5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116-117. Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116-117. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 110-112-113-114-115-116-117 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Atatürk ve Çiftlik Metni Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110-112-113-114-115-116-117. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Atatürk ve Çiftlik Metni Cevapları

2. Tema Atatürk’ü Tanımak: Doğayı sevmek ve korumak, canlı yaşamının devamlılığı için temel bir sorumluluktur. Atatürk’ün çorak araziyi verimli çiftliğe dönüştürmesi, azim ve bilimin gücünü gösteren en güzel örnektir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları MEB Yayınları

Keşif Yolculuğu

Sizce doğayı sevmemiz neden önemlidir? Doğayı korumamız gerektiğiyle ilgili neler düşünüyorsunuz? 
Cevap: Doğayı sevmek önemlidir. Çünkü doğa canlıların barınmasını, beslenmesini, korunmasını, nefes almasını sağlar. Doğayı korumazsak oksijensiz, besinsiz kalırız ve canlı hayatı sürdürülemez.


Atatürk Orman Çiftliği ile ilgili yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk Orman Çiftliği 5 Mayıs 1925 yılında Ankara’da Gazi Orman Çiftliği adıyla kurulmuştur. Mustafa Kemal Atatürk çiftçilere ve tarım alanındaki kuruluşlara örnek olmak, hayvancılığa ve tarıma destek olmak adına bu çiftliği kurmuştur.


Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları MEB Yayınları

1. Etkinlik

Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.

1. Atatürk’ün seçtiği çiftlik arazisinin özellikleri nelerdir? Niçin böyle bir araziyi tercih etmiştir?
Cevap: Atatürk’ün seçtiği çiftlik arazisi bataklık, çorak, fakir bir yerdir. Atatürk imkansızlıklara karşı gelerek ve çok çalışarak büyük başarılar elde dildiğini göstermek için böyle bir araziyi tercih etmiştir.


2. Tarım uzmanlarının ve Alman uzmanın araziyle ilgili görüşleri nelerdir? Atatürk bu görüşleri nasıl değerlendirmiştir?
Cevap: Tarım uzmanları ve Alman uzmanı bu arazide asla çiftlik kurulamayacağı görüşünde bulunmuşlardır. Atatürk bu görüşleri dinlememiş ve düşündüğü çiftliği kurmuştur.


3. Atatürk, çiftliği kurarken hangi adımları atmıştır? Çiftliğin genişlemesi için neler yapılmıştır?
Cevap: Atatürk, çiftliğin genişlemesi için 20.000 dönüm araziyi satın almıştır. Çevre arazi sahipleri de arsalarını satmıştır. Bu çiftliğe halkının ailesiyle gezebileceği bir yeşil alan yapmıştır.


4. Atatürk’ün bilimsel çalışmalara ve yöntemlere verdiği önemi hangi ifadelerden anlıyorsunuz?
Cevap: Atatürk’ün bilimsel çalışmalara ve yöntemlere verdiği önemi uzmanlardan fikir almasıyla anlıyorum.


5. Çiftliğin kurulmasıyla halka ve tarıma nasıl bir katkıda bulunulması hedeflenmektedir?
Cevap: Çiftliğin kurulmasıyla halka ve tarıma örnek olmak ve yeşil alanları çoğaltmak hedeflenmiştir.


2. Etkinlik

a. Okuduğunuz metnin konusunu aşağıya yazınız.
Cevap: Metnin konusu Atatürk’ün kötü bir yeri çiftliğe çevirmesi.


b. Metnin konusuyla ilgili görselleri işaretleyiniz.
Cevap: 1, 3, 4 ve 6. fotoğraflar Atatürk Orman Çiftliği’ne aittir.
Bu karelerde Atatürk’ün modern tarım çalışmalarını incelediği, çiftçilerle bir arada olduğu ve tarım araçlarını denetlediği görülür.

5.Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları


c. Metnin ana fikrini yazınız.
Cevap: Metnin ana fikri yeşil alanların önemi ve çoğaltılması gerektiği.


