8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128-132-133-134-135. Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128-132-133-134-135. Cevapları Hecce Yayıncılık bölümünde, ders kitabı sayfa 128-129-130-131-132-133-134-135 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Duatepe Metni Etkinlik Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128-132-133-134-135. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Duatepe Metni Cevapları

4. Tema Milli Mücadele ve Atatürk: Milli Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık için verdiği onurlu bir mücadeledir. Sakarya Savaşı gibi önemli çatışmalar, birlik ve beraberliğin gücünü göstererek Cumhuriyet’in kurulmasının yolunu açmıştır.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128 Cevapları Hecce Yayıncılık

Hazırlık Çalışması

Millî Mücadele yıllarında yaşananlarla ilgili neler biliyorsunuz? Bilgilerinizi arkadaşlarınızla arkadaşlarınızla paylaşınız. 
Cevap:

Millî Mücadele yıllarında yaşananlar, milletimizin bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinin en önemli dönemlerinden biridir. Bu dönem, Osmanlı İmparatorluğu’nun sonlarına doğru başlayan ve milletimizin kendi geleceğini belirleme kararını ortaya koyduğu bir dönemdir.

İsteğe bağlı devamı:
Millî Mücadele’nin kökenleri, Osmanlı İmparatorluğu’nun I. Dünya Savaşı’ndaki yenilgisi sonrasında başlar. Osmanlı İmparatorluğu, savaştan yenik çıkınca büyük bir toprak kaybına uğramış, ekonomik olarak zor duruma düşmüş ve işgal altına alınmıştır. Mustafa Kemal Atatürk, Millî Mücadele’nin en önde gelen diğer liderleriyle beraber. 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkarak mücadeleyi başlatmış ve Amasya Genelgesi ve Erzurum Kongrelerde gibi önemli kararlar alarak millî iradeyi güçlendirmeye çalıştı.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları Hecce Yayıncılık

1. Etkinlik

Aşağıda okuduğunuz metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Anlamları verilen bu kelimelerin geçtiği cümleleri belirleyiniz ve siz de bu kelimelerle kendi cümlelerinizi oluşturunuz.
Cevap:

Kelime: Izdırap
Anlamı: Keder
Cümlem: Doktorlar çocuğun ızdırabına daha fazla dayanamadı.

Kelime: Kumandan
Anlamı: Komutan.
Cümlem: Kumandan yanına çağırdığı yavere bir not verdi.

Kelime: Esaret
Anlamı: Tutsaklık.
Cümlem: Yıllardır esaret altında yaşayan adam sonunda özgürdü.

Kelime: Türbe
Anlamı: Genellikle ünlü bir kimse için yaptırılan ve içinde o kimsenin mezarı bulunan yapı.
Cümlem: Yanından geçtiği türbeye saygı amacıyla atından indi.

Kelime: Harabe
Anlamı: Yıkılmış veya yıkılmaya yüz tutmuş yapı.
Cümlem: Savaş sonrası harabeye dönen köy evinin önüne çadırını kurdu.

Kelime: Süvari
Anlamı: Atlı.
Cümlem: Yüz kişilik süvari tepenin ardından yaklaşıyor.

Kelime: Miğfer
Anlamı: Savaşçıların veya itfaiyecilerin başlarına giydikleri demir başlık.
Cümlem: Kafasına miğferi taktı ve düşünceli şekilde yürümeye başladı.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları Hecce Yayıncılık

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Metinde anlatılan savaş hangi cephede ve ne zaman gerçekleşmiştir?
Cevap: Metinde anlatılan savaş batı cephesinde, Sakarya Meydan Muharebesi’nde ve 1921 yılında gerçekleşmiştir.

2. Duatepe neden önemli bir tepedir?
Cevap: Duatepe, Atatürk’ün atından düşerek yaralandığı ancak savaşa devam ederek orduya moral kaynağı olduğu bir tepe olduğu için önemlidir. Atatürk hasta yatağında savaşı yönetmiştir.

3. Metinde öne çıkan bazı komutanlar ve birlikler hangileridir?
Cevap: Metinde İsmet Paşa, Mustafa Kemal Paşa, Kazım Paşa ve Fevzi paşa gibi komutanlara değinilmiştir. Bu komutanların emrindeki tümenlerde öne çıkmıştır.

4. Metinde Türk ordusunun o dönemdeki imkânları hakkında bilgi var mı?
Cevap: Türk ordusunun yaralıları taşımak için kullandığı arabaları olduğunu anlayabiliyoruz bunun dışında pek fazla bilgi paylaşılmamıştır.

5. Metinde Türk askerinin kahramanlık ve fedakârlıkları nasıl vurgulanmıştır?
Cevap: Türk askerinin düşmanları topraktan atmak için canını dişine takarak mücadele ettiğinden bahsedilmiştir.


3. Etkinlik

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.

Metnin Konusu: Duatepe’de olan savaş.

Metnin Ana Fikri: Birlik ve beraberliğin önemi.


4. Etkinlik

Okuduğunuz metnin aşağıdaki bölümlerinde kullanılan anlatım biçimlerini yanlarına yazınız.
Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları Hecce Yayıncılık


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları Hecce Yayıncılık

5. Etkinlik

Güneş, pamukları andıran bulutların ardına gizlendi.

Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinde benzetme içeren cümleleri tespit ederek aşağıya yazınız.
Cevap:

  • Duatepe’nin üstü birkaç ağızlı yanardağ gibi dumanları da gökte!
  • Coşkun ve sonsuz bir gümbürtü ortasında renk renk dumanlar, beyaz kandiller gibi uçuşan şarapneller, bu semavi teranenin sahnesidir. Bu bir dev dünyasına benziyor.
  • İsmet Paşa’nın siyah gözleri sabit birer ateşe benziyor.
  • Fevzi Paşa’nın omuzları dua eder gibi bütün bütün eğilmiş.
  • Karapınar’dan geçerken çadırlar ve evlerden küçük kızlar ve örtülü kadınlar sarı gergin yüzlerle, soru işaretine benzeyen gözlerle bize bakıyorlar.

6. Etkinlik

Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerden herhangi bir eylemin yapıldığını ya da yargının gerçekleştiğini belirtenlerin yanına “olumlu cümle”, eylemin yapılmadığını, sözü edilen yargının bulunmadığını, gerçekleşmediğini anlatan cümlenin yanına “olumsuz cümle” yazınız.
Cevap: 

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları Hecce Yayıncılık


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları Hecce Yayıncılık

7. Etkinlik

Sınıfınızda “Millî Mücadele yıllarında yaşananlar” konulu bir tartışma yapınız. Tartışma sırasında düşüncelerinizi ifade ederken arkadaşlarınıza karşı saygı ve anlayış içerisinde olmaya, onların sözünü kesmemeye, konu dışına çıkmadan konuşmaya özen gösteriniz. Tartışmanın ardından aşağıda verilen değerlendirme formunu doldurunuz.
Cevap: 

Milli Mücadele yılları, Türk milletinin tarihindeki en zorlu ama en onurlu dönemlerden biridir. Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşüyle ülke işgale uğramış, milletimiz bağımsızlık ve özgürlük uğruna büyük bir direniş başlatmıştır.

Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde yürütülen bu mücadele, yalnızca askeri değil, aynı zamanda bir milletin yeniden var olma mücadelesidir. Halk, yokluk içinde el ele vererek düşmana karşı koymuş, Ankara’da açılan Türkiye Büyük Millet Meclisi ile de yeni bir devletin temelleri atılmıştır.

Sonunda büyük bir zafer kazanılmış ve bağımsız Türkiye Cumhuriyeti kurulmuştur. Milli Mücadele, bize birlik ve dayanışmanın gücünü göstermiştir.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları Hecce Yayıncılık


8. Etkinlik

“Sakarya Savaşı” ile ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sırasında yararlandığınız bilgi kaynaklarının adı, yazarı, basım yılı, basım yeri, yayınevi; genel ağ üzerinden yapacağınız araştırmalar için de genel ağ adresi, genel ağ adresine erişim tarihini not ediniz. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri yazılı hâle getirmeden önce bir taslak hazırlayınız. Hazırladığınız taslakta giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer veriniz.

Hazırladığınız taslağa bağlı kalarak metninizi oluşturunuz. Metni hazırlarken yararlandığınız kaynakları alfabetik sırada metnin sonunda oluşturacağınız kaynakça bölümüne yazınız.
Cevap:

Başlık

Sakarya Savaşı

Metin

Giriş
Sakarya Savaşı, Türk Kurtuluş Savaşı’nın kaderini belirleyen en önemli çatışmalardan biridir. 23 Ağustos – 13 Eylül 1921 tarihleri arasında Ankara’nın Polatlı ve Haymana bölgelerinde gerçekleşmiştir. Bu savaş, Türk milletinin bağımsızlık yolunda verdiği kararlı mücadelenin sembolü olarak tarihimize geçmiştir.

Gelişme
Yunan ordusu, Anadolu’yu tamamen ele geçirmek ve Ankara’yı işgal etmek amacıyla harekete geçmiştir. Türk ordusu, Mustafa Kemal Atatürk’ün başkomutanlığında, Fevzi Çakmak ve İsmet İnönü’nün desteğiyle büyük bir savunma hazırlığı yapmıştır.
Savaş boyunca “Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır; o satıh bütün vatandır.” sözü Türk ordusunun azmini ve stratejisini yansıtmıştır. Askerlerimiz, cephane ve malzeme sıkıntısına rağmen büyük bir vatan sevgisiyle savaşmış, Yunan ordusunun ilerleyişini durdurmayı başarmıştır.
Sakarya Nehri çevresinde süren bu çetin savaş, Türk milletinin birlik içinde neleri başarabileceğini göstermiştir.

Sonuç
Sakarya Savaşı’nın sonunda Türk ordusu büyük bir zafer kazanmıştır. Bu zaferle birlikte Yunan ordusu geri çekilmiş, Türk halkının morali yükselmiş ve Millî Mücadele’nin gidişatı lehimize dönmüştür.
Bu başarı, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin gücünü artırmış, Mustafa Kemal Atatürk’e “Gazi” unvanı ve “Mareşal” rütbesi verilmiştir. Sakarya Zaferi, Büyük Taarruz’un ve nihayetinde Cumhuriyet’in kurulmasının önünü açmıştır.

Kaynakça

Atatürk, M. K. (1927). Nutuk. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
İleri, C. (2015). Millî Mücadele ve Sakarya Meydan Muharebesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Millî Savunma Bakanlığı (2024). “Sakarya Meydan Muharebesi.” https://www.msb.gov.tr
(Erişim Tarihi: 10.11.2025)
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2023). “Kurtuluş Savaşı Kronolojisi.” https://www.ktb.gov.tr
(Erişim Tarihi: 10.11.2025)


Sonraki Ödevler