3. TEMA: Milli Kültürümüz: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102. Cevapları Ferman Yayınları
Yaşadığınız şehrin tarihî ve doğal güzelliklerini araştırınız. Araştırma sonucunu arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Okuduğunuz şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Okuduğunuz şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlükten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Kelime/Kelime Grubu: Emmi
Tahminî Anlamı: Amca
Cümlem: Amcamlar akşam bize yemeğe geleceklermiş.
Kelime/Kelime Grubu: Kıtlama Çayı
Tahminî Anlamı: Ağızda şekerle içilen çay
Cümlem: Turda herkese kıtlama çayı ikram edildi.
Kelime/Kelime Grubu: Fırsat
Tahminî Anlamı: Koşul
Cümlem: Bir fırsatını bulur bulmaz ordayım.
Kelime/Kelime Grubu: Zafer
Tahminî Anlamı: Başarı
Cümlem: Zafer her zaman inananlarındır.
Kelime/Kelime Grubu: Sağdıç
Tahminî Anlamı: Geline yardımcı olan kişi.
Cümlem: En yakın arkadaşım düğünümde sağdıçlığımı yaptı.
Kelime/Kelime Grubu: Bacı
Tahminî Anlamı: Kız kardeş
Cümlem: Biz iki bacı bir olunca her şeyin üstesinden geliriz.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
1. Şiirde hangi yerlerden bahsedilmektedir?
Cevap: Zonguldak, Kars, Edirne, Erzurum, Adana, Sürmene, Kırkpınar ve Ardahan’dan bahsedilmiştir.
2. “Sen vatanımsın, ekmeğimsin,/Duyduğum, bildiğim zafersin yıllarca…” dizeleri ile şair ne anlatmak istemektedir?
Cevap: Türkiye’nin onun için ekmek kadar önemli olduğunu ve güzel bir zafer olduğunu anlatmak istemiştir.
3. Siz şairin yerinde olsaydınız ülkemizin hangi güzelliklerini överdiniz?
Cevap: Misafirperverliği, birlik beraberliği, sıcakkanlı insanları ve yemek kültürünü överdim.
4. “Nazlı sahiller Akdeniz’de” dizesinde hangi söz sanatı kullanılmıştır? Nedeniyle birlikte açıklayınız.
Cevap: Nazlı sahiller diyerek, insani özellik belirtilmiş ve kişileştirme yapılmıştır.
5. Şiirde geçen şehirler neleriyle meşhur olmuştur? Açıklayınız.
Cevap: Kars toprağıyla, Koçhisar tuzuyla, Sürmene bıçağıyla, Adana çiğ köftesiyle meşhur olmuştur.
Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Şiirin Konusu: Ülkemizin güzellikleri.
Şiirin Ana Duygusu: Vatan sevgisi.
Okuduğunuz şiire uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki cümlelerin yüklemlerini inceleyiniz. Yüklemi oluşturan fiillerin etken mi, edilgen mi olduklarını altına örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Tüm parasını kitap almak için harcadı.
→ harcadı: etken fiil
Akşamlan evimizin yakınındaki parktan şen çocuk sesleri işitilir.
→ işitilir: edilgen fiil
Ömer Seyfettin, hikâyelerinde gerçeklere yer vermiş.
→ vermiş: etken fiil
Pencere önündeki çiçekler sulandı.
→ sulandı: edilgen fiil
Yazdığınız cümlelerde anlam bakımından nasıl bir farklılık vardır? Aşağıya yazınız.
Cevap: Edilgen fiillerde yüklem belli değildir ama etken fiillerde yüklem bellidir.
Sınıfınızda “ülkemizin tarihî ve doğal güzellikleri” konulu hazırlıklı bir konuşma yapınız. Konuşmanızı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
Türkiye, köklü tarihine ve muhteşem doğal güzelliklerine sahip olan benzersiz bir ülkedir. Anadolu’nun bağrında yatan bu topraklar, Hititler, Persler, Romalılar, Bizanslılar ve Osmanlılar gibi büyük imparatorlukların ev sahipliği yapmıştır.
Ancak Türkiye’nin güzellikleri sadece tarihle sınırlı değildir. Doğal zenginlikler açısından da oldukça çeşitlidir. Eşsiz plajlarıyla çevrili olan Ege ve Akdeniz kıyıları, muhteşem Likya Yolu, Kaçkar Dağları ve Munzur Vadisi Milli Parkı gibi doğa yürüyüş rotaları, Kapadokya’nın benzersiz peri bacalarıyla kaplı kayaları ve daha yazamadığım bir çok doğal eserleri vardır.
Bu yardımcı kaynak sayesinde kelime dağarcığım fazlasıyla gelişti. Artık konuları daha rahat anlıyorum.