5. TEMA Doğa ve Evren: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 134-135-136-137-138-139-140-141. Cevapları KOZA Yayıncılık
1. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde ki ağaçlarla isimlerini eşleştiriniz.
Cevap:
2. Ağaçların faydaları nelerdir?
Cevap: Ağaçlar bizlere oksijen üretirler.
Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından yararlanarak bulmacaya yerleştiriniz. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.
Cevap:
1. “Takırtı” sesi çıkarmak.
2. Aralarında aynı yerde bulunmaktan başka hiçbir ortak özellik bulunmayan kişilerden oluşan topluluk.
3. Kendini beğenme, başkalarından üstün tutma.
4. Düşmanın gelmesi beklenilen yollar üzerinde, askerî önem taşıyan şehirlerde, geçit ve dar boğazlarda güvenliği sağlamak için yapılan kalın duvarlı, burçlu, mazgallı yapı.
5. Geçmeye engel olacak biçimde uzunlamasına kazılmış derin çukur.
6. Toprağa çakılmak için hazırlanmış, ucu sivri demir veya ağaç.
7. Bir yapının veya yapı grubunun ortasında kalan üstü açık, duvarla çevrili alan.
8. Erdemleri bakımından çok büyük, yüce.
Metinde geçen aşağıdaki deyimlerin anlamlarını araştırıp öğreniniz. Bu deyimleri anlamlarına uygun şekilde birer cümlede kullanınız.
Burnunun direği sızlamak: Ona olan özlemim burnumun direğini sızlattı.
Siper olmak: Su balonlarının önüne siper oldu.
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Küçük çam ağacı nerede yaşarmış?
Cevap: Şehri çevreleyen kalenin içinde yaşarmış.
Bu ağacı kim, neden buraya dikmiş?
Cevap: Bu çam ağacını kalede yaşayan ahaliden birinin oğlu olan küçük bir çocuk dikmiş.
Küçük çam ağacı neden yaşadığı yerdeki en güzel ağaç olduğunu düşünürmüş?
Cevap: İnsanlar onunla çok ilgilendiği için ve yaşadığı yerdeki en küçük ve sevimli ağaç olduğu için en güzel ağaç olduğunu düşünürmüş.
Kazıklar, küçük çam ağacına nasıl bir ders vermiş?
Cevap: Kazıklar çam ağacına seslenerek onlarında bir aralar küçük ağaçlar olduğunu sonra insanların onları bu hale getirdiğini söyleyerek ders vermişlerdir.
Küçük çam ağacı neyin hasretini çekermiş?
Cevap: Hatırlayamadığı ormanın hasretini çekermiş.
Küçük çam ağacının kibirli olduğu düşüncesine katılıyor musunuz? Neden? Açıklayınız.
Cevap: Katılmıyorum, çünkü küçük ve ilgiye boğulan bir ağaç olduğu için etrafında yaşanan şeylerin farkında değil.
Aşağıya metnin içeriğinden hareketle iki soru yazınız. Sorularınızı arkadaşlarınıza sorunuz. Cevaplarını altlarına yazınız.
1.Soru: Çam ağacı, kazıkların konuşmasına neden şaşırmış?
Cevap: Çünkü kazıkların konuşamadığını düşünüyormuş.
2.Soru: Kazıkların amacı neymiş?
Cevap: Kazıkların amacı çam ağacına ders vermekmiş.
Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Metnin Konusu: Küçük çam ağacının hayatı.
Metnin Ana fikri: Ağaçların önemi.
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Metinle ilgili olanları işaretleyiniz.
Cevap:
Ses olaylarıyla ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyarak örnekleri inceleyiniz. Daha sonra açıklamaların altındaki cümlelerde görülen ses olaylarını belirtilen yere yazınız.
Metinden alınan aşağıdaki cümlede hangi kelimelerde ünsüz yumuşaması olmuştur? Kelimelerin altlarını çiziniz.
“Çam ağacını ormandan söküp getiren bu sevimli çocuğun babasıymış.”
Cevap: “Çam ağacını ormandan söküp getiren bu sevimli çocuğun babasıymış.”
Aşağıdaki cümlede hangi kelimelerde ünsüz türemesi olmuştur? Bu kelimelerin altlarını çiziniz.
“Zannederim bu sorunu kolayca hallederiz.”
Cevap: “Zannederim bu sorunu kolayca hallederiz.”
a. Aşağıda verilen görseli inceleyerek gazete haberini okuyunuz. Haberdeki altı çizili ifadelere dikkat ediniz. Altı çizili ifadelerin önemli noktaları vurgulayıp vurgulamadığını açıklayınız.
Cevap: Gazete haberinde yaşanan olayın sayısal verilerine dikkat çekilmiş altları çizilmiştir.
b. Ormanlarımız bilinçsiz yapılaşma, erozyon, yangınlar, kontrolsüz kesim gibi birçok sebepten ötürü gün geçtikçe azalıyor. Ormanları korumak bir sorumluluk değil mecburiyettir. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgilerden de faydalanarak soluduğumuz oksijeni ve daha birçok kaynağı bize sunan ormanları koruyabilmek için neler yapılması gerektiği hakkında bir konuşma yapınız.
Cevap:
Ormanlar, dünyamızın en değerli varlıklarından biridir. Ancak günümüzde, hızla artan orman tahribatı ve ağaç kesimiyle karşı karşıyayız. Ormanların korunması, doğal dengeyi sürdürmek, biyolojik çeşitliliği desteklemek ve iklim değişikliğiyle mücadele etmek için önemlidir.
Ormanları korumak için ilk adım, ormansızlaşmayı engellemektir. Ağaç kesmek, kaçak avlanma ve orman yangınları gibi şeyler ormanları tehdit eder. Buna ek olarak, ağaç dikimi ve yeniden orman kurma projeleri çok önemlidir. Kesilen ağaçların yerine yeni fidanların dikilmesi, ormanın yeniden oluşturulmasına yardımcı olur.
Orman yangınları, ormanların en büyük tehditlerinden biridir. İtfaiyenin güçlendirilmesi ve yangın riski olan bölgelerde erken uyarı sistemlerinin kurulması gerekmektedir. Ayrıca, toplumun yangın tehlikesine karşı bilinçlendirilmesi önemlidir.
Ülke topraklarımızı tehdit eden erozyon ve çölleşme tehlikesine dikkat çekmek, kendiliğinden yetişen doğal ormanları korumak, ağaçlandırma çalışmaları yaparak topluma ağaç sevgisi aşılamak gibi birçok amacı gerçekleştirmek için kurulan TEMA Vakfına ait aşağıdaki gönüllü formunu inceleyiniz. Siz de bir TEMA gönüllüsü olmak istiyorsanız genel ağ sayfalarına girerek formu uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
Güneş ve Güneş sistemi hakkında güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Araştırmalarınızda öncelikli olarak “gov” ve “edu” uzantılı genel ağ sitelerini tercih ediniz.
Cevap:
Güneş sistemi, merkezinde güneşin olduğu ve etrafındaki gök cisimlerinin güneşin kütle çekiminin yörüngesine girdiği bir sistemdir. Güneş’in etrafında toplam 8 gezegen ve gezegenlerin etrafında küçük uydular bulunmaktadır.
Güneş sistemindeki gezegenlerin 150 uydusu, 5 tane ise cüce gezegenleri vardır.
Bu gezegenlerin bazıları gazsal, buzsal, karasal veya metal gibi içeriklere sahiptir.
Güneş sistemine yakından uzağa Merkür, Venüs, Dünya, Mars, Jüpiter, Satürn, Uranüs ve Neptün bulunmaktadır.