4. Ünite: Madde ve Değişim: 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 101-102-103-104-105-106-107. Cevapları SDR Dikey Yayınları
Görselde verilen köprünün bağlantı noktası arasında boşluk bırakılmasının nedeni ne olabilir?
Cevap: Sıcak yaz günlerinde genleşecek olan bu köprünün bir birini sıkıştırıp zarar vermemesi için bırakılmıştır.
Isıtma veya soğutma durumlarında kalorifer peteklerinden ya da sobalardan çıtırtı duyulmasının sebebi sizce neler olabilir?
Cevap: Bunun seebebi kalorifer petekleri ve sobaların genleşip büzüşmesidir.
Gravzant halkasındaki bilyenin halkadan rahat geçip geçmediğini gözlemleyelim.
İspirto ocağını yakalım. Metal bilyeyi öğretmenimize ısıttıralım.
Isıtılan bilyeyi tekrar halkadan geçirmeyi deneyelim.
Beherglasın içine su koyalım. Isıtılan metal bilyeyi bu suyun içerisine koyalım.
Bilyeyi beherglastan çıkarıp güzelce kurulayalım ve tekrar halkadan geçirmeyi deneyelim
Metal bilyeyi ısıttığımızda ne oldu? Bilye halkadan geçebildi mi? Açıklayalım.
Cevap: Halka genleştiği için halkadan geçememiştir.
Metal bilyeyi suya koyduktan sonra ne oldu? Bilye, halkadan tekrar geçebildi mi? Açıklayalım.
Cevap: Bilye soğukta büzüştüğünden dolayı halkadan geçebilmiştir.
Balon jojeyi ispirto ocağının üzerinde ısıtığımızda ne gözlemledik? Nedenlerini açıklayalım.
Cevap: Mürekkepli suyun ısındığını gördüm.
Gazlarda genleşme ve büzülmenin nasıl gerçekleştiğini bir de biz deneyerek görelim.
Sıcak ve soğuk suya koyduğumuz balonda ne gibi değişiklikler gözlemledik. Açıklayalım.
Cevap: Sıcak suya koyduğum balon genleşti fakat soğuk suya koyduğum balon büzüşüp küçüldü.
a. Isı veren maddelerin boyutlarının küçülmesine BÜZÜŞME denir.
b. Sıcak hava balonları GAZLARIN genleşme ve büzülme özelliği ile hareket eder.
c. Sıcaklığı ölçmeye yarayan aletlere TERMOMETRE denir
2. Aynı sıcaklık ve farklı uzunlukta olan aşağıdaki metal çubuklar, 20 0 C sıcaklıkta ısı yalıtımlı bir odaya konuluyor.
a. Yeterli bir süre sonunda çubukların boylarının nasıl olabileceğini aşağıda verilen alana yazalım.
Cevap: Çubuklar sıcakta genleşeceği için uzarlar.
12 cm –> 13 cm olur
8 cm –> 9 cm olur
13 cm –> 14 cm olur.
b. Bu çubukların boylarının eşit olması için neler yapılabileceğini aşağıda verilen alana yazalım
Cevap: Hepsini ayrı ayrı ısıtarak 14 cm olana kadar genleştirebiliriz. Veya hepsini soğutur ve büzüşmesini sağlar bu şekilde boylarını eşitleriz.
3. Farklı sıcaklıktaki özdeş küreler ısı yalıtımlı bir odada birbirine dokunduruluyor. Sıcaklıklar eşitlendiğinde A ve B cisimlerinde meydana gelen değişimleri ve bu değişimlerin nedenlerini aşağıda verilen alana yazalım.
Cevap: B küresi ısısının bir kısmını A küresine aktarır. İki kürenin sıcaklığı eşitlene kadar bu ısı alışverişi devam eder.
Çevremizde Gördüğümüz her Işığın bir kaynağı bulunmaktadır Bu kaynaklar ikiye ayrılmaktadır doğal ve yapay ışık kaynakları olmak üzere 2 çeşit kaynağımız vardır doğal ışık kaynakları güneş ay yıldız ateş böceği gibi kaynaklardır yapay ışık kaynakları ise insanlar tarafından yapılan lamba fener gaz lambası gibi kaynaklardır özellikle ışık kaynaklarını karanlık ortamlarda kullanmaktayız doğal ışık kaynaklarından Güneş gündüz vaktinde olup her tarafı en çok aydınlatan ışık kaynağıdır akşamları ise ay ve yıldız başta olmak üzere bulunan ışık kaynakları bizim etrafı görmemize yarar fakat yine de etrafı tam bir şekilde aydınlatamaz. Bundan dolayı yapay ışık kaynaklarını en çok akşam vakti tercih etmekteyiz dışarı çıktığımız zaman sokak lambaları etrafı görmemize yarar evler değilse lambalar bulunmaktadır
İşin yanılması ile alakalı özet /5. sınıf
Sizin resim yeteneğiniz çok gelişmiş. BRAVO