8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Cevapları Hecce Yayıncılık bölümünde, ders kitabı sayfa 104-105-106-107-108-109-110-111-112 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Ergenekon Destanı Metni Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Ergenekon Destanı Metni Cevapları
3. Tema Milli Kültürümüz: Ergenekon Destanı, Türk milletinin zorluklara rağmen birlik ve beraberlik içinde nasıl yeniden doğuşunu anlatan önemli bir kültürel mirastır. Destanlar, milletlerin tarihini, kahramanlıklarını ve değerlerini kuşaktan kuşağa aktaran edebi eserlerdir.
İçindekiler
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları Hecce Yayıncılık
Hazırlık Çalışmaları
Sizi çok etkileyen bir olayla ilgili yazı yazmak ister misiniz? Yazarsanız hangi türü tercih edersiniz? Neden?
Cevap: Evet yazmak isterdim. Yazımın anı türünde olmasını isterim çünkü kendi hayatımdan bir şeyler koymak isterim.
Metinde anlatılan olay nedir?
Cevap: Metinde savaşta yenilen Göktürklerin, bir dağda yaşamaya başlayıp orada nüfusunu çoğaltarak geri dönmelerini ve topraklarını geri almalarını anlatıyor.
Metindeki karakterler kimlerdir?
Cevap: Dede Korkut, Kayan aile başları, Tukuz aile başları, Börte Çene Göktürkleri metinde yer alan karakterlerdir.
Metinde anlatılan olay ne zaman, nerede geçmektedir?
Cevap: Orta Asya’da Göktürkler döneminde geçmektedir.
Metnin serim, düğüm ve çözüm bölümünde neler anlatılmaktadır?
Serim: Savaşta yenilen Göktürklerin Ergenekon dağına çıkmaları anlatılmaktadır.
Düğüm: 400 yıl bir dağda yaşamaları ve orada çoğalmaları anlatılmıştır.
Çözüm: Göktürklerin geri dönüp öçlerini almaları anlatılmıştır.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları Hecce Yayıncılık
1. Etkinlik
Harfleri karışık verilen kelime veya kelime gruplarını sözlük anlamından da yararlanarak yazınız.
Kelime/Kelime Grubu: Hendek
Sözlük Anlamı: Kazdıkları hendek onları yordu.
Kelime/Kelime Grubu: Çadır
Sözlük Anlamı: Kamp için büyük bir çadır aldılar.
Kelime/Kelime Grubu: Maden
Sözlük Anlamı: Kömür madeninde çalışıyorlardı.
Kelime/Kelime Grubu: Körüklemek
Sözlük Anlamı: Ateşe odun atarak daha çok körüklediler.
Kelime/Kelime Grubu: Kıskaç
Sözlük Anlamı: Bir kıskaçla bütün sıcak malzemeleri tuttu.
Kelime/Kelime Grubu: Mukaddes
Sözlük Anlamı: Kutsal.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları Hecce Yayıncılık
2. Etkinlik
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Metinde birlik ve beraberliği sağlamak için yapılanlar nelerdir?
Cevap: Hendek kazmak, savaşmak gibi işler el birliğiyle yapılmıştır.
2. Türkler savaşta neden yenilmiştir?
Cevap: Çünkü kavimlerin hepsi onlara karşı savaşmıştır.
3. Savaştan kurtulan Türkler kimlerdir ve nasıl bir yere yerleşmişlerdir?
Cevap: Bir atın geçebileceği yolu olan gizli ve suyu ve hayvanı bol bir yere, Tukuz ve eşi, Kayan ve eşi kurtulup yerleşmişler.
4. Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börtü Çene ve Gök-Türkler neler yapmıştır?
Cevap: İllere elçi gönderip geldiklerini duyurmuşlardır. Eski düşmanlarıyla savaşıp öçlerini almışlardır.
5. Türklerin dağdan çıktıkları ve her gün bayram olarak kutlanan gün, hâlâ kutlanmaktadır. Yukarıdaki metinde söz edilen günün hangi gün olabileceğini tahmin edebilir misiniz? Tahminlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Cevap: Bu bayram Nevruz olabilir.
3. Etkinlik
“www.eba.gov.tr” genel ağ adresinden “Ergenekon Destanı”nın sesli anlatımını dinleyiniz. Okuduğunuz metin ile dinlediğiniz metni kahramanlar, mekân, zaman ve olay yönünden karşılaştırınız. Tespit ettiğiniz benzer ve farklı yönleri aşağıya yazınız.
Benzer Yönleri: Olay ve içerikleri aynıdır.
Farklı Yönleri: Anlatım biçimi farklıdır.

4. Etkinlik
Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.
1. Metinde bir toplumu ya da milleti derinden etkilemiş bir olay mı anlatılmaktadır?
Cevap: Metinde milleti derinden etkileyen bir olay anlatılmaktadır.
2. Metinde abartılı, olağanüstü unsurlar bulunmakta mıdır?
Cevap: Evet, metinde abartma sanatına yer verilmiştir.
Metnin Türü: Destan
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları Hecce Yayıncılık
5. Etkinlik
Yukarıdaki örneklerden yararlanarak okuduğunuz metinde amaç-sonuç, neden-sonuç ve koşul ilişkisi içeren cümleler bularak aşağıya yazınız.
Cevap:
- Bütün kavimler birleşerek” Gök-Türklerden öç almaya yürüdüler. → amaç-sonuç
- Gök-Türkleri görünce birden geri döndüler. → neden-sonuç
- Eğer ayağını yanlış bassa parça parça olurdu. → koşul-sonuç
6. Etkinlik
Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinde abartma sanatı içeren cümleleri tespit ederek aşağıya yazınız.
Cevap:
- Tanrı’nın gücü ile ateş kızdıktan sonra demir dağ eriyip akıverdi.
- O da öyle bir yoldu ki bir deve, bir at bin güçlükle yürürdü; eğer ayağını yanlış bassa parça parça olurdu.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları Hecce Yayıncılık
7. Etkinlik
a) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerden yüklemi isim ya da isim soylu kelime olanların altına “isim cümlesi”, fiil olanların altına “fiil cümlesi” yazınız.
Cevap:

b) Okuduğunuz metinden isim ve fiil cümlelerine üçer örnek yazınız.
İsim Cümlesi:
- Türklerin sığındığı yerin adı Ergenekon’du.
- Ergenekon dört tarafı dağlarla çevrili bir vadiydi.
- Demir dağı eritmek onların kurtuluşu oldu.
Fiil Cümlesi:
- Türkler düşmanlardan kaçarak Ergenekon’a sığındı.
- Yıllar sonra demir dağı erittiler.
- Dağın eridiği yerden dışarı çıktılar.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları Hecce Yayıncılık
8. Etkinlik
“Ergenekon Destanı” adlı metni okuduktan sonra anlamını öğrendiğiniz kelimeleri kullanarak metinde geçen kültürel unsurları anlatan bilgilendirici bir metin hazırlayınız. Hazırladığınız metinden yararlanarak sınıfınızda bu kültürel unsurlarla ilgili bir konuşma yapınız.
Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap:
Türk destanları, yüzyıllardır kuşaktan kuşağa aktarılan, kahramanlık hikayeleridir. Destanlar, Türk halkının ortak geçmişini yansıtan, tarihî olayları ve kahramanlık içeren hikayelerdir. Milli kahramanlık unsurlarıyla dolu olan Türk destanları, genellikle ağızdan ağıza dolaşarak günümüze kadar gelmiştir. Bu destanlarda, savaşçılık, fedakarlık, sevgi, doğa ve tanrılar gibi temalar işlenir.
Bunlardan biri olan “Oğuz Kağan Destanı,” Türk destanlarının en eski ve önemli örneklerinden biridir. Bir diğer ünlü Türk destanı ise “Alp Er Tunga” olarak bilinir. Bu destanda, Alp Er Tunga’nın doğuşu ve yaşamı anlatılır. Bu ve buna benzer bir çok destan bulunur.
9. Etkinlik
Destanlarla ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sırasında yararlandığınız bilgi kaynaklarının adı, yazarı, basım yılı, basım yeri, yayınevini; genel ağ üzerinden yaptığınız araştırmalar için de genel ağ adresi, genel ağ adresine erişim tarihini aşağıya not ediniz. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri yazılı hâle getirmeden önce bir taslak hazırlayınız. Taslağınızda giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer vermeniz gerektiğini unutmayınız.
Hazırladığınız taslağa bağlı kalarak metninizi dosya kâğıdına yazınız. Metni hazırlarken yararlandığınız kaynakları, metnin sonunda oluşturacağınız kaynakça bölümüne alfabetik sırayla yazınız.
Metninizi gözden geçirirken metninizdeki varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız metni sınıf panosunda paylaşabilirsiniz.
Cevap:
Giriş:
Destanlar, milletlerin geçmişte yaşadığı önemli olayları, kahramanlıkları ve inançlarını anlatan uzun şiirsel anlatılardır. Her milletin kendi tarihini ve kültürünü yansıtan destanları vardır.
Gelişme:
Türk destanları, Türk milletinin tarih boyunca verdiği mücadeleleri ve kahramanlıkları anlatır. En bilinen Türk destanları arasında Alp Er Tunga Destanı, Oğuz Kağan Destanı, Ergenekon Destanı ve Türeyiş Destanı yer alır.
Bu destanlarda cesaret, vatan sevgisi, birlik ve bağımsızlık gibi temalar işlenmiştir. Destanlar sadece birer hikâye değil, aynı zamanda toplumun kültürünü, dilini ve değerlerini gelecek nesillere aktaran önemli eserlerdir.
Sonuç:
Destanlar, geçmişle bugün arasında köprü kurar. Milletlerin kimliğini korumasına yardımcı olur. Bu nedenle destanları okumak, tarihimize ve kültürümüze sahip çıkmak anlamına gelir.
Yararlanılan Kaynaklar:
- Kaplan, Mehmet. Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar. Dergâh Yayınları, 2014, İstanbul.
- Banarlı, Nihat Sami. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. MEB Yayınları, 2011, Ankara.
- “Türk Destanları.” www.tdk.gov.tr, erişim tarihi: 10 Kasım 2025.
Giriş bölümünde dikkat edilmesi gerekenler:
- Konuyu tanıtan kısa ve açıklayıcı bilgiler verilir.
- Okuyucunun ilgisini çekecek bir başlangıç yapılır.
- Metnin konusu ve amacı belirtilir.
Gelişme bölümünde dikkat edilmesi gerekenler:
- Konu ayrıntılı biçimde işlenir.
- Örnekler, açıklamalar ve neden-sonuç ilişkileri kullanılır.
- Bilgiler mantıklı bir sırayla verilir.
Sonuç bölümünde dikkat edilmesi gerekenler:
- Konu kısaca özetlenir.
- Ana düşünce vurgulanır.
- Okuyucuya bir mesaj veya çıkarım bırakılır.












