5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33-34-35-36. Cevapları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33-34-35-36. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 33-34-35-36 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Topsuz Basketbol Oyunu Metni-2 Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33-34-35-36. Cevapları 1. Kitap soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Topsuz Basketbol Oyunu Metni-2 Cevapları

1. Tema: Oyun Dünyası: Metnin anlaşılırlığını ve akıcılığını artırmak için noktalama işaretlerinin doğru kullanımını ve uzun cümlelerin nasıl anlaşılır kısa cümlelere dönüştürüleceğini öğretir.


Önceki Sayfalar 26-27-28-29-30-31


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları Birinci Kitap

7. Etkinlik

Aşağıdaki karşılıklı konuşmayı inceleyiniz. Kendinizi Cemil’in yerine koyarak yönergeler doğrultusunda tartışmaya katılınız.
Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınan ve dilimizde henüz yaygınlaşmamış kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap: Serhat, hayal gücünün önemini anlıyorum ama Mete’nin çözümü tamamen gerçeklerden kaçış gibi. Oyunda çıkan sorunu, yine oyunun kendi kuralları içinde ve arkadaşlarımızla birlikte çözmek daha öğretici olurdu.


8. Etkinlik

a. Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlede duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak üzere yazılarda noktalama işaretleri kullanırız. Bunlardan bazılarını sık, bazılarını daha az kullanırız. Yazılarınızda en sık kullandığınızdan en az kullandığımız noktalama işaretlerine doğru bir sıralama yapacak olsanız sıralamanız nasıl olurdu? Soldan sağa doğru yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları MEB Yayınları


b. Sıraladığınız noktalama işaretlerinin kullanıldığı bir kaç örnek cümleyi metinden bularak aşağıya yazınız.
Cevap:

  • Aklına parlak bir fikir geldi(.)
  • Keşke patlamasaydı (,) diyorlardı.
  •  Ne yapabilirim acaba (?)
  • İnanılmazzzzz(!)
  • (-) Topsuz basketbol maçı yapabiliriz.
  • Hayal etsenize (;) gezegenler arası yolculuk…
  • İnci, panikle bağırdı (:)

Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları MEB Yayınları

9. Etkinlik

Aşağıda noktanın farklı işlevleriyle kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içerisindeki noktanın hangi işleviyle kullanıldığını belirleyip bunları gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve noktanın işlevini yandaki kutulara yazınız.
Cevap:

  1. İp, top, çomak vb (.) çocuk oyunlarında sıkça kullanılır.
  2. Hayalimizde istediğimiz her şeye sahip olabiliriz(.)
  3. Oyuncak müzesi için Cumhuriyet Cad(.) yakınlarında bir bina bulduk.
  4. Yarışmada 1(.) olan uçurtmanın sahibi mutluluktan havalara uçtu.
  5. Oyun oynarken özgürdü çünkü(.)
  6. Basketbol oynamak için bir topa ihtiyacımız yok(.)
  7. İlk kez katılmasına rağmen oyunu 2(.) sırada tamamlayarak ödül almayı başardı.
  8. Bu karakteri Prof(.) Dr(.) Muharrem Ergin’in ” Dede Korkut Kitabı’ndan tanıyorum.
  9. Çocuklar 4(.) Levent’teki durakta indikten sonra yürüyerek parka ulaşabilir mi?
    1. Grup: Nokta cümleyi sonlandırmak için kullanılmıştır. (2-5-6)
    2. Grup: Sayı ve sıralama belirtmek için kullanılmıştır. (4-7-9)
    3. Grup: Kısaltmaları belirtmek için kullanılmıştır. (1-3-8)

b. Noktanın belirlediğiniz işlevlerinden hareketle her grup için oluşturduğunuz kuralları ve örnek cümleleri defterinize yazınız.
Cevap:

  • Bugün, çok güzel bir gün.
  • Mahalleler arası basketbol yarışmasında mahallemiz 1. oldu.
  • Av. Yağmur Kara işini çok iyi yapıyor.

10. Etkinlik

Aşağıda verilen cümleleri 10. etkinlikte yazdığınız kurallardan hareketle inceleyiniz. Eksik olan nokta işaretini cümlelerdeki gerekli yerlere ekleyiniz.
Cevap:

Kıbrıs şehitlerimizden Av(.) Mehmet Özel’in ismi Karacaoğlan Mah(.) 3715 sok(.) no(.) 111’de4 bulunan okulda yaşatılıyor(.)
Okul evimize yaklaşık 10 dk(.) yürüme mesafesindeydi(.)
Sınıfımız da evimiz gibi 1(.) kattaydı ve ben sınıfta en arka sıranın hemen önünce 6(.) sırada oturdum(.)
En iyi arkadaşım Esma ise 2 sıra önümde Sıla’yla otururdu(.)


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları MEB Yayınları

12. Etkinlik

a. Yazarken kurduğumuz cümleler metnimizin akıcılığını etkiler. Uzun cümleler yerine kısa cümlelerle yazmak metnimizi daha anlaşılır kılar. Aşağıda uzun bir cümle bölünerek kısa cümlelere dönüştürülmüştür. Birbiriyle ilişkili unsurlar ve kısaltma yapılırken bölünebilecek yerler renklendirmeyle gösterilmiştir. Uzun bir cümlenin bölünerek kısa cümlelere dönüştürüldüğü aşağıdaki örneği inceleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları MEB Yayınları

b. Aşağıdaki cümleleri uygun yerlerinden bölerek kısa cümlelere dönüştürünüz.

Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severken zeka oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı terih ettikleri belirlendi.
Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok sevdiklerini gösterdi.
Zeka oyunlarından ise mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.

Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu; okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.
Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu öğrendim.
Okul bahçelerinde ise yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları MEB Yayınları

12. Etkinlik

a. Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğinizde neler yaparsınız? Söyleyiniz.
Cevap: Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğimde o yarışma için çalışır ve kendimi hazırlar, taktikler geliştiririm.


a. Karekodu okutarak “Düş Oyunu” adlı şiiri dikkatlice dinleyiniz.
Cevap:


b. Sizce şairin yaşamını bir oyun alanı gibi görmesinin sebebi nedir? Söyleyiniz.
Cevap: Şair, çocukluk neşesini ve hayal gücünü yansıtmak için yaşamı bir oyun alanı gibi görmüştür.


c. “Neşeyle döner dünya” dizesinde “neşeli olma” durumu dünyaya verilerek dünya kişileştirilmiştir. Şiiri tekrar dinleyiniz. Dinleme sırasında verilen örnektekine benzer kullanımları tespit ederek yazınız.
Cevap:

“Neşeyle döner dünya” dizesine benzer kişileştirme örnekleri:

“Güneş annemden önce yanağımdan öper.”

“Yıldızlara çocuklardan selam söyle.”
Bu dizelerde güneşin ve yıldızların insana özgü davranışlar sergilemesiyle kişileştirme yapılmıştır.


ç. Söz sanatlarının şiire katkısı:

Kişileştirme söz sanatı ile şair anlatımında yukarıdakilerden hangisini sağlamıştır? Nedenleriyle tartışınız.
Cevap:

Kişileştirme söz sanatı ile şair,

(X) Kuru bir anlatım yerine estetik bir anlatım sağlar.

(X) Bir şeyi uzun uzun anlatmak yerine az sözle çok şey anlatma imkânı verir; sıradan bir durumu bile daha etkileyici ve dikkat çekici bir şekilde aktarmaya yarar.

(X) Anlatımı güçlendirerek daha güçlü bir şekilde ortaya koyma fırsatı sunar.

(X) Anlatılmak isteneni doğrudan söylemek yerine gizleyerek anlama derinlik katar; okuyanı veya dinleyeni düşünmeye, gizli anlamları keşfetmeye yönlendirir.

Neden: Kişileştirme, cansız varlıkları canlı gibi göstererek okuyucunun hayal gücünü harekete geçirir. Böylece şiir daha renkli, derin ve etkileyici bir hâle gelir


Önceki Sayfalar 26-27-28-29-30-31


Sonraki Ödevler