6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23 Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23 Cevapları 1. Kitap bölümünde, ders kitabı sayfa 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Bir Kelime Seyyahı Metni Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-15-16-17-18-19-20-21-22-23 Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


6. Sınıf Türkçe Bir Kelime Seyyahı Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları Birinci Kitap

1. Tema Dilimizin Zenginliği: Azim, Çalışkanlık, Nezaket, Öz Denetim, Saygı, Sevgi ve Sorumluluk Alma

Anlamını beğendiğiniz ya da söylemekten hoşlandığınız kelimeleri bir hazine sandığında saklayacak olsaydınız bu kelimeler neler olurdu? Söyleyiniz.
Cevap: Mefruşat, hazinedar, defterdar, öğretmen, sayıştay ve kontraktör kelimelerinin söylenişini seviyorum.

“Sözlük” kelimesi yerine bir kelime bulmanız gerekseydi o kelime ne olurdu? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Sözlük kelimesi yerine muhtemelen sözname olurdu. Eskiden önemli eserlerin sonuna “name” getirilmiş. Seyahatname gibi. Bende bu yüzden sözname yapardım.

Yandaki bulmacayı Türkçenin köklü ve zengin yapısını yansıtan kelime/kelime gruplarından hareketle örnekteki gibi tamamlayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları Birinci Kitap

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları Birinci Kitap

Değerlendirelim

a. Okuma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.
Cevap:

(5) Kitap ile göz arasındaki mesafemi doğru ayarladım.
(4) Dik ve rahat bir şekilde oturarak okudum.
(4) Mırıldanmadan ya da fısıldamadan okudum.
(5) Metnin devamında yaşanabilecek olaylara yönelik tahminde bulundum.

Aldığım toplam puan: 18
Kendime söz: Sonraki çalışmalarımda dik ve rahat bir şekilde oturacağım. Ayrıca bundan sonraki okumamda mırıldanmadan veya fısıldamadan okuyacağım.
Kendime aferin: Kitap ile göz arasındaki mesafeyi doğru ayarlayıp metnin devamında yaşanacak olayları doğru bildiğimden dolayı bana aferin.

1. ANLAYALIM

a. Metnin içeriğine yönelik tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini yazınız.

Numaralandırılmış bölümlerle ilgili tahminlerim ve gerekçelerim.

1. Sizce oyuna tepük adının verilmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Oyuna tepik atarak yani tekme atarak oynandığı için bu isim verilmiş olabilir.

2. Mahmut, odasına neden telaşlı bir şekilde girmiş olabilir?
Cevap: Mahmut, aklına takılan “tepük” isminin nereden geldiği ile alakalı soruya cevap bulduğu için telaşlı ve heyecanlı şekilde girmiş olabilir.

3. Mahmut ve dedesi hangi konu hakkında konuşacaklar?
Cevap: Mahmut ve dedesi, “tepük” oyununa neden böyle bir isim verildiği hakkında konuşacaklar.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları Birinci Kitap

b. Metni okuduktan sonra tahminlerinizin doğruluğunu kontrol ediniz. Tahminlerinizin her biri için aşağıda verilen gösterge üzerindeki siyah noktadan uygun ifadeye doğru gösterge ibresi (oku) çiziniz. Çizdiğiniz okun üzerine ait olduğu bölümün numarasını yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları Birinci Kitap

c. Tahmin ederek okumanın okuma becerinize etkisini aşağıdaki eğik yazılan ifadelerden uygun olanı daire içine alarak ve cümleyi tamamlayarak değerlendiriniz.
Cevap: Tahmin ederek okuma, okuma becerimi olumlu etkiledi çünkü yazının devamında yaşanacak olaylar hakkında bir bilgi tahmininde bulunmak kelimeleri tahmin etmemi de kolaylaştırıyor.


2. ANLAYALIM

a. Yandaki karekodu okutarak “Akıcı Okuma” adlı içeriğe ulaşınız ve içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

b. İçerikteki uygulamaları bir hafta boyunca her gün tekrar ediniz. Daha sonra “Bir Kelime Seyyahı” metnini yeniden okuyunuz.


c. Akıcı okuma sürecinizi aşağıdaki ifadeyi tamamlayarak değerlendiriniz.
Cevap: Metni yeniden okuduğumda ilk okumama göre artık daha hızlı okuyorum çünkü akıcı okuma etkinliği talimatlarına uydum.


ç. Göz kaslarınızı çalıştıracak uygulamaları yalnızca dijital ortamda değil aşağıdaki yönergelerden hareketle günlük yaşamımızı sürdürürken de yapabilirsiniz. Bu uygulamaları düzenli bir şekilde tekrar etmenin önemli olduğunu unutmayınız.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları Birinci Kitap

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları Birinci Kitap

3. ANLAYALIM

“Bir Kelime Seyyahı” adlı metinde geçen bazı kelime/kelime gruplarının anlamları aşağıda verilmiştir.

