6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 200-201-202-203. Cevapları
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 200-201-202-203. Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 200-201-202-203 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Bir Olayın Olasılığını Gözleme Dayalı Tahmin Etme Etkinlik 1-2 Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 200-201-202-203. Cevapları MEB Yayınları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.
Bir Olayın Olasılığını Gözleme Dayalı Tahmin Etme Etkinlik 1-2 Cevapları
4. Tema Veriden Olasılığa: Olasılık deneyleri, rastgele sonuçlar veren durumları matematiksel olarak incelememizi sağlar. Para atma, zar atma veya çark çevirme gibi etkinliklerle olasılık kavramını somut örneklerle anlayabiliriz.
İçindekiler
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 200. Cevapları Birinci Kitap
Etkinlik 1 Parayı Havaya Atma

Arkadaşlarınızla bir oyuna başlarken kimin önce başlayacağını belirlemek için bir madenî parayı havaya atıp paranın üst yüzüne gelen sonuca göre karar vermişsinizdir. Bu durumu göz önünde bulundurarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Bir madenî parayı havaya atma işleminde üst yüze hangi sonuçlar gelebilir?
Cevap: Bir paranın iki yüzü vardır.
Havaya atınca sadece iki sonuç olabilir:
Yazı veya tura.
b) Bir madenî parayı havaya atma işlemini tekrar ettiğimizde üst yüze gelen sonuçlar değişir mi? Fikrinizi kısaca yazınız.
Cevap: Evet, değişir.
Bazen yazı gelir, bazen tura gelir.
Bunu önceden bilemeyiz. Çünkü sonuçlar rastgeledir.
c) Madenî para atma işlemine benzer gözlemlenebilir durumlara örnekler verebilir misiniz?
Cevap: Sonucu önceden bilinmeyen durumlara örnekler:
- Zar atmak (1–6 gelir)
- Torbadan top çekmek
- Kart çekmek
- Çark çevirmek
İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 201. Cevapları Birinci Kitap
Etkinlik 2 Deney Yapıyorum

Aşağıdaki adımları takip ederek verilen deneyi yapınız.
1. Adım: Sınıfta ikişerli gruplar oluşturunuz.
2. Adım: Karton bardağı ağzı yukarı bakacak şekilde masanızın üzerinde işaretlediğiniz bir noktaya koyunuz.
3. Adım: Bir bantla veya farklı bir araçla karton bardağa belli bir mesafede olan bir sınır belirleyiniz.
4. Adım: Sınırı geçmeden, her biriniz 20 atış yaparak pinpon topunu karton bardağın içine atmaya çalışınız.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Grup arkadaşınızın yaptığı deneylerin sonucunda oluşan çıktıların tekrar sayısını çetele tablosu oluşturarak kaydediniz.
Cevap:
Örnek bir çetele tablosu:
Grup Arkadaşı:
Bardağa giren top: ||||| ||| → 8
Girmeyen top: ||||| ||||| ||||| || → 12
Benim Sonuçlarım:
Bardağa giren top: ||||| ||||| → 10
Girmeyen top: ||||| ||||| → 10
(Toplam 20 atış olacak şekilde yazıldı)
b) Arkadaşınızın ve sizin doldurduğunuz çetele tablolarını inceleyiniz. Hanginiz daha fazla sayıda topun karton bardağa girmesini sağladınız?
Cevap: Ben daha fazla topun karton bardağa girmesini sağladım.
c) Yaptığınız deneylerin sonucu ile diğer grupların yaptığı deneylerin sonucunu karşılaştırınız. Ulaştığınız çıkarımlarınızı sınıf arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Grupların sonuçları birbirinden farklıdır. Bunun nedeni atışların şansa ve kişinin dikkatine bağlı olmasıdır. Bazı gruplar daha fazla, bazı gruplar daha az başarılı olmuştur.
ç) Benzer bir deneyi istatistik yazılımlarından yararlanarak 30 defa tekrar edip modelleyiniz. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Deney 30 kez tekrarlandığında sonuçlar değişir. Deneme sayısı arttıkça sonuçlar belirli bir orana yaklaşır ve deneyin rastgele olduğu görülür.
Bardağa GİREN (12 deneme):
⬛ ⬛ ⬛ ⬛ ⬛
⬛ ⬛ ⬛ ⬛ ⬛
⬛ ⬛
Bardağa GİRMEYEN (18 deneme):
⬜ ⬜ ⬜ ⬜ ⬜
⬜ ⬜ ⬜ ⬜ ⬜
⬜ ⬜ ⬜ ⬜ ⬜
⬜ ⬜ ⬜
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 202. Cevapları Birinci Kitap
Örnek 1
Burhan ve Ebru, yüzlerinde 1’den 6’ya kadar doğal sayıların yazılı olduğu iki ayrı sayı küpünü yirmişer defa atarak küplerin üst yüzüne gelen sayıların asal sayı olup olmama durumunu gözlemlemişlerdir. Bu deneylerin sonuçları yandaki tabloda verilmiştir.
Bu tabloya göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Tablodaki verileri kullanarak Burhan ve Ebru’nun ayrı ayrı yaptığı atışlardan kaçının asal sayı, kaçının asal olmayan sayı geldiğini gösteren bir nokta grafiği oluşturunuz.
Cevap:
Burhan
- Asal (9):
● ● ● ● ● ● ● ● ● - Asal Değil (11):
● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
Ebru
- Asal (12):
● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● - Asal Değil (8):
● ● ● ● ● ● ● ●
b) Çizdiğiniz nokta grafiklerinden yararlanarak her bir verinin sıklığını belirleyiniz.
Cevap:
Burhan:
- Asal sayı: 9
- Asal olmayan sayı: 11
Ebru:
- Asal sayı: 12
- Asal olmayan sayı: 8
c) Bu deney sonucuna göre Burhan’ın ve Ebru’nun yaptıkları atışlarda, küpün üst yüzüne gelen sayının asal olma ya da olmama olaylarından hangisinin daha fazla olası olduğunu ayrı ayrı tahmin ediniz.
Cevap:
Burhan: Asal olmayan sayı gelmesi daha olasıdır.
Ebru: Asal sayı gelmesi daha olasıdır.
ç) Burhan ve Ebru’nun yaptığı deneylerin sonuçlarını karşılaştırınız. Bu sonuçların farklı olmasının sebebi ile ilgili fikirlerinizi yazarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Burhan ve Ebru’nun sonuçları farklıdır. Bunun nedeni deneylerin rastgele olmasıdır. Atış sayısı aynı olsa bile sonuçlar şansa bağlı olarak değişebilir.
6. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 203. Cevapları Birinci Kitap
Örnek 2

Yanda verilen merkezindeki siyah kısım etrafında dönebilen çark 4 dilime ayrılmış ve her bir dilim farklı bir renge boyanmıştır. Bu çark çevrilerek okun gösterdiği rengi belirleme deneyleri defalarca yapılmış ve aşağıdaki sütun grafiği oluşturulmuştur.

Bu grafiğe göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Çarkı çevirme deneyi kaç defa yapılmıştır?
Cevap: 8 + 5 + 7 + 10 = 30 defa yapılmıştır.
b) Çarkı çevirme deneyinde okun gösterdiği her bir rengin sıklığını kullanarak sıklık tablosu oluşturunuz.
Cevap:

c) Çarkı çevirdiğinizde okun hangi rengi gösterme olasılığının daha fazla olduğu ile ilgili tahminlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Grafiğe göre yeşil renk en fazla çıktığı için, çark çevrildiğinde okun yeşil rengi gösterme olasılığı daha fazladır.














