8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Cevapları Hecce Yayıncılık bölümünde, ders kitabı sayfa 113-114-115-116 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Atasözleri Üzerine Metni Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Cevapları
3. Tema Milli Kültürümüz: Atasözleri, atalarımızın deneyimlerinden doğan ve kalıplaşmış yapısıyla nesilden nesile aktarılan değerli öğütlerdir. Bu sözler, hem dilimizi zenginleştirir hem de hayatımıza yön veren önemli dersler sunar.
İçindekiler
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 113 Cevapları Hecce Yayıncılık
Hazırlık Çalışması
“El el ile, değirmen yel ile” atasözünden ne anlıyorsunuz? Anlatınız.
Cevap: Bir iş yaparken her zaman bir desteği olması gerektiğini anlıyorum.
1. Etkinlik
Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlükten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Kelime/Kelime Grubu: Tümce
Cümlem: Önemli tümcelerin altını kırmızı kalemle çizdim.
Kelime/Kelime Grubu: Töre
Cümlem: Törenin koyduğu kurallara o zaman daha çok uyuyorlardı.
Kelime/Kelime Grubu: Özgün
Cümlem: Özgün bir havası olan güzel bir kadındı.
Kelime/Kelime Grubu: Bilgece
Cümlem: Sorulan bütün sorulara bilgece cevap veriyorlar.
Kelime/Kelime Grubu: Kalıplaşmış
Cümlem: Atasözleri kalıplaşmış cümlelerden oluşur.
Kelime/Kelime Grubu: Kamaşır
Cümlem: Yediği ekşi elma dişlerini kamaştırdı.
Kelime/Kelime Grubu: Yargı
Cümlem: Bu konu hakkında ön yargılı davranması hiç hoş değildi.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 114 Cevapları Hecce Yayıncılık
2. Etkinlik
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Atasözünün sözlük anlamı nedir?
Cevap: Atalarımızın gözlemlerine dayanarak söylediği sözlerdir.
2. Deyimlerle atasözlerinin ortak özelliği nedir?
Cevap: Her ikisinde de kelimelerde mecaz anlam vardır.
3. Atasözlerinin söz dizimi neden değiştirilemez?
Cevap: Çünkü değiştirildiği zaman anlamları bozulur.
4. Atasözleri nasıl ortaya çıkmış?
Cevap: Atalarımızın deneyimleri ve yaşadıkları sonucu söylediği ders verici sözlerdir. Nesilden nesile gelmiştir.
5. Metinde bu zamana kadar duymadığınız atasözleri var mı? Açıklayınız.
Cevap: ”Baba koruk yer oğlunun dişi kamaşır.” atasözünü ilk defa duydum.
3. Etkinlik
Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Atasözlerinin ortaya çıkışı anlatılıyor.
Metnin Ana Fikri: Atasözlerinin önemi ve kalıplaşmış olması.
4. Etkinlik
Dinlediğiniz metinle ilgili aşağıdaki formda verilen ölçütlerden doğru olanlar için “Evet”, yanlış olanlar için “Hayır” yazan kutuyu işaretleyiniz. Formu doldurduktan sonra dinlediğiniz metinle ilgili görüşlerinizi yazınız.
Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları Hecce Yayıncılık
5. Etkinlik
Metni dinlerken not ettiğiniz atasözlerinin anlamını TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğünden bularak aşağıya yazınız.
Atasözü: Baba koruk yer oğlunun dişi kamaşır.
Anlamı: Babanın yaptığı iş oğlunu da etkiler.
Atasözü: Bir ağızdan çıkan bin ağza yayılır.
Anlamı: Söylenen laf dilden dile dolaşır.
Atasözü: Bakmakla usta olunsa kediler kasap olurdu.
Anlamı: Bir şeyi sadece izleyerek yapamayız, onun için çaba göstermemiz gerekir.
Atasözü: Fazla mal göz çıkarmaz.
Anlamı: Bir şeyin fazla olması kişiye zarar değildir.
Atasözü: Bir ağaçta gül de biter, diken de.
Anlamı: Her şeyin iyi yanı olduğu gibi kötü yanı da olur.
Atasözü: Acından kimse ölmemiş.
Anlamı: Acı insanı öldürmüyor.
Atasözü: Acıklı başta, akıl olmaz.
Anlamı: Acılı insanların hareketleri bilinçli olmaz.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları Hecce Yayıncılık
6. Etkinlik
Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerin yüklemi sondaysa cümlenin yanına “kurallı cümle”, başta ya da ortadaysa “devrik cümle” yazınız. Yüklemi olmayana ise “eksiltili cümle” yazınız.
Cevap:

Yukarıda yaptığınız çalışmadan yararlanarak kurallı, devrik ve eksiltili cümleler arasındaki farkları söyleyiniz.
Cevap:
Kurallı cümlede yüklem (fiil ya da isim) sonda bulunur ve cümlenin öğeleri dilbilgisi kurallarına uygun bir sıradadır.
Devrik cümlede yüklem sonda değildir; cümle öğelerinin sırası değişmiştir.
Eksiltili cümlede ise yargı tam değildir, yüklem ya da bazı öğeler söylenmemiştir ancak anlam cümleden anlaşılır.
7. Etkinlik
Sınıfınızda “Keskin sirke küpüne zarar.” atasözünün anlamıyla ilgili bir konuşma yapınız. Konuşmanızda ikna etme stratejisini uygulayınız. Fikirlerinizin arkadaşlarınız tarafından kabul edilmesini sağlamak için fikirlerinizi destekleyen kaynaklardan, güvenilir delillerden ve verilerden yararlanınız.
Cevap: “Keskin sirke küpüne zarar” atasözü bize hayatta dikkatli olmanın ve yanlış kullanımların istenmeyen sonuçlara neden olabileceğini anlatır. Herhangi bir durumu veya kişiyi ne kadar güçlü veya etkileyici görürsek görelim, özenli yaklaşmalı ve mantıklı kararlar vermeliyiz. Bu atasözü bize, yapmamız gereken şeylere dikkat etmek ve düşünmeden hareket etmek yerine, her adımı sağlam bir zeminde atmamız gerektiğini hatırlatır.
8. Etkinlik

İnsan ve toplumla ilgili her tür olayı konu alarak abartılı bir biçimde veren, düşündürücü ve güldürücü resimler*, karikatür olarak adlandırılır.
Bir şeyin, bir kişinin ya da bir olayın alaylı, insanı güldürecek ya da düşündürecek şekilde abartılı biçimde resmedilmesi karikatür olarak adlandırılır.
Yandaki karikatürü inceleyiniz. Çizerin bu karikatürde ne anlatmak istediğini “duyulardan hareketle yazma” yöntemini kullanarak defterinize yazınız. Yazdığınız metni zenginleştirmek amacıyla atasözü, deyime özdeyişler kullanınız.
Yazdığınız metni gözden geçirirken metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Karikatürde iki kişi sırtını birbirine dönmüş, farklı yönlere bakıyor. Bu durum, insanların birbirini dinlemeden kendi doğrularında ısrar etmelerini anlatıyor. “İnat eden zararlı çıkar.” sözü bu duruma uygundur. Çizer, farklı düşüncelere rağmen insanların anlaşması gerektiğini vurgulamak istemiş.