Bu anlamların hangi kelime/kelime gruplarına ait olduğunu aşağıdaki bulmacada verilen harf ipuçlarından hareketle tahmin erdiniz ve örnekteki gibi sırasıyla yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük’ten, öğretmeninizden ya da aile büyüklerinizden yardım alarak kontrol ediniz.
Cevap: SÖZLÜK ÖZGÜRLÜKTÜR

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları Birinci Kitap

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları Birinci Kitap

4. ANLAYALIM

a. “Bir Kelime Seyyahı” adlı metnin konusu nedir? İşaretleyiniz.

[X] Mahmut’un kelimelere olan merakı
[  ] Mahmut ve dedesi arasındaki bağ
[  ] Tepük oyununun tarihi


b. Metinle ilgili aşağıdaki ifadelerin doğruluk durumunu belirleyiniz. Yanlış ifadelerin üzerini çizip doğrusunu metinden hareketle örnekteki gibi yazınız.

⋅ Tepük, elle oynanan bir oyundu.
⋅ Mahmut, aklına takılan soruların cevabını dedesinin kütüphanesinde araştırdı.
⋅ Mahmut’un öğrendiği kelimeleri topladığı bir hazine çantası vardı.
⋅ Mahmut, Selçuklu Devleti’nin geleceğiydi.
⋅ Mahmut, ok ve kargı kullanmayı çok seviyordu.


5. ANLAYALIM

a. Aşağıda Kaşgarlı Mahmut’un Türkçe sözlüğünde bahsettiği Türk boylarından bazılarının damgalarına yönelik ipuçları verilmiştir.

b. Bu ipuçlarından hareketle damgaların hangi boylara ait olduğunu belirleyip örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları Birinci Kitap


c. Sınıfınız için bir damga oluşturacak olsaydınız nasıl bir damga oluştururdunuz? Damganızı yan taraftaki alana çiziniz ve sınıfta tanıtınız.
Cevap: Sınıf numaramızın 6 olması ve seneye 7. sınıfa geçeceğimizden dolayı altı yatay çizgi ve gelecek seneye kadar yavaş yavaş düzleşeceğini anlatan bir 7. yatay çizgi tasarladım.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18-19 Cevapları Birinci Kitap


6. ANLAYALIM

a. Görsellerden ve başlığından hareketle izleyeceğiniz “Ortak Sözcüklerimiz, Ortak Dilimiz” adlı içeriğin konusunu tahmin ediniz. Ardından tahmininizi ve gerekçenizi aşağıya yazınız.
Cevap: Diğer Türk dilleri olan Kazakistan Türkçesi, Azerbaycan Türkçesi, Uygur Türkçesi gibi Türk Cumhuriyetlerinde konuşulan dillerden benzer olan kelimeler tanıtılıyor olabilir.


b. Yandaki kardekodu okutarak “Ortak Sözcüklerimiz, Ortak Dilimiz” adlı içeriği izleyiniz.
Cevap:


c. Etkinliğin “a” maddesinde bulunduğunuz tahminlerin doğruluğunu ve gerekçelerinizin uygunluğunu değerlendiriniz.
Cevap: Evet, kısmen doğru. Ben daha fazla ortak kelime gösterir diyordum ancak sadece “mantı” kelimesinin benzerliklerini göstermiş.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları Birinci Kitap

7. ANLAYALIM

“6. ANLAYALIM” etkinliğinde izlediğiniz içerikten hareketle aşağıdaki tabloyu tamamlayınız. Dilerseniz içeriği tekrar izleyebilirsiniz.

“MANTI” kelimesinin yazımı

Türkiye Türkçesi ile aynı olanlar:

  • Başkurt Türkçesi
  • Kazakistan Türkçesi
  • Kırgızistan Türkçesi
  • Tataristan Türkçesi
  • Türkmenistan Türkçesi
  • Uygur Türkçesi

Türkiye Türkçesi’nden farklı olanlar:

  • Azerbaycan Türkçesi
  • Özbekistan Türkçesi

1. ANLATALIM

Yan tarafta verilen uyarılara dikkat ederek aşağıdaki nefes tekniklerini uygulayınız.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları Birinci Kitap

2. ANLATALIM

a. Aşağıdaki tekerlemeleri düzgün ve hatasız söylemeye çalışınız. Tekerlemeleri tekrar tekrar söyleyerek hatalarınızı azaltabilirsiniz.

b. Aşağıya “Ç” ve “Ş” ile başlayan kelimelerden oluşan birer tekerleme yazınız. Öğretmeninizin belirlediği bir düzen içinde tekerlemelerinizi arkadaşlarınızın tekerlemeleriyle değiştirerek söylemeye çalışınız.
Cevap:

Ç: Çalışkan Çocuk Çimenlerde Çiçek Çiğnerken, Çapkın Çekirge Çabucak Çekildi.
Ş: Şirin Şemsiye Şehir Şadırvanında Şakıyan Şakacı Şahinle Şenlik Şarkısı Söyledi.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları Birinci Kitap

3. ANLATALIM

a. “Bir Kelime Seyyahı” metninde kullanılan noktalama işaretlerini inceleyiniz. Nokta işaretinden sonra metinde en çok kullanılan noktalama işareti hangisidir? Bu işaretin işlevleri hakkında neler biliyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Noktalama işaretinden sonra en çok virgül kullanılmış. Virgül;

  • ara sözcükleri ayırmak,
  • hitapları belirtmek,
  • sıralı cümleleri ayırmak ve
  • eş görevli sözcükleri ayırmak gibi amaçlarla kullanılır.

b. Aşağıdaki cümlelerde geçen virgüllerin hangi işlevlerde kullanıldıklarını inceleyiniz.

c. Virgüllerin aynı işlevde kullanıldığı cümleleri belirleyiniz. Aynı işlevde kullanılan cümleleri gruplandırınız ve sembollerini aşağıya çiziniz.