ç. Ana fikri belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Ana fikri belirlerken verilmek istenen mesaja dikkat ettim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113 Cevapları MEB Yayınları

3. Etkinlik

a. Atatürk neden Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir? Bu çiftliğin kuruluş sürecini açıklayınız.
Cevap: Atatürk doğaya düşkün olduğu ve yeşile olan sevgisinden dolayı çiftlik kurmak istemiştir. Çiftliği kuracak yeri araştırmıştır. Verimsiz ve bataklık olan bir yer bulmuş ve uzmanlara arazi hakkında araştırma yaptırmıştır. Çevre arazileri satın alarak büyütmüş ve çitliği kurmuştur.


b. Atatürk’ün çiftliğin kuruluşundaki etkisini açıklayınız.
Cevap: Atatürk’ün çiftlik kurulurken azim ve kararlılığı çiftliğe başarıya ulaşmasında en büyük katkıyı sağlamıştır.


c. Okuduğunuz metni Atatürk’ün bakış açısıyla nasıl yazabileceğinizi düşününüz.
Cevap: Ankara’nın bozkırında bir çiftlik kurmak istedim. Çünkü bu topraklar ıslah edilmezse kimse ilgilenmeyecekti. Amacım, hem halkıma modern tarım yöntemlerini göstermek hem de yeşili olmayan bu şehri ağaçlarla donatmaktı. İnsanların dinleneceği, çocukların neşe içinde vakit geçireceği, ülkemin geleceğine umut olacak bir yer yaratmak istedim. İşte bu düşünceyle Atatürk Orman Çiftliği’ni kurdum.

ç. Aşağıdaki giriş cümlesinden hareketle metni Atatürk’ün bakış açısıyla tekrar yazınız.
Cevap:

Bu aziz millete modern tarımın önemini göstermek için bu çorak arazide bir çiftlik kurmalıyım. Bunun için arazi araştırması yaptırdım ve tam da istediğim gibi izbe, verimsiz, bataklık bir yer buldum. Uzmanlardan araştırarak verimliliğini öğrenmelerini istedim. Bütün uzmanlar olmayacağını söylese de benim tam istediğim gibi bir yerdi. Hemen çalışmalara başladım ve çevre arazileri satın aldım. Halkın ailesiyle gidip gezebileceği yeşil alanlar yaptırarak tarıma ve çiftçiliğe örnek olacak bir çiftlik yapmış olduk.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114 Cevapları MEB Yayınları

4. Etkinlik

Metnin anahtar kelimelerini belirleyerek yazdığınız anahtar kelimelerin metinle ilişkisini örnekteki gibi açıklayınız.
Cevap:

çiftlik
Atatürk’ün Ankara’da kurduğu modern çiftlik, metnin merkezindedir. Hem halkın tarımı öğrenmesi hem de doğanın yeşillenmesi amacıyla kurulmuştur.

çalışmak
Atatürk, en verimsiz toprağın bile emek ve bilimle verimli hale gelebileceğini göstermiştir. Metinde bu kararlılığı açıkça görülür.

yeşil
Atatürk’ün doğaya ve yeşile olan sevgisi, çiftlik kurma nedenlerinden biridir. Bozkırı yeşillendirme arzusu metnin önemli temalarındandır.

örnek
Atatürk Orman Çiftliği, Türk halkına modern tarımın örneğini sunmak için kurulmuştur. Metin boyunca çiftliğin bu yönü vurgulanır.


b. Belirlediğiniz anahtar kelimelerle dilimizin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı cümleler yazınız. Cümleleri gözden geçirip varsa cümlelerinizdeki gereksiz kelimeleri çıkarınız.
Cevap:

Atatürk, kurduğu çiftlikle modern tarımın öncüsü olmuştur.

Çalışmak, onun için başarının en önemli yoluydu.

Bozkırı yeşil bir cennete dönüştürmek Atatürk’ün hayallerindendi.

Atatürk Orman Çiftliği, halk için bir eğitim ve dinlenme yeriydi.

Çalışarak verimsiz toprakların bile bereketli olacağını göstermiştir.

Yeşil alanların çoğalması, insanların doğayla iç içe yaşamasını sağlamıştır.

Bu çiftlik, Türk tarımına örnek olacak yöntemlerle kurulmuştur.

Atatürk, halka örnek olmak için bizzat çalışmaktan çekinmemiştir.

Onun kurduğu çiftlik, doğaya ve bilime verilen değerin simgesidir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları MEB Yayınları

5. Etkinlik

 a. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin isim mi fiil mi olduğunu tespit ederek örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları


b. İsim olarak belirlediğiniz iki kelimeyi cümle içinde kullanınız.
Cevap:

  • Vatan her bireyin ilk evidir.
  • Doğamızı sevmeliyiz ki doğada bizi sevsin.

6. Etkinlik Konuşalım

a. Yaşadığınız şehrin elli yıl sonra nasıl bir görünüme sahip olabileceğini düşününüz. Ardından tahminlerinize ilişkin 2-3 dakikalık bir konuşma tasarlayınız. Konuşmanızı arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki ölçütleri dikkate alınız.
Cevap: Yaşadığım şehir elli yıl sonra daha geniş yollara sahip, eski binaların yerine yeni ve yüksek binaların tasarlandığı, daha yeşil alana sahip bir yer olabilir.


b. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. 
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları MEB Yayınları

7. Etkinlik

a. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bu yerlerden hangisinde yaşamak istersiniz? Neden?
Cevap: İlk resimdeki yerde yaşamak isterdim. Çünkü daha huzurlu, temiz, sağlıklı görünüyor.

5.Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları


b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.



c. Dinlediğiniz metindeki sorunla ilgili aşağıda istenenleri yazınız.

1. Dinlediğiniz metindeki problem nedir? Yazınız.
Cevap: Metindeki problem ağacın yolu kapatmasıdır.


2. Problemi kendi cümlelerinizle aşağıdaki alana özetleyiniz.
Cevap: Ağacın yol üzerinde durmasından dolayı insanların yolu kullanırken zorlanması.


3. Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle problemin çözümüne yönelik üç öneri yazınız. Bu önerilerden en uygununu seçip çözüm önerisinin karşısındaki kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:

  • Yolun taşınması.
  • Ağacın köküyle sökülüp taşınması.
  • Yolun genişletilmesi. ✓

4. Sizce öneriniz sorunu çözmek için yeterli midir? Nedenini yazınız.
Cevap: Bence önerim sorunu çözmek için kısmen yeterlidir. Bir süre sonra ağaç büyükçe tekrar yolu kapatabilir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 117 Cevapları MEB Yayınları

8. Etkinlik Yazalım

a. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 9. etkinlikteki çözüm bölümü örneğini Sayfa 93  ve Sayfa 103. sayfalarda yazdığınız serim ve düğüm bölümlerini okuyunuz. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle olayın çözüm bölümünü yazınız.
Cevap: Atatürk’ün sözleri Eren ve Ferhat’ın içini gururla doldurdu. Askerler çocuklara teşekkür etti ve köylerine güvenle dönmelerini sağladı. Köye vardıklarında herkes onları merakla karşıladı. Eren, yaşadıklarını heyecanla anlattı. Herkes, onun cesaretine ve vatan sevgisine hayran kaldı. O günden sonra Eren, “küçük bir yüreğin bile büyük işler başarabileceğini” hiç unutmadı.


b. “Yazalım” etkinliğindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle belirleyiniz. Daha sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.


Bu Görev Bizim

Atölye çalışmasında kullanmak üzere Atatürk ile ilgili görseller, Millî Mücadele’nin önemli olaylarıyla ilgili kısa bilgi, şiir, mektup vb. hazırlayınız. Ayrıca fon kartonu, yapıştırıcı, boya kalemleri vb. malzemeleri yanınızda bulundurunuz.
Cevap:

Atatürk Orman Çiftliği’nde çiftçilerle

Atatürk Orman Çiftliği’nde çiftçilerle

Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında

Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında

23 Nisan’da çocuklarla birlikte

23 Nisan’da çocuklarla birlikte

Samsun’a çıkarken Bandırma Vapuru’nda

Samsun’a çıkarken Bandırma Vapuru’nda


Millî Mücadele’nin Önemli Olayları

19 Mayıs 1919 – Samsun’a Çıkış:
Atatürk, Türk Kurtuluş Savaşı’nı başlatmak için Samsun’a ayak bastı.

22 Haziran 1919 – Amasya Genelgesi:
“Milletin bağımsızlığını yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır.” ilkesi açıklandı.

23 Nisan 1920 – TBMM’nin Açılışı:
Ulusal egemenliği temsil eden Türkiye Büyük Millet Meclisi açıldı.

30 Ağustos 1922 – Başkomutanlık Meydan Muharebesi:
Türk ordusu, Yunan işgaline son vererek büyük zafer kazandı.

29 Ekim 1923 – Cumhuriyet’in İlanı:
Türkiye Cumhuriyeti kuruldu; Atatürk ilk Cumhurbaşkanı seçildi.


Kısa Şiir: “Atatürk”

Mavi gözlerinde bir ışık yanar,
Umutla büyür her genç, her diyar.
Toprakta izlerin, gönülde adın,
Seninle başlar özgürlük tadın.


Mektup

Sevgili Atatürk,
Senin bize bıraktığın Cumhuriyet sayesinde özgürce okuyup öğreniyoruz.
Senin çalışkanlığını, bilime olan inancını örnek alıyoruz.
Her zaman izindeyiz.
Saygılarımla,
Bir Cumhuriyet Çocuğu


Sonraki Ödevler