4. TEMA Milli Kültürümüz: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 117-118-119-120-121-122. Cevapları KOZA Yayıncılık
1. İnsanlara yardım ettiğinizde hissettiklerinizi açıklayınız.
Cevap: İnsanlara yardım ettiğim zaman onların mutluluğuyla ben daha çok mutlu oluyorum ve kendimi iyi hissediyorum.
2. Hangi konularda cömert davranırsınız?
Cevap: İnsanlara yardım etme ve arkadaşlarımla bir şeyleri paylaşma konusunda cömert davranırım.
Metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyip defterinize yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi, kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri sözlük defterinize yazdıktan sonra bunları birer cümlede kullanınız.
Cömert
Tahminim: Eli, gönlü bol olan, paylaşmayı seven.
Cümle: Gördüğüm en cömert adamdı.
Halife
Tahminim: Hükümdar.
Cümle: Halifeden gelen kararı duyurmak için bütün halk toplanıştı.
Çöl
Tahminim: Susuz, ıssız yer.
Cümle: Çölde susuz kaldılar.
b. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Bu cümlelerde altı çizili kelimelerden hangisi gerçek, hangisi mecaz, hangisi terim anlamıyla kullanılmıştır? Yazınız.
Cevap:
Bir zamanlar Bağdat’ta çok cömert bir halife vardı.
→“cömert” kelimesi bu cümlede GERÇEK anlamıyla kullanılmıştır.
Bu cömert topraklarda her şey yetişirdi.
→“cömert” kelimesi bu cümlede MECAZ anlamıyla kullanılmıştır.
Bu testiyi altınla doldurun.
→Bu cümlede “doldurmak” kelimesi GERÇEK anlamıyla kullanılmıştır.
Seni iyice doldurmuşlar yoksa sen bu sözleri söylemezdin.
→Bu cümlede “doldurmak” kelimesi MECAZ anlamıyla kullanılmıştır.
“Çöl, nehir, dağ” kelimeleri coğrafya bilimine özgü kelimelerdir.
→“Çöl, nehir, dağ” kelimeleri bu cümlede TERİM anlamıyla kullanılmıştır.
Roman, günümüzde çok okunan edebî bir türdür.
→”Roman” kelimesi bu cümlede TERİM anlamıyla kullanılmıştır.
Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Metnin Konusu: Cömert halifeye su testisiyle giden adamı anlatıyor.
Metnin Ana Fikri: Cömertlik
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Cömert halife nerede yaşarmış?
Cevap: Halife Bağdat’ta yaşarmış.
Yoksul adamın karısı, yoksulluktan kurtulmak için kocasına ne önermiş?
Cevap: Cömert Halifeye gitmesini önermiş.
Halife, su dolu testiyi görünce yoksul adam hakkında ne düşünmüş?
Cevap: Adamın samimi davranışından çok etkilenmiştir.
Halifenin kişilik özellikleri nelerdir?
Cevap: Cömert, anlayışlı ve kibirsiz bir adamdır.
Metni tür ve biçim yönünden daha önce ezberlediğiniz “Bayrağımın Türküsü” metniyle karşılaştırınız.
Cevap:
b. Okuduğunuz metinde geçen ünlü düşmesine ve ünlü daralmasına uğramış kelimeleri bularak altlarını çiziniz. Ardından bu ses olaylarına aşağıdaki gibi ikişer örnek yazınız.
Ünlü Düşmesi Örnekleri: Şehrinden, sabretmesini, ömrümüzün, şükredelim, aklına, şehrinde, fikri, ağzını, ilerliyor, şükrediyordu, karnını.
Ünlü Daralması Örnekleri: Yaşıyor, bilmiyordu, diye, bilmiyor, ilerliyor, diyordu.
b. Tarihî ve turistik bakımdan oldukça zengin bir ülkede yaşamaktayız. Yukarıda görselleri verilen Diyarbakır Kalesi, Kapadokya Peribacaları ve Süleymaniye Camisi bu yerlerden bazılarıdır. Yıl içinde birçok yerli ve yabancı turist ağırlayan bu yerler; bize tarihimiz ve doğamız hakkında bilgi vermekte, diğer ülkelere bizi tanıtan bir kimlik özelliği taşımaktadır. Bu nedenle tarihî ve turistik yerlerimizi özenle korumalıyız. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayarak sınıfınıza getirdiğiniz görselleri ve görsellere ait bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Bu yerleri korumak için neler yapılması gerektiği hakkında bir konuşma yapınız.
Cevap: Türkiye, zengin tarihi ve turistik alanlara sahip bir ülkedir. Ancak bu alanların korunması ve sürdürülebilir şekilde değerlendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu alanları korumak için ilk olarak, halk arasında tarihi ve turistik alanlarımızın önemini anlatmalıyız. Bu alanların kültürel mirasımızı temsil ettiği ve gelecek nesillere aktarılması gerektiği anlatılmalıdır.
Daha sonrasında devlet büyüklerimize dilekçeler yazarak yasaların tarihi ve turistik alanları koruma amacına uygun şekilde düzenlenmesi, restorasyon ve bakımlarının düzenli olarak doğal yapısına uygun şekilde yapılması için talepte bulunabiliriz.
Ülkemizdeki tarihî zenginlikleri ve doğal güzellikleri diğer ülkelerde yaşayan insanlara duyurmak için yapılması gerekenler hakkında defterinize bilgilendirici bir metin yazınız. Yazmaya başlamadan önce metnin konusunu ve ana fikrini belirleyerek giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşan bir taslak oluşturunuz. Metninizde anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanmaya özen gösteriniz. Metninizi desteklemek için “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında hazırlayıp sınıfa getirdiğiniz görsellerden de faydalanınız. Metninize başlık koymayı unutmayınız. Metninizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ya da noktalama hatalarınızı düzeltiniz. Eğer isterseniz metninizi öğretmeninizin kontrolünde tahtaya çıkarak okuyabilirsiniz.
Cevap: Ülkemizdeki eşsiz güzellikleri diğer insanlara tanıtabilmek için uluslararası turizm fuarlarına katılabilir, seyahat acenteleri, tur operatörleri ile iletişim kurarak turistlere bölgemizi tanıtmalarını sağlayabiliriz. Ülkemizin tarihî ve doğal güzelliklerini gösteren çarpıcı broşürler ve sunumlar hazırlayarak fuarlarda dağıtabiliriz. Ülkemizin doğal ve tarihi güzelliklerini konu alan detaylı bir web sitesi yada sosyal medya sayfası oluşturarak ülkemizin güzelliklerini tanıtabiliriz.
Çok teşekkür ederim yaptıklarımı kontrol ettim yapanın ellerine sağlık
Çok güzel çok teşekkür ederim saygılarımla
Okul 🏫 kuralları
•parmak kaldırmadan konuşmamak
•okul eşyalarına zarar vermemek
•kavga etmemek
Çok teşekkür ederim çok yardımcı oldunuz
Çok güzel olmuş 🤩
Çok teşekkür ederim Allah razı olsun yapandan 😍🤲🏻🫶🏻
gerçekten bende çok beğendim yaptıklarımı kontrol ettim iyi ki yapmışsınız Allah razı olsun
Site gerçekten ama gerçekten harika teşekkürler
Okul uyarları
Okula zarar vermemek
Okulu temiz tutmak
Sırları temiz tutmak
en iyisi emeğinize sağlık