6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70-72-73. Cevapları
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70-72-73. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 64-65-66-67-68-69-70-71-72-73 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Sabit Süratli ve Sabit Hızlı Hareket Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 66-67-68-69-70-72-73. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Sabit Süratli ve Sabit Hızlı Hareket Cevapları
2. Ünite Kuvvetin Etkisinde Hareket: Bu bölüm, sürat ve hız kavramlarını deney yoluyla keşfederek, alınan yol ile yer değiştirme arasındaki farkı somutlaştırır ve hareketin yön içeren boyutunu anlaşılır kılar.
İçindekiler
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları Birinci Kitap
Etkinlik İstasyonu-7
Malzemeler
süreölçer, metre, tebeşir, pusula
Etkinliğin Yapılışı
• Okulumuzun bahçesine doğu-batı doğrultusunda başlangıç ve bitiş noktasını belirleyeceğimiz görseldeki gibi bir parkur çizelim.
• Üçer veya dörder kişilik gruplar oluşturalım.
• Pusula kullanarak parkurumuzdaki yönleri belirleyelim.
• Her grup için parkurda yürüyecek, süreölçeri takip edecek ve verileri kaydedecek arkadaşımızı belirleyelim.
• Parkur üzerinde yürüyen arkadaşlarımızın alınan yol, yer değiştirme ve zaman ile ilgili verilerini aşağıdaki matris tabloya kaydedelim.
Cevap:
Alınan yol ve Yer Değiştirme sabittir; zaman her arkadaş için ölçülür.
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları Birinci Kitap
(Formüle göre: sürat = alınan yol / zaman, hız = yer değiştirme / zaman. Birim: m/s)
Değerlendirme
a. Hangi arkadaşımız parkuru en kısa sürede tamamlamıştır?
Cevap: Deniz — 10 s ile. (Gerçek ölçüme göre en küçük süre olan kişi.)
b. Hangi arkadaşımızın sürati en büyüktür?
Cevap: Deniz — çünkü sürat = alınan yol / zaman; zamana en küçük değeri veren (en kısa sürede yürüyen) en büyük sürate sahiptir (2.80 m/s).
c. Hangi arkadaşımızın hızı en küçüktür?
Cevap: Can — en büyük zamana sahip olduğu için hız (yer değiştirme / zaman) en küçük (≈0.43 m/s doğu).
ç. Yaptığımız etkinliğe göre sürat ve hızın birimleri ne olabilir?
Cevap: Her ikisi de m/s (metre bölü saniye) ile yazılır. (Örneğin: 2.00 m/s)
d. Arkadaşlarımızın yer değiştirmeleri hangi yönde olmuştur?
Cevap: Hepsinin yer değiştirmesi doğu (sağa) yönündedir; büyüklükleri farklı (12 m toplam yer değiştirme), yön aynıdır.
e. Elde ettiğimiz verilere göre süratin özelliklerini belirleyelim.
Cevap:
- Sürat skaler bir büyüklüktür (yönü yok).
- Sürat = alınan yol / zaman.
- Birimi genelde m/s veya km/h.
- Aynı parkurda zaman küçüldükçe sürat artar.
f. Elde ettiğimiz verilere göre hızın özelliklerini belirleyelim.
Cevap:
- Hız vektörel (yönü olan) bir büyüklüktür.
- Hız = yer değiştirme / zaman (yani başlangıç ile son arasındaki düz uzaklığın zamana bölünmesi).
- Birimi m/s.
- Hız hem büyüklüğü (ör. 1.20 m/s) hem de yönü (ör. doğu) ile belirtilir.
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları Birinci Kitap
Pekiştirme İstasyonu-6
Farklı araçların hareketlerine ait veriler aşağıdaki tablolarda gösterilmiştir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. K ve L araçlarından hangisinin sürati daha fazladır? Neden?
Cevap: Aynı mesafeyi daha kısa sürede gitmiştir bu yüzden K’nın sürati daha fazladır.
2. M ve N araçlarından hangisinin hızı daha fazladır? Neden?
Cevap: N aracının hızı daha fazladır. Eşit sürede daha fazla yer değiştirmiştir.
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları Birinci Kitap
Etkinlik İstasyonu-8
Etkinliğin Yapılışı
• “Sürat ve hız arasındaki benzerlikler ve farklılıklar nelerdir?” sorusuna cevap arayalım. Bireysel olarak cevabımızı ilgili alana listeleyelim.
Cevap:
- Her ikisi de hareketi tanımlar.
- Süratte yön yok, hızda yön vardır.
• Aşağıdaki metni okuyalım.
• Okuduğumuz metin doğrultusunda “alınan yol, yer değiştirme, sürat ve hız” ile ilgili merak ettiğimiz soruları yazalım.
• Yazacağımız soruları sınıflandıralım (evet-hayır, nasıl, tanım, tartışma).
• Örnek sorulardan faydalanarak sorularımızı ilgili alana yazalım.
Cevap:
• Yazdığımız soruları arkadaşlarımız ile paylaşalım.
• Arkadaşlarımızın sorulara cevap vermelerini bekleyelim.
• Arkadaşlarımızın sorularını cevaplayalım.
Elif daha kısa yolu seçtiği için daha az yol mu kat etti?
Cevap: Evet, daha kısa yolu seçtiği için daha az yol kat etti. Elif 600 metre gitti, Ayşe ise 900 metre gitti.
İki kişinin aynı anda varması hızlarını nasıl göstermektedir?
Cevap: Ayşe daha uzun yolu eşit sürede tamamladığı için daha fazla hız aldığı görülmektedir.
Sürat kavramı nedir?
Cevap: Birim zamanda alınan yoldur.
Yolun uzunluğundan çok süratin önemli olduğunu söyleyebilir miyiz?
Cevap: Söyleyebiliriz. Çünkü Elif kısa yolu seçmesine rağmen Ayşe daha fazla süratle ona yetişti.
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları Birinci Kitap
Etkinlik İstasyonu-9
Etkinliğin Yapılışı
• Gösteri metnimizi aşağıdaki alana yazalım.
Cevap:
Alınan yol bir cismin gittiği yoldur. Yer değiştirme ise başlangıç ile varış noktası arasındaki en kısa mesafedir.
Sürat bir cismin birim zamanda aldığı yol iken hız ise hem sürati hemde yönü gösterir.
Yani sürat “ne kadar hızlı?” sorusuna yanıt verirken hız “Hangi yönde, ne kadar hızlı?” sorusunu yanıtlar.
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları Birinci Kitap
Pekiştirme İstasyonu-7
İki koşucu, aynı anda birbirlerine doğru koşmaya başlıyor. Bitiş çizgisine birinci koşucu 100 saniyede, ikinci koşucu 50 saniyede ulaşıyor.
Buna göre aşağıdaki soruların cevaplarını yazalım.
1. Koşucuların yer değiştirmeleri kaç metredir?
Cevap: İki koşucu da 200 metre yer değiştirmiştir.
2. Koşucular hangi yönlerde yer değiştirmiştir?
Cevap: 1.koşucu doğu yönünde, 2. koşucu batı yönünde yer değiştirmiştir.
3. Koşucular kaç metre yol almıştır?
Cevap: İki koşucuda 200 metre yol almıştır.
4. Koşucuların süratleri kaç m/s’dir?
Cevap: 1. koşucunun sürati 2 m/s, 2. koşucunun sürati 4 m/s’dir.
5. Koşucuların hızları kaç m/s’dir?
Cevap: 1. koşucunun hızı 2 m/s, 2. koşucunun hızı 4 m/s’dir.
6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları Birinci Kitap
Bölüm Sonu İstasyonu-2
Aynı yerden harekete başlayan araçlar, farklı yolları kullanarak aynı noktaya ulaşacaktır.
Bu araçların bitiş noktasına ulaşma süreleri aynıdır. Buna göre aşağıdaki alanları dolduralım.
1. Araçların aldıkları yolları büyükten küçüğe doğru sıralayalım.
Cevap: M>K>L
2. Araçların yer değiştirmelerini karşılaştıralım.
Cevap: M=K=L
3. Sürati en fazla olan araç hangisidir?
Cevap: Sürati en fazla olan araç M’dir.
4. Araçların hızlarının büyüklüklerini karşılaştıralım.
Cevap: M=K=L