangi bölgelere ulaştığını, hangi bölgelere ulaşmadığını gözlemleyiniz.

Termometrelerde okuduğunuz değerlerin farklı olmasının nedeni nedir? Yazınız.
Cevap: Kuzey ve güney yarım küreye gelen ışık ışınlarının açıları farklıdır. Dik açıyla gelen ışık daha çok ısıtır, eğik gelen ışık daha az ısıtır. Bu nedenle termometre değerleri farklı olur.

Işık ışınlarının yüzeye düşme açısıyla termometrelerin gösterdiği sıcaklık değeri arasında nasıl bir ilişkisi olabilir? Yazınız.
Cevap: Işık ışınları yüzeye ne kadar dik gelirse sıcaklık o kadar yüksek olur. Açı küçüldükçe sıcaklık düşer.


8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları MEB Yayınları

Neler Öğrendik?

Aşağıdaki görselde Dünya’nın Güneş’e göre konumları verilmiştir.
Soruları görsele göre cevaplayınız.

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları

1) Dünya’nın Güneş etrafındaki dolanma hareketi sırasında izlediği yörüngenin yönünü yukarıdaki görsel üzerinde oklarla belirtiniz.
Cevap: Dünya’nın Güneş etrafındaki dolanma yönü: Saat yönünün tersidir. Görselde oklar sola doğru çizilir.

2) Dünya’nın I, II, III ve IV. konumlarına karşılık gelen tarihleri görsel üzerindeki kutulara yazınız.
Cevap: Dünya’nın konumları ve tarihler:

I : 21 Aralık

II : 21 Mart

III : 21 Haziran

IV : 23 Eylül

3) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri görselden yararlanarak uygun numaralar ile tamamlayınız.
Cevap:
a. Güneş ışınları güney yarım kürede bulunan Oğlak Dönencesi’ne öğle vakti dik açı ile düştüğünde Dünya I (21 Aralık) konumundadır.
b. Dünya II (21 Mart) ve IV (23 Eylül) konumundayken gece-gündüz süreleri her yerde eşit olur.
c. Ülkemizde en uzun gecenin yaşandığı tarihte Dünya I (21 Aralık) konumundadır.

ç. Dünya IV (23 Eylül) konumundayken kuzey yarım kürede, II (21 Mart) konumundayken ise güney yarım kürede sonbahar mevsimi yaşanmaya başlar.


8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları MEB Yayınları

8. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları

4) Dünya görseldeki konumlardayken güney yarım kürede yere dik konulan bir cismin günün aynı saatinde ölçülen gölge boyları arasındaki ilişki aşağıdaki grafikte verilmiştir.

a) Grafikteki gölge boyu ölçümlerinin Dünya hangi konumdayken yapıldığını belirleyip bunları noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
En kısa gölge: I (21 Aralık)

İkinci kısa: II (21 Mart)

En uzun gölge: III (21 Haziran)

Orta uzunluk: IV (23 Eylül)

b) Cismin gölge boyundaki değişikliğin nedenini yazınız.
Cevap: Güneş ışınlarının geliş açısı yıl boyunca değişir. Açı dikleştiğinde gölge kısalır, açı küçüldüğünde gölge uzar.

c) Ülkemizde öğle saatinde gölge boyunun en kısa ve en uzun olduğu tarihleri yazınız.
Cevap:

En kısa: 21 Haziran

En uzun: 21 Aralık


Sonraki Ödevler