4.Ünite Kesirler: 4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 126-127-128-129-130-131-132. Cevapları ADA Yayınları
Samet, bir günün 2/8’sini okulda, 1/8’ini babaannesinin evinde geçiriyor.
Samet’in, bir günün ne kadarını okulda, ne kadarını babaannesinin evinde geçirdiği hangi işlemle hesaplanabilir? Bu işlem nasıl yapılabilir? Tartışınız.
Tartışırken arkadaşlarınızın sizden farklı olan düşüncelerine saygı gösteriniz.
Cevap: Bir günde saat sayısına göre verilen değerlerle saatler hesaplanır.
Bir gün 24 saat
2/8 → okulda ise 24 . 2/8 = 48/8 = 6 saat okulda
1/8 → babaannesinin evinde ise 24 . 1/8 = 24/8 = 3 saat babaannesinin evinde
• Kareli kâğıda kısa kenarı 6, uzun kenarı 18 birim olan iki dikdörtgen çizelim.
• İki dikdörtgeni de dikey çizgilerle 6 eş parçaya bölelim.
• Birinci dikdörtgenin baştan üç parçasını boyayalım.
• İkinci dikdörtgenin 4 ve 5. parçalarını boyayalım.
• Dikdörtgenlerdeki boyalı parçaları ifade eden kesirleri belirtelim.
Cevap:
• İkinci dikdörtgendeki boyalı parçaları kâğıttan keserek ayıralım.
• Bu boyalı parçaları, birinci dikdörtgendeki boyasız iki parçanın üzerine yapıştıralım.
• Dikdörtgende son durumdaki boyalı parçaların sayısını kesirle ifade edelim.
Cevap:
• Yukarıda ifade ettiğimiz üç kesrin paydalarını ve paylarını inceleyelim.
• Yaptığımız işlemin, kesirlerle yapılan hangi matematiksel işlem olduğunu tartışalım.
• Yaptığımız işleme ait matematik cümlesini söyleyelim.
Cevap: Paydaları aynı olan kesirlerin paylarını toplar ve çıkarırız.
3/6 + 2/6 = 5/6 şeklinde ifade edilir.
Hülya, hikâye kitabının sabah 3/8’ünü, akşam 2/8’ini okumuş. Hülya, hikaye kitabının ne kadarını okumuştur?
Cevap: 3/8 + 2/8 = 5/8’ini okumuştur.
• Yanda verilen modeldeki eş parçalardan 3 tanesini kalemimizle boyayalım.
• Boyadığımız parçaları kesirle ifade edelim.
Cevap:
• Boyadığımız eş parçalardan 1 tanesinin içini silelim.
• Sildiğimiz eş parçayı kesirle ifade edelim.
Cevap:
• Modelde kalan boyalı eş parçaları kesirle ifade edelim.
Cevap: 2/5 boyalı kesir kalmıştır
• Yaptığımız işlemin kesirlerle yapılan hangi matematiksel işlem olduğunu tartışalım.
• Yaptığımız işleme ait matematik cümlesini söyleyelim.
Cevap: 3/5 – 1/5 = 2/5 şeklinde ifade edebiliriz.
4/5 – 3/5 işlemini yapınız.
Cevap: 4/5 – 3/5 = (4-3)/5 = 1/5
1. Aşağıda modellenen toplama işlemlerini yazınız.
Cevap:
2. Aşağıda modellenen çıkarma işlemlerini yazınız.
Cevap:
3. Aşağıda verilen toplama işlemlerini modelleyerek yapınız.
Cevap:
4. Aşağıda verilen çıkarma işlemlerini modelleyerek yapınız.
Cevap:
5. Aşağıda verilen toplama işlemlerini yapınız.
Cevap:
6. Aşağıda verilen çıkarma işlemlerini yapınız.
Cevap: