4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 119-121. Cevapları

4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 119-121. Cevapları Fersa Yayınları bölümünde, ders kitabı sayfa 119-120-121 konularına ait cevapları bulabilirsiniz. “Matematiksel İfadelerde Verilmeyen Değeri Belirleme Cevapları” Öğrenmenizi pekiştirmek ve anlamanızı kolaylaştırmak için 4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 119-121. Cevapları soruları dikkatlice inceleyin. Başarınızı artırın.


Matematiksel İfadelerde Verilmeyen Değeri Belirleme Cevapları

3. Ünite: Eşitliklerde verilmeyen değeri bulmak için işlemin tersini kullanırız. Örneğin toplamadan eksik olanı bulmak için çıkarma, çarpmadan eksik olanı bulmak için bölme yaparız.


4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 119. Cevapları Fersa Yayıncılık

Hatırlayalım

4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 119. Cevapları

Yanda verilen toplama işleminde verilmeyen toplanan nasıl bulunabilir? Söyleyiniz.
Cevap:

Verilmeyen toplananı bulmak için 254’ten 125’i çıkarırız.

254 – 125 = 129
Yani verilmeyen toplanan 129’dur.

4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 119. Cevapları


Kadir boş vakitlerini değerlendirmenin en iyi yolunun kitap okumak olduğunu düşünüyordu. Özellikle Türk ve dünya klasiklerini okumayı seviyordu. Kadir, aldığı bir kitabı 11 günde okudu. İlk hafta her gün 24 sayfa okudu.
Kadir, kalan günlerde ise ilk hafta okuduğu toplam sayfa sayısı kadar okuyabildi. Buna göre Kadir kalan günlerde ortalama kaç sayfa kitap okumuştur?
Yukarıda verilen duruma göre Kadir’in kalan günlerde ortalama kaç sayfa okuduğu nasıl bulunabilir? Tartışınız.
Cevap:

Verilenler:

  • Kitap toplam 11 günde bitmiş.
  • İlk hafta (7 gün) 24 sayfa/gün7 × 24 = 168 sayfa
  • Kalan gün sayısı: 11 – 7 = 4 gün
  • Kalan günlerde okunan toplam sayfa: 168 sayfa

168 ÷ 4 = 42 sayfa

Sonuç: Kadir kalan günlerde ortalama 42 sayfa kitap okumuştur.


Yapalım, Öğrenelim

➤ İkişer kişilik gruplar oluşturunuz. Görev paylaşımında adaletli olunuz.
➤ Sıra arkadaşınıza göstermeden sonuçları eşit olacak şekilde iki işlem belirleyiniz.
36 + 27 = 9 × 7
➤ İşlemlerden birini yukarıdaki eşit işaretinin soluna, diğerini sağına yazınız.
➤ Oluşturduğunuz eşitlikte istediğiniz işlemin bir terimini silip yerine bir geometrik şekil çiziniz.
➤ Sıra arkadaşınızdan, oluşturduğunuz eşitlikte geometrik şeklin yerine yazılması gereken sayıyı belirlemesini isteyiniz. Siz de arkadaşınızın oluşturduğu eşitlikte verilmeyen değeri belirleyiniz.
➤ Verilmeyen değeri bulmak için nasıl bir yöntem izlediğinizi anlatınız.
Kısa Cevap:

Bir eşitlikte verilmeyen sayı varsa:

  • Toplamadan eksik sayı bulunacaksa çıkarma yaparız.
  • Çarpmada eksik sayı bulunacaksa bölme yaparız.
  • Bölmede eksik sayı bulunacaksa çarpma yaparız.

Sonuç: Eksik olan değeri bulmak için işlemin tersini kullanırız.


Detaylı Cevap:

1) Örnek eşitlik

36 + 27 = 9 × 7

  • Soldaki işlem: 36 + 27 = 63
  • Sağdaki işlem: 9 × 7 = 63
    İkisi eşit olduğu için eşitlik doğrudur.

2) Gizli terimli hal (arkadaşın bulacak)

Eşitliği kullan: 36 + □ = 9 × 7

  • Arkadaşın yapması gereken: önce sağ tarafı hesapla → 9 × 7 = 63
  • Sonra 63 − 36 = 27 yap → □ = 27

3) Başka bir örnek (sen çöz)

100 − 10 = 45 × 2

İkisi de 90 ettiği için eşit.

Gizle: △ − 10 = 45 × 2

  • Arkadaşın: önce sağı hesaplar → 45 × 2 = 90
  • Sonra △ = 90 + 10 = 100
    (Yani △ = 100.)

4) Bir örnek de arkadaşının kurması için (sen bul)

Arkadaşına söyleyebileceği bir eşitlik örneği:
24 × 3 = 72

Arkadaşın bunu şu hâle getirebilir:
24 × ◯ = 72 (◯’yu bul) → ◯ = 3

veya farklı terimi gizleyebilir:
□ + 24 = 72 → □ = 72 − 24 = 48

5) Öğretici adımlar — verilmeyen değeri bulma yöntemi

  1. Önce eşitliğin her iki tarafını hesapla (sağ/sol hangi işlem verildiyse onu yap).
  2. Eksik terim hangi taraftaysa, işlemin tersini kullan:
    • Eğer eksik terim toplama/çıkarma içindeyse → çıkarma/toplama yap.
    • Eğer eksik terim çarpma/bölme içindeyse → bölme/çarpma yap.
  3. Bulduğun sayıyı yerine koy ve eşitliği kontrol et (her iki taraf eşit olmalı).

6) Sınıf etkinliği nasıl ilerler

  1. İkişer gruplar oluyorsunuz.
  2. Her çift birbirine göstermeden bir eşitlik kuruyor (iki işlem seçip eşit yapıyor).
  3. Eşitliğin bir terimini geometrik şekille (kare, üçgen, daire) gizliyorsunuz.
  4. Karşı arkadaş gizli terimi bulmaya çalışıyor; bulunca işlemin tersini açıklıyor.
  5. Daha sonra roller değişir.

Farklı bir sayfa mı arıyorsunuz?

İhtiyacınız olan içeriğe aşağıdaki ana kaynaklardan ulaşabilirsiniz:

4. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 121. Cevapları Fersa Yayıncılık

Sıra Sizde

Siz de 429 ÷ 11 = ◆ + 19 eşitliğinin sağlanması için “◆” yerine hangi sayının yazılması gerektiğini defterinizde bulunuz.
Cevap: 429 ÷ 11 = ◆ + 19

  1. Önce bölme işlemini yapıyoruz:
    429 ÷ 11 = 39
  2. Eşitliği güncelliyoruz:
    39 = ◆ + 19
  3. ◆’yi bulmak için 19’u çıkarıyoruz:
    39 − 19 = 20

Sonuç: ◆ = 20
Yani şöyle olacak: 429 ÷ 11 = 20 + 19


Alıştırma Yapalım

 1. Hangi sayının 44 eksiği, 8’in 7 katıdır? Bulunuz.
Cevap:

1. Adım: 8’in 7 katını bulalım.
8 × 7 = 56

Yani aradığımız sayının 44 eksildiği zaman 56 çıkması gerekiyor.

2. Adım: Aradığımız sayıyı bulmak için 56’ya 44 ekleriz.

Çünkü sayının 44 eksiği 56 ise, sayıyı geri bulmak için 44 eklemeliyiz:

56 + 44 = 100

Sonuç: Aradığımız sayı = 100


2. Aşağıdaki eşitliklerde verilmeyen sayıları defterinizde bulup eşitliği sağlayınız.
Cevap: Sadece sonuçlar, kısa işlemler ve detaylı işlemler olarak soruyu üç defa cevaplayacağız. Dilediğinizi seçin.

En Kısa Sadece Sonuçlar:

  1. Üçgen = 88
  2. Yeşil baklava = 48
  3. Kırmızı daire = 9
  4. Mavi kare = 22
  5. Mor altıgen = 104
  6. Turuncu yıldız = 18
  7. Kırmızı kare = 53
  8. Pembe daire = 1
  9. Mavi baklava = 55

Kısa İşlemler:

1) ▲ + 105 = 119 + 74
119 + 74 = 193
+ 105 = 193
= 193 − 105 = 88

2) ◆ × 7 = 21 × 16
21 × 16 = 336
◆ × 7 = 336
◆ = 336 ÷ 7 = 48

3) 62 + 64 = ● × 14
62 + 64 = 126
126 = ● × 14
● = 126 ÷ 14 = 9

4) 17 + 12 = 51 − ■
17 + 12 = 29
51 − ■ = 29
■ = 51 − 29 = 22

5) ⬢ ÷ 13 = 312 ÷ 39
312 ÷ 39 = 8
⬢ ÷ 13 = 8
⬢ = 13 × 8 = 104

6) ★ × 13 = 300 − 66
300 − 66 = 234
★ × 13 = 234
★= 234 ÷ 13 = 18

7) 318 ÷ 3 = ▬ × 2
318 ÷ 3 = 106
106 = ▬ × 2
▬ = 106 ÷ 2 = 53

8) 49 × 4 = 196 ÷ ●
49 × 4 = 196
196 = 196 ÷ ●
● = 1

9) 110 − ◆ = 201 − 146
201 − 146 = 55
110 − ◆ = 55
◆= 110 − 55 = 55


Detaylı İşlemler:

1) ▲ + 105 = 119 + 74

Aşama 1: Önce sağ tarafı toplayalım.
119 + 74 nasıl yapılır?

119 + 70 = 189
189 + 4 = 193

Yani:
▲ + 105 = 193

Aşama 2: Üçgeni yalnız bırakmak için 105’i karşıya geçirin.

105, sol tarafta +105 olduğu için sağ tarafa –105 olarak gider:

▲ = 193 − 105

Aşama 3: Çıkartma:
193 − 100 = 93
93 − 5 = 88
Sonuç:▲ = 88

2) ◆ × 7 = 21 × 16

Aşama 1: Sağ tarafı çarpalım.
21 × 16:

21 × 10 = 210
21 × 6 = 126
İkisini topla:
210 + 126 = 336

Şimdi denklem:
◆ × 7 = 336

Aşama 2: Yeşil’i bulmak için 7’ye böl:

◆ = 336 ÷ 7 = 48

Sonuç: ◆ = 48

3) 62 + 64 = ● × 14

62 + 64:

62 + 60 = 122
122 + 4 = 126

Denklem oldu:
126 = ● × 14

Daireyi bulmak için 14’e böl:

126 ÷ 14 = 9

Sonuç: ● = 9

4) 17 + 12 = 51 − ■

17 + 12 = 29
(17+10=27, 27+2=29)

Eşitlik:
29 = 51 − ■

Kareyi bulmak için şu mantık:

“51’den hangi sayı çıkarsa 29 olur?”

51 − ? = 29

51’den 29 çıkaralım:

51 − 20 = 31
31 − 9 = 22

Sonuç: ■ = 22

5) ⬢ ÷ 13 = 312 ÷ 39

312 ÷ 39 yapalım:

39 × 8 = 312 (çünkü 40×8=320, 320−8=312)

Yani:
⬢÷ 13 = 8

Altıgeni bulmak için 13 ile çarp:

⬢ = 8 × 13 = 104

Sonuç: ⬢ = 104

6) ★ × 13 = 300 − 66

300 − 66 = 234
(300−60=240, 240−6=234)

Yani:
★ × 13 = 234

Yıldızı bulmak için 234 ÷ 13:

13 × 18 = 234

Sonuç: ★ = 18

7) 318 ÷ 3 = ▬ × 2

318 ÷ 3:

300 ÷ 3 = 100
18 ÷ 3 = 6
Topla: 106

Eşitlik:
106 = ▬ × 2

Kareyi bulmak için 106 ÷ 2:

100 ÷ 2 = 50
6 ÷ 2 = 3
Topla = 53

Sonuç: ▬ = 53

8) 49 × 4 = 196 ÷ ●

49 × 4:

50×4=200
200−4=196

Eşitlik:
196 = 196 ÷ ●

196 hangi sayıya bölünürse 196 olur?

Sonuç: ● = 1

9) 110 − ◆ = 201 − 146

201 − 146:

201 − 100 = 101
101 − 40 = 61
61 − 6 = 55

Eşitlik:
110 − ◆ = 55

110’den ne çıkarılırsa 55 kalır?

110 − ? = 55

110 − 55 = 55

Sonuç: ◆ = 55


Sonraki Ödevler