1. TEMA: Milli Mücadele ve Atatürk 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 63-64-65-66-67-68-69. Cevapları İlke Yayıncılık
1. Çanakkale Savaşı hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap: Çanakkale Savaşı 18 Mart 1915 yılı yılında başlamıştır. Bu savaş önce denizde başlanmış ve zaferle sonuçlanmıştır. Daha sonra 25 Nisan 1915 yılında karada gerçekleştirilmiştir. Karadaki savaş 9 Ocak 1916 yılında sona ermiştir.
2. Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Metnin konusunda tiyatro canlandırmasında gönüllü olan çocuklar anlatılıyor olabilir.
a. Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Verilen ipuçlarından yararlanarak anlamlarına uygun kelimeleri metinden bulup örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
b. Aşağıdaki kelime gruplarını anlamlarıyla eşleştiriniz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. İstanbul’da pek çok gencin askerlik şubeleri önünde sıra olmalarının sebebi nedir?
Cevap: Gençlerin askerlik şubesinin önünde sıra olmalarının nedeni gönüllü askerlik yapmak istemeleridir.
2. Kendini bir numaralı gönüllü olarak yazdırmayı başaran kimdir? Bu duruma arkadaşları ne tepki vermiştir?
Cevap: Bir numaralı gönüllü olarak yazılmayı başaran Celal İbrahim’dir. Bu duruma arkadaşları tebrik etseler de kıskanmışlardır.
3. Mehmet Muzaffer, arkadaşı Celal İbrahim’in Çanakkale Cephesi’ne gitmesi üzerine okuldaki arkadaşlarına neler söyledi?
Cevap: “Vatan bizden hizmet bekliyor. Bizlerde gönüllü olmalıyız” demiştir.
4. Çağrı pusulasını alan Mehmet Muzaffer neler hissetti?
Cevap: Pusulayı alan Mehmet Muzaffer hem üzülmüş hem de üzülmüştür.
5. Mehmet Muzaffer’in annesi ve babası, onun cepheye gideceğini öğrenince nasıl tepki verdiler?
Cevap: Mehmet Muzaffer’in annesi ve babası gurur, şaşkınlık ve sevinci bir arada yaşamıştır.
a. Metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Cevap:
Metnin konusu: Çanakkale savaşı sırasında gençlerin gönüllü askerlik yapmak için sıralanması.
Metnin ana fikri: Ülkemiz için gururla, cesurca savaşmamız ve korumamız gerektiği.
b. Metni ana hatlarıyla anlatınız.
Cevap: Çanakkale Savaşı sırasında destek için gönüllü askerler alınıyordu. Celal İbrahim ve arkadaşları da ailelerinden gizli bir şekilde başvuru yapmış sonucu bekliyordu. Celal İbrahim’e haber geldi ve kabul edildiğini öğrendi. Akşam yemeğinde ailesine durumu anlattı. Anne babası önce şaşırdı daha sonra gururla sevinerek birbirleriyle hellalleştiler.
a. Mehmet Muzaffer, çağrıyı aldığı gün yaşadıklarını günlüğünde nasıl anlatmış olabilir? Kendinizi Mehmet Muzaffer’in yerine koyarak olayların oluş sırasına göre tahminlerinizi aşağıdaki günlük sayfasına yazınız. Harfleri, yapısal özelliklerine uygun olarak yazmaya, kelimeler arasında uygun boşluklar bırakmaya dikkat ediniz.
Cevap:
Bugün, askerlik şubesinden bir çağrı aldım. Gönüllü olarak başvurduğum askerliğe çağrıldığım haberini aldım. Haberi alınca hem üzülmüş hem mutlu olmuştum. Çünkü gidecek olmanın mutluluğu ve ailemden habersiz başvuru yapmış olmanın üzüntüsü vardı. Ailemle konuştuktan sonra içim daha çok rahatlamıştı çünkü ailemde gururlanmıştı benimle. Vatanım için savaşacak olmak benim için şeref meselesidir. İnşallah zaferle dönüp yazmaya devam edeceğim.
b. Günlük tutuyor musunuz? Günlük tutmanın size sağlayacağı katkılar neler olabilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Günlük tutuyorum. Çünkü günlük tutmak içimdeki duyguları boşaltmamı, anılarımı istediğim zaman ilk günkü gibi hatırlamamı sağlıyor.
c. Bir arkadaşınızı günlük tutmaya özendirmek için ona neler söylersiniz? Aşağıdaki ifadelerden size uygun olanların başındaki yıldızı boyayınız.
Cevap:
a. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin, okuduğunuz metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Görselle metnin içeriğiyle ilişkilidir. Çünkü savaşta yaşanan bir olayın heykeli ve şehitlerimi anmamız için bir anıt yapılmıştır.
b. Çanakkale Savaşları’nda ordumuz, zorluklar karşısında yılmadan mücadele ederek büyük bir zafer kazandı. Siz karşılaştığınız zorlukları aşmak için neler yaparsınız? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Ben zorlukları aşmak için pes etmeden çalışır ve galibiyet için savaşırım.
Aşağıdaki cümlelerde yıldızların içine uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Cevap:
b. Yukarıdaki açıklamaları dikkate alarak defterinize aşağıdaki görsellere uygun hikâye edici kısa bir metin yazınız.
Cevap:
Mehmet, okuduğu kitapta lise öğrencilerinin savaş zamanında okul okumayı bırakıp zor durumdaki vatanlarını savunmak için gittiklerini öğrenmiştir. Bu durumdan çok etkilenen Mehmet, Çanakkale Zaferi ile ilgili düzenleyecekleri tiyatro hakkında konu aradıkları için çok güzel bir konu olabileceğini fark etti ve bunu öğretmenleriyle paylaştı.
Mehmet, aklındaki bu fikri arkadaşlarına anlatarak Çanakkale’de savaşmak için gönüllü olan bir grup öğrenciyi canlandırmak istediğini söyledi. Daha sonra Türkçe öğretmenleri Suat Bey’e de bu fikri anlattılar ve öğretmenleri fikri beğenince çalışmalara başladılar.
Suat Bey, Mehmet’in kitabından bularak hızlıca okuyup kendi tiyatro oyununu yazdı ve çocuklara dağıttı. Çocuklar ellerindeki oyunu her kelimesine kadar ezberleyip oynamak için günü beklemişler. 18 Mart günü gelmiş ve öğrenciler çok güzel bir ezberle tiyatro oyununu oynamışlar. İzleyenler çok duygulanmış ve o günlere gider gibi olmuşlar. Tiyatro oyunu bitiminde tüm salon oyuncuları alkışlamış.
Kurtuluş Savaşı’nın nasıl başladığını ve halkımızın savaşta yaptığı fedakârlıkları araştırınız.
Cevap: Kurtuluş Savaşı, İzmir’in işgali ile 15 Mayıs 1919 yılında gerçekleşmiş. Gazeteci Hasan Tahsin’in düşmana atılan kurşunu ile savaş başlamıştır. Tüm halk maddi manevi seferber olmuştur. Kadınlar cephelere mermi taşırken erkekler, çocuk yaşlı demeden cephede savaşmıştır.
Kızıma palyaçoyu iyi bir şekilde anlattım lakin bir palyaço gösterisine götüresim gelmiyor bazı çocuklar çok korkuyor. İlerde götürürüm inşallah.
Baya iyi ödevlerime yardımcı oldu kontrol ettim.
Çok Güzel
Allah razı olsun sayfa 72’de şiir bulamadım ama bu site sayesinde sayfam boş kalmadı sağolun.