4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132-133-134-135-136-137. Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132-133-134-135-136-137. Cevapları MEB Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 132-133-134-135-136-137 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “4. Ünite Sonu Değerlendirme Cevapları” sayfalarını hazırladık. Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132-133-134-135-136-137. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
4. Ünite Sonu Maddenin Özellikleri Değerlendirme Cevapları
4. Ünite Maddenin Özellikleri: Maddelerin katı, sıvı ve gaz hâlleri arasında geçiş yapabilmesi, ısı değişimleriyle gerçekleşir. Kütle ve hacim gibi özellikleriyle ölçülen maddeler, farklı yöntemlerle ayrıştırılabilir ve günlük hayatta çeşitli amaçlarla kullanılır.
İçindekiler
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları MEB Yayınları
A. Aşağıdaki bulmacayı çözünüz.
Cevap:

1. Hacim ölçüsü birimidir.
2. Katı hâldeki maddenin ısınarak sıvı hâle geçmesine denir.
3. Değişmeyen madde miktarına denir.
4. Sıvı ölçümlerinde boş kabın kütlesine denir.
5. Maddenin üç hâlinden biridir.
6. Toplu iğne-boncuk, demir tozu-kum gibi karışımları ayırmak için kullanılır.
7. İki ya da daha fazla maddenin bir araya gelmesiyle oluşur.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları MEB Yayınları
B. Aşağıdaki ifadeleri dikkatlice okuyunuz. Doğru ifadelerin başına “D”, yanlış ifadelerin başına “Y” yazınız. Yanlış olan ifadelerin doğrularını altlarındaki noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
(..D…) Kütlesi ve hacmi olan varlıklara “madde” denir.
(..Y..) Binaların çatıları suyu emme özelliği gösteren yalıtım malzemeleriyle kaplanır.
(..D..) Brüt kütleden dara çıkarılırsa net kütle bulunur.
(..D..) Maddeyi niteleyen özellikleri duyu organlarımızla ayırt edebiliriz.
(..D..) Salata, çorba gibi maddeler karışıma örnektir.
(..Y..) Maddeler doğada iki hâlde bulunur.
(..D..) Katı maddelerin belirli bir şekilleri vardır.
(..Y..) Sıvı maddeler ısınarak katı hâle geçer.
C. Cümlelerdeki boşlukları, verilen kelimelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap:

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları MEB Yayınları
Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Cemre, dedesinin ürettiği balları tartmak istedi. Elektronik teraziye koyduğu kavanozu doldurmaya başladı. Terazide 1000 g ibaresini görünce doldurmayı bıraktı. Kavanozun darası 150 g olduğuna göre, Cemre’nin tarttığı balın net kütlesi kaç gramdır?
Çözüm:
Brüt kütle (kavanoz + bal) = 1000 g
Dara (kavanozun ağırlığı) = 150 g
Net kütle (sadece balın kütlesi) = 1000 – 150 = 850 g
Cevap: Cemre’nin tarttığı balın kütlesi 850 gramdır.
2. Aşağıdaki madde karışımlarının hangi yöntemle birbirinden ayrıldığını yanlarında verilen boşluklara yazınız.
Cevap:
I. Talaş-Kum (I → Eleme)
II. Pirinç-Su (II → Süzme)
III. Demir tozu-Şeker (III → Mıknatısla ayırma)
I. Talaş – Kum: Boyut farkı olduğu için eleme yöntemiyle ayrılır.
II. Pirinç – Su: Pirinç suyun dibine çöker, süzme yöntemiyle ayrılır.
III. Demir tozu – Şeker: Demir mıknatısa tepki verir, mıknatısla ayırma yöntemi uygulanır
3. Maddeleri duyu organlarıyla tat, koku, ses vb. özelliklerine göre sınıflandırabileceğiniz gibi suda batan-yüzen, suyu emen-emmeyen, mıknatısla çekilen-çekilmeyen gibi niteliklerine göre de sınıflandırabilirsiniz. Aşağıdaki tabloyu suyu emen maddelerin özelliklerine göre doldurunuz.
Cevap:

Yağmurluk gibi ürünlerde kullanılır. Yanlış Yağmurluklar su geçirmez maddelerden yapılır.
Pamuktan üretilenleri vardır. Doğru Pamuk suyu emen bir maddedir.
Kağıt havlular örnek olarak verilebilir. Doğru Kağıt havlu suyu emer.
4. Aşağıdaki tabloda kütle ile ilgili verilen ifadelerden doğru olanların karşısına doğru, yanlış olanların karşısına ise ifadenin doğrusunu yazınız.
Cevap:

Değişmeyen madde miktarına kütle denir. Doğru
Kütle maddenin ölçülebilir özelliğidir. Doğru
Katı ve gaz maddelerin kütlesi eşit kollu teraziyle ölçülebilir. Yanlış Gazların kütlesi özel kaplarda elektronik teraziyle ölçülür.
Kütlenin birimi litre ya da mililitredir. Yanlış Kütlenin birimi gram (g) veya kilogram (kg)’dır.
5. Aşağıdaki tabloda saf madde ve karışım örnekleri verilmiştir.

Buna göre örneklerin verildiği gruplardan hangilerinin yanlış olduğunu belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap: II ve III. gruplar yanlıştır.
Çünkü çorba karışım, bakır ise saf maddedir.
Ayrıca şeker saf maddedir, salata ise karışımdır.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları MEB Yayınları
6. Aşağıda K, L ve M maddelerinin bulundukları hâller ile ilgili özellikler verilmiştir.
K→Isınarak gaz hale geçer
L→Uçucudur
M→Belli bir şekli vardır
Buna göre K, L ve M maddelerinin hallerini aşağıdaki boşluklara yazınız.
Cevap:
- K: Katı (Isınarak gaz hale geçme özelliği katı maddelere aittir. Önce sıvılaşır, sonra gazlaşır.)
- L: Sıvı (Uçuculuk, buharlaşma yeteneği yüksek olan sıvılara ait bir özelliktir.)
- M: Katı (Belli bir şekle sahip olma özelliği sadece katı maddelere aittir.)
K: Katı L: Sıvı M: Katı
7. Ruhi sabah kalktığında balkondaki suyun buz tuttuğunu görmüştür. Annesiyle dışarıyı izledikleri sırada çaydanlıkta kaynayan suyun azaldığını fark etmişlerdir. Annesi dolaptan çıkardığı tereyağını ocağa alıp ısıtmış ve tereyağlı yumurta yapmıştır. Yemekten sonra ellerini yıkayan Ruhi, sobaya tuttuğu ellerinin kuruduğunu gözlemlemiştir.
Buna göre, Ruhi’nin gözlemlediği durumlarla ilgili aşağıdaki tabloyu doldurunuz
Cevap:

Suyun buz tutması, maddenin sıvı hâlden katı hâle geçmesiyle gerçekleşir.
Doğru. Çünkü su soğuduğunda donar ve buz hâline gelir.
Çaydanlıkta kaynayan su, maddenin sıvı hâlden gaz hâle geçmesine örnektir.
Doğru. Kaynayan su buharlaşarak gaz hâline geçer.
Ruhi’nin ellerinin kuruması, maddenin sıvı hâlden gaz hâle geçmesine örnektir.
Doğru. Ellerindeki su ısınarak buharlaşır ve gaz hâline geçer.
Ocakta ısınan tereyağı, maddenin sıvı hâlden gaz hâle geçmesi olayıdır.
Yanlış. Çünkü tereyağı ısınınca katı hâlden sıvı hâle geçer, yani erir.
8. Özgür, deniz kıyısında bulduğu bir taşın hacmini belirlemek için aşağıdaki deney düzeneğini tasarlıyor.

Özgür, taşı kaba attığında su seviyesinin 500 mL’den 900 mL’ye ulaştığını gözlemliyor. Buna göre taşın hacmi kaç mL’dir?
Cevap:
Başlangıç su seviyesi = 500 ml
Taş atılınca seviye = 900 ml
Artış = 900 – 500 = 400 ml
Sonuç: Taşın hacmi 400 ml’dir.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları MEB Yayınları
9. Arkadaşları Merve’nin okuduğu paragraf üzerine aşağıdaki fikirleri ortaya atıyor.
Buna göre kimin fikrinin yanlış olduğunu belirleyerek nedenini açıklayınız.
Cevap:
Özge: Tüm atıklar geri dönüştürülmelidir. X (Her atık geri dönüştürülemez.)
Ayça: Kaynakları gelecek nesilleri düşünerek kullanmak çevreyi olumlu etkiler. ✓
Mehmet: Ülkeler kaynaklarını tasarruflu kullanmak için önlemler alıyor. ✓
Arda: Atıkları ayrıştırmak ekonomik olarak tasarruf sağlar. ✓
Sonuç: Yanlış düşünen kişi Özge’dir. Çünkü her atık geri dönüştürülemez.
10. Aşağıdaki tabloyu maddelerin suda yüzme/batma durumlarına göre doldurunuz.
Cevap:
Cam bilye Batar Yoğunluğu sudan fazladır.
Plastik boş şişe Yüzer Yoğunluğu sudan azdır.
Çay kaşığı Batar Metal olduğu için ağırdır.
Madenî para Batar Yoğunluğu fazladır.
Altın kolye Batar Altın çok yoğundur.

11. İrem aşağıdaki tabloda maddenin hâlleri ile ilgili bazı örnekler vermiştir. İrem’in verdiği örneklerdeki maddelerin ilk ve son hâlini tabloda belirtilen yerlere yazınız.
Cevap:

4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları MEB Yayınları
12. Tereyağı günlük hayatımızda katı hâlde kullandığımız maddelerdendir. Fakat birçok yemekte kullanmadan önce tereyağını eriterek sıvı hale geçiririz.
Tereyağının hal değişimine benzer iki örnek yazınız.
Cevap:
- Buzun eriyip suya dönüşmesi.
- Mumun ısıtılarak sıvı hale gelmesi.
13. Aşağıdaki görseli inceleyerek kabağın kütlesinin kaç gram olduğunu bulunuz.

Cevap: Terazinin sol kefesinde 1 kg + 1 kg + 250 g + 100 g ağırlıklar var.
Terazi dengede olduğuna göre kabağın kütlesi bu ağırlıkların toplamına eşittir:
1 000 g + 1 000 g + 250 g + 100 g = 2 350 g
Sonuç: Kabağın kütlesi 2.350 gram (yani 2 kg 350 g)’dır.
14. Hava olayları ve maddenin hal değişimlerine ilişkin kimin fikrinin ödevde kullanılması uygundur? Nedenini açıklayınız.
Cevap:
Mert: Yanlış → Yağmur gazdan sıvıya dönüşür, sıvının buharlaşması değildir.
Pınar: Doğru → Güneşin etkisiyle sular buharlaşır.
Sude: Yanlış → Kar gazdan katıya değil, sıvıdan katıya olur.
Kamil: Yanlış → Dolu sıvının donmasıyla oluşur, “katının donması” değildir.
Sonuç: Doğru fikir Pınar’ın ifadesidir. Çünkü buharlaşmayı doğru anlatmıştır.



















