7. TEMA Bilim ve Teknoloji: 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 206-207-208-209-210-211. Cevapları KOZA Yayıncılık
Daha önce trenle hiç seyahat ettiniz mi? Ettiyseniz yaşadıklarınızı anlatınız. Etmediyseniz trenle yolculuk yapmak isteyip istemeyeceğinizi nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Daha önce trenle seyahat ettim. Trenle Adana’ya gitmiştim. Trenle seyahat etmek hem daha rahat hem de daha eğlenceliydi.
Aşağıda metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Anlamları ilgili oldukları kelimelerle eşleştiriniz. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanarak defterinize yazınız.
Cevap:
“Kuşlu Mektuplar” metnine farklı iki başlık belirleyerek bu başlıkları ve başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.
Birinci başlığım: Uçan Mektuplar
Bu başlığı seçme nedenim: Mektupların güvercinler tarafından uçurularak getirilmesinden dolayı koydum.
İkinci başlığım: Postacı Kuş
Bu başlığı seçme nedenim: Kuşlar mektupları getirdiği için koydum.
Metnin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
Metnin konusu: Mektup
Metnin ana duygusu: Mektupların nasıl getirildiği.
Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.
Şair kimden istekte bulunuyor?
Cevap: Şair postacıdan istekte bulunuyor.
Şair, hangi tür mektupların kendisine gelmesini istiyor?
Cevap: Şair, şarkı söyleyen, ıslık çalan, kocaman pullu mektuplar gelmesini istiyor.
“Kuşlu mektuplar” ifadesinden ne anlıyorsunuz?
Cevap: Bu ifadeden mektupların kuşla getirilmesini anlıyorum.
Size göre şiirde hangi duygular ön plandadır?
Cevap: Mutluluk, özlem ve beklenti duyguları ön plandadır.
Şiirde, içinde teşhis (kişileştirme) sanatının geçtiği dizeleri aşağıya yazınız. Bu dizelerde teşhis sanatının nasıl yapıldığını da karşılarına yazınız.
Cevap:
Şiirden alınan aşağıdaki dizede altı çizili kelimenin hangi anlamıyla kullanıldığını işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki görsellerde Zeynep’in giysi alışverişiyle ilgili işlem basamakları karışık hâlde verilmiştir. Bunları sıraya koyarak numaralandırınız. Ardından size alınan bir eşyanın alışveriş sürecindeki işlem basamaklarını Zeynep’in yaşadıklarından hareketle sıralayarak aşağıya yazınız.
Zeynep’in yüz ifadelerinden hareketle duygu değişimini açıklayınız.
Cevap:
Eski çağlarda insanlar dumanla, güvercinlerle haberleşmeye çalışırken günümüz insanı çok daha hızlı ve kolay bir yöntemle haberleşebilmektedir. Özellikle internetin gelişmesiyle haberleşme ileri bir boyuta taşınmıştır. Bir zamanların yaygın kitle iletişim araçlarında da farklılıklar mevcuttur. Gazete, dergi, broşür gibi basılı iletişim araçları yerini gittikçe dijital içeriklere bırakmaktadır.
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız araştırmanın sonuçlarını da kullanarak gelecekte iletişim araçlarında olabilecek değişiklikler hakkında konuşunuz. Konuşmanızda konu dışına çıkmamaya dikkat ederek kelimeleri anlamlarına uygun kullanınız. Ayrıca dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap: Gelecekte iletişim araçları yanımızda bir cihaza gerek duymadan her yere taşıyabileceğimiz, sesimizle açıp işlerimi halledip kapatabileceğimiz akıllı bir sisteme dönüşecek olabilir.
Sevdiğiniz bir iletişim aracını anlatan kısa bir şiir yazınız. Şiirinizin içeriğine uygun bir başlık belirleyiniz. Şiirinizi bitirdikten sonra arkadaşlarınıza okuyunuz. Şiirinizi öğretmeninizin kontrolünde sınıf ya da okul panosunda sergileyiniz.
Cevap:
Televizyon, ekranda bakanın hazzı,
Bir dünya sunar izleyen insanlara.
Kağıt üzerinde hayali yazılar,
Kendilerini anlatır dizi karakterlerine.
Kumandanın tuşlarına dokunuruz
Karanlık ekran aydınlanır bir anda.
Gri tonlarda başlar hayal yolculuğumuz,
Duygu yüklü hikayelerle dolu gündemlerimizde.
Robotların günümüzde ne tür işlerde kullanıldıklarını güvenilir kaynaklardan araştırınız.
Cevap: Robotlar tedavilerde, mutfakta, temizlikte, karakollarda, hastanelerde, eğlence merkezlerinde ve hayatımızın bir çok alanında kullanılmaktalar.