Anasayfa Kitap Cevapları
5 Şubat 2024, 23:05 - Mehmet Yazdı

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-67 Cevapları MEB Yayınları

Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Cevapları

2. TEMA Milli Mücadele ve Atatürk: 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60-61-62-63-64-65-67 Cevapları MEB Yayınları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları MEB Yayınları

Hazırlık Çalışmaları

Öğretmeninizin dinleteceği “Çanakkale Türküsü”nün size hissettirdiklerini anlatınız.
Cevap: (Düşüncelerinizi ilave edebilirsiniz..)

  • Ben de milli ve manevi duyguları uyandırdı.
  • Türkünün melodisi ve sözleri beni çok duygulandırdı.

2. Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikaye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Nusret Mayın Gemisi Hakkında Hikaye Anlatılabilir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları MEB Yayınları

1. ETKİNLİK

Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlarla sözcükleri eşleştiriniz.

8. Sınıf Türkçe Sayfa 60-61-62-63-64-65-66-67 Cevapları MEB Yayınları

Cevap:

(1 )Bir işin doğru ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmek.
(4 )İlçe, kaymakamlık.
(7 )Orduda rütbesi teğmenle yüzbaşı arasında olan subay.
(6 )Özlem.

(11 )Cümle.
(12 )Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name.
(10 )Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
(9 )Kutsal bir ülkü veya inanç uğrunda ölen kimse.
(3 )Yarım çember biçiminde yassı, ensiz ve keskin metal bir bıçakla, buna bağlı bir saptan oluşan ekin, ot vb. biçme aracı.
(8 )Rütbesiz asker, nefer.
(13)Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
(5 )Takımlardan oluşan, üçü veya dördü bir tabur oluşturan ve öbür birliklerin temeli sayılan birlik.
(2 )Kına ağacının kurutulmuş yapraklarından elde edilen, saç ve elleri boyamakta kullanılan toz.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları MEB Yayınları

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları

Cevap:

(3 ) Eğlenmek, alay etmek.
Cümlem: Yere düşen çocukla dalga geçtiler.
(2 ) Geldiği yere gitmek.
Cümlem: Mert akşam olunca evine geri döndü.
(1 ) Kınayı su ile karıştırıp bulamaç kıvamına getirerek boyanacak yere sürmek.
Cümlem: Bugün ablamın kınasında elimize kına yaktık.
(5 ) Saygı ve sevgi göstermek.
Cümlem: Bayramda büyüklerimin ellerinden öptüm.
(4 ) Uzakta olan birine esenlik dilemek.
Cümlem: Karabük’te ki amcama selam söyledim.


3. ETKİNLİK

“Kınalı Ali’nin Mektubu” metni ile ilgili sorular oluşturunuz. Oluşturduğunuz soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.
Cevap: Ali’ye neden kınalı demişlerdir?
Annesi Ali’ye neden kına yakmıştır?
Ali’ye gelen son mektubu kim almıştır?


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları MEB Yayınları

4. ETKİNLİK

“Kınalı Ali’nin Mektubu” metnine göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Cevap:

Olay: Çanakkale savaşında cepheye savaşmaya gelen Ali adındaki askerin başına yakılan kına ve bunu öğrenmek için annesine mektup gönderip sorması. Ali’nin şehit düşmesi ve en son gelen mektubu komutanın okuması.
Yer: Gelibolu
Zaman :Çanakkale Savaşı zamanı
Kahramanlar: Kınalı Ali ve arkadaşları,Üsteğmen Faruk,Kınalı Ali’nin annesi
Anlatıcı: üçüncü kişi


5. ETKİNLİK

Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin altlarını çizip bu ifadelerin anlatıma olan katkısını yazınız.

Gençlik kavramı, biyolojik anlamda kullanıldığı zaman şüphesiz ki belli bir yaş dönemini
ifade eder. Atatürk, gençlere verdiği önemi ilk olarak 19 Mayıs tarihini “Gençlik ve Spor Bayramı” hediye ederek göstermiştir. Atatürk, gençlerin özellikle sağlam ve olumlu bir karakter taşımalarını önemsemiştir.
Kısaca Atatürk gençliği, bir fikir gençliği, bir ideal gençliği oluşturmalıdır. Son olarak diyebiliriz ki ilkelere bağlı, çalışkan ve vatansever bir gençlik Atatürk’ün idealiydi.

Cevap: Anlatılmak istenen bir cümleyi başka bir cümleye bağlamak için kullanılırlar.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları MEB Yayınları

6. ETKİNLİK

Aşağıdaki mektubu okuyunuz. Mektupta geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümlere yazınız.

Ankara / 12 Temmuz 1921
Aziz Mösyö Pierre Loti,

Şimdi aldığım 18 Mayıs 1921 tarihli nazik mektubunuza pek duygulanmış olarak sonsuz teşekkür eder ve bütün yurttaşlarım gibi kişiliğinize karşı beslediğim saygı, sevgi ve hayranlık duygularımın içtenliğine ve derinliğine inanmanızı rica ederim.
Rahatsızlığınızı öğrenince pek üzüldüm ve tam iyileşmeniz haberini sabırsızlıkla bekliyorum.
Bu fırsattan yararlanarak tarihimizin en karanlık günlerinde, yenilgi ve iftiranın bizi ebediyyen yok edecek gibi göründüğü bir zamanda bize güvenini bir an bile yitirmemiş olan dosta beslediğimiz ebedi minnettarlığın teminatını, talihin Türk milletine yeniden gülümsemeye başladığı şu sırada yenilemekten pek mutluluk duymaktayım. Size acil şifalar diliyorum.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Reisi Mustafa Kemal

Cevap:

İsim-Fiil : inanmanızı,iyileşmeniz,gülümsemeye,yenilemekten
Sıfat-Fiil: aldığım, duygulanmış, beslediğim, edecek, göründüğü, yitirmemiş, olan, beslediğimiz,başladığı
Zarf-Fiil: olarak,öğrenince,yararlanarak


7. ETKİNLİK

Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.
Cevap: Çanakkale savaşında geçen bir olay;
Yaralıları tedavi eden bir doktor sırayla yaralılar gelmektedir. Masaya yatırılan yaralı asker ameliyathane çadırına alınıp ameliyat edildiği taktirde yaşar mı, yaşamaz mı? Eğer yaşama ihtimali varsa o zaman o morfin iğnesini ona yapıyor. O ihtimal yoksa iğne de yok..
Çünkü morfin yok denecek kadar az. Ölüme mahkum bir yarası olsa bile o ağrıyı, sızıyı çekmemek belki herkesin hakkı evet ama yaşama ihtimali yüksek olanları elemek zorunda doktor komutan..

Bir asker getiriliyor masaya.. Doktor bakıyor ki şansı yok.

“Bunu kaldırın.” diyor.

Sonra bir başkası. Bir tane daha, ve bir tane daha… ve bir asker daha getiriliyor masaya.. Doktor bakıyor ki yarası çok kötü. Cümlesi aynı, değişmiyor.

“Bunu kaldırın.”

Tam o sırada asker kalan takatiyle sesleniyor doktora;

“Baba!”

Doktor ve diğer askerler kaskatı kesiliyor. Asker yalvarıyor;

“Baba beni tanımadın mı? Benim!”

Herkes doktorun ne yapacağına bakarken doktor görmemek için siper ettiği şırıngalı elinin arkasından şöyle diyor;
“Bunu gölge bir yere kaldırın..”

Ve bir başka doktorla nöbet değişimi yaptıktan sonra gittiği çadırda oğlunun öldüğünü öğreniyor…

Vatanı için oğlundan vazgeçen bir komutan…


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları MEB Yayınları

b) Broşürden ve derse hazırlık bölümünde yaptığınız araştırmadan faydalanarak “Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koyunuz.
Cevap: Türk ordusunun Çanakkale Cephesi’nde verdiği mücadele yalnızca Türk tarihinin değil bütün dünya tarihinin akışını etkileyecek derecedeydi. Bu cephede kazanılan savaş dünya ülkelerinin güç dengelerini değiştirmiş ve yüce Türk milletinin belirleyici ve yönlendirici gücünü bir kere daha kanıtlamışlardır.
Çanakkale Cephesinde Mustafa Kemalin stratejiler ve askerlerimizin azim ve cesurluğuyla kazanılan bir savaş geçmişte ve bugünde insanlarımızın Ne kadar devlete bağlı olduğu da kanıtlanmıştır.

Sonraki Ödev:  Çanakkale Savaşı'nın Tarihimizdeki Önemi İle İlgili Bilgilendirici Bir Metin Yazınız.

Sizde Yorum Yazın


Forum Ders Cevapları Copyright © 2019-2023
Gizlilik Politikası İletişim S.S.S/ Sitemap