1. Grup

Ara sözleri ayırma:

☀️ O, yani sınıfın en çalışkan öğrencisi, sınavda birinci oldu.
🌙 Bu, inan bana, düşündüğümden çok daha zordu.

2. Grup

Hitap/ünlemden sonra:

❤️ Haydi, artık yola çıkalım.
🌸 Sevgili arkadaşım, seninle konuşmam gereken önemli bir konu var.

3. Grup

Eş görevli sözcükleri ve sıralı cümleleri ayırma (yani aynı işlev: ardışık öğeleri ayırma):

⭐ Umduk, bekledik, düşündük.
☁️ Öğretmen sınıfa girdi, çocuklar ayağa kalktı.

ç. Defterinize virgülün öğrendiğiniz işlevlerine uygun birer cümle yazınız.
Cevap:

Lütfen, söylediklerime dikkat et.
Kitap mı, dergi mi yoksa gazete mi okuyalım?


4. ANLATALIM

a. Bir paragraf yazmak üzere amaç, bağlam ve olanaklarınızı göz önünde bulundurarak aşağıdaki yönergelere göre seçim yapınız.

1. Konunuzu belirleyiniz: Bir kelime seyyahı olduğunuzu düşününüz. Nerelere gider, hangi kelimeleri toplardınız?
2. Hedef kitlenizi belirleyiniz: Okula henüz başlamamış çocuklar
3. Yazma ortamınızı seçiniz: Defter

Ben Kelime Seyyahı Olsaydım

Kelimeler bize atalarımızdan kalan mirastır. Kelime demek dil demektir. Dilimizi kaybedersek varlığımızı unutabiliriz. Kelimelerin yok olmasına izin vermeyen bir kelime seyyahı olarak mutlaka insanların gitmeye cesaret etmediği uzak diyarlara giderdim. İnsanların duysa bile anlamını anlamayacağı kadar eski ve artık konuşulmayan kelimeleri bulmaya çalışırdım. Böylece varlığımızın unutulmaya çalışıldığı zamanlarda kelime seyyahı olarak buna karşı çıkar ve özümüzü hatırlatırdım.


b. Seçimlerinizden hareketle yazınızda uygun başlatma, sürdürme ve sonlandırma ifadelerini kullanmaya dikkat ediniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları Birinci Kitap

5. ANLATALIM

a. Bir not kağıdına isminizin ilk harfiyle başlayan on kelime/kelime grubu yazınız. Bu kelime/kelime gruplarını belirlerken farklı kelime türleri (isim/fiil) ya da kelime grupları (deyim, ikileme vb.) seçmeye dikkat ediniz.

b. Sıra arkadaşlarınızla not kağıtlarınızı değiştiriniz. Arkadaşınızın not kağıdında yazan kelime/kelime gruplarını kullanarak örnekteki gibi anlamlı bir cümle yazınız.
Cevap: Cevval Cüce, Cıvıl Cıvıl Çiçekleri Ceylanlara Cömertçe Cirit Atarcasına Cömertçe Cömertçe Çoğalttı.

c. Cümlelerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Arkadaşlarınızın okuduğu cümlelerden birini seçiniz ve cümleyi seçme gerekçenizi aşağıya yazınız.
Cevap: 

  • Rıfkı Reis, Rıhtımdaki Renkli Rıza’yı Raks Ettirerek Ricalara Rağmen Rahatça Rahatladı.
  • Latif Leylek, Lüks Lambaları Limon Sarısına Boyayıp Lale Bahçesini Lâleli Lâmbalarla Lalezar Eyledi.
  • Kurnaz Kaplan, Kuru Kayısıyı Kıyıda Kıtır Kıtır Kemirirken Kahkahalar Kopardı.

GÖREVİMİZİ BİLELİM!

Okulunuzdaki Türkçe öğretmenleri tarafından belirlenen listeden öğretmeninizle seçtiğiniz iki kitabı birinci dönemin sonuna kadar okuyunuz. Bu kitaplardan birini sınıfta arkadaşlarınızla çözümleyiniz. Diğer kitabı ise kendiniz çözümleyip öğretmeninize yazılı olarak sununuz.

Yine öğretmeninizle belirlediğiniz iki filmden birini sınıfta izleyip çözümleyiniz. Diğer filmi ise ailenizle izleyerek çözümleyiniz ve öğretmeninize yazılı olarak sununuz. Kitap ve film çözümleriniz sırasında kitabın sonunda verilen formlardan yararlanabilirsiniz.


Sonraki Ödevler

Sonraki ödevinizi aşağıdaki aramadan bulabilirsiniz.