4. ÜNİTE Maddenin Özellikleri: 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları 102-103-104-105-106. Sayfa Sözcü Yayınları
Bir gün boyunca etrafımızı dikkatlice gözlemleyelim. Karşılaştığımız maddeleri not alalım. Bu maddelerden saf madde olanları aşağıda verilen saf madde sütununa, karışım olanları ise karışım sütununa yazalım.
Cevap:
Etkinliğimizle birlikte saf madde ve karışımların neler olduğunu pekiştirmiş olduk. Sizce, karışımları ayırmak için neler yapabiliriz?
Cevap: Eleme, süzme, yüzdürme ve mıknatısla ayırma, çöktürme yöntemlerini kullanabiliriz.
Önceki sayfadaki şiirde ne anlatılmak isteniyor? Sizce, karıştırdığımız maddeleri tekrar birbirinden ayırabilir miyiz? Karışımları birbirinden ayırmak için nasıl yöntemler kullanıyoruz? Kullanacağımız yöntemi neye göre belirliyoruz?
Cevap: Ayırma yöntemlerini anlatıyor. Karıştırdığımız maddelerin birçoğunu tekrar birbirinden ayırabiliriz.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruyu cevaplayalım.
Suyla pirinci birbirinden nasıl ayırdık?
Cevap: Süzme yöntemiyle birbirinden ayırdık.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Demir tozu-kum karışımını mıknatıs kullanarak ayırabildik mi? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Evet ayırabiliriz. Mıknatısın oluşturduğu manyetik alan demir tozunu kumdan ayırır.
2. Alüminyum parçaları-kum karışımını mıknatıs kullanarak ayırabildik mi? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Hayır çünkü mıknatıs iki maddeyi de çekmez.
Etkinlik sonuçlarımıza göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Aşağıda verilen tabloyu dolduralım.
Cevap:
2. Karışımı ayırma tekniklerini uyguladıktan sonra karışımdan ayrılan maddeleri aşağıdaki noktalı yerlere yazalım.
Cevap:
Mıknatıs yardımı ile …..toplu iğne…. ayrıldı, eleme yöntemi ile …..un…. ayrıldı, süzme yöntemi ile …..pirinç ve su…. ayrıldı.
3. Yukarıdaki karışımları ayırma yöntemlerinin günlük hayattaki uygulama alanlarını düşünelim ve aşağıdaki noktalı yerlere yazalım.
Cevap: Yemeklerimizi yaparken yıkadığımız mercimek, bulgur veya çayı süzeriz. Unu eleriz